Olet täällä

Politiikka, uskonto, jne.

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Politiikka, uskonto, jne.

ViestiKirjoittaja lopussa (poistunut käyttäjä) » 17.7.2018 16:31:49

Hei!
Mielenkiintoisia aiheita ja varmaan meillä kaikilla niihin oma suhtautuminen ja vakaumus. Tai sitten ne ovat monille yhdentekeviä.
Minua, noviisia täällä, on alkanut ihan vaan hiukkasen kiusata, kun yhdessä ketjussa käydään loputonta vääntöä parin kirjoittajan välillä.
Se toinen käynee jonkinlaista vaalikampanjaa puolustellen omia arvojaan.
Se toinen taas on ihan eri mieltä ja napakasti vastailee sieltä toiselta puolelta.

Sillä tämän avauksen tein, kun mietin lieneekö tämä plinkki ollenkaan oikea paikka poliittiselle väittelylle. Samalla tavalla voitaisiin 'veripäissä' alkaa kinaamaan uskonnosta, mistä olemme tulleet ja ihan vaikka mistä.
Aiheita riittää.

Kuitenkin täällä lienee, ellen ole väärin käsittänyt, pyrkimys eroon alkoholista. Ja heikoilla olevien, sekä yrittäneiden, mutta sortuneiden tukeminen. Monta on näiden helteiden aikana pudonnut kyydistä, moni on hädässä. Ovat sen itse kirjoittaneet.
Olisi kiva nähdä näiden politiikasta vääntäjien joskus tsemppaavan näitä, jotka ovat ns. tosi kusessa juuri nyt.

Ei millään pahalla, mutta olisiko täällä internetin ihmemaailmassa oikeampi paikka tuolle politiikasta jauhamiselle?
Kysymys, jonka vastauksen tiedän. Ihan varmasti on. Eri asia miten plinkin ylläpito ja sadat sen käyttäjät asian näkevät.
lopussa (poistunut käyttäjä)

Re: Politiikka, uskonto, jne.

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 17.7.2018 18:25:24

lopussa kirjoitti:Se toinen käynee jonkinlaista vaalikampanjaa puolustellen omia arvojaan..

Ompa sillä otsaa! Onko se siis kertonut oikean nimensä, ehdokasnumeronsa ja vaalipiirinsä? Onko liittänyt kampanjakuviaankin mukaan? :o
Ja vielä puolustelee omia arvojaan! Sekin vielä!

Minäpä ehdottaisin, että keskustelisimme mieluummin vaikkapa AA:sta. Siitä ei olla koskaan keskusteltu tällä foorumilla, ja liittyy varmasti foorumin aiheeseen.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Dave2 » 17.7.2018 20:36:04

No kuntäällä on näitä kaikenlaisia viihdeketjuja niin kai sekaan sopii yksi vapaamielisesti ja edistyksellisesti ajatteleva ja toisaalta ilmeisesti lähellä persumaailmaa oleva nimimerkki keskustelemaan. Tosin se vähän yksipuolista kun toinen yrittää selkeyttää ja perustella ja toinen vain vinoilee eikä perustele. Ei osaa tai ei uskalla,
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helise » 17.7.2018 21:06:39

Kuule Dave yxkaks, mikä äijä säkin olet kyselemään perusteluja? Itse joskus satunnaisesti laitat vertaistukiviestejä, mutta Vadelmamunkin puolustelu alkaa välittömästi, mikäli joku kehtaa hänen utooppivisioitaan arvostella.
Lue, joka päivä, jotakin jota kukaan muu ei lue.
Ajattele, joka päivä, jotakin jota kukaan muu ei ajattele.
Tee, joka päivä, jotakin, jota kukaan muu ei ole tarpeeksi hölmö tehdäkseen.
On mielelle pahasta olla aina osa yleistä mielipidettä.
helise
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lopussa (poistunut käyttäjä) » 17.7.2018 23:41:10

Puhutaan sitten nimillä.
Vadelmamunkki on lukemani perusteella ehkä suvakki/vihervasuri ja alentuu trumputtelemaan ja puolustamaan jokaista kulttuurimme rikastuttajaa. Ei siinä mitään, tänne mahtuu pakolaisia. Ja saa trumputella, jos luulee sillä oman fiksuutensa kohoavan. Tuolla USA:n presidentti Trumpin pilkkaamisella hän kyllä kusi vihtaansa. Akateemisuudestaan huolimatta. Näin asian näen.
Persujen pilkkaaminen ei ole suvaitsemista. Kun tämä Suomi on toistaiseksi demokraattinen valtakunta, missä sananvapaus ja oikeus kaikenlaisiin mielipiteisiin. Jopa MV -lehti on skarpannut ja yrittää ainakin kertoa välillä myös tottakin. Toki vieläkin vähän paskaa.
Tietty, että kummallakin äärilaidalla on menty törkeyksiin, joita ei pidä suvaita.

Pitäisi myös kunnioittaa ja suvaita niitä, jotka ovat vähän varauksellisia ja eri mieltä. Se on minusta sitä oikeaa suvaitsevaisuutta. Maikkarin tekemän kyselyn mukaan vain yksi prosentti suomalaisista oli vastaan Trumpin ja Putinin tapaamista Suomessa. Kauheaa älämölöä jotkin piirit asiasta yrittivät nostaa.

Helise yrittää panna kapulaa rattaisiin. Minusta tylsää vääntöä, kun kumpikaan ei anna periksi. Molemmilla on oikeus mielipiteisiinsä, mutta pitääkö sitä päivästä toiseen. Ja täällä.

Dave taas on vadelman lakeija. Olkoon hän vaan, mutta Dave voisi jättää pois sen naapuriketjun ilkkumisen tyyliin: 'vähättelijät'.
On noteerattu vähentäjien puolella, eivätkä tykkää. Heillä oma tapansa ottaa niskalenkki alkoholinkäytöstään. En näe siinä mitään pilkkaamisen aihetta, vaikka se kohtuukäyttö ei itseltä onnistuisikaan.
Tullut tunne, että jos vadelma sanoisi pääedellä kaivoonhyppäämisen olevan kivaa, Dave hyppäisi.

Että voisit Dave, olit sitten numerotta, tai kakkosella vähän miettiä.
Ihan rakentavasti vaan, siskot ja veljet.

ViestiKirjoittaja 0132 » 18.7.2018 02:15:40

Tää on hyvä ketju. Mä alan seuraan minkä kulkutaudiltani kerkeen. :D
Oikeesti voi olla ketju jossa saa vähän tuuletella tarpeen vaatiessa.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Dave2 » 18.7.2018 07:20:52

helise kirjoitti:Kuule Dave yxkaks, mikä äijä säkin olet kyselemään perusteluja? Itse joskus satunnaisesti laitat vertaistukiviestejä, mutta Vadelmamunkin puolustelu alkaa välittömästi, mikäli joku kehtaa hänen utooppivisioitaan arvostella.

Ihan samalla oikeudella kysym perusteluja kuin kuka tahansa tällä palstalla voi kysyä ja kommentoida.

Perusteluja kysyn koska haluan ymmärtää ihmisten ajattelua ja arvoja.

Olen valmis muuttamaan näkemystäni jos perustelut on hyvät ja silloin ei riitä joka plaa plaa.

Käsittääkseni palstalle ei ole velvoitetta joka päivä kirjoitella tekemisiään/kuulumisiaan, jotta saa kommentoida milloin katsoo siihen olevan aihetta.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Dave2 » 18.7.2018 07:26:45

lopussa kirjoitti:Puhutaan sitten nimillä.

Dave taas on vadelman lakeija. Olkoon hän vaan, mutta Dave voisi jättää pois sen naapuriketjun ilkkumisen tyyliin: 'vähättelijät'.
On noteerattu vähentäjien puolella, eivätkä tykkää. Heillä oma tapansa ottaa niskalenkki alkoholinkäytöstään. En näe siinä mitään pilkkaamisen aihetta, vaikka se kohtuukäyttö ei itseltä onnistuisikaan.
Tullut tunne, että jos vadelma sanoisi pääedellä kaivoonhyppäämisen olevan kivaa, Dave hyppäisi.

Ihan omilla aivoilla ajattelren ja toisinaan olen samoilla linjoilla myös Vadelman kanssa.

Vähättelijät on termi, jonka käyttö on alkanut vähentäjien palstalla ja sieltä sen olen oppinut.

Mitä minun pitäisi nyt miettiä?
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helise » 18.7.2018 07:43:41

Dave_yxkaks kirjoitti:Käsittääkseni palstalle ei ole velvoitetta joka päivä kirjoitella tekemisiään/kuulumisiaan, jotta saa kommentoida milloin katsoo siihen olevan aihetta.

No puhut vähän mutta asiaa. Sitä minäkin olen monta kertaa miettinyt.

Oikeestaan kun tätä raittiutta nyt 4 vuotta on kestänyt päivä kerrallaan, niin ei mulla nyt enää kauheesti paljon tosta ryyppäämisestä ja sen jälkeisestä kärvistelystä ole sanottavaakaan. Mä jätän nyt tän palstan muiden käyttöön, joilla on siitä enemmän sanottavaa päivittäin niinkuin esimerkiksi Vadelmalla on ollut jo yli 10. vuoden ajan.
helise
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja helise » 18.7.2018 08:07:45

Dave2 kirjoitti:
helise kirjoitti:Kuule Dave yxkaks, mikä äijä säkin olet kyselemään perusteluja? Itse joskus satunnaisesti laitat vertaistukiviestejä, mutta Vadelmamunkin puolustelu alkaa välittömästi, mikäli joku kehtaa hänen utooppivisioitaan arvostella.

Ihan samalla oikeudella kysym perusteluja kuin kuka tahansa tällä palstalla voi kysyä ja kommentoida.

Perusteluja kysyn koska haluan ymmärtää ihmisten ajattelua ja arvoja.

Olen valmis muuttamaan näkemystäni jos perustelut on hyvät ja silloin ei riitä joka plaa plaa.

Käsittääkseni palstalle ei ole velvoitetta joka päivä kirjoitella tekemisiään/kuulumisiaan, jotta saa kommentoida milloin katsoo siihen olevan aihetta.

Kuule mä kun yritän kovasti nähdä asioita eri perspektiiveistä, niin nyt tän viime viikonlopun sappirakontulehdus ja sairaalakeikan jälkeen sain taas uuden perspektiivin asioihin, kun maanantaina nukutuspöhmelössä sain sairaalan koneelta kirjauduttua tänne palstalle tsiikaan. Vähänkö mua nauratti tää Vadelman ja mun vääntö. En mä oikein voinut siihen muuta kirjoittaa kun plaa plaa.

Ei sun mun ajattelua ja arvoja tarvii ymmärtää, eikä sun tarvitse muuttaa näkemystäsi jos et ymmärrä. Sä voit mun puolestani aivan vapaasti pitää oman utopias jos se sun elämääs helpottaa. Eikä mun sulle Dave tarvii mitään erikseen perustella kun sä et edes osallistu keskusteluun vaan pidät pään tiukasti perseessä ja käyt välillä kääkimässä parin lauseen verran.
Viimeksi muokannut helise päivämäärä 18.7.2018 15:59:04, muokattu yhteensä 1 kerran
helise
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lopussa (poistunut käyttäjä) » 18.7.2018 08:10:44

Dave2 kirjoitti:
lopussa kirjoitti:Puhutaan sitten nimillä.

Ihan omilla aivoilla ajattelren ja toisinaan olen samoilla linjoilla myös Vadelman kanssa. Vähättelijät on termi, jonka käyttö on alkanut vähentäjien palstalla ja sieltä sen olen oppinut.

Mitä minun pitäisi nyt miettiä?

Kun nyt kysyt mieti miltä se 'vähättelijät' tuntuu heistä, ketkä yrittävät saada vähennettyä juomistaan kokonaan hylkäämättä alkoholia. Olkoonkin, että se sana olisi keksitty siellä toisella puolella???
Kovasti jokunen viikko kyselivät, kuka lopettajissa heitä pilkkaa. Enpä sitä heille kertonut, vaikka olin lukenut sinun sitä käyttävän.

JOS olisin siellä ja kykenisin kohtuukäyttöön (vitsi kohtuukäyttö omalla kohdallani), tuntuisi loukkaavalta, että muka parempi väki ivailee heitä vääntämällä koko ketjun nimen. Vähän niin kui oltaisiin jollakin korokkeella ja oltaisiin oppimestareita neuvomaan miten tulee toimia.
Suvaitsen vadelman mielipiteet, kyseenalaistin vain sen, onko tämä foorumi oikea paikka poliitiselle kinaamiselle. Suvaitsen myös sen, että olet vadelman kanssa samaa mieltä, monet ovat.
Itse tuossa fiksatussa fajanssissa sympatiani ovat helisen puolella. Sanavalmis ja näpäkkä nainen kirjoittamaan, kuten vadelmakin. Olisihan kuitenkin ikävää, jos kukaan ei laittaisi vastaväitteitä toiseltakin puolelta.
Ketjua luettuani olen ajatellut, että molemmat ladyt taitavat saada mukavaa huvia kinastelustaan. Kumpikaan ei ole mikään plaaplaa -ihminen.
Vadelma taisi piruuttaan heittää, että keskustellaan vaikka AA:sta. Kieli poskessa. Uskoisin, että siitä aiheesta on täällä aikaisemmin ollut melkoista vääntöä.

Suvaitkaa minuakin, minäkin teitä :) Voimahalit. Onhan Suomessa asiat aika hyvin. Ei niin hyvin, etteikö petrattavaa olisi.

En valitettavasti saanut sateenkaaren värejä vastaukseeni, niin kovasti olisin ne laittanut. Ehkä plinkin ylläpito senkin värivaihtoehdon vielä tänne saa :D

P.S. Tää lähtee rannalle kieriskelemään ja hankkimaan melanoomaa :wink:

ViestiKirjoittaja helise » 18.7.2018 08:30:17

Ovatko he nyt vähentelijöissä loukkaantuneet ilmaisusta "vähättelijät". Mä en käy onneksi edes vilkuilemassa moista ketjua kuin vähentelijät. Onhan sekin aivan hyvä ketju olla olemassa. Siellä voi alkoholisti pikku hiljaa vähentelyn merkeissä tutustua tähän omaan juopottelukulttuuriiinsa. Sitten hakkaamalla päätänsä seinään riittävän pitkän aikaa, voi korvien väliin hiljalleen hiipua ajatus lopettelun aloittamisesta.
helise
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Randall » 18.7.2018 11:19:10

helise, aika karua ja yleistävää on tuo sinun viimeisin viestisi. Tietääkseni siellä on molempia, onnistuneita kohtuukäyttäjä ja päätään seinään hakkaavia pohtijoita. Kyllä, tässä maassa on onnistuneita kohtuukäyttäjä ja kyllä, vähättelijät-nimitys on loukkaava, riippuu kuka sitä käyttää. Itse vähättelijä/vähentelijä tai Me lopettajat-raitistelija.
Randall
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Randall » 18.7.2018 11:37:38

Samaan syksyyn voisin todeta myös senkin, että mitäs hittoa täällä palstalla sitten roikkuu, jos elämä on jo niin helppoa raittiina, että katsoo ylen toisia asian kanssa painivia ja omaa alkoholinkäyttöään pohtivia? Kenties sellaisia, jotka eivät ole onnistuneet munaamaan itseään vielä ko. aineen kanssa, vaan miettivät kannattaisiko vähentää. Siinä on minun mielestäni onnistuja. Jos verrataan täällä palstalla olijaan.

Jos elämä on helppoa päivästä toiseen, onhan olemassa suomi24.
Randall
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 18.7.2018 12:16:49

helise kirjoitti:Ovatko he nyt vähentelijöissä loukkaantuneet ilmaisusta "vähättelijät". Mä en käy onneksi edes vilkuilemassa moista ketjua kuin vähentelijät. Onhan sekin aivan hyvä ketju olla olemassa. Siellä voi alkoholisti pikku hiljaa vähentelyn merkeissä tutustua tähän omaan juopottelukulttuuriiinsa. Sitten hakkaamalla päätänsä seinään riittävän pitkän aikaa, voi korvien väliin hiljalleen hiipua ajatus lopettelun aloittamisesta.

Niin paljon sinusta, Helise, ja kirjoituksistasi tykkäänkin, nyt olen pahoillani purkauksesi luonteesta. Seuraava ei ole pelkästään sinulle, toivon muidenkin miettivän asioita mielessään:

Käyn säännöllisesti lukemassa vähentelijöissä ja kommentoinkin silloin tällöin. Siellä on erittäin hyvin vähentämisessä onnistuneita henkilöitä, jotkut jopa raitistuneet kokonaan vaikkeivat tänne lopettajiin olekaan välittäneet siirtyä. Vähentäjiin kirjoittajat ovat myös erittäin empaattisia, huumorintajuisia ja toisiaan tukevia henkilöitä. Tällaisia lopettajien puolella leimahtaneita riitoja en ole siellä kohdannut ollenkaan. Vähentäjissä näyttää olevan myös paljon laajempi ymmärrys toisen elämän kokonaisuutta kohtaan. Tarkoitan tällä koti- ja perheasioita, työtä jne.

Lopettajissa on todella kireämpi yleisilmapiiri. Täällä aistii herkästi tuon "ollaan parempia selviytyjiä" -asenteen. On tukea ja neuvontaa, mutta myös ylimielisyyttä. On ronskia huumoria, mutta myös raakaa... en sanoisi arvostelua...mikähän olisi oikeampi, lievempi sana? Sanavarasto jumittaa nyt. Luultavasti kaikki lopettajat ovat käyneet läpi tuon vähentäjät vaiheen. Ovat vain tehneet sen omassa yksinäisyydessään ja hakanneet päätään seinään ilman vertaistukea. Tulevat sitten lopettajiin verissäpäin ja enemmän rikki raadeltuneina kuin vähentäjien kautta, syvemmässä kuopassa. Onko se nyt sitten ainoa oikea tapa lopettaa juominen?

Toivon ettei kukaan nyt ota tätä henkilökohtaisesti eikä riidan aiheeksi. On vaikea kirjoittaa neutraalisti, mutta nämä lopettajat/vähentäjät vertailut ovat olleet mielessäni jo kauan, ei tähän keskusteluun rakennetut. Paljon jätän vielä sanomattakin ettei tulisi turhan osoittelevaa.

Tämä oli minun mielipiteeni. Jos vaaditte lisää perusteluja tai haastatte kaksintaisteluun, todennäköisesti jätän vastaamatta. Riippuu mistä roikkuu. Katsotaan.

Niin, se vähättelijät on ilkeästi sanottu.

Kesäkadulla on kuuma. Polttaa, sen huomaa.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Seuraava

Paluu Me Lopettajat