Olet täällä

Tästä se alkaa

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Tästä se alkaa

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 8.1.2020 16:04:05

Väsymysjaksoja ja -hetkiä on aina välillä tullut itsellekin ja sen takia teen vähän fiiliksellä että tekemisestä ei alkaisi tulla kuormaa vaan se olisi kivaa. Mukavahan se on kun alkaa elämä rullata parempaan suuntaan ja tosi kiva lukea muidenkin onnistumisia täältä palstalta, nekin antaa iloa elämään.

Tänään kahden tunnin salitreeni kovalla intensiteetillä ja nyt ihanan raukea olo. Kropassa alkaa myös näkyä muutoksia ihan mukavasti kun lihaksisto alkaa päästä kuntoon. On se vaan kumma miten tuosta tulee niin hyvä olo ja on sillä vaikutusta myös itseluottamukseen. Suosittelen kaikille!
Uratykinloppu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja woody » 9.1.2020 02:32:00

Hyvin sulla pyyhkii Uratykinloppu!
Mulla on kanssa toi urheilu ollut jo pysyvänä kaverina vuosikausia. Siitä en luovu enkä luopunut kyllä juovina aikoinakaan. Nyt on vaan parempi fiilis treenin aikana, kun ei oo krapulaa ja viinipöhöä painamassa. Koetan opetella nyt harjoittamaan hillitympiä liikuntamuotoja (rauhallista joogaa, barrea) tehokkampien treenien väliin, ettei tule kulumia ja rasituksia.

Tsemppiä!
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 17.1.2020 11:18:40

Nyt taitaa olla jo yli kaksi kuukautta selvinpäin ja kolmatta täytetään. Vielä viina pyörii välillä unissa ja ajatuksissa. Stressitilanteissa ja kuormituksessa on kaikista vaikeinta selvitä ja silloin on ollut olut vahvasti mielessä. Niistä olen päässyt kuitenkin yli kun olen yrittänyt rauhoittua ja vaan selvitä, tällä kertaa ilman pakoa alkoholiin. Välillä se on todella uuvuttavaa ja vielä jos nukkuminen sattuu olemaan huonoa. En usko että olisin jaksanut ilman aktiivista liikuntaa.

En tahdo välillä jaksaa ihmisiä ympärilläni jotka kuormittavat minua tarpeettomasti. Tekee mieli paeta jonnekin ja keskittyä vaan omaan hyvinvointiin. Ihme juttu että kun sitä laittaa elämäänsä kuntoon ja tekee paljon niin joillekin läheisille tulee mieletön tarve säätää ja kuormittaa ihan joutavilla asioilla. Tuntuu välillä että minua suorastaan ajetaan äärirajoille että ratkeisin juomaan. Hyvän syyn olisin itselleni saanut jo monta kertaa ja ennen olenkin yleensä juuri tällaiseen ratkennut.

Onkohan siinä tarvetta joillakin oikeastikin saada kontrollia ja varmuutta itselle toista kohtaan, siis sillä että saa toisen ratkeamaan? Asia on kuitenkin niin että sitä on aika heikoilla psyykkisesti jos sitä juo. Alan vähitellen väsyä ja haen jonkinlaisen ratkaisun asiaan mikäli painetta työnnetään jatkossakin.

Treeneihin olen tuonut monipuolisuutta ja se vähentää loukkaantumisriskiä. Aerobinen treeni tuo voimailun lisäksi todella hyvää oloa ja syö viimeisetkin rasvaprosentit pois. Välillä tuntuu että ei oikein jaksaisi lähteä salille mutta kun pääsee tekemään niin pari tuntia yleensä vierähtää ennen kuin pois malttaa lähteä.
Uratykinloppu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 17.1.2020 12:12:17

Uratykinloppu kirjoitti
En tahdo välillä jaksaa ihmisiä ympärilläni jotka kuormittavat minua tarpeettomasti. Tekee mieli paeta jonnekin ja keskittyä vaan omaan hyvinvointiin. Ihme juttu että kun sitä laittaa elämäänsä kuntoon ja tekee paljon niin joillekin läheisille tulee mieletön tarve säätää ja kuormittaa ihan joutavilla asioilla. Tuntuu välillä että minua suorastaan ajetaan äärirajoille että ratkeisin juomaan. Hyvän syyn olisin itselleni saanut jo monta kertaa ja ennen olenkin yleensä juuri tällaiseen ratkennut.

Kun juomari raitistuu, ihmisten väliset valtasuhteet muuttuvat. Sehän tiedetään, että varsinkin alkoholistinen juominen vahingoittaa, jopa sairastuttaa läheisiä. Alkoholismi on koko perheen sairaus. Sopeutuminen ja toisten huomioon ottaminen ja erikoisesti moneen kertaan petettyjen perheenjäsenten luottamus raitistuneeseen voi viedä pitkänkin ajan. Eivätkä kaikki sopeudukaan, pelkkä juomattomuus ei juuri koskaan riitä.

Hiljaa hyvä tulee
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 17.1.2020 13:12:07

Ei meillä ole minun juopottelusta ole ko. henkilöt joutuneet mitenkään kummemmin kärsimään vaan aikaa on vietetty paljon yhdessäkin ja seurastani on nautittu. En ole agressiivinen humalassa vaan rauhallinen, saatan keskustella paljon syvällisiäkin asioita ja touhuta kaikenlaista mukavaa.

En ole myöskään ketään pettänyt kun en ole mitään lupauksia tehnyt.

Näistä asioista olen läheistenkin kanssakin keskustellut ja ei siellä mitään erikoisia tunteita tai traumoja ole esiin noussut. Lähinnä se todettu että on varmaan pitänyt vähän nollata ja ollut keino rentoutua. Ehkä vain kaivataan sitä että minusta on aina saanut kiskottua ihan hirveästi resurssia irti. Ennen kun olin uupunut niin vedin asiat ja kaikkien toiveet maaliin vaikka muutaman oluen voimin.

Hirveää syyllistämistä tuollainen lähestyminen asiaan. Kristillinen katumusharjoitusko tässä pitäisi loppuelämän vetää kun on viinaa joskus kiskonut? Tuollainen tulokulmahan on juuri sitä vallankäyttöä, syyllistämistä ja toisen ihmisen alistamista.

Minä olen ehkä liikaakin ottanut toisia aina huomioon ja jättänyt itseni viimeiselle sijalle kaikessa. Ehkä siinä on sitten hakenut lisää voimaa ja jaksamista alkoholista. Nyt kun otan aikaa vähän itselle ja laitan elämää kuntoon niin pitäisikö jotakin moraalista ongelmaa tästä kantaa?

Varmasti tuollaisia ongelmiakin esiintyy mutta ei se kaikkia koske. Osalla se alkoholin käyttö on melko sosiaalista. Itsellä se vaan loppui siihen kun se ei ollut enää kivaa ja alkoi sotkea elämää.

Tavallaan alan ymmärtää sitä miksi vöhentäjien puolella kirjoitetaan siitä fanaattisuudesta lopettajien puolella minkä vuoksi tänne ei jakseta kirjoitella. Tällainen uskonnollinen paatos ei tunnu ollenkaan hyvältä kun itse ei näe asiaa lainkaan tuollaisella tavalla. Kärsimys, syyllisyys, voimattomuus, alistuminen, korkeampi voima, saatana ja jumala. Hirveän paha olohan tuollaisesta tulee...

Tuollainen ei ole mun juttu vaan urheilu, voimaantuminen, terve itsekkyys, muiden auttaminen, elämän perusasioiden kuntoon laittaminen, kaverit, harrastukset jne.
Uratykinloppu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 17.1.2020 14:03:44

Fanaattisuus aiheuttaa usein sen että ihmisestä tuleekin oman fanaattisuutensa vanki.
Elämäntapakysymyksissä se voi johtaa erilaisten rituaalien, pakkotoimintojen, oman uskon kiihkeän vahvistamistarpeen vaikkapa hankkimalla just sitä omaa uskoa tukevaa kirjallista ainestoa, etsiytymistä samojen tiukkojen uskonkappaleiden tunnustajien piiriin, sen oman "pyhän sanoman" kritiikin kokonaisvaltaista kieltämistä . Se saattaa silti tuntua ajoittain mukavaltakin, varsinkin se "uskosilla olemien" (pentti Haanpäältä lainattu ilmaus) jossa tiukasti samanmielisten kanssa käperrytään oman porukan kanssa uskottamaan toinen toistaan... ei se varmastikaan harrastuksena mitenkään epämiellyttävä ole. Mutta jos se tulee sellaiseksi tavaksi josta ei uskalla luopua eikä välillä miettiä objektiivisesti uskonkappaleiden sanomia niin rajoittaa se.

Ajattelun vapaus, siitä minä tykkään. Kun tässä elämässä joutuu kuitenkin nöyrtymään ja alistumaan kovin monen asian edessä, niin olen päättänyt ettei minun ajatteluani sentään sidota. En siis enää lähde liittymään mihinkään uskoja tai ohjelmia jäsenilleen tyrkyttäviin porukoihin. Jos jossain ryhmässä aletaan sellaisia esittämään, niin pääsen kyllä poistumaan hiljaa taakse. Itsekritiikki nimenomaan ohjelmallisten julistusten on sellainen asia jonka perään ensimmäiseksi katselen kun erilaisten porukoiden kokoontumisissa silloin tällöin haahuilen. Ehkä sitten elämässä olen jotain oppinut -olen nimittäin nuorempana haksahtanut yhteen jos toiseenkin ideologiaan ja ollut kovin ahne nielaisemaan sopivantuntuisten iskulauseiden nippuja... ja sitten vasta aikojen päästä hoksannut että ei se ihan noin tainnut asia ollakaan. Nyt minulla on jo aikaa ajatella ennenkuin edes mihinkään kahvikekkereihin lähden. Ja jos lähden, niin ihan omilla ehdoillani. Ei minun puolestani tarvitse ajatella, omaan ymmärrykseenikin olen jo oppinut luottamaan.

Ja minusta tuntuu että tämä vapaus ajatella, se jo on perhanan voimaannuttavaa.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 17.1.2020 15:10:00

Uratykinloppu kirjoitti
Tuollainen ei ole mun juttu vaan urheilu, voimaantuminen, terve itsekkyys, muiden auttaminen, elämän perusasioiden kuntoon laittaminen, kaverit, harrastukset jne.

Kaikki tuo on erinomaista, ja usko pois, että autat minuakin, alkoholistia, kun kirjoitat tänne rehellisesti ja mielistelemättä.

Yhdessä olemme enemmän
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 17.1.2020 19:28:21

Metsänpeiton kanssa hyvin samanlainen ajattelutapa ajattelun vapaudesta, niin paljon meiltä on vapautta yhteiskunnassa rajoitettu ja ihmisiä ohjataan yhteen putkeen että jotain on sentään mistä voi vielä pitää kiinni :D

Pitäisin jotenkin sellaisena palstan kohteliaisuussääntönä sitä että kukaan ei pahemmin tuputtaisi ainakaan hirveän toistuvasti omia mallejaan tai uskontoa vaan antaisi jokaiselle mahdollisuuden itse rakentaa omannäköisensä selviytymistarinan. Sitä on jotenkin sanattomasti täällä kunnioitettu.

Hienoa kuitenkin että meillä on täällä hyvä porukka yhdessä ratkomassa elämän erilaisia haasteita joissa on ainakin yksi yhteinen nimittäjä: alkoholi
Uratykinloppu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 21.1.2020 22:15:23

Perustreenailua ja lepoa sekä opiskelua, kummasti päivät täyttyy mielekkäällä tekemisellä ja pitää ihan rajoittaa että ei tule liikaa. Mukava kun on pystynyt jättämään yhteiskunnan asettamat paineet ihan täysin pois elämästä. Hakee vaan hyviä asioita omaan tekemiseen ja ottaa kaiken irti vapaudestaan.

Työelämää olen pohtinut viime aikoina paljon ja huomaan vaan sen että pääomat tienaa vaan lisää pääomaa ja yrittäjät etsivät aina sopivan hölmöjä puskemaan luterilaisella työmoraalilla lisää euroja firman kassaan. Ikään kuin moraalinen velvoite tulee täten täytetyksi ja kapitalismi kiittää. Julkisella sektorilla taasen pusketaan ihan toissijaisia asioita joilla verorahoja syydetään mitä mielettömämpiin hankkeisiin ja projekteihin. Siellä pärjää parhaiten kun lyö aivot ja moraalin narikkaan, terve ihminen alkaa kuitenkin näissä ympyröissä sairastua, lääkkeeksi kelpaa vaikka alkoholi.

Minä olen opetellut sanomaan että minulle riittää mitä minulla on enkä tarvitse loputtomasti jotakin lisää että sen takia puskisin hautaan saakka tässä loputtomassa oravanpyörässä. Näin on hyvä.
Uratykinloppu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 1.2.2020 09:11:58

Tasaista elämää... Alkoholiin suhtautuminen alkaa olla välillä seesteisempää. Nyt kun kolme kuukautta alkaa tulla täyteen niin huomaan että fyysinen riippuvuus alkaa ehkä hellittämään. Mietin että siinä voi itsevarmuus turhaan kasvaa että pystyy hanskaamaan homman ja sitten alkaa kokeilemaan käyttöä.

Suomalaisten identiteetti tuntuu perustuvan työlle ja siitä irti pyristeleminen on itselle tärkeää. Työ nykymuodossaan on kuluttavaa eikä luonteista ihmiselle. Materialismi ja mekanistinen järjestelma ohjaa ihmisiä aivan liikaa. Onneksi olen päässyt irti monista tällaisista kuormitustekijöistä ja oma ja läheisten hyvinvointi on tärkeää.

Kaiken teen harrastusten kautta eli mistä tykkään. Mikäli jossakin asiassa alkaa tulla liikaa kuormitustekijöitä, hankkiudun siitä eroon. Jatkon tavoitteena on tienata kaikella pienellä tekemisellä ja puuhastelulla minimi toimeentulo ja näin säilyttää oma vapaus. Ei kuitenkaan mitään äärimmäistö Linkolalaista suuntausta...
Uratykinloppu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

Edellinen

Paluu Me Lopettajat