Olet täällä

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Äänestys päättyi 15.4.2019 17:58:03

murehdit menneitä
6
4%
uskot jumalaan
18
13%
urheilet
15
10%
luet kirjoja
23
16%
kuljet ja katselet
30
21%
pelkäät alkoholismisi palaavan
16
11%
teet vain työtäsi
7
5%
keskityt perheesi etuihin
10
7%
jotain muuta, mitä
19
13%

Ääniä yhteensä : 144

Re: Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 8.11.2019 10:12:39

Mieltäni on askarruttanut monellakin vastakkain asettelu ja kielenkäytön koveneminen. Ykkösaamussa radiossa oli tänään siitäkin mielenkiintoinen keskustelu. Some on ärhäköittänyt tyyliä ja ihmiset jakaantuu leireihin ja kaikesta loukkaannutaan ja kaikki koetaan henkilökohtaisena loukkauksena, uhkana ja aletaan hyökätä ja puolustautua aggressiivisesti. Ohjelmassa käsiteltiin myös termiä "altistaa" itsensä erilaisuudelle, jotta oppisi ymmärtämään, miksi joku on jotakin mieltä. Ihmiset lajitellaan jonkun yhden mielipiteen mukaan johonkin lokeroon ymmärtämättä, että välttämättä kukaan ei ole jonkun ryhmän stereotyyppinen edustaja vaan monimutkainen kokonaisuus monia asioista. Laura Saarikosken kommentit olivat minusta ohjelman parasta antia.
Aiheeseen liittyen luen myös kirjaa Jaron Lanier: "10 syytä tuhota kaikki sometilit nyt" Kirjailija on itse yhdysvaktalainen teknologiaguru. Kirjassa on hyviä näkökohtia ja itselleni se avaa kovasti kuplaantumista. Ihmiset toden totta saa algoritminen avulla kovasti nettimaailmaan upotessaan ihan oman todellisuuden, jossa uutisvirta ja muukin tukee sitä omaa ainaa oikeaa totuutta ja demonisoi vihollisiksi muita.
Mielenkiintoinen huomio on, että moni somepalveluiden kehittämisessä mukana ollut itse vetäytyy niistä ja haluaa suojella lapsiaan haitallisilta vaikutuksilta. Heillä jos keillä on tietoa taustoista ja vaikutuksista. En ole itse facebookissa, en instagramissa, enkä missään muuallakaan, enkä aio niihin tilejä luodakaan. Tämä ja pari muuta keskustelupalstaa ovat ainoat, joissa pyörin ja näissäkin on riittämiin saanut huomata kasvottomana tapahtuvan kommunikaation lieveilmiöitä.

Kävelylenkki koiran kanssa tiedossa, lukemista, lisää kahvin juontia ja köpöttelen hakemaan lähimmän kaupan kahvitarjouksesta muutaman paketin lisää. Siinä sopivan kokoiset touhut tälle päivälle.
metsänpeitto (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 8.11.2019 13:20:47

^Kappas vaan. Tuo sama kirja oli jo kädessäni muutama päivä sitten kirjastossa. Jäi sit kuitenkin hyllyyn kun se ei yhtäkkiä vilkaistessa tuntunutkaan niin mielenkiintoiselta. Pitääpä sittenkin lainata se, kun kerran olet siitä mielenkiintoisia pointteja löytänyt.

Some on tosiaan koventanut kielenkäyttöä. Tai sitten siinä on mukana sitä yleisempää asenteiden kovenemista, näkyypä puolueiden kannatuslukemissa että kovin mielellään osa kansaa antaisi kylmää kyytiä heikommalle kansanosalle - vain vahvat kelpaavat kavereiksi.
Netissä on kovin helppoa olla nimettömänä ja siten tavallaan kuin irrottautua vastuusta. Ei nimettömänä nimettömille puhuessa tarvitse välittää kuin siitä hetkestä, pahaa oloa on niin helppo yrittää purkaa aiheuttamalla pahaa mieltä muillekin. Joskus niistä purkauksista muistuu mieleeni nuorena miehenä tehty telttailureissu jonkun juhannuksen aikaan. Jonkun tapahtumapaikan leintäalueella meitä yöpyi soputeltassa muistaakseni kuusi kaverusta. Rankan illan ja alkuyön jälkeen kaivattiin lepoa ja kömmittiin yksi kerrallaan telttaan. Ja kolmelta tempaisi kaveri nyrkillä kuonoon. Lujaa. Syynä oli se, että häneelä oli alkanut hammas särkemään, ja hänen mielestään on vain oikeus ja kohtuus että "ei sit saatana nuku toisetkaan!"

Vuorovaikutuksessa mennään liian helposti henkilökohtaisuuksiin. On varmasti ihmisiä jotka omaa agendaansa toteuttaessaan ovat ns. pahoja ihmisiä, mutta usein on kuitenkin niin että asioista voisi keskustella ns. yleisellä tasolla. Ongelmallinen on tilanne silloin, jos oma asenne on jo sellainen, että jotkut nyt vaan eivät ole alunperinkään niin hyviä ihmisiksi kuin itse, he kun ovat jo syntyneet niiksi "toisiksi". Mielipiteensä jokainen valitsee itse, samoin suhtautumisensa moniin asioihin. Ainakin jonkun verran ihmisellä on myös valinnanvapautta sen suhteen miten elämäänsä elää, mitä tekee toisille ihmisille, siihenkin rellestääkö viinaksien tai huumeiden kanssa häijynä kuin saarnakirjojen pirut -ja moneen muuhun asiaan. Pahanilkiselle ja toisille harmia aiheuttavalle kai hiukan saakin olla kiukkuinen, mikäs siinä. Mutta jos päättää vihata jotain vaikka syntyperän, ihonvärin, syntymäpaikan, ulkonäön tai muun sellaisen perusteella mihin asianomainen ei ole voinut edes vaikuttaa niin se on kyllä jo paskamaista touhua.

No joo, puolen minuutin raivokkaan itstutkistelun jälkeen tulin siihen tulokseen, että tämähän on taas ihan mukava päivä siinäkin mielessä etten ole just nyt kiukkuinen kenellekään. Ei sit vissiin ole aihetta semmoiseen.

Hyvin menee mutta menköön nyt. Pari pientä toimitettavaa asiaa on tälle päivälle, joten liikkeelle on lähdettävä.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 8.11.2019 15:55:07

mies metsänreunasta kirjoitti:^Kappas vaan. Tuo sama kirja oli jo kädessäni muutama päivä sitten kirjastossa. Jäi sit kuitenkin hyllyyn kun se ei yhtäkkiä vilkaistessa tuntunutkaan niin mielenkiintoiselta. Pitääpä sittenkin lainata se, kun kerran olet siitä mielenkiintoisia pointteja löytänyt.

Luepas jos ehdit. Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä siitä tykkäsit.
Meinasin itsekin jättää sen lainaamatta, mutta nappasin kyytiin sittenkin. Joskus jotenkin alkuun vierastaa jonkun kirjoittajan tyyliä, mutta jos sen kynnyksen yli astuu, saattaa jotakin kiinnostavaa irti saadakin. Tuossakin on jotain julistavaa tai jotain, mikä alkuun tuntuu tympeältä, mutta koska olen muutenkin ajatellut välillä "altistaa" itseäni vähän erilaisille ihmisille ja asioille pyrkien välttämään ennakkoasenteita, tuli se lainattua. Periaatteessa periamerikkalaiset pikaoppaat ärsyttää minua, mutta näin keski-ikäisenä (46v) käppyränä, jolle nettimaailma on vieraampi kuin monille nuoremmille, pidin tuota ihan hyödyllisenä. Sain vähän käsitystä, miten älyttömät joukkohysteriat tai ilmiöt syntyvät. Suomessakin on ollut vaikka luontaishoitoihin (hopeavesikin ja rokotevastaisuus) liittyneitä somen kautta levinneitä ilmiöitä, joissa ehkä ihmiset ei enää erota, mikä on tietoa ja mikä mielipide ja lähdekritiikki unohtuu ja vasta-argumentteja esittävät edustavat salaliittoa omaa totuutta vastaan.

Mulla on lainalistalla se mainitsemasi Hararin kirja. Radiossa mainittiin, että siitä olisi joku näytelmäkin tehty oliko nyt Kansallisteatteriin, ellen sotke asioita jotenkin.

Täsmäisku puotiin tehty ja kahvia hamstrattu useampi paketti. Ettei vaan aiempi huoleni viinan riittävyydestä tai kesken loppumisesta olisikin siirtynyt kahviin, mutta jos niin onkin, kahvilla harvemmin pystyy itseään tärviölle juomaan. Kahvipakettien vieressä on pino suklaalevyjä, joten voin hamsterina odotella viikonlopun povattua myrskyä.

ViestiKirjoittaja 1970 » 8.11.2019 18:26:39

^Vähän narahti korvaan toi 1 kohta:et todellakaan ole suinkaan käppyrä nelikutosena, voin sanoa näkemättä, sillä se lukema on uusi kolmekutonen tai kakskutonen, muttei ihan kuustoista sentään, onneksi... oottelen justiinsa senikäistä naista saapuvaksi, joten olen myös hiukkasen jäävi tässä ikäasiassa, joka ei ole koskaan vain numero. Se on kolmikirjaiminen sana.

No, siinä tuli todettua tekemisetkin: venailu ostarilla kultsikan kaa selvinpäin !

Äkää valvoko vuokseni.

:arrow:
aye
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 9.11.2019 08:20:38

1970 kirjoitti:^Vähän narahti korvaan toi 1 kohta:et todellakaan ole suinkaan käppyrä nelikutosena, voin sanoa näkemättä, sillä se lukema on uusi kolmekutonen tai kakskutonen, muttei ihan kuustoista sentään, onneksi... oottelen justiinsa senikäistä naista saapuvaksi, joten olen myös hiukkasen jäävi tässä ikäasiassa, joka ei ole koskaan vain numero. Se on kolmikirjaiminen sana.

No, siinä tuli todettua tekemisetkin: venailu ostarilla kultsikan kaa selvinpäin !

Äkää valvoko vuokseni.

No, ehken siinä mielessä käppyrä olekaan. Muistaakseni jonnekin kirjoitinkin, ettei ikä numeroina kerro oikein ihmisestä mitään; joku 90-vuotias on vielä ihan pirteä, terävä-älyinen ja elämässä kiinni ja fyysisestikin hyväkuntoinen. Isäni oli alle 70-vuotiaana jo vaipoissa laitoksessa dementoituneena. Joku kolmekymppinenkin voi olla rapakuntoinen ja jotenkin tylsistynyt.
Mulla on semmonen olo, että jotenkin sisällän jo nyt kaikki iät nollasta sataan ja kun aikakäsitykseni on jotenkin syklinen, tuntuu, että voin seilata tulevassa ja menneessä, elämässä toistuu samat aiheet ja asiat, kierrän kehää, spiraalia; nousevaa tai laskevaa. Kyllähän ikääntyminen varmaan tuntuu jäykkyytenä ja erilaisena fysiikkana, joten olo oikeasti satavuotiaana on varmaankin erilainen kuin nyt.

Suomalainen jonottaa vaikka peräruiskeita, jos niitä jossakin jaetaan ilmaiseksi, joten jonotin pari vuotta sitten ilmaiseen kehonkoostumusmittaukseen. Liittyi johonkin tuki-ja liikuntaelinsairausprojektiin tai johonkin muuhun virallisempaan eli ei ehkä ihan huuhaata. Kone arvioi kehoni iäksi eri arvojen perusteella 27v, mikä tietysti on yllättävän hyvä. Olin siis silloin ollut 2v juomatta ja ikää oli 43-44v. Lyön tämän tähän tiskiin, koska hirveästi muita pätemisen mahdollisuuksia ei ole, kun elämä on monilta osin mennet päin helvettiä tähän saakka.
Henkisesti sen sijaan tunnen itseni joskus tosi vanhaksi ja jollain tapaa muutenkin vanhat ihmiset on kiinnostavia. Miten kukakin on elänyt, miten selvinnyt vaikeuksista, miten säilyttänyt toivon ja ilon tai menettänyt ne. Monet mummut on ihania anarkisteja, jollain tapaa vapautuneet ulkoisista paineista sopia tiettyyn muotiin ja monilla on hienoja arvoja, kuten ekologisuus, kierrätys ja säästäväisyys. Elämän tuomaa kekseliäisyyttä tehdä vanhasta uutta, viisautta, tyyneyttä ja naamaan rypyt ovat uurtuneet enemmän ilon ilmeeseen. No, sellaisia vanhentuneita luonnonlapsia. Toinen puoli tietysti on, että osa ihmisistä on katkeroituneita ja tuomitsevia vanhanakin. Tähän viimeksi mainittuun tilaan en halua päätyä ja yritän nyt saada elämäni sille raiteelle, joka ei siihen johda. Pois siis uhrautuminen, liika miellyttäminen ja suostuminen uunotettavaksi ja hyväksikäytettäväksi.

Yritän tänään ja huomenna tosiaan oikeasti levätä. Ehkä olen täynnä stressihormoneja, kun rauhoittuminen on vaikeaa ja nytkin juolahti mieleen, että koska lämpötila on plussalla, tuo parveke olisi hyvä pestä. Huono tuuri, että tämä oli niin kehnosti siivottu edellisen asukkaan toimesta, kun voimia ei nyt ole.. mutta en tee tänään mitään työksi laskettavaa. :D

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 9.11.2019 09:45:35

Lepo on tärkeää, Metsänpeitto.
Joskus voi olla jopa niinkin että kun oikein tuntuu siltä että pitäisi jaksaa ja ehtiä vaikka mitä onkin kysymys siitä että todellisuudessa pitäisi hetkeksi puhaltaa peli poikki, olla ihan vaan itsensä kanssa mukavassa sovinnossa ja sekä palautua että antaa omien aivojen yhdistellä palikoita paikoilleen ilman mitään aikataulua tai ulkoisia tuuppimisia.

Mitähän sitten minä, tänään? Tyhjää on esityslistallani. Nukuinkin yhdeksään saakka, pussuttelin kuin sika pahnassa, en edes öiseen sateen ropinaan ole herännyt. Lumet ovat täältä lähteneet, enkä sitäkään pahana pidä. Perhanan liukasta se keli eilen olikin.

Antaapa nyt taas päivän valjeta rauhassa, mikäpä on joutilaan miehen sitä katsellessa.

Jotain semmoisia asioita tietysti, ketjun teemaa sivutakseni, tiedän, joita en tänäänkään tee. Esimerkiksi entistä alkoholismia, josta joskus luovuin (irrottautumisen vaivoin), en ryhdy esille tonkimaan, en ajatuksissa, sanoissa, enkä teoissa. Sellaista kiusaa en itselleni tee. Elelen vaan pikemmin kuin semmoista kolmenkymmenen vuoden kautta ei olisi koskaan ollutkaan. En sitä takaisin kaipaa. Tuskin siitä olisi muillekaan iloa.

Jos nyt jotain sit tänään viitsin tehdä niin se on jotain ihan muuta.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 9.11.2019 16:11:28

mies metsänreunasta kirjoitti:Lepo on tärkeää, Metsänpeitto.
Joskus voi olla jopa niinkin että kun oikein tuntuu siltä että pitäisi jaksaa ja ehtiä vaikka mitä onkin kysymys siitä että todellisuudessa pitäisi hetkeksi puhaltaa peli poikki, olla ihan vaan itsensä kanssa mukavassa sovinnossa ja sekä palautua että antaa omien aivojen yhdistellä palikoita paikoilleen ilman mitään aikataulua tai ulkoisia tuuppimisia.

Tuossapa se on kiteytettynä.
Oloni taitaa tosiaan lähestyä jo burnoutia ja nyt on korkea aika saada tilanne rauhoittumaan kaikin tavoin. Ajatuskin alkaa kulkea sujuvammin, kun saan vähän levättyä.

Kostea keli ja päivä mennyt suht mukavasti ja taidan siirtyä katsomaan tallenteita digiboksista.. jotain joka vie mietteet muualle. vaikka joku rikosaiheinen elokuva..

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 9.11.2019 20:30:03

Vapaa päivä ja stressaan jo aamulla. Suunnittelen tekemisiä, kotitöitä ja töitä, kaupalla käyntiä, lenkki sali vai uimaan, asioiden hoitoa, ehkä ystävän luona vierailu? Minulla on ollut koko aikuisikäni semmoinen tyyli, että vapaa päivinä pitää olla mahdollisimman tehokas. Lorvia ei saa eikä laiskotella, "menee päivä punaselle ristille" kotona sanottiin. Sen aamun ekan valveillaolotunnin aikana olen monesti saattanut itseni semmoiseen ahdistukseen ja uupumistilaan, että siitä ei nousta. Teen listan päivän töistä, jossain vaiheessa tajuan, että aika ei riitä saatikka voimat. Tai sitten tehdä paukutan hommia puolille öin. Ja jos väsyttää, juon että pysyn hereillä. Tai sammun ja kaikki jää tekemättä. Seuraavana aamuna on enemmän töitä ja krapula. Ja jos löytyy vielä juotavaa, menee se sunnuntaikin siinä. Maanantaina töissä tyhmänä, kun viikonloppu meni taas näin.

Melkein vihaan viikonloppuja vaikka ne on minun vapaa päivät. Opettelen olemaan tekemättä mitään, myös juomatta. Nyt makaan sohvalla ja koitan tässä pysyä. Miksei meitä opetettu lapsena, että levätäkin saa? Aina ei tarvitse olla niin saakelin toimelias ja tekevä.

Tähän kellon aikaan olen jo kamalan väsynyt (ja kiukkuinen) kun koko päivän olin menossa, heräsin jo kuudelta siivoamaan ja aamu yhdeksältä oli mureke uunissa. Ei pitäisi tosiaan kiukkuisena kirjoitella, siinä ihminen kuulostaa typerältä ja lapselliselta. Jos huomiselle otan tavoitteen: älä tee mitään? Tai: makaa sohvalla koko päivä ja sylje vaikka kattoon? Kai minä olen hullukin sitten.
Nyt en juo - Puoli päivää kerrallaan
Rainbow40
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 10.11.2019 08:08:55

Rainbow40 kirjoitti:Melkein vihaan viikonloppuja vaikka ne on minun vapaa päivät. Opettelen olemaan tekemättä mitään, myös juomatta. Nyt makaan sohvalla ja koitan tässä pysyä. Miksei meitä opetettu lapsena, että levätäkin saa? Aina ei tarvitse olla niin saakelin toimelias ja tekevä.

Jos huomiselle otan tavoitteen: älä tee mitään? Tai: makaa sohvalla koko päivä ja sylje vaikka kattoon? Kai minä olen hullukin sitten.

Ota ihmeessä. Köysillä vaan soffaan kiinni ja vetää ja ruokaa lähelle. Lepo tekee hyvää ja kun pysähtyy, pystyy oikeasti pikkuhiljaa ajattelemaan ja tutustumaan itseensäkin. Pakonomainen suorittainen on juomisen ohella yksi tapa paeta itseään ja omia tunteitaan, jos niitä ei oikein kestä. Mulla on ollut juomisen ohella muutakin ongelmallista toimintaa, lapsena jo syömishäiriö johon olin kuolla. Siitä siirryin juomiseen. Liikaa ostelua ja postimyyntitilailua oli jossain vaiheessa myös. Hain jotenkin turvaa tavaroista. Meni niihin rahaakin, vaikka aika paljon haalin roinaa kirpputoreilta. Enemmän siinä suututti liian täydet kaapit ja sekaisuus. Eli helposti sitä siirtyy ongelmasta toiseenkin.

Äitini ei pysty pysähtymään, hänellä on kilometrin mittainen lista päässä kaikenlaisista velvoitteista. Joskus yritin kysellä, mikä pakko asiat on aina niin vaikeasti ja tietyllä tavalla tehdä, mistä on peräisin se lista, jota ei voi muuttaa ja joka on kuin mooseksen kaiverretut kivitaulut ylhäältä annettu. Luulen, että siinäkin on kyse lapsena iskostetusta tehokkuuden vaatimuksesta ja siitä, että oma olo on hirveä, jos ei itseään pakene jatkuvaa tekemiseen.
Olihan mullakin semmonen kympin tyttö-oire peruskoulussa; kaiken pitää onnistua täydellisesti ja liki itkin, jos kokeesta tuli 9. Olen elämän mittaan päässyt tuosta täydellisyyden tavoittelusta ja lopulta epätäydellinen, vino ja säröinen tekele tai lopputulos on ihan riittävä ja hyvä ja jopa ainutlaatuinen. niin asiat, käsityöt kuin ihminen itsekin.
Nykyään tuo ylikierroksilla käyminen ja sauhuaminen liittyy vain aina uudelleen päätään nostavaan loppuunpalamiseen. Niistäkään ei välttämättä ikinä toivu ennalleen ja mulla tuo on hyvä ja varma merkki, että nyt täytyy rauhoittaa elämä ja keskittyä hoitamaan itseäni.

Katsoin docventures-leffan, oliko sen nimi "Miehiä ja poikia" vai mikä. Yksi ääneen päässyt oli entinen alkoholistikin ja hän totesi, että kesti pari vuotta päästä nollapisteeseen. Rainbow40, anna sinäkin itsellesi aikaa ja armoa! Raittiina kuitenkin pikkuhiljaa alkaa toipua, voi tutustua itseensä ja muokata elämäänsä pienin askelin sellaiseksi, jossa voi hyvin. Mulla on kestänyt nyt 4v ymmärtää se, että joistakin ihmisistä on etäännyttävä heidän ongelmiensa takia, että en pääse elämässäni eteenpäin muuten. Se kaikki paska syö liikaa omaa hyvinvointiani.
Raittiudesta tietysti alkaa olla iloa aika piankin ja vointi voi aaltoilla, mutta suunta on kuitenkin nouseva. Sullakin on jo hyvä alku. Alkoholilla kemiallisesti käsitelty pää ja mieli pikkuhiljaa toipuu ja ikäviin oloihin keksii muita "hoitoja" kuin dokaaminen. Oppii rentoutumaan muilla keinoin ja osaa antaa itselleen siihen luvankin.

Rauhaisaa päivää palstalaisille!

ViestiKirjoittaja 1970 » 10.11.2019 08:37:35

HYVÄÄ ISÄNPÄIVÄÄ !!

Kaikille isille, kaikenkokoisille isille, kaikenikäisille isille ja
myös isiksi haluaville ja pyrkiville ja isiksi reenaaville !!
aye
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 10.11.2019 09:47:18

Hyvää isänpäivää toivotan minäkin!

Isät ansaitsevat arvostusta siinä kuin äiditkin, ja on aikakin että isänpäivä olisi yhtä merkittävä juhlapäivä kuin äitienpäivä. Tänään se on vihdoin virallinen liputuspäivä.

Avioliittojen joskus päättyessä eroon ja sitten huoltajuuskiistaan, ollaan usein tilanteessa jossa sukupuolen välillä on epätasa-arvoa. Isät saatetaan sysätä ulkolaidalle, tai kokonaan pois lastensa elämästä.
Mutta toivottavasti kaikilla isillä, isoisillä ja isoisoisillä on tänään mukava päivä! Ja toki meillä muillakin.

Itselläni on normisunnuntai. Ulkona ropisee vesisade, eli eihän se talvi pitkäksi aikaa tullutkaan, niinkuin arvelinkin. Marraskuun ohjelmaan kuuluu paljon eri yhdistysten syyskokouksia, ja muutenkin syyskauden päättäjäisiä.
Sen erään oppilaitoksen johtokunnan iltamista kerroinkin jo männä keskiviikkona, ja eilen oli vuorossa erään pienen poliittisen yhdistyksen syyskokous. Se on niin pieni, ettei meillä ollut varaa kuin kahviin. Se riittikin kyllä ihan hyvin.
Ensi viikonloppuna on sitten taas hieman isomman yhdistyksen syyskokous, johon liittyy pikkujoulu-bakkanaali. Onneksi meillä ei ole ketään Hakkaraisen veroista siellä joukossamme. :idea:

Nyt pitää avata sateenvarjo ja lähteä tuonne ulos, jossa on totuus vanhan sanonnan mukaan.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 10.11.2019 10:27:03

Isäinpäivät täältäkin!

Vadelmamunkki, minulla on myös syömishäiriö taustalla monine eri muotoineen. Oireilee yhä, mutta saan sen pidettyä aisoissa syömällä sen minkä kulutan. Välillä on lipsahtanut ortoreksian puolelle. Suorittaminen on se minun taakka. Näin sitä vaan oppii kun pitää pään selvänä. Löysin just mulle sopivan lauseen netistä:

"Jos alat väsymään, opettele lepäämään, älä luovuttamaan."

Hyvää sunnuntaita!
Nyt en juo - Puoli päivää kerrallaan
Rainbow40
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 10.11.2019 16:59:30

Rainbow40 kirjoitti:Löysin just mulle sopivan lauseen netistä:

"Jos alat väsymään, opettele lepäämään, älä luovuttamaan."

Tuo on oikein hyvä ohje.
Lepo ei tosiaan ole luovuttamista, ei hälläväliä meininkiä, ei päivä kerrallaan huomisesta piittaamatonta elämää, ei rähmälleen heittäytymistä ei voimattomuutta.

Lepo on ihan kaikkea muuta. Se on palautumista, voimien elpymistä, rauhoittumista ja irrottautumista siitä mikä kulloinkin voimia on kuluttamassa.

Vain levänneenä saa taas omat voimansa käyttöön. Joskus on todellakin pysähdyttävä, laitettava ovet ja ikkunat kiinni, etsittävä jonkinlainen sovinto itsensä kanssa ja myös unohdettava sellaisia asioita joita ei tarvitse muistaa. Mitä muistissaan kantaa, ja minkä asioiden antaa sieltä muistista käsin ruokkia tunteitaan, huonojakin sellaisia, katkeruutta, vihaa, itsensä voimattomaksi tuntemista, toivottomuutta ja turhaa itsesääliä, huonommuutta, sen voi aika pitkälle itse valita. Sekään ei ole helppoa, kuten ei elämässä moni muukaan asia, mutta mahdollista. Ja mahdollisempaa levänneenä.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 11.11.2019 08:57:55

Lepo on erityisen tärkeää myös kuntosaliharjoittelussa. :idea: Innokaimmat bodarit puhuvat mielellään "pyhästä kolmiyhteydestä", jonka muodostavat treeni, ravinto ja lepo. Kaksi viimeksi mainittua ovat toki tärkeitä niillekin, jotka eivät niin ensinmainitusta perusta.

Minäkin menen tänään salille, enkä ole treenannutkaan kuin viimeksi perjantaina. Eilen kävin salilla vain saunassa, joka on aina hieman noloa. Tulee jotenkin syyllinen olo, vaikka ei pitäisi. Mitä se haittaa, jos käy joskus salilla vain saunassa eikä treenaamassa, kun kuitenkin kuukausimaksua siitä jäsenyydestä maksaa. :roll: Ehkä se tuntuu laiskottelulta. Ottaa vain rusinat pullasta, vaikka saunan pitäisi olla palkinto treenin jälkeen, niinku.

Tänään olisi kyllä melko messevä ulkoilusääkin, verrattuna eiliseen kylmään vesisateeseen. Nyt on kuivaa ja lämmintäkin, noin +5. Lumet ja jäät sulivat pois yhtä nopeasti kuin tulivatkin, joten liukkauttakaan ei tarvitse harmitella. Loppuviikolla on luvassa liki +10 asteen lämpötiloja.

Australiassa on puolestaan alkukesä, ja melkoisen kuumaa. Maastopalot raivoavat pahempina kuin koskaan, kun ilmastonmuutos on siunannut Ausseja erityisen kuumalla, kuivalla ja tuulisella säällä. Täällä meillä Suomessa ilmastonmuutosdenialistit puolestaan hihkuivat innosta kun taivaalta tuli pari lumihiutaletta ja lämpötila painui hetkeksi miinukselle. He hyppivät ilmaan, löivät käsiään yhteen ja huusivat hihhh!
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 11.11.2019 11:48:12

Reenaten, joka kerta koiralenkin päälle ja näin siitä tulee sellanen kolmituntinen setti yhteensä.
Neljästi viikossa on sopiva katto ja välittepäivät on ehdottoman välttämättömiä, ettei ylikehity.

Ei lähtennä aivan kaikki lumi täältä manselan alueelta, mutta varmasti voidaan kuun edetessä taas vetästä shortsit jalkaan.

"Jos alat väsymään, opettele lepäämään, älä luovuttamaan." Maailmas on mitä moninaisia asioita ja ohjeita, mutta jos sattuu löytämään sellasen, joka jääpi päähän tai on itselle sopiva muodoltaan, voi se sisältökin sieltä valua roppaan ja pitkäaikaismuistiin.

Vietän arkipäivää ja mässyrapuloita poden ja vuodenaika on mitä synkin, mutta kylme kaikki vaan kuljetaan kohti aivan ikiuutta vuosikymmentä ja seuraavaa kevättä kohden ja sitä tulevaa, uutta aikaa myös oottelen intoani niukasti peitellen...

maanantaita, yhtälailla elämisen arvoinen kuin ne kaikki muutkin nimelliset viikonpäiväykset.

aye
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat