Olet täällä

Ympyrästä spiraali - Hajatelmia

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Ympyrästä spiraali - Hajatelmia

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 4.2.2019 12:35:58

Aamun suru-uutiesta tuli ensin hämmentynyt olo, nyt suru valtaa mielen. En ole julkkisten palvoja mutta Matti Nykäsen kuolema sattuu. Hän oli yksi meistä, alkoholisti joka taisteli sairautta vastaan kunniakkaasti, vaihtelevalla menestyksellä.

Minusta on surullista kuinka roskalehdet ottivat hänen sairaudestaan kaiken irti ja varmasti edesauttoivat hänen juomistaan. Eihän hyvää uutislähdettä kannattanut auttaa raitistumaan. Kaikesta huolimatta Matti oli suuri urheilija, kunnia hänelle jolle kunnia kuuluu. Osanottoni omaisille.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 10.2.2019 23:35:25

Olen tehnyt kauhean mokan!
Minun piti eilen illalla ja tänä aamuna käydä huoltamassa naapurin kissat ja totaalisesti unohdin ne. Unohdin! Miten voi unohtaa tuollaisen asian?

Vasta tänään iltapäivällä kun naapuri kotiuduttuaan hämmentyneenä soitti, kun näin hänen nimensä puhelimessa, tajusin mitä oli tapahtunut. Miten voin antaa tämän itselleni anteeksi. Voiitku. :(
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 15.2.2019 12:49:58

Kaihileikkaus lähenee ja pelko lisääntyy, pelkään nimittäin sairastuvani viime tingassa flunssaan tai johonkin muuhun sellaiseen joka estää leikkauksen. Itse leikkausta en sitten kerkii jännittääkään. Kaikella sitä ihmisen pitääkin itseänsä stressata. :(
Valmistelut sairauslomaa varten ovat loppusuoralla. Lukemista riittää. Kissanhiekkaa on tilattu iso säkki, toivon mukaan ehtii tulla ennen keskiviikkoa. Nyt pitää vielä täyttää jää-ja pakastinkaappi. Nämä ostokset siksi että kaikenlainen raskas nostelu ja kantelu on kielletty ensimmäiset viikot. Potilasohjeessa tosin sanottiin että normaalin kauppakassin kantaminen on sallittu, mutta ne eivät varmaan ole punninneet minun kauppakassiani. Paljonko "normaali" kauppakassi ostoksineen painaa? Ja kuinka pitkän matkan sitä on laskettu kannettavan kun ei ole omaa autoa eikä julkisista minun tapauksessani ole hyötyä? Turhan suurpiirteinen ohje meidän sh-piirillämme. (Veljeni oli marraskuussa samaisessa operaatiossa ja hänen ohjeessaan sentään oli 5 kg:n painoraja. Toinen sh-piiri.)

Jep. Vähennetään stressaamista. Keskiviikkona veitsi heilahtaa.
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Haley » 15.2.2019 13:01:51

Mä alan mukana myötäjännittämään, silmän operointi, huh huh!
haley@aanetti.com
Haley
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 15.2.2019 13:10:44

Kaihileikkaus tulee menemään ok. Onhan noita tehty jo iätajat. Käytetäänkös siinä nykyisin laservaloa?
Flunssaviruksia kyllä on liikkeellä, niitä jos osaisit väistellä.
Itsekkin menen fiksuna Tukholman risteilylle viittä päivää ennen vaellusta.
Tsemppiä koitokseen.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 16.2.2019 11:44:08

Joo, en minä sitä kaihileikkausta pelkää. Olen ollut useamman kerran leikkauspöydällä ja minulla on luja luottamus kirurgien ammattitaitoon. Jos jotain ikävää tapahtuu niin sitten tapahtuu. Sit pitää ajatella asiat uudelleen.
Laserillahan ne nykyisin tehdään. Ed. kommentissani "veitsen heilahtaminen" kuulosti mukavan dramaattiselta. :mrgreen: :mrgreen:
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 19.2.2019 11:31:00

Kyllä "viimetinka"on minun elämäni ylläpitäviä voimia. Normaalisti tähän aikaan päivästä selaisin silmät luppaten nettiä ja yrittäisin herätän aamukahvin voimin.
Nyt olen jo hoitanut kolme puhelua jotka ovat olleet soittolistalla useamman päivän. Asiat joista olen tuskaillut ovat selvinneet noin vain, suit'sait. Turhaan olen stressaillut vain sen takia ettei ole tullut tartuttua luuriin. Yksi asiakirja pitää vielä viedä postiin, se on kirjekuorta vailla. Iltapäivällä, pitää ensin odottaa kotona yks ihmisen käynti.

Sain myös luvan myöhästyä sairaalaan menosta hieman, että pääsen bussilla eikä tarvii taksilla porhaltaa (tai vastaavasti mennä toista tuntia liian aikaisin).

Olen ollut ikäni tälläinen viimehetken tekijä. Kouluaikana tein kotitehtävät viimeisenä iltana nukkuma-ajasta tinkien ja matikanlaskut laskin bussissa koulumatkalla.
Semmonen tappaus. Onneksi ei tarvitse miettiä kerkeenkö käydä ottamassa parit kaljat vielä. En ota.
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sinisilmä63 (poistunut käyttäjä) » 20.2.2019 10:38:25

Huomenta. kyllähän se taitaa olla meikäläisillä aika usealla tuo pelkojen keräily milloin mistäkin asiasta. ja dramaattisuus myös, tai liiallinen rauhallisuus. Eihän sitä turhaan sanota että alkoholismi on tunnepuolenkin sairaus. Sen jälkeen kun olen raittiina saanut elää niin on pitänyt monenlaista "totuutta" itsessään huomata. Olen ollut väärässä niin monessa asiassa. vaahdonnut jonkun asian puolesta ja vuosien päästä tajunnut kuinka tyhmä olinkaan, olis pitänyt pitää suu kiinni. Mutta armeliasuus itseä kohtaan, on pakko muistuttaa itseäni siitä etten tuomitse itseäni liikaa. Tai toisia.
Hyvin se leikkaus menee, tsemppiä!
sinisilmä63 (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 21.2.2019 12:09:37

Huomenta-päivää.
Uusia silmiäni tässä kokeilen. Leikkaus meni hyvin, molemmat silmät operoitiin ja kotona jo olin jo ajoissa iltapäivällä. Odottamaani suurta valaistumista ei tapahtunutkaan kertaheitolla, mutta toki parempaan päin ollaan menossa. Illalla jo pystyin katsomaan televisiotakin ja jonkin verran jo luinkin. Lukulasit menevät kyllä uusiksi, nyt näen entisillä kaukolaseilla lukea paremmin kuin lähilaseilla.
On niin kirkas auringonpaiste ulkona että sisälläkin pitää pitää olla aurinkolasit, niin paljon valoisuus häikäisee. :lol:

Läppäristä piti säätää kirkkausaste tummemmaksi ja ottaa yövalo käyttöön päiväksikin. Hämmästyttää kuinka pimeässä olen elänyt tähän asti, enkä edes ole huomannut.

Nyt tiputellaan tippoja silmiin kolmen viikon ajan. Sitten pitäisi olla valmista. Kyllä tämä tästä. 8)
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja andante » 21.2.2019 12:21:17

Huomentapäivää itsellesikin, JuuliaS. Kiva että leikkauksesi on nyt tehty - oletan että sinullakin on sellaiset linssit sisäänrakennettuina? Mulle tehtiin kaihileikkaus oikeaan silmään muutama vuosi sitten ja välittömästi aloin näkemään taas värejäkin!
Näköhermo tarvitsee aikansa tottuakseen uuteen tilanteeseen, mutta aivan varmasti tulos on parempi kuin entinen.
Tässä vähän off-topiccia päihdeketjuun, mutta ovathan kokonaisterveydelliset asiat raittiudenkin kannalta merkittäviä. Silmäleikkausta jännitin minäkin melkoisesti, mutta turhaan. Nyt kerran vuodessa tarkastukseen ja kaikki hyvin.
"Mikään ei ole niin pysyvää kuin muuttuvuus"
andante
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Haley » 21.2.2019 12:32:11

No hyvä et alkaa näkökyky palautumaan!

Tänään onkin mukavan kirkas auringonpaiste.
haley@aanetti.com
Haley
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 21.2.2019 23:59:37

Mahtavaa, oikein mahtavaa. Mun kaverikin sai uudet silmälasit vuosien jälkeen. On oikein tyytyväinen kun näkee nyt kohtuudella. Näkö -8 ja lasit hieman paksuhkot, mutta toimivat.
Paranemisiin.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 22.2.2019 13:06:24

Kiitos kaverit. Koko ajan paranee tämä näkeminen. :D

Andante; juu, imuroivat pois sen viallisen linssin ja laittoivat tilalle keinotekoisen. Ensimmäisessä silmässä teki vähän kipeää. Minä hölmö keskityin hengittämään ja ohittamaan kivun, kun olisin voinut vain pyytää lisää puudutetta. En sitä siinä jännittäessäni tajunnut. Toiseen silmään puudutetta laitettiinkin enemmän, enkä tuntenut mitään epämiellyttävää. Kysyivät siinä välillä miltä tuntuu, otetaanko toinen saman tien, sanoin että siitä vaan niin on ohi sitten. Melkein hurrasivat minulle.

Haley ja Putkis; kiitos teillekin. Onhan se tosi mukavaa nähdä pikkuasioitakin taas. Odotan malttamattomana lumien katoamista että nään mitä pihassani kasvaa nykyisin.
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 22.2.2019 14:23:01

JuuliaS!
Mukavaa kuultavaa, että näkökykysi paranee. Silmäkirurgeilla on vakaat kädet ja tarkka tieto siitä, mitä tekevät. Pian lumet sulavatkin ja vihreys valtaa alaa. Vuodenaikojen vaihtelu on yksi meidän täällä asuvien rikkaus ja ilon lähde.

Hiljaa hyvä tulee
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 22.2.2019 16:14:39

Ihanaa, että alat taas nähdä kunnolla.
Sitä ei joskus edes tajua, että ei näe ihan niin hyvin kuin voisi. Muistan kun minulla kerran nuorempana kävin niin, että kun menin näön tarkastukseen huomattiin, että en enää näekään silloisilla laseillani kauas niin hyvin kuin pitäisi. Tehtiin siis uudet silmälasit ja kun kävelin ulos optikolta hämmästelin ja kummastelin kuinka erotin koivussa olleet hiirenkorvat toisistaan. En ollut edes tajunnut, että en enää nähnyt niitä yksittäin kuten joskus ennen, kun näkö oli huonontunut pidemmän ajan kuluessa. Voi sitä riemun tunnetta!

Sitä piti kysyä vielä, että kauanko olit leikkausjonossa? Eräs kolleega kuuli juuri, että joutuu kaihileikkaukseen ja pelkää nyt että joutuu pitkään odottelemaan ja näkö menemään kovin huonoksi sinä aikana. Tietysti jonon pituuksissa on eroa eri alueilla Suomessa, mutta kerro mikä oli sinun kokemus.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat