Olet täällä

haluan lopettaa

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: haluan lopettaa

ViestiKirjoittaja Haley » 9.2.2019 18:12:21

Mä en kans koskaan ole ymmärtänyt, että tulis nauttia vaikka vain pari lasillista. Eihän sellanen annos mulle riitä missään tapauksessa. Sitä sit juodaan oikein kunnolla eikä tyydytä vain näpertelemään yhden drinksun parissa. Ja mitä nopeampaa juoma virtaa kurkusta alas niin sen parempi.
haley@aanetti.com
Haley
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja susisielu » 1.3.2019 15:10:56

Jaahas, kaksi kuukautta tuli täyteen. Hyvä minä. Ei tää nyt mikään mun ennätys ole, mutta tästä on hyvä jatkaa 8)

Aika on mennyt tosi äkkiä, lähinnä kouluhommien kans puurtaessa. Töitäkin onnistuin löytämään, sinne sitten myöhemmin keväällä. Ei ihan mun unelmaduuni, mutta tähän kohtaan ihan sopiva. Ei parane rahattoman nirsoilla töiden suhteen :lol:

Joitakin illanviettoja on ollut ja ravintolassakin käyty syömässä. Vesilinjalla meni ihan hyvin, ja jotkut alkottomat oluet maistuu kyllä.

Yksi "läheltä piti-tilanne" oli tuossa pari viikkoa sitten, mutta viime hetkellä tulin järkiini ja kieltäydyin tarjotuista juomista. Olen vähän ylpeä ittestäni että selvisin siitäkin :mrgreen:

No, ei kai tässä muuta, näillä mennään.

Mukavaa kevättä kaikille! :D
susisielu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 1.3.2019 16:18:21

Mukavaa kevättä kaikille! :D

Kiitos, samoin sinulle, raittiutta ennen kaikkea!

Päivä kerrallaan
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja susisielu » 9.3.2019 21:47:20

Jaaha. Repsahdus.

Join tänään lasin kuoharia ja sitten saunassa siiderin ja lonkeron :shock: kaverin synttäreillä siis oltiin, äsken tultiin kotio. Voi hemmetti oisko tuokaan nyt ollu tarpeellista... nyt harmitus ja itseinho päällä... :oops:
susisielu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kiipeli » 11.3.2019 08:26:03

Hei Susisielu ja muut,

juuri luin koko ketjun tammikuun alusta lauantaihin. Harmillista kuulla repsahduksesta, osaatko sanoa mikä sen aiheutti?

Itse olen viikonlopun aikana myös tehnyt päätöksen siitä, että juominen loppuu kokonaan. Alkoholista on muodostunut mulle viime vuosina sellainen "arjesta pakenemisen keino" - eli ts. viikonloppu ei ole viikonloppu ilman juomaa ja jos otan 1 - 2 annosta en pystykään lopettamaan eli siis tilanne on joko tai. Olen kypsytellyt tätä asiaa jo noin vuoden verran ja nyt tuntuu että se kuuluisa pohja tuli nähtyä vaikka siis en ole mitään katastrofaalista juomisellani viime aikoina aiheuttanut mutta olen huomannut sen, että alkoholi vaikuttaa liian paljon kaikkeen elämääni ja olen siitä jollakin tavalla riippuvainen. Tuntuu kuin olisi jossakin vankilassa että joku kahlitsee haluamattani. Nyt se saa riittää ja juominen loppuu kokonaan. Myös mulla on noita 1 - 2 kuukauden tipattomia kausia ollut, lähinnä olen todistellut itselleni että pystyn olemaan halutessani ilman, mutta kyllä ne viikot on kulunut siinä, että on odottanut sitä seuraavaa juomareissua joka häämöttää sen kuukauden tai kahden jälkeen. Sellaiset ajatukset kun on mielessä niin ei siinä paljoa olla läsnä miehelle tai perheelle tai yhtään millekään. Nyt kun olen tässä kaksi päivää asioita pyöritellyt niin nään yhä kirkkaammin sen, miten vahvasti alkoholi oikeastaan mua on ohjaillut, vaikka siis olen ihan tavallinen, menestynyt, työssä käyvä ja raha-asioistaan huolehtiva äiti-ihminen. Se onkin varmaan hämäys, että "en voi olla alkoholisti, koska asiani ovat näin hyvin". Mutta totuus on se, että oikeastaan minulle on ihan sama olenko alkoholisti vai en, mutta jos koen että alkoholi on mulle ongelma niin sitten se on ongelma ja piste. Mun kohdalla se tarkoittaa sitä, että on lopetettava kokonaan.

Viimeksi siis launaina tosiaan join suht reilusti viimeisen kerran. Nyt siis päätökseni lopettamisen suhteen olen tehnyt ja siitä kertonut kaikille lähimille perheenjäsenille ja ystäville. Toistaiseksi vain tsemppaavia ja kannustavia viestejä olen saanut. Miehen kanssa on diili, että hän vaikka kieltää minua juomasta ja ostamasta juomista. Yhtään en tiedä miten tämä lähtee liikkeelle.. olen aika varma, että jokin liikuntaharrastus tai muu voisi auttaa tässä projektissa, varmaan pahinta on se, jos vaan jää sohvalle / neljän seinän sisälle makaamaan. Kavereita aion nähdä ja baareissa käydä ihan samalla tavalla kun ennen mutta vain ilman juomaa. Luulen myös että pahimmat hetket tulee juuri siinä 3kuukauden kohdalla, mutta toivottavasti siitä selviää yli..

Susisielulle tsemppiä, ei kannata luovuttaa yhden retkahduksen vuoksi - muista miksi päätöksen teit aikaisemmin juomattomuudestasi.
kiipeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 11.3.2019 10:02:22

Hei Kiipeli ja onneksi olkoon, että olet myöntänyt saaneesi elämääsi pohjakosketuksen alkoholinkäytölläsi! Olethan havainnut alkoholin juomisen ohjailevan sinua, etkä sinä alkoholia. On hyvä aika luopua alkoholista, kun tallella on koti, työ ja menestystäkin. Raittiina niiden merkitys korostuu ja niiden arvo ja järjestys saa uutta sisältöä.
Mahtava juttu on, että olet rehellisesti avautunut lähipiirillesi. Kannustuksesta päätellen he ovat aavistaneet ja nähneet elämäsi suunnan ja sen riskit ehkä jo kauemmin kuin sinä itse. Nyt voit katsoa menneisyyteesi uusin, kokemuksistasi oppivin silmin.
Sohvalla makaaminen ei tosiaan ole oikea ratkaisu. Raittiuden säilymiseksi on joka päivä tehtävä jotain. Siihen voit keksiä ihan uutta tai omaksua muiden käyttämiä keinoja. Minulle ratkaisu oli mennä AA-kokoukseen, sain raittiuden ja olen pitänyt siitä kiinni vertaistuen avulla. Minulta oli kaveripiiri jo häipynyt juomisen loppuaikoina, mutta nyt on sitten uudenlainen. Raitistuneet alkoholistit ovat läheisiä, mutta harrastuksistakin uusia ihmisiä on löytynyt. Ja hieno tunne on ollut löytää samoja asioita harrastavia aa-tovereita.
Pahimpia hetkiä sinun ei tarvitse pelätä, parhaat päiväsi ovat edessäpäin!

Hyvää raittiutta sinulle ja susisielulle myös!

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kiipeli » 11.3.2019 14:33:16

Kiitos, Lomapuisto, vastauksesta.

Aika asioiden pyörittelyssä kulunut tämä maanantai... huomenna menen töihin ja sitten luulen, että keskiviikkona olotila on jo henkisestikin parempi kun viikonlopun huurut häviävät. Sitten alkaa tosissaan taisteltu alkoholia vastaan. Päätös on nyt siis syntynyt. Olen tänään varannut myös ajan psykologille, koska juomiseeni on olemassa parikin suurempaa syytä, jotka pitää ratkaista. Alkoholin käyttö on osittain oire jostakin, mutta osittain myös sairaus itsessään. Olen päättänyt lopettaa niin vakaasti, että psykologin lisäksi menen tänään ensimmäiseen AA-tapaamiseen, vaikka en allekirjoita niitä 12 askelta tai ajatusta, toivon, että AA olisi hyvä tuki tässä asiassa - ainakin alussa. Perhe ja läheiset + kaverit toki tukee myös, mutta pelkään että petän heidät repsahtamalla ja luulen, että AA sekä psykologin tapaamiset voisivat auttaa.
Olen antanut itselleni luvan tänään "päätöksentekopäivänä" olla tekemättä mitään, koska krapulainen olo on edelleen hieman läsnä... Tiedän, että tämä helpottaa keskiviikkoon mennessä ja sen jälkeen aion nauttia vaan hyvästä olosta, ruuasta, alkoholittomasta elämästä ja ennen kaikkea ihan tavallisesta elämästä ilman morkkista, syyllisyyden tunteita ja turhaa väsymystä.
kiipeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 15.3.2019 13:01:15

Hei Susisielu, miten sulla menee? Luin tän sun ketjusi, ollaan aika samanikäisiä. Ite kirjoittelen tuolla vähentäjien puolella kun ei musta lopettajaksi ole ainakaan tällä hetkellä.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 15.3.2019 13:47:42

venkku kirjoitti
Ite kirjoittelen tuolla vähentäjien puolella kun ei musta lopettajaksi ole ainakaan tällä hetkellä.

Halutessasi lopettaa voit aina pyytää apua, jos huomaat omien voimien olevan riittämättömät. Ei tarvitse jäädä yksin ongelman jatkuessa.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kiipeli » 15.3.2019 14:28:10

Minuakin kovasti kiinnostaisi kuulla, miten susisielulla sujuu nyt?

Täällä on viikko parantunut päivä päivältä ja nyt jo melko pirteä ja freesi olo. Päätös juomattomuudesta on voimissaan ja olen jopa innoissani asiasta, odotan vain että hyviä ja mukavia kokemuksia selvinpäin tulee paljon, jotta juominen ei vaihtoehtona tulisi kummittelemaan mieleen. Lopetin itse samalla myös tupakoinnin ja se on päällimmäinen murheeni ollut viikon aikana. Alkuviikosta toimin kuin robotti, suoritin välttämättömiä asioita ja lähdin väkisin lenkille ym. Päivä päivältä hetket, jolloin en mieti tupakointia tai alkoholia, lisääntyvät ja omaa lenkkeilyhetkeä odottaa innokkaasti. Toivottavasti ei tulisi suurempia murheita eteen, jotta tämän hyvän fiiliksen avulla pääsisi nyt nämä ensimmäiset savuttomat ja holittomat viikot eteenpäin..

Tsemppiä!
kiipeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 15.3.2019 15:42:51

Hei kiipeli,
Kiva kuulla että raittiina olet pysynyt tämän arkiviikon. Illalla lähden kävelylenkille minäkin.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja susisielu » 16.3.2019 11:30:06

Heips Kiipeli ja muut,

Kiitos Kiipeli kun kerroit tarinaasi, onhan siinä paljon samaa kun tässä mun touhussa.

Tjaa, mistä se viimeviikonlopun sortuminen sitten johtui.. Veikkaan tätä vanhaa ystävääni eli sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Tosiaan synttäreille mentiin ja heti tuli fiilis etten selviä tästä. Joten ei muuta kuin skumppalasi käteen :roll: Hyvä minä taas, tipahdin sitten siihen ensimmäiseen ansaan. Oon tässä nyt viikon aikana pohtinut asioita ja yrittänyt saada päähäni istutettua sellaista ajatusmallia, että sosiaalinen ahdistus on helpommin siedettävissä kuin juomisen ja krapulan aiheuttama ahdistus, siis sos.ahdistus kestää tod. näk vaan sen lyhyen hetken kun taas juomisen ja sen aiheuttamien lieveilmiöiden aiheuttama ahdistus kestää varmasti pidempään..

Sen lauantai-illan jälkeen en ole alkoholiin koskenut, eikä ole erityisemmin tehnyt mielikään. Ei se maistunut hyvälle, eikä tullut edes mitenkään erityisen hyvä olo, vaan lähinnä väsynyt ja tukkoinen olo.

No, tänään taas uuden haasteen edessä, nimittäin mun pitäis emännöidä eräitä synttäreitä, eli tiedossa taas roppakaupalla sosiaalista vuorovaikutusta :mrgreen: Oon kyllä niin väsynyt ja lievästi päänsärkyinen, että voi olla ettei isommin edes tee viinaa mieli. Tarjoajia siellä kyllä riittää.. Jos tekee mieli, niin sitten täytyy yrittää muistaa nuo viime viikonlopun ajatukset.

Niin joo, tuli muuten taas ohimennen viime viikonloppuna mieleen että jospa sitä kohtuukäyttöä taas :roll: No jospa ei, on nämä mun kohtuukäytöt nähty, ei varmaan tarvi enää kokeilla :lol:

Nyt valmistautumaan pitkään päivään (ja yöhön), kirjoittelen taas lisää kuulumisia kun ehdin/jaksan.

Selvää viikonloppua kaikille!
susisielu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 16.3.2019 12:28:40

Itsekkin harrastin aikoinaan rohkaisuryyppyjen ottamista, kunnes tajusin ettei se toimi. Se ahdistus vaan kasvaa jälkikäteen. Kuulostaa kliseiseltä,mutta oletko kokeillut jotain hengitysharjoituksia ahdistuksen laantumiseen? Niitä pitää harjoitella ensin yksin ja sitten kun joutuu ahdistavaan tilanteeseen niin osaa kaavan. Nojoo näistä on varmasti monia kirjoja ja videoita youtubessa jos jaksaa asiaan perehtyä. Mutta hyvä että sulle ei sen lauantain jälkeen ole maistunut, tsemppiä uusiin koitoksiin! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja susisielu » 7.4.2019 20:54:14

Heips,

Onkin taas aikaa kulunut edellisestä kirjoituksesta.. En ole pystynyt olemaan juomatta. Muutamana viikonloppuna tuli otettua 2-3 annosta ja eilen meni sitten ihan useampi annos ja tänään krapula.. Elikkäs ei ole taas tämä mun lopettelu onnistunut. Eilen olin melko kännissä, mitään katastrofeja ei tapahtunut, ja oli ihan mukava ilta, vähän liiankin mukava... En nyt halua alkaa kuitenkaan tekojani puolustelemaan millään, repsahdus mikä repsahdus. Vanhoista tavoista on NIIN VAIKEAA päästä irti ja varsinkin kun kaveripiirissä tämmöinen bilejuopottelu on niin kovin tavallista.. En tiedä mitä itteni kanssa tekisin, pelkään taas että juon liikaa ja jotain pahaa tapahtuu :shock: No, täytyy kai vaan yrittää mennä eteenpäin, oli mikä oli...
susisielu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 8.4.2019 07:32:11

susisielu kirjoitti
Vanhoista tavoista on NIIN VAIKEAA päästä irti ja varsinkin kun kaveripiirissä tämmöinen bilejuopottelu on niin kovin tavallista.. En tiedä mitä itteni kanssa tekisin, pelkään taas että juon liikaa ja jotain pahaa tapahtuu :shock: No, täytyy kai vaan yrittää mennä eteenpäin, oli mikä oli.

Sulla on asiat aika mukavasti, kun on kaveripiiri, vaikkakin juopotteluun koukuttava. Itseltäni kaverit häipyivät yksi toisensa jälkeen. Kun minulle lopulta tuli halu lopettaa, tein itseni kanssa niin, että eräänä iltana menin AA-palaveriin. Sain uusia ihmisiä elämääni. He ovat tukeneet raittiuttani ja elämä on muuttunut päivä kerrallaan muutenkin vapaampaan suuntaan.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat