Kirjoittaja vadelmamunkki » 4.3.2022 19:33:25
En ole peloissani, mutta olen surullinen tilanteesta. Tapahtui se, mitä olen aavistellut: Venäjä on riisunut naamionsa. Uhreja riittää; niitä ovat ukrainalaiset kuten myös Venäjän armeijan nuoret rivimiehet, jotka eivät edes ihan tajua mihin ovat joutuneet.
Minä sanoin jo vuosia sitten, että Putin pystyy tähän ja tekee tämän. Suomessakin on kuitenkin aina ollut ihmisiä, jotka arvelevat että se pienempihän sen aloitti. Heidän mukaansa iso koulukiusaaja on syytön tai jopa uhri, ja hyökkäyksen kohde on syyllinen. Tätä ajatusta on nähty niin vuosien 1939 kuin 2022 tapahtumista. Totuus tulee kuitenkin aina ennen pitkää ilmi, ja joskus ilmitulo riippuu diktatuurin eliniästä.
Tänään tunnen myötätuntoa ja auttamisenhalua Ukrainaa kohtaan. Mutta: tunnen myös myötätuntoa ja ihailua niitä venäläisiä kohtaan, jotka rohkenevat tuomita sodan julkisesti.
On oikein että Venäjä on maana eristetty ja tuomittu. On oikein, että venäläiset urheilijat eivät saa osallistua kansainvälisiin kisoihin. Urheilijat eivät toki ole syyllisiä sotaan, mutta sanktioiden on kuitenkin koskettava koko valtiota urheilijoita myöten.
Tavalliset venäläis-syntyiset ihmiset eivät myöskään ole automaattisesti syyllisiä. Minäkin olen tuntenut monia venäläissyntyisiä ihmisiä opinnoissa ja työssä sote-alalla. Monet heistä saattavat jopa vastustaa Putinia, kaikista emme tiedä.
Sotaan on toki vain yksi pääsyyllinen, ja se on hän: Vladimir.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤