Olet täällä

High functioning alkoholic

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: High functioning alkoholic

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 20.3.2019 14:35:37

Kovasti harmittaa puolestasi Auringonkukka, että olet taas takaisin täällä. Mutta toivottavasti nyt tosiaan kolmas kerta toden sanoo. Kelasin ketjusi alusta asti ja muistui mieleen, kun sitä ensimmäistä kertaa luin. Olin silloin ilahtunut, että joku täällä toi esiin tuon HFA käsitteen, se tuntuu sopivan niin hyvin meihin moniin täällä. Mutta eihän käsitteen tunnistaminen omaksi asiaa korjaa.

Et kerro (vielä?) tarkemmin mikä tilanne on nyt ja mikä siihen on johtanut. Ehkä se jo auttaisi, että itsellesi avaisit tilannetta mahdollisimman rehellisesti, esim kirjoittamalla päiväkirjan tyyliin tänne. Se on näyttänyt monella auttavan.

Ymmärrän hyvin, että vieroksut ryhmiä. Kerroit kuitenkin aikaisemmin, että olet satsannut valtaisat määrät aikaa ja rahaa kaikenlaiseen elämän laatua parantavaan; super foodeista itse hoito-oppaisiin. Olisiko mahdollista satsata jotain siihen, että menisit keskustelemaan jonkun kanssa naamatusten? Tai jos se ei paikkakunnallasi toimi niin sitten vaikka skypellä? Jos löytäisit jonkun riippuvuuksiin erikoistuneen terapeutin jonka kanssa synkkaisi niin, että voisit avautua hänelle pohtimaan syvimpiä syitä siihen miksi juot.

Kovasti tsemppiä toivotan sinulle!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SunFlower » 20.3.2019 17:46:45

Kiitos viestistä ja tsempeistä Vilma1966!

Mun parisuhde tai avoliitto, mikä lie on aika sairaan haastava. Erityislapsi ei yhtään auta siinä yhtälössä jaksamaan paremmin. Alkoholi on ollut tukeni, turvani ja lohtuni näinä viimeisinä helvetillisinä kymmenenä vuotena.

Mä en uskalla edes ajatella, missä jamassa elämäni on. Selvin päin oleminen pakottaa kohtaamaan raadollisen totuuden jota en halua nähdä. Tiedän kyllä, että juomiseni on pahentanut sekä parisuhdetta että lasten kasvua ja kehitystä. Mistä voikin sitten tuntea tuskallisen suurta häpeää, juoppo mutsi.

Mä koen tällä hetkellä aivan sairaalloista vetoa kellarissa lymyilevään viileään viiniin. Sisälläni kiehuu raivo ja turhautuminen, voisin lyödä nyrkkini seinään tai heittää keittiön kalusteet ikkunasta pihalle. Niin vahva on tunne. Pelottavan vahva. Olen ääriä myöten täynnä silkkaa raivoa joka johtuu vain siitä etten anna itselleni periksi viinin suhteen. Voin sanoa, että taloudessa missä on alkoholia runsaasti ei juomatta oleminen ole mikään yksinkertaisin asia.

Ei auta. Mä en voi juoda enää. Siinä on pysyttävä.
Just do it
SunFlower
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Haley » 20.3.2019 19:24:06

Mä lueskelin kertauksen vuoksi netistä tästä high functioning alkoholic-jutusta ja törmäsin samalla joukkoon muita high functioning-nimityksiä, kuten depressio ja ahdistuneisuus ym. Näköjään kaikkien diagnoosien eteen laitetaan High functioning, niin saadaan joku uusi ja vähän menevämpi termi.
haley@aanetti.com
Haley
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 20.3.2019 21:31:24

Ei auta. Mä en voi juoda enää. Siinä on pysyttävä.

Voihan olla niinkin, että sinun ei tarvitse juoda enää.

Päivä kerrallaan
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja rairai » 21.3.2019 10:37:48

Voi harmi :(

Jokaisenhan se kai pitää se oma pohja löytää ja ainakin itsellä siinä vaiheessa jotkut asiat aivoissa napsahti paikoilleen.
Meillä on koko ajan ollut alkoholia kotona, ei se ole mua houkuttanut. Oikeastaan esim isännän iltanäkäräisen tuoksu on jo tuntunut vastenmieliseltä.

Itsellä ei ole ollut kaipuuta alkoholin humalluttavaan tunteeseen. Mulla on ihan tarpeeksi hyvin muistissa oksentan aloitetut aamut, huonosti nukutut yöt, tuskanhiki valvoessa yms. Jos on tehnyt alkoa mieli, olen ajatellut noita ja tajunnut kyllä sen siihen johtavan, jos annan itselleni luvan jotain ottaa.

Ja kuten lomapuisto tuossa mainitsee, ettei tarvitse ottaa. Se on just niin, mun ei tarvitse ottaa. Ja se vapauden tunne siitä, että aina voi lähteä autoileen ja tekemään asioita, joita aiemmin juominen esti, on aika upea.

Tsemppiä uuteen alkuun!
rairai
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Sorb » 21.3.2019 11:03:15

Moi ja tervetuloa takaisin minunkin puolestani. Muistan sinut aiemmalta kerralta oikein hyvin!
Toivon, että saavutat sen pisteen, mistä lomapuisto aiemmin kirjoitti. Se, ettei tarvitse juoda enää, olisi parasta mitä voi tapahtua.

Samaistuin aiemmin otiskkoosi. Tuntui, että ainakin osaltani luin itseni tuohon ryhmään. Oli hyvä työ, hyvä tulotaso, perhe ja kaikki ulkoisesti kunnossa. Sitten asiat alkoivat minulla luisumaan alamäkeen entistä kovemmin ja kovemmin. Join enemmän ja enemmän. Nyt olen pisteessä, että ero on takana ja työpaikka meni kans.
Apua olisi pitänyt hakea aiemmin.
Toivon, että tiesi ei kulje samaa kautta kuin omani. Kannattaa pelastaa itsensä mahdollisimman ajoissa.
Tsemppiä!
-Sorb
Sorb
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SunFlower » 21.3.2019 11:44:16

Lomapuisto, olet harvinaisen oikeassa. Ajatuksen pitää olla juuri niin ettei tarvitse juoda. Vapauttaa itsensä kokemaan elämä selvänä kaikkine vivahteineen, tuoksuineen ja tunteineen.

Sorb, kiitos viestistäsi. Toivon todellakin että saan asian hallintaan ennen kuin.... Tai no, toivomisella ei pitkälle pötki.

Rairai, kiitos tsempeistä.

Haley, melkein vedin porot nokkaan kommentistasi. Vaikka nimitys on high functioning alkoholic, tässä ei ole mitään uutta ja menevää. On hyvä, että asiaa on tutkittu ja todettu että tällainenkin alkoholisti-ryhmä on olemassa. Eihän nimi miestä pahenna ellei mies nimeä.
Mutta joo, no hard feelings, tuskin tarkoitit mitään pahaa. Olen vain sellainen herkkis-perkkis.

Eilinen ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan ( seuraa sarkasmia ) koska mies oli ärsyttävä, lapsi kiukutteli, koira haukkui, ruoka oli pahaa, ulkona satoi räntää, sukat oli rikki, jääkaapissa ei ollut mitään hyvää syömistä, en jaksanut lukea, kukaan ystävistä ei ehtinyt jutella puhelimessa, ystävän mies oli ollut inhottava hänelle, töissä oli kakka päivä, auto on likainen, pyykkikorit on täynnä ja niin edelleen.
Just do it
SunFlower
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Moguli » 21.3.2019 12:48:10

Moikka SF! Tervetuloa takaisin uudella innolla :D

Osasin samaistua kirjoituksiisi hyvin, sillä jotakin hyvinkin tuttua niistä löytyi. Itse täytän varmasti valkokaulusjuopon määritelmän. Luojan kiitos, että tajusin alkoholismini ja sen mahdolliset seuraukset ennen kuin lähti puoliso ja duunipaikka. Alkuun häpesin raittiuttani ja yritin keksiä tekosyitä sille miksi en juo. Nykyään olen sanonut suoraan työpiireissä (en kaikille, mutta osalle) sen, että olen alkoholisti ja en pysty enään dokaamaan. Lisäksi olen kaikille pitänyt juomattomuudestani meteliä ja tuonut hyvin esille sen, että en enään käytä alkoholia. Voisipa jopa sanoa, että olen tietoisesti brändännyt itseni uudestaan. Entisestä kovasta viinamäen miehestä ---> treenaavaksi, terveellisesti syöväksi, hyvin nukkuvaksi ja raittiiksi kaveriksi. Tämä konsti on minulla toiminut sosiaalisen juomisen saralla. Käy vakoilemassa minun langasta lisää kipuilustani alkoholin kanssa.

Mitä tulee tuohon, kun sanoit että olisi kiva jutella IRL asioista samanlaisten tyyppien kanssa (tjsp), niin itse kävin pyörähtämässä AA:ssa. Siellä oli meitä juoppoja joka lähtöön. Myös ns. valkokaulusjuoppoja. Haluan nyt korostaa, että minun katsannossa me kaikki ihmiset olemme samalla viivalla olimmepa juoppoja tai ei, mutta se valkokaulusjuoppous on mahdollistanut minulle töissä dokaamisen, joten siksi olen tykästynyt siihen termiin, kun yritän lokeroida itseäni. Taksikuskin on vaikea juoda töissä, mutta taas minun on äärimmäisen helppo ryypätä niin töissä kuin vapaa-aikanakin.

Tsemppiä raitisteluun! :)
Moguli
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 21.3.2019 15:25:24

Täällä on turhaa pahoittaa mieltään siitä miten näitä termejä kommentoidaan. Kauheaa kinaa käydään jatkuvasti siitä mikä on alkoholisti, nykyinen, entinen jne. Sinulla on sinun näkökanta ja se on aivan yhtä oikea. Itse tykkään tuon High functioning termin kuvaavuudesta siitä riippumatta minkä eteen se laitetaan. Miellän sen niin, että nämä ihmiset siitä ongelmastaan / sairaudestaan / piirteestään riippumatta tai siitä johtuen alkavat yli suorittamaan muilla osa-alueilla peitelläkseen ja kompesoidakseen sitä puutettaan. Eli tässä meidän tapauksessa alkoholin juontia. Jollain muulla se varmaan voi olla vaikka ahdistus. Ei haluta paljastaa todellista ongelmaa joten mennään ihan yli äyräiden sen peittelyssä. Ja kun tässä varmaan pitkälti onnistunaan ei kukaan ainakaan tule tarjoamaan apua, kun ei sitä ollenkaan näytä tarvitsevan.

Mutta sitten tulee joskus se kohta kun homma ei enää toimikaan. Toivottavasti sinun eikä muidenkaan tarvitse joutua sinne toiseen äärilaitaan (non-functioning?) ennen kuin saat tilanteen korjattua.
Kerroit, että kotona on alkoholia. Onko se asia mihin et voi vaikuttaa? Ymmärrän, että parisuhteessa elävä ei aina itse voi kaikkea muuttaa ja etenkin jos sillä saralla on haasteita ei se ole alkuunkaan helppoa. Mutta jos suinkin voit, niin pystyisitkö rajaamaan sitä miten teillä on alkoholia olemassa ainakin alkuun? Esim jonkun x-määrän viikkoja? Tai että ei olisi sellaisia juomia mitä sinun tekee mieli? Jos ei, niin sitten ei jää paljon muuta vaihtoehtoa kuin heti alusta opetella elämään sen kanssa.

Edelleen suosittelen etsimään jotain juttuseuraa, terapeutin tai vastaavan. Yksin jos ryhmä ahdistaa. Etänä jos niin helpompi puhua.

Kirjoittele tänne ainakin jos se auttaa.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 21.3.2019 17:15:45

Alkoholisteja on monenlaisia. Stereotypiat eivät ole ensinnäkään totuudenmukaisia ja toisekseen ei niiden mukaan ihmisten määrittelyllä mitään asiaa auteta. En ole oikein tutustunut tuohon termiin High functioning alkoholic… mutta varmasti se sitten on yksi juopottelun muoto ja tapa.

Olet varmasti oikeassa siinäkin, että kotona oleva runsas alkoholimäärä on lopettamisen alkuvaiheessa kova kiusaus.

Ehkäpä sitten myös onnistumisen ilo on sitäkin suurempi, kun huomaat että ei se viini enää sinua juoksuta, itsetuntemus ja itsetunto asettuvat kohdalleen ehkä juuri pienten onnistumisien myötä. Jonain päivänä asia alkaa kallistumaan yhä enemmän sille puolelle ettei ole enää tarvetta juoda. Ettei se mieliteko sentään elämää voimakkaampi ollutkaan. Ja kun sitä ei ruoki niin kuihtuu se. Jonain päivänä alkoholi vaan on sitä mitä sen pitääkin; merkityksetön ja yhdentekevä aine joka ei elämää keikuttele.

Voimia ja rauhallisuutta, kyllä se siitä lähtee!
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 21.3.2019 17:56:43

Heih SunFlower, ootko miettiny, että mikä sua pelästyttäis tai hätkähdyttäis tarpeeks? Ja voisko jo pelkästään niiden asioiden teoreettinen uhka auttaa sua pysymään kuivilla.

En mä väitä, etteikö ihan "hyvän sään aikana" vois tajuta omaa parastaan, mutta aika moni sitten kuitenkin on ylittäny jonkun rajan, päätyny jonkinlaiselle pohjalle tai pilannu/menettäny jotain ennenku kelkka on kääntyny.

Millanen olo sulle tulee juodessa? Tai siis saatko alkoholista vielä sitä mitä lähdet hakemaan?
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Aamunen » 24.3.2019 06:36:17

Mielestäni tuo hfa on loistava termi! Se avasi itselleni taas uuden näkökulman. Ennen käytin lääkkeitä väärin iltaisin, sitten olin pitkään ilman mitään päihteitä ja jostain syystä keksin alkaa juomaan yhden tai kaksi kaljaa iltaisin. Aivan älytöntä. Päivät teen töitä ns. valkokaulusammatissa. Elän ateriakorvikkeilla ja illat teen toista työtä ja treenaan. Laihdutan ja haalin lisää vastuuta sekä opiskeluita, yritän sisustaa ja olla hyvä äiti. Illalla kaiken antaneena juon muutaman humalluttavan oluen ja niiden tuoman vähentyneen ahdistuksen ja itseinhon turvin syön, lähes ahmin. Seuraavana aamuna jälleen vaatteet tiptop, meikit kuntoon, kiharat hiuksiin ja treenikamat ja ateriakorvikkeet mukaan. Ikinä en vain riitä itselleni.
Aamunen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SunFlower » 24.9.2020 08:34:53

Nyt on sitten rilluteltu reipas vuosi tämänkin ketjun aloittamisesta. Väliin on mahtunut satunnaisia alkottomia päiviä, mutta ei todellakaan merkittävästi. Pohjaa en hyvästä yrityksestä huolimatta ole niin sanotusti saavuttanut, reipas burnout tuli kuitenkin koettua josta olen vielä toipumassa. Koronakevät/vuosi etätöineen ja kouluineen ei ollut ihan mieto projekti, ja mitäs tällainen alkoholiin taipuvainen ihminen tekee kun joutuu kökkimään kotona 24/7, ei ainakaan käytä yhtään vähemmän alkoholia. Ei ole muuten ihan halpa harrastus.

Nyt jokaisena syyskuun päivänä olen itselleni vannonut, että nyt riittää. Ja jokaisena päivänä olen kuitenkin hiipinyt viimeistään illan tullen kauppaan hakemaan täydennystä. En voi enkä jaksa olla itselleni edes vihainen, pettynyt, kyllästynyt. Ei se mitään auta, syyttää tai kiittää. En tiedä miten hemmetissä aion tämän raitistumiseni suorittaa, hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

Mutta mä yritän niin pitkään kun onnistun, jos luovutan yrittämisestä voin yhtä hyvin kaivaa itselleni haudan ja mennä sinne.
Miten pitkään olet räpiköinyt ennen kuin olet saanut suhteesi alkoholiin poikki? Mikä oli niin sanotusti viimeinen niitti?
Just do it
SunFlower
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Projekti 0 » 24.9.2020 10:51:00

Omia raittiusjaksojani tukee rakkaus urheilua kohtaan. Kankkusessa ei ole kiva testata sydämen sietokykyä ja taistelua paksuntuneen veren kanssa. Voisiko toimia?

Toinen vinkki on alkoholin pitäminen poissa kotoa. Jos kotonani on alkoholia, juon sen. Jos kotonani on paljon alkoholia, mutta tarkoitus on humaltua vain sopivasti, juon kaiken. Jos kotonani on vain pullo viiniä, haen lisää kun se loppuu. Päätöksestä huolimatta. Kun taas pystyn alunperin kävelemään Alkon ohi päivällä, kynnys lähteä illalla kasvaa. Ei toimi aukottomasti, mutta auttaa.
Projekti 0
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja SunFlower » 24.9.2020 11:40:07

Tunnistan itsessäni tuon saman ongelman, kaikki mitä löytyy täytyy juoda pois. Olen aina suunnattoman ylpeä kun pääsen kaupasta ulos ilman mitään alkoholipitoista mukanani. Harvoin, mutta silloin kun se onnistuu niin hymy on korvissa.

Urheilu oli aiemmin minulle todella tärkeää, nyt se on luonnistunut heikommin koska kuten sanoit, alkoholi ja urheilu ei varsinaisesti tue toisiaan. Kaikki muukin aktiviteetti on jäänyt varjoon, toki koronarajoituksetkin tehneet osansa.

Tämä on jo tässä vaiheessa päivää hankalaa, ei ylivoimaista, mutta hankalaa. Mieli alkaa kuiskuttelemaan, että jos vielä tänään ja huomenna sitten ei enää. Niinhän se aina menee. Aamun pöpperöistä kun selviää niin viimeistään puolen päivän aikaan alkaa suunnittelemaan, että mitäs jos sitä kuitenkin....
Just do it
SunFlower
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat