Olet täällä

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Äänestys päättyi 15.4.2019 17:58:03

murehdit menneitä
6
4%
uskot jumalaan
18
13%
urheilet
15
10%
luet kirjoja
23
16%
kuljet ja katselet
30
21%
pelkäät alkoholismisi palaavan
16
11%
teet vain työtäsi
7
5%
keskityt perheesi etuihin
10
7%
jotain muuta, mitä
19
13%

Ääniä yhteensä : 144

Re: Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 10.1.2020 12:56:48

Olin tuolla Facebookin puolella mukana eräässä päihdepoliittisessa keskustelussa, jossa aiheena mm. alkoholin kulutuksen nousut ja laskut sekä juomien saatavuuden/hinnoittelun vaikutus haittoihin.
Ja tottahan toki siellä on joku ns. vanhan liiton oman kokemuksen omaava, joka jämerästi toteaa ettei alkoholipolitiikalla, hinnoittelulla tms. ole mitään tekemistä alkoholismin kanssa tai alkoholismiin kuolleisuuden kanssa. Hänellä kun on se paljon puhuttu oma kokemus , jonka perusteella tietää etteivät mitkään yhteiskunnan säätelytoimet estäneet hänenkään dokaamistaan.

Well, oma kokemus on tärkeä asia, mutta kun se ei anna kuitenkaan tietoa muusta kuin juuri siitä omasta henk.koht. kokemuksesta, eikä yhtään sen laajemmasta näkökulmasta. Oman kokemuksen perusteella emme voi esim. tietää että maapallo on pyöreä, koska omin aistein emme sen pyöreyttä havaitse. Paitsi tietysti sitten kun katsomme avaruudesta käsin otettua valokuvaa maapallosta.

"Tilastonikkareille" ja tilastotieteelle tuhahdellaan ja naurahdellaan, mutta kun ne tilastot kuitenkin osoittavat että säätelytoimet vaikuttavat alkoholin kokonaiskulutukseen, joka vaikuttaa suoraan alkoholihaittoihin, mm. alkoholikuolleisuuteen.

Oman kokemuksen ylikorostajat ovat usein ns. Minnesotahoito-koulukunnan edustajia, ja myös 12 askeleen ohjelman kannattajia.
Hyvä hoitomallihan se minnesotakin on, mutta ei missään nimessä mikään ylivertainen kaikkiin muihin hoitoihin verrattuna.
Hupaisasti muistelen, että Lapuan Minnesota-Hoito Oy:n nettisivulla oli aikoinaan vieraskirja, joka oli tulvillaan niin ylitsevuotavaa kiitosta ja ylistystä ko. hoitolaa kohtaan, että se oikein hämmästytti. Viestit oli vieläpä kirjoitettu niin samalla kaavalla, että olisi voinut luulla niitä saman ihmisen kirjoittamaksi. :D
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 10.1.2020 15:06:46

Niin moneen kertaan on täälläkin todistettu, tilastojen ja voimalla, vertaamalla alkoholinkulutuksen muutoksia tehtyihin ennaltaehkäiseviin tai kulutusta helpottaviin toimenpiteisiin, että nimenomaan niillä on asian kannalta olennainen merkitys.

Eikä asiaa kai enää kielletä kuin jossain fanaattisimmissa lahkoissa.

Hyvin konservatiivinen Raittiuden Ystävät ry mm. kirjoittaa näin:
"Hinnan ja saatavuuden säätely ovat tutkitusti tehokkaimmat tavat hillitä alkoholinkulutusta. Näihin tekijöihin vaikuttavat lakimuutokset näkyvät selvästi kulutustilastoissa. "

Ei liene lainkaan pahitteeksi lukea mitä he muuta sanovat. Ihan asian ytimessä ovat:
http://raitis.fi/raittiudenystavat2/2019/04/17/alkoholi-suomessa-jaakaudesta-nykypaivaan/
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 11.1.2020 17:29:46

Tänä iltana minä menen Tavastialle! :o Enkä ihan omasta aloitteestani.
Ystävätär pyysi, kun sillä on sinne kaksi lippua eikä sen avomies pääsekään vaikka aikoi. Tavastialla soittaa Ne Luumäet, tai siis nykyiseltä nimeltään Ns. Luumäet.

Voi jestas, harvasta bändistä minulle tulee niin paljon ysäri mieleen kuin Luumäistä. Olen yrittänyt orientoitua iltaan kuuntelemalla pitkästä aikaa sekä Ramonesia että Luumäkiä.

Tämä "Onnellinen perhe" (we ate happy family?) klassikko voisi kuvata jonkun päihdeongelmaisen perheenkin elämää.
https://www.youtube.com/watch?v=9Irj_YMz5rc
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 12.1.2020 13:21:01

Tänään menen palaveriin jossa pääasiana on vihapuheen ja ihmisarvoa polkevien juttujen vastustaminen. Paikalle tulee väkeä kuulemma kommunisteista kokoomuslaisiin, uskovaisista ateisteihin ...kaikilla nyt tavoitteena vain nuo tärkeät asiat. Odotan mielenkiintoista ja rakentavaa palaveria. Kovin iloinen olen siitä että ennakkotietojen mukaan nuorta väkeä on paikalle tulossa runsaasti.

Juovuksissa en usko kenenkään tulevan.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 13.1.2020 05:56:56

Oliko hyvä tapaaminen? Kerro jos jotain jäi mieleen.

Minulla on edessä koulutuspäivä, ja mielelläni menen. Pääsen päiväksi pois omasta, jossa minun työkaverit on semmoisia vihanlietsojia, negatiivisia kaikessa ja kaikkea vastaan, että saan tehdä töitä omien asenteiden ja ajatuksien kanssa etten muutu samaksi. Ja illalla alkaa se uusi harrastus. Hyvähän tästä päivästä on tultava näillä eväillä, ainakin väsyttää illalla.
Nyt en juo.
Rainbow40
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 13.1.2020 10:46:22

Tapaaminen oli oikein mukava, kiitos.
Aivan erilaisia maailmankatsomuksia edustavia ihmisiä , kommunisteista kokoomukseen ja ateisteista uskovaisiin ja kaikkea siltä väliltä.
Ja sittenkin yhteiset arvot olivat ne tärkeimmät. Jopa aivan konkreettista yhteistä toimintaa suunniteltiin, juteltiin vähän niitä ja näitä, ja kaikki tuntuivat tykkäävän. Menen toistekin.

Joo, Rainbow, joskus on todella tarpeen päästä vaikka päiväksi eroon jos työpaikalla ilmapiiri on huono. Se muuten on ihan todellinen ongelma, työ on kuitenkin, silloin kun sitä on, niin merkittävä osa elämää että sen ei sopisi aiheuttaa pahaa oloa. Toivottavasti uusi harrastuksesi antaa sit vastaavasti iloa elämään? Laita vähän viestiä miltä se tuntui!
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 14.1.2020 11:41:11

Tänään tyhjennän kirpputorihyllyni.
Aloin katselemaan että kun kerran en ole toimertunut kunnolla sinne tavaraa kantamaan niin viime aikoina tuotto on ollut semmoista että kun olen vaan puolihuolimattomasti maksanut parin viikon välein hyllypaikan vuokran niin saadusta myyntitulosta ei oikein tavaroiden hinnaksi ole paljon mitään jäänyt.

Tämä laiskuus asioiden hoitamisessa. Kirpputorin pitäjä toki on hyötynyt... mahtaakohan noissa jutuissa olla paljonkin tällaisia minunkaltaisiani jotka maksavat vaan eivätkä hoksaa että eihän tästä kyllä juuri mittän itselle jää -kun eivät ne myytäävät tavarat ole itsellekään kai ihan ilmaisia olleet (no joo, jollain voi olla varastettua tavaraa mutta yleensä)

Menenpä ja pakkaan ne sieltä laatikoihin. Kannan vintille. Keräilen sitten taas joskus jotain semmoista joka voisi mennä vilkkaammin kaupaksi. Tai teen vaikka keväällä linnunpönttöjä. Otan sitten taas sen hyllyn, kyllä niitä aina saa.

Silti, jos jollain on mietinnässä mitä tekisi kun ryyppäämisen jälkeen aikaa jää...kyllä tuo kirpputoritouhukin tietysti on yksi harrastus muiden joukossa. Kokeilla kannattaa, minulla nyt vaan jäi huonolle hoidolle tällä kertaa.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 15.1.2020 21:58:07

Maanantai oli kyllä virkistävä päivä kaikin puolin, ensin erilainen työpäivä toi vaihtelua, uusia naamoja ja uusia ajatuksia. Päivän kruunasi illan tanssitunti. Täytyy myöntää, että hetkeä ennen tunnin alkua mietin mihin ryhdyin (naama jopa vähän kalpeni eikä niin naurattanut), mutta en perunut. Asiaa helpotti se, että olisin joutunut maksamaan kurssin kaikesta huolimatta. Klassisen musiikin tahdissa raajojen ojentelu rauhallisesti ei ole siis koskaan kuulunut minun treeniohjelmaan, enkä ikinä olisi uskonut näkevän itseäni moisessa, mutta ikinä ei pidä sanoa ei ikinä. Tykkäsin siitä. Joutui tosissaan keskittymään ja pinnistelemään, mutta tila ja tunnelma oli kiireetön ja harmoninen. Siinä missä koivet teki töitä, hermot lepäs. Kotiin kävellessä tunsin kireyttä semmoisissa kohdissa jaloissa, joissa ei treeni ole aiemmin tuottanut tuntemuksia. Kyllä se vaan kannattaa aina kokeilla uutta.
Nyt en juo.
Rainbow40
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 17.1.2020 16:01:03

Rainbow40 kirjoitti: Kyllä se vaan kannattaa aina kokeilla uutta.

Siinäpä se. Mielenkiintoisen elämän perusajatus.
Taitaapa olla ihmisen tylsistyttävimpiä virheitä lamaantua ajattelemaan että jonkun asian samanlaisena toistaminen olisi kehittymistä.

Joo, tarttis kyllä itsekin taas jotain uutta … niin helpoosti tässä urautuu ja sitten alkaakin tuntumaan tylsältä. Yritetään.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 18.1.2020 17:05:17

Kysykö se, että mitä määää tänään teen.

Rakastan. Mulla ei ole minkäänlaista järjellistä mahdollisuutta valita toisin tai halua erilaiseen vaihtoehtoon.

Vietän tätä uuden vuosikymmenen kolmatta viikonloppua kera karvanaamaisen koiravanhukseni. Ja heräsin tähän
päivään vierestä rakkaani ja ihmettelen joka päivä tätä tammikuista säätilannetta, joka ei vielä ole menkaksi muuntunut.

Painostava alkoholin himotus jäi ainakin mulla poijes jossain edellisen vuosikympin alkupuolella,
joten sellanen viunan läikyttämisestä poiseläminen ja kaljapullosuuseksin lopettaminen koitui sitä kautta kohtalokseni.

Tätä se sitten on, että elää sitä elämäänsä ja koittaa tehdä hyvin.
Ja vaikkei se aina niin oikeinkaan mene, niin ei se ole niin väärinkään.

Ja pelaan aikaa, jotta se vähän tästä kuluisi ennen iltalenkkivä !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 23.1.2020 14:05:31

Lueskellut olen.
Syönyt hyvin.
Roskapussin vien kohta.

Ja kyllä sitten tarttis jotain muutakin tehdä. Veltostumisen välttelyä on ryhdyttävä toimittamaan.
Minusta on tulossa laiska. En nyt ole ihan itseeni tyytyväinen, tänään.
Palaan asiaan.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 23.1.2020 21:44:37

En tänään, enkä vielä ehkä huomennakaan, mutta viikonloppuna haluan ja aion mennä katsomaan sen uuden elokuvan Helene. Istun hiljaa, katson ja kuuntelen.
Nyt en juo.
Rainbow40
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 25.1.2020 15:35:07

Liian levoton leffaan.
Kävin aamulla salilla ja kohta juoksemaan.

Mies metsänreunasta: Sinulla on taito, jota minä kadehdin. Jos minä voin sanoa syöneen hyvin ja vain lueskelleen, on silloin tapahtunut semmoinen ihme, että raksi seinään!

Ps. Hain kyllä kirjan salilta tullessa, luen sitä illalla lenkin päälle.
Nyt en juo.
Rainbow40
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 27.1.2020 15:07:24

^No jaa.

Toisaalta olen itsekin ihan tyytyväinen siihen että ne nuoruusajan kovat suoritus- ja pärjäämispaineet ovat ollutta ja mennyttä.
Oli aika jolloin tulevaisuudensuunnitelmat olivat semmoisia että piti yrittää niin perkeleesti -yritystoiminnassa nyt ainakin.

Ei enää. En tarvitse enempää omaisuutta, en valtaa, en kuntoilusuorituksia tai katu-uskottavuutta... ei siis tarvitse enää rehkiä ja rasittaa itseään, ei juosta eikä touhottaa. Elämä on kivaa ihan tämmöisissä raameissaan.

Mutta ei sen pidä silti sisällötöntä olla, siihen pitkästyy. Aina kun eteen tulee jotain semmoista jota mielenkiintoisena tai vähän muidenkin kuin itseni kannalta tarpeellisena pidän, niin osallistunhan minä. Mutta valikoivampi olen. en ihan kaikkeen viitsi lähteä mukaan.

Niinpä sitten tulee semmoisiakin päiviä etten ole tehnyt oikein mitään muuta kuin oleskellut -ja kai se on sitten jostain sieltä nuoruudesta jäänyttä alitajuista ajattelua kun semmoisen päivän iltana on ihan kuin olisi pikkuisen huono omatunto kun olen niin vähällä itseni päästänyt.

Tänään? Joihinkin keskusteluihin osallistuin, mukavasti netissä. Oman panokseni yritän antaa nyt ajankohtaiselle vihanlietsonnan ja persupropagandan valeuutisten torjunnalle. Ja nyt sitten vois hiukan ulkoilla, vaikka kantaa klapeja sisälle. Kirjastoonkin taidan vielä tänään ehtiä. Siinä ne sitten taas.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 4.2.2020 19:11:30

Mitäkö minä tänään?
Kokeilin "uutta" autoani. Ei se tietenkään mikään uusi ole, ei minulla semmoiseen vara olisi. Mutta, uudempi ja parempi kuin edellinen. Hyvinpidetty ja kaikin puolin kunnossa oleva, minulle se on kuin uusi.

Nyt voi joku ilmastoasiantuntija tietysti nyrpistellä nokkaansa, että autoilua.
Se nyt on noin, enkä edes tunne huonoa omaatuntoa. Kun sentään yli kuusikymmentä vuotta olin jalkamiehenä ja pyöräilijänä, joskus köytin mopon tarakalle remonttityökaluja isoksi nyytiksi ja järjestin itseni ja romppeet milloin mihinkin suuntaan niin nyt olen päättänyt että nämä jäljelläolevat vuodet elän hiukan helpommalla. Toinen juttu tietysti on se, ettei alkoholisti mitään autolla tai ajokortilla olisi tehnytkään, eli ei se autottomuus mitään harkittua luonnonsuojelua silloinkaan ollut.

Sitten taas, jos joskus ehdin niin paljon vanhenemaan ettei enää työkaluja ja muuta sälää tarvitse kuljetella, niin luovunhan m inä tuosta. Jo vain itseni sentään aina jollain konstilla saan minne pitääkin.

On se niinkin, että kun ei alkoholismi ole enää vuosiin vaatinut osaansa niukoista tuloistani, niin joku tuommoinen hankinta silloin tällöin on taloudellisestikin mahdollisuuksien rajoissa. Kun aikoinaan rahaa meni sekä kaljaan että tupakkaan, ei sitä sitten juuri jäänytkään.

Päivä oli kaunis. Aurinko paistoi. Mikäs on ollessa.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat