Olet täällä

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Äänestys päättyi 15.4.2019 17:58:03

murehdit menneitä
6
4%
uskot jumalaan
18
13%
urheilet
15
10%
luet kirjoja
23
16%
kuljet ja katselet
30
21%
pelkäät alkoholismisi palaavan
16
11%
teet vain työtäsi
7
5%
keskityt perheesi etuihin
10
7%
jotain muuta, mitä
19
13%

Ääniä yhteensä : 144

Re: Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

ViestiKirjoittaja lutunen » 5.2.2022 14:19:00

Runebergin päivä . Vieraaksi jäänyt , varmasti suurmies. Muistan että sota oli hänen aikanaan ihannoitu. Sitä hehkutti, sen koulusta muistan.

Nuoskalunta!
Se on kuin kevään merkki!

Naapurusto elää hiljaiselämää. Huumehessu muutti pois, miten paljon voikaan yhden häirikön, itsekeskeisen pilven veikon olemassaolo muuttaa koko rivitaloa. Ehkä ensi kesänä voidaan grillata pihalla, ilman häiriöitä. Naapurin nuorimies jatkaa tipatonta tammikuutaan. Se on jäänyt päälle.

Meillä sovinnollista lämmintä avoparin elämää. Rauhaa.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kotivalo » 6.2.2022 23:14:12

vadelmamunkki kirjoitti:Oman kuoleman fiilistelystä hieman kevyempään aiheeseen, mutta vain hieman.

Rupesin nimittäin tänään miettimään, ketä kaikkia kirjoittajia tältä foorumilta onkaan vuosien saatossa häipynyt, kun MTT64 mainitsi että viime viikkoina on ollut erityisen vilkasta vanhojen kirjoittajien poistumaa.

Onhan täällä poistumaa ja uudelleen palaamista ollut kuitenkin aina, ainakin niin kauan kuin minä muistan vuodesta 2007 asti.

Ketä vanhoja nimimerkkejä olisikaan kiva nähdä (tai siis lukea) pitkästä aikaa?
Mieleen tulee esim. Vinetto (nähty viimeksi ehkä 2017?), kahleeton (nähty viimeksi kai 2011?), kahvimuki (viimeksi 2014?), minttumaaria (2010 tms?), Musseloinen (2007), Mainettaan parempi/kanttoona/KarriKärri (2016?),
hannu13 (2013?), Kaaleppinen (2018?), Fernetti (joo joo! : ), kotivalo, Rahvas (ellei sitten ole sama kuin Rahvas2), andante, """/ RauniO...

Nuo vuosiluvut kysymysmerkkien kanssa ovat muistikuvia, milloin nuo ehkä ovat viimeksi täällä käyneet.

Jotkut heistä kyllästyivät foorumilla tapahtuvaan jatkuvaan AA:n haukkumiseen, jotkut ehkä kokivat foorumilla olevan liikaa ateisteja, jotkut ehkä vain lopettivat muuten kirjoittamisen ja ehkä joku lähti juomaankin eikä koskaan palannut. Sitähän emme voi tietää.

Ainakin kaksi foorumille kirjoittanutta on kuollut, sen olen kuullut. Toinen oli Saunaan kirjoittaja ja hukkui kuulemma Hietsussa joskus vuosia sitten. En muista kummankaan edesmenneen nimimerkkejä enää, enkä ehkä sanoisi vaikka muistaisin.

Oli kiva muistella taas foorumin menneisyyttä, mutta ihan omaa ketjua en moiselle viihtinyt aloittaa. Siksi tähän ketjuun.

14 vuotta jo raittiina.
“Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate."
kotivalo
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lutunen » 3.3.2022 16:24:54

Maailmanrauhasta tuskaa tunnen.

Omat pienet asiat menettävät merkityksensä.

Tulevaisuus hämärää. Arvaamatonta.

Miten voi pieni ihminen varautua pahimman varalle?

Miten rauhoitella lähimmäisiään?

Kun viha synnyttää vihaa ja reaktiot ovat sen mukaisia, miten suhtautua.

Niin monta kysymystä eikä yhteenkään ole yksinkertaisia vastauksia.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 4.3.2022 19:33:25

En ole peloissani, mutta olen surullinen tilanteesta. Tapahtui se, mitä olen aavistellut: Venäjä on riisunut naamionsa. Uhreja riittää; niitä ovat ukrainalaiset kuten myös Venäjän armeijan nuoret rivimiehet, jotka eivät edes ihan tajua mihin ovat joutuneet.

Minä sanoin jo vuosia sitten, että Putin pystyy tähän ja tekee tämän. Suomessakin on kuitenkin aina ollut ihmisiä, jotka arvelevat että se pienempihän sen aloitti. Heidän mukaansa iso koulukiusaaja on syytön tai jopa uhri, ja hyökkäyksen kohde on syyllinen. Tätä ajatusta on nähty niin vuosien 1939 kuin 2022 tapahtumista. Totuus tulee kuitenkin aina ennen pitkää ilmi, ja joskus ilmitulo riippuu diktatuurin eliniästä.

Tänään tunnen myötätuntoa ja auttamisenhalua Ukrainaa kohtaan. Mutta: tunnen myös myötätuntoa ja ihailua niitä venäläisiä kohtaan, jotka rohkenevat tuomita sodan julkisesti.
On oikein että Venäjä on maana eristetty ja tuomittu. On oikein, että venäläiset urheilijat eivät saa osallistua kansainvälisiin kisoihin. Urheilijat eivät toki ole syyllisiä sotaan, mutta sanktioiden on kuitenkin koskettava koko valtiota urheilijoita myöten.

Tavalliset venäläis-syntyiset ihmiset eivät myöskään ole automaattisesti syyllisiä. Minäkin olen tuntenut monia venäläissyntyisiä ihmisiä opinnoissa ja työssä sote-alalla. Monet heistä saattavat jopa vastustaa Putinia, kaikista emme tiedä.
Sotaan on toki vain yksi pääsyyllinen, ja se on hän: Vladimir.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 20.9.2022 18:05:54

Tervehdys pitkästä aikaa, plinkin kirjoittajat.
Jatkan entisenä alkoholistina, ei siinä mitään. Ei vaan tule enää avattua plinkkiäkään usein. Silti muistan lämmöllä monia senaikaisia kirjoittajia, erikseen luettelematta.

Tässä välillä olin retkahtaa yhteen ns vertaisryhmään, mutta huomasin että ei sovi tällaiselle helposti koukuttuvalle. Kovin mielellään olisivat "sitoneet" minut mukaan muitta valitsin sittenkin elämän, omani, ilman kaavaa.

Tänään, mitä teen?

Kodinhoito vie aikansa. Satunnaiset työt antavat toimeentuloa ja virkeyttä. Harrastuksia on vähän, saisi olla enemmän, luulen. Luen taas paljon, se on ajoittaista. Mutta elämä on silti mielenkiintoista, jokainen päivä on erilainen.

Peliautomaatteihin olin koukuttumassa. Tai jo koukuttunut. Kunnes päätin että se loppui nyt. Sinä oli aina mahdollisuus voittaa, päästä omilleen ja voitolle. Näennäinen mahdollisuus. Järki voitti ja se oli siinä. Hävityt rahat ovat menneet, jos niitä yrittää takaisin, menee lisää. Houkutus oli sama kuin juodessa. Pääsi hetkeksi irti, oli hetken rento olo, vain se yksi asia, rauha ja pelin henki. Ihan kuin juodessa. Koukuttuminen on sellaista. Mutta kuten sanoin, lopetin sen ja se sitten siitä asiasta.

Hyvää syksyn jatkoa kaikille plinkkitutuille.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 21.9.2022 00:34:57

Hyvää syksyä myös Sinulle.

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 23.9.2022 16:37:20

Niin, pitää myöntää että on alkoholisti, viina ei sovi, ei enää eikä tupakka eikä muutkaan jotka tuhoavat terveyteni ja mieleni ja perheeni.
Erosta selviytyminen onkin aika haastavaa. Kun luulin että liitto joka oli niin pyhästi luvattu että on lopunelämän liitto, ei sitä ollutkaan, ja kun kumpikin oli raittiita, terveet elämäntavat.
Kun kauan sitten raitistuin oli keksittävä tekemistä sille ajalle mikä meni juomiseen tai tupakointiin, liikunta, tanssikurssit, ryhmät olivat pelastus siinä. Entäpä nyt? Nyt on jälleen keksittävä uutta tekemistä kun ei ole sitä toista ihmistä jonka kanssa iltoja viettäisi. Mutta kalja ja tupakka ei ole vaihtoehto. Nyt jo ymmärrän ja olen kokenut että voi selvitä isoistakin vaikeuksista ilman mitään "lääkettä" tai huumata päätään ettei tarvitse miettiä yksin.
Nyt alan etsimään ja pakotan itseni elämään mukaan. vaikeaa se on, mutta menen kuitenkin. Niinkuin eräs plinkkiläinen on jo todennut "pelkään mutten pakene". En pakene humalaan...
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 23.9.2022 19:12:25

Hyvin kirjoitit, vieraammaksi.
Vaihtoehtoja alkoholistiselle elämälle on. Kuten myös entiselle parisuhteelle. Ne vain on löydettävä. Siinä me olemme jokainen niin yksin. Toistemme kopioita emme ole. Mutta jokaiselle on olemassa mahdollisuuksia. Kunhan uskomme niiden olemassaoloon. Eteenpäin.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 30.9.2022 20:06:20

Mies jonka kanssa asuntoa ja elämää jaan esitti kiukutellessaan että vaikeimpia ihmisiä maailmassa ovat entiset alkoholistit. He ovat niin kaikentietäviä ettei paremmasta väliä. Onneksi kiukunpuuska meni ohi ja hän otti vähän takaisin. Onneksi en lähtenyt mukaan väittelyyn tuollaisesta asiasta. Olisin voinut sanoa että paljon vaikeampia ovat ne jotka eivät alkoholismistaan irti päässeet. Edes raitistuttuaan. Joskus on parempi olla hiljaa ja odottaa jos vaikka mielipiteet lievittyisivät kun ei panna heti kovaa kovaa vastaan. Jätetään sovinnolle mahdollisuus. Tänään taas rakkaus ja toistemme hyväksyminen on kohdallaan. Olen aikas onnellinen.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 8.10.2022 16:25:37

Sähköä pitää säästää. Ohjeita tulee joka puolelta. Sähkön tuottaminen ei kuulemma maksa vesi,tuuli, ydin ym voimalla maksa enempää kuin ennenkään. Mutta hintaa nostetaan kun niin voidaan tehdä. Joku paisuttaa pankkitiliään. Tuottaja. Mutta se säästö? Joku insinööri kertoi ettei sähköä voi varastoida mihinkään. Jos jätän saunan lämmittämättä niin ei se sähkö ole talven pakkasella missään säästössä. Silloinhan sähköstä voi puute olla. Miten nyt säästetty sähkö sinne siirretään?

On niin monta asiaa ihmeteltävänä kun pää on suhteellisen selvä. En minä tuollaisia humputellessani miettinyt. Kunhan oli kavereita ja he minua ymmärsivät, kertoiltiin juttuja vallan muista asioista.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 9.10.2022 07:57:30

Huomenta. Niinhän nyt on vaikka mitä suurta ja pientä mullistusta joista uutiset toitottaa. Mukana menen ja yritän säästää sähköä että laskua kovin suureksi kasvaisi. Ja säästäen on muutenkin nyt elettävä, yksin on kalliimpi elää kuin kaksin, sen nyt huomaa. Mutta jotenkin mielenkiintoista ja antaa puhtia elämään kun on selviydyttävä. Koen jopa mukavaa selviytymisen tunnetta kun pääsen aina yhden kuukauden yli ilman katastrofia. Pieni seikkailun maku on tässä, että miten tässä käy?
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 9.10.2022 18:16:36

Niin on, Vieraammaksi. Kohtuullinen haastavuus on hyväksi. Niin moni juo koska elämä on liian helppoa. Ei tarvitse tehdä, tai työelämään siirtymistä voi vielä vähän lykätä tai muutenkin pärjää. Mutta juomaan ajaa myös toivottomuus. Kun selviytyminen taloudellisesti näyttää mahdottomalta. Ainakin elämässä kohtuus on hyvä asia. Yritetään selviytyä ja etsitään mahdollisuuksia säästää!
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 12.10.2022 09:10:10

Huomenta. Kyllä totta on että toivottomuus ajaa juomaan. Liiallinen itsesääli. Itseensä käpertyminen. Omien ongelmien jatkuva vatvominen. Pakkomielle. Tuon olen tajunnut että minulla on pakkomielteisiä ajatuksia, jatkuvasti mietin jotain negatiivista, suren ja menen liian suureen alakuloon, jopa toivottomuuteen... lähellä on se toivottomuus. Tähän pitää nyt löytää jokin muu pelastus kuin jatkuva miettiminen miten näin kävi.
Sitähän minä olen rukoillut että Joku varjelisi etten vaipuisi toivottomuuteen. Tai häpeään. Epäonnistumisen tunteeseen. Yksin minun ei saisi näitä asioita miettiä liikaa.
Yksinhän minä nyt olen. Tänne kirjoittelen. Mutta, jos oikein olen järkevä niin nyt haen ja heti apua. Niinpä. Soitan nyt heti johonkin mistä saisin keskusteluapua. Muutama kerta keskustelua jo auttaisi. mutta se häpeä. Enkö minä voisi jo yksin selvitä, pitääkö minun pyytää apua? Ylpeyskö on estänyt jo näin kauan. Eihän siinä ole mitään hävettävää että pyytää apua. Se on hävettävää jos en pyydä ja vaivun liian toivottomaksi ja yksinäiseksi. Kiitos plinkki kun saan tänne nyt kirjoitella ja selkeyttää ajatuksiani.

Muistissahan on se toivottomuus kun join. Sinne en halua takaisin.
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 18.11.2022 06:19:06

Alkoholistihan saattaa juoda kaikkiin tunnetiloihin, niin ikäviin kuin iloisiinkin. Alkoholisteissakin on toki erilaisia persoonallisuuksia ja mielenlaatuja. Joillekin on tyypillisempää juoda ahdistukseen ja toivottomuuteen, joillekin iloon ja hilpeyteen. Juomisen syyksi käyvät myös pitkästyminen tai ihan vaan se, ettei ole mitään erityistä tunnetta juuri sillä hetkellä.

Toipumisessa onkin nähdäkseni oleellista oppia sietämään koko tunneskaala selvinpäin: iloineen, suruineen, ahdistuksineen, levottomuuksineen, pitkästymisineen, rakastumisineen, jännityksineen, pelkoineen jne.

Kuulin juuri mielenkiintoisen teorian maailmantilanteeseen liittyen. Venäläiset ovat entistä enemmän kännissä! :shock:
Voi olla tosikin. Venäjän aloittama häikäilemätön ja julma hyökkäyssota Ukrainassa on saanut monet venäläiset, ihan Kremlin lähipiiriä myöten, tarttumaan vodkapulloon entistä tiukemmin.

Vodkahan on perinteisestikin ollut keskeinen elämää lyhentävä tekijä itänaapurissa, ja tänä vuonna sitä on alettu kulautella entistä tiuhemmin kurkusta alas, harasoo.
Esimerkiksi entisen presidentti Medvedevin sekopäisiä lausuntoja saattaisi selittää se, että ukko on ympäripäissään koko ajan. :x :P

Pietari Suurena itsensä näkevä pikku Vladimir (jonka ulkomaailma tosin näkee enemmänkin uutena Hitlerinä tai Stalinina) on profiloitunut tosin urheilulliseksi raittiusmieheksi, mutta hänen ympärillään korkki narahtelee tiuhaan.

Onhan sitä toki muidenkin valtioiden johdossa osattu ryypiskellä iät ajat. Meilläkin jo itse UKK osasi ottaa kuppia Kremlin ukkeleiden kanssa, ja historia muistaa myös Ahti Karjalaisen, joka ryyppäsi itsensä ulos presidenttikisasta.
Venäjällä alkoholinkäyttö on kuitenkin ollut ihan oma taiteenlajinsa, ja julkinen kännissä oleminen oli jo ihan tavaramerkki mm. presidentti Jeltsinille.

Asiasta kukkaruukkuun ja nyky-Suomeen. Minun viimeisin sähkölaskuni oli 13,50 € kuukaudelta. Siihen tulee tosin päälle vielä noin kympin siirtomaksu, mutta suht edullisesti täällä kaukolämmöllä lämmitetyssä kaupungin vuokrakämpässä elellään yhä. :)

Oikein hyvää loppuviikkoa ja alkavaa pikkujouluaikaa itse kullekin säädylle ja säädyttömillekin. Voikaa hyväst.

PS. Meinaako joku katsoa potkupallokisoja, jotka läpeensä korruptoitunut Fifa antoi jonnekin ihmisoikeuksia polkevaan Lähi-idän pikkuiseen diktatuurivaltioon?
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 18.11.2022 08:57:42

Huomenta. No enpä ole hakenut keskustelu apua. Lisäsin ryhmissä käyntiä ja keskusteluja ystävien kanssa ja ajatusten vaihtamista positiivisempaan suuntaan.
Hyväksyä asiat joille en voi mittään. Muuttaa mitkä voin ja viisautta erottaa nämä toisistaan.
Siinäpä se on lyhykäisyydessään.
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat