Olet täällä

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Äänestys päättyi 15.4.2019 17:58:03

murehdit menneitä
6
4%
uskot jumalaan
18
13%
urheilet
15
10%
luet kirjoja
23
16%
kuljet ja katselet
30
21%
pelkäät alkoholismisi palaavan
16
11%
teet vain työtäsi
7
5%
keskityt perheesi etuihin
10
7%
jotain muuta, mitä
19
13%

Ääniä yhteensä : 144

Re: Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 31.7.2021 11:49:21

lutunen kirjoitti:Ei ole enää alkoholistin leimaa otsassa ei papereissa, paperien leimoilta vältyin kun en koskaan mennyt ja julistanut olevani alkooholisti. Niistä ei ehkä olisi koskaan eroon päässyt, virkamiessysteemissä paperiin kirjoitettu on häviämätöntä ja ikuisesti totta.

Tuli mieleen, että nimenomaan paperiin kirjoitettu ei saatakaan aina olla häviämätöntä. Nimittäin kun joskus tilailin omia hoitotietojani A-klinikkasäätiöltä vuodelta 2007, niin kaikkia niitä ei ollut enää saatavilla, koska ne oli kuulemma kirjoitettu nimenomaan vain paperille. :D
Katkaisuhoidon päivittäiset voinnin kirjaukset oli sitten tietyn ajan päästä pistetty silppuriin, koska ne eivät olleet tärkeitä asiakirjoja.
Sain minä kyllä nivaskan hoitotietojani. Ne, jotka oli kirjoitettu tietokoneella asiakastietojärjestelmään.

Olin tavallaan hämmästynyt, että vielä niinkin myöhään kuin 2007 joitakin potilaan/asiakkaan voinnin kirjauksia tehtiin kynällä paperille ja potilaskansioon. Toisaalta, sama käytäntö oli vielä 2008 eräässä vanhainkodissa jossa olin työharjoittelussa.

Tavallaan pikkuisen harmillista, että päihdeongelmaisia pelotellaan tuollaisilla fraaseilla kuin "virkamies" ja "alkoholismin julistaminen" niin kuin lutunen tuossa kirjoitti. Siinä kun on vaarana, että joku apua tarvitseva jättää sitten apua hakematta, vaikka olisi kiireellisen katkaisuhoidon tarpeessa tms.
Yleensä homma menee kuitenkin niin, että se "alkoholisminsa julistaminen" on huomattavasti pienempi paha kuin ylettömän alkoholinkäytön jatkaminen.

Alkoholiongelmat ja alkoholihaitat johtuvat pääsääntöisesti alkoholin juomisesta, eivät avun hakemisesta. :idea:

Minähän olen aikoinaan käynyt julistamassa (hih : ) alkoholismiani niin lääkärille, A-klinikalle kuin työterveyshoidollekin, eikä siitä ole minulle mitään haittaa koitunut. Ei edes siinä vaiheessa, kun siirryin niin sanotusti tiskin toiselle puolelle ja minusta tuli tuollainen lutusen mainitsema peljättävä virkamies. :D

Tänään en iske leimoja ihmisten otsiin enkä edes papereihin (vaikka se leimojen lyöminen papereihin on oikeesti hauskaa puuhaa, uskokaa pois : ) vaan katson olympialaisia. Pyrin seuraamaan kaikki suomalaisten suoritukset joka lajissa, ja lisäksi erityisesti USA:n naisten jalkapallojoukkueen edesottamukset, koska ihanat Megan Rapinoe ja Alex Morgan. <3

Mukavaa loppukesän fiilistä viikonloppuun itse kullekin sinne oman elämänsä pelikentälle.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 3.8.2021 16:54:45

Kesästä nautin. Luontoon olen tutustunut paljon enemmän kuin ennen. Juopottelemattomuudella ja koronalla on molemmilla ollut merkityksensä. Uusia asioita olen elämääni löytänyt.

En muuten enää tällä järjellä aloittaisi tämän nimistä ketjua. Entisen alkoholistin titteli on melkein yhtä loukkaava kuin alkoholistin arvonimikin. Silti, vaikka moni on siitä itselleen uraa luonut ja sädekehää saanut. Kyllä ihminen tulee hyvin toimeen ilman leimojakin.

Eikä juopottelun lopettaminen edellytä mitään narrinkaapuja eikä tuommoisia ammattinimikkeitä. Kun niistä kumminkin aina myös harminsa on. Vaikka alkoholisti ei muuta ihmistä kummempi ole muissa asioissa kuin siinä että on alvariin juovuksissa niin ihmisten reaktio on se että tuon kanssa tulee vaikeuksia, en ota töihin, en tee sopimuksia, vahdittava sitä olisi.

En ole enää entinenkään alkoholisti, mielelläni. juonut olen sen myönnän mutta sen asian ei pitäisi enää kenellekään kuulua kun siitä on jo vuosia.

Luulen että kannattaa nyt lopettavankin harkita tekeekö sen selkäänsä kylttejä ripustamalla vai rauhallisemmin ja ilman torventoitotusta. Päätös vaikuttaa niin pitkälle.

Pääasia silti että lopettaa juopottelun. se kannattaa aina.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 5.8.2021 07:08:43

skorpioni kirjoitti:Luulen että kannattaa nyt lopettavankin harkita tekeekö sen selkäänsä kylttejä ripustamalla vai rauhallisemmin ja ilman torventoitotusta. Päätös vaikuttaa niin pitkälle.

Eikös se kuitenkin ole omanlaistaan "torven toitotusta" myös tänne Päihdelinkin foorumille kirjoitteleminen? :) Tokkopa tänne kukaan kirjoittelee toistuvasti ilman että omaa jonkinlaista omakohtaista kosketuspintaa päihdeongelmiin, ja Me Lopettajissa nimenomaan alkoholismiin.

Skorpioni kirjoitti, että alkoholisti on loukkaava titteli. Se on minusta hieman erikoinen ajatus. Onko se tosiaan loukkaava, ikäänkuin solvaus tai halventava nimitys? Minusta alkoholisti on sellainaan melko neutraali nimitys ihmisestä, jolla on tai on ollut alkoholiriippuvuus. Kai sitäkin voi käyttää loukkaavassa merkityksessä niin kuin monia muitakin diagnooseja, mutta sellaisenaan sana on minusta yhtä neutraali kuin vaikkapa diabeetikko tai keliaakikko.

Oletteko muuten koskaan tavanneet diabeetikkoa, joka kieltäytyisi hakemasta hoitoa sairauteensa, koska kokee diagnoosinsa loukkaavana? :D

Minä arvelisin ehkä niinkin, että jos alkoholisti-sanan kokee loukkaavaksi, asiaan voi liittyä vielä paljon käsittelemättömiä tunteita; häpeää, itsetunnon epätasapainoa ym.
Tietenkään alkoholismiaan ei kannata raittiina ollessaan toitottaa kaikille vastaantulijoille tai työhaastattelijoille, mutta ei siinä varsinaisesti salattavaakaan ole jos joku vaikka asiasta kysyy.

Ja nyt ryhdytään katsomaan kun Mira Potkonen taistelee paikasta olympiafinaalissa. 8)
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 29.8.2021 17:53:35

Elän ja voin hyvin.

Teen monia asioita joita ei oikeastaan edes voinut alkoholistina, juoppona, päihdeongelmaisena, yksi ja sama mitä noista nimistä itsekukin haluaa siitä elämänvaiheesta käyttää. Sillä sitä nimenomaan on. Elämänvaihe, jonka voi vaihtaa seuraavaan. Ellei ole terveys mennyt niin ettei enää vaihtoehtoja elämäntavan valintaan ole. Silloinkin on varmasti jotain jonka voi valita? Jos ei aivan saattohoitovaihetta oteta huomioon.

Siihen asti me teemme kuten haluamme. Tänään halusin tehdä taas sellaista jota en ennen tehnyt. Lauloin! Karaokea! Ei mennyt nuotilleen mutta yksi kynnys on ylitetty.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 30.8.2021 17:40:29

Olen alkanut näkemään muissa ihmisissä rakastettavia piirteitä. Kokonaan rakastettavia ihmisiä myös. Olenko vain itse valmis rakastumaan (ja rakastamaan ihmisiä yleensä) ja se heijastuu siihen mitä näen muissa?
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 31.8.2021 16:41:04

Ihmisellä on varmaan luontainen halu rakastaa ja tulla rakastetuksi. On se mahtava olotila. Jostain luin väitteen että ihminen rakastuu oikeasti kolme kertaa elämässään. Mitä tuosta tämän palstan kokemusasiantuntijakaarti sanoo?

Minä voi ainakin (kokemusasiantuntijana kahden puolen myös tässä asiassa) sanoa että alkoholistin rakkaus on usein niin häilyvää ja heiluvaa että ei se haluttavalta rakkaudelta tunnu. Monta kertaa alkaa rakkaus löytymään itsestä kun siitä alkoholismista on ensin saanut etäisyyttä. Mutta kyllä alkoholistikin voi rakastaa. Alkoholismi vain menee usein rakkauden edelle ja rakkaus kärsii.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 3.9.2021 10:45:25

Kokemusta on. Alkoholistin rakastettuna olemisesta ja alkohoilistina rakastamisesta. Minusta alkoholistin rakkaus on yhtä aitoa ja väkevää kuin muidenkin mutta alkoholistina rakkauden kohde voi sumentunein aivoin ja spontaanein mielijohtein poukkoilla. Siitä seuraa harmia usein.

Ihmissuhteissa luottamus rakkauden ohella on tärkeä. Varmaan joihinkin alkoholisteihen voi luottaa mutta kokemus on osoittanut että moniin ei.

Ikävää. Mutta alkoholismin poistuttua elämästä tilanne on useimmilla ihan toinen.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 5.9.2021 16:08:13

Sanotaan että alkoholistin rakkaus on voimakasta mutta kohde voi vaihtua illan aikana muutamaan kertaan? Ei minulla niin ollut. Minua taidettiin joskus rakastaa tuuriluonteisesti että rakkautta riitti vähän muillekin satunnaisille rakastetuille.

Mutta sitten kysymys. Onko siten että kun ikää tulee ei rakkautta pidetä muiden silmissä niin aitona kuin nuoren ihmisen rakkautta? oli sitten alkoholisti tai ei sen voi tämän ikäkysymyksen yhteydessä jättää väliin. Ainakin minusta tuntuu etten enää tässä iässä kehtaa ystäville niin avoimesti säteillä rakastumistani kuin silloin ennen.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 6.9.2021 17:30:03

Onko syytä miettiä myös:

Kun alkoholismista ei vielä aivan irti olla voi "rakastuminen" ,tarrautuminen toiseen ihmiseen olla myös korviketta päihteelle? Pakoa todellisuudesta joka on tylsää ja väsyttävää? Varsinkin jos tarrautuu toiseen jolla on vielä alkoholismi taakkanaan?
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 7.9.2021 19:33:27

Rakkaudella on merkitystä. Voi olla että rakkauden puute ajaa juomaan? Mutta totta on sekin että alkoholistia ei rakastamalla saa jättämään sitä pois. Elämäntapa on vahva ja tunteet sovitetaan sen mukaan. Ei siinä toisen sanominen auta. Koettu on sekin. Puolin ja toisin. Silloin ennen.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies54 » 8.9.2021 17:58:48

Onhan rakkaus yksi suurimpia asioita ihmisen elämässä. Ihmisenä olemisen toteuttamisen ohella . oli se toteuttaminen sitten työtä tai taidetta tai vain olemassaoloa olemassaolon vuoksi niin jossain suhteessa toisiin ihmisiin kuitenkin olemme. Rakkaussuhde on hyvä suhde. Mutta ilmankin tulee toimeen. Pitkässä suhteessa olleena ja olevana on rakkaus myös ehkä muuttunut itsestäänselvyydeksi tai arkipäiväistynyt. Toveruus, huolehtiminen, ymmärtäminen, kunnioittaminen ja sellaiset asiat ovat nyt tärkeitä.
mies54
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 13.9.2021 18:05:59

Tuleeko ilman rakkautta toimeen? Ilman minkäänlaista rakkautta? Itseltä tai toisilta? Epäilen ettei. Ellei rakasta mitään ei ketään, eikä koskaan tunne että kukaan rakastaisi niin aika synkkää on. Tilapäisesti, jes. Olen kokenut itse ajanjaksoja jolloin kaikki oli harmaata, tunteetonta. Mutta että koko elämä? Myönnän, sitä ei selvänä viitsisi elää. Mutta jonkinlaista rakkaudentunnetta luulen löytyvän jokaisesta. Vai miten olette asian kokeneet?
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 13.9.2021 20:03:07

Uskoisin, että jonkinlainen rakastetuksi tulemisen tarve on jokaisella ihmisellä. Tietysti se kuuluu varsinkin lapsuuteen, koska aikuisten/vanhempien lapselle antama rakkaus merkitsee tälle elintärkeää huolenpitoa ja hyväksytyksi tulemista.

Hyväksytyksi tulemista ja välittämisen tunnetta tarvitsee myös aikuinen. Jos ei välttämättä leiskuvaa rakkautta ns. romanttisessa mielessä, niin kuitenkin tunteen että on hyväksytty ja arvokas omana itsenään. Tietysti ihminen kaipaa sitten myös seksuaalista rakkautta, jonka tarve toki yksilöllinen.

Oma lapsuuteni oli monella tapaa rikkinäinen, mutta olen kiitollinen siitä että melkein koko ajan tunsin olevani rakastettu ja joku piti minusta huolta. Ilman niitä ns. turvallisia aikuisia olisin varmaan paljon ns. menetetympi tapaus.

Nuorena ja aikuisena olen saanut myös rakkautta yllinkyllin, mm. vastakkaiselta sukupuolelta. Ehkä juuri se on ollut tärkeää, että jaksan nykyisin olla myös sinkku ja yksineläjä, ketään satuttamatta ja ilman mitään draamaa.
Ystäväpiiriin kuuluu kaikkiin sukupuoliin kuuluvia ihmisiä, myös entinen elämänkumppani joka on nykyisin paras ystäväni.

Näen ihmisyydessä paljon hyvää ja rakastamisen arvoista, vaikka ihminen pystyy myös monenlaiseen pahaan.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 15.9.2021 22:04:26

Mitä tein tänään? Erosin Vihreistä. :D
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 17.9.2021 09:23:44

vadelmamunkki kirjoitti:Mitä tein tänään? Erosin Vihreistä. :D

Ohhoh!
Oliko tämä päihdepoliittinen kannanotto humausainekysymykseen vai jotain ihan muuta?

Muuten kiitos kommenteistasi kirjotuksiini. Olet yksi "ihanteistani" päihdelinkissä.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat