mies metsänreunasta kirjoitti
Olen ihan tyytyväinen siihen että vuosikymmenistä huolimatta lopetin tavallaan ajoissa. En vajonnut millekään pohjalle, elämää ei tarvinnut tuon asian takia alkaa uudestaan järjestelemään. Ei siis jäänyt myöskään mitään päihteistä johtuvia sairauksia tai vammoja rasittamaan elämää eikä tullut järkättyä rikosrekisteriäkään varjostamaan elämää.
Hyvä ja kannustava esimerkki olet siitä, että vähilläkin vaurioilla voi päästä siihen tilaan, että juomari on valmis luopumaan alkoholista. Muistelen lukeneeni, ett jotain ajatusmaailmassasi pysäyttävää sinulle kuitenkin tapahtui.
Pelko mielenterveyden menettämisestä ja ennenaikaisesta tuhosta sai minut haluamaan lopettamista, ja lopullisesti havainto alkoholin järkyttävästä voimasta sai pyytämään apua. Kun olin päässyt avun voimapiiriin ja kuunnellut raitistuneita alkoholistitovereita, tajusin eläneeni vastoin omia ja yleisiä moraalikäsityksiä. Olin tuottanut huolta, epätietoisuutta, pettymyksiä ja häpeää vanhemmilleni ja perustamalleni perheelle. Olin toistuvasti pettänyt puolisoani, osallistunut epäjohdonmukaisesti perhe-elämään, jättänyt täyttämättä lupauksiani, vaatinut toisilta kohtuuttomasti. Talous oli ahdingossa kohtuullisista ansioistani huolimatta. Tulevaisuutta tai huomisenkaan suunnitelmia ei aina voinut toteuttaa. Harrastuksia ei ollut, onneksi vaimolla oli ajokortti. Matkatöissä alkoholinkäyttö ohjasi hotellien valintaa. Työ- ja liiketovereihin suhtauduin ylenkatseellisesti tai peläten ja nöyristellen. Käytin väärin edustustiliä. Yhteydet sukulaisiin riippuivat paljolti juomismahdollisuudesta.
Tällaisia kurkkauksia tuotti moraalisen itsetutkisteluni mieleen palauttaminen tänään. Ja kiitollinen olen niille alkoholisteille, jotka aikoinaan toisiaan tukien ovat kirjoittaneet muistiin omat selviytymiskeinonsa, AA:n 12 askelta.
Omaan tieheni on osunut tällaista, joku toinen selviää toisilla tavoilla.
Päivä kerrallaan