Olet täällä

Urheileva juoppo raitistuu

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Urheileva juoppo raitistuu

ViestiKirjoittaja Convallaria » 7.4.2019 08:50:06

Jahas, sunnuntai. Miehellä oli eilen omat rientonsa ja aika tuubassa saapui kotiin. Aion ehkä vähän napauttaa, kun tuosta tokene! Sanon, että pistän Ukon vaihtoon :lol:

Tässä onkin yksi keskustelun aihe tänne plinkkiin, eli miten puolison alkoholinkäyttö on vaikuttanut oman raitistumisen onnistumiseen?

Jo edellisellä raitistelukaudella pohdin paljon, että olisipa se hienoa, jos tuo ukkokaan ei joisi ollenkaan.
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 7.4.2019 14:59:50

Hei Convallaria!

Hyvin tärkeää asia kirjoitat.
Itse en ole ollut vaihdon kohteena tai toteuttajana. Muutamat enemmän tai vähemmän tutut ovat, ja jotkut ovat onnistuneet, jotkut pettyneet vaikka vaihtaneet enemmän kuin kerran.

Oma puolisoni käyttää alkoholia ns. normaalisti, minusta ei sellaiseen ollut ja alkoholismin luonteesta johtuen en tule olemaankaan. Juominen on hyvin monien erojen syy, ja paljon olen tavannut raitistuneita alkoholisteja, joille ero on ollut se pohjakosketus, mikä on saanut hakeutumaan avun piiriin. Jotkut vasta vuosien päästä erosta, mutta olen tavannut niitäkin, jotka ovat raitistuneet heti, kun ovat eronneet nalkuttavasta puolisosta.

Alkoholistin raittius on tukevalla pohjalla, kun on raittiina itsensä vuoksi, ja tietenkin puoliso voi myös olla siinä tukena tavalla tai toisella. Aina paras tapa ei ole se, mitä toinen kuvittelee.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 7.4.2019 18:16:00

Puolison alkoholinkäytöstä ja sen vaikutuksesta raitistumiseen toivoit keskustelua. Olen omalta kohdaltani asiaa paljonkin pohtinut vähentäjien puolella ketjussani. Meillä viinin juominen kotisohvalla tai erilaisissa sosiaalisissa kekkereissä oli yhteinen harrastus ja kun toinen sen lopettaa ja toisella ei ole sen suuntaista aikomuksiakaan, niin kyllähän se vaikuttaa parisuhteeseen. Alkuun oli myös se ongelma, että tuli houkutuksia ja monet yritykset pitää taukoa juomisessa kariutuivatkin siihen, että oli helppo livetä päätöksestä, kun viiniä ja juomaseuraa oli helposti tarjolla. Lisäksi meillä oli ihan hyviä keskusteluja ja hauskaa pikkuhiprakassa.

Nykyisin en tunne houkutusta viineihin, vaikka niitä talossa olisi tai mies joisi. Se on mennyt ohi, kun olen saanut välimatkaa alkoholiin. Tuntuu vaan tosi tyhmältä, että toinen käyttää suuren osan vapaa-ajastaan viinin kippaamiseen, kun omat prioriteetit ovat muualla. Ja enpä kauhean hyvin jaksa päihtyneen puolison kanssa seurustella. Mieluummin olen selvässä seurassa tai omissa oloissani. Juhlissa tai muuten satunnaisesti en puolison tai muidenkaan alkoholinköyttöä koe vaikeaksi, mutta viikottaista alkoholin kanssa läträämistä en välittäisi lähipiirissäni todistaa.

Täältä palstalta olen saanut tukea siihen ajatukseen, että tämä on minun oma projektini, josta minä kannan vastuun. Rakennan omaa tulevaisuuttani ja hyvinvointini päiväkerrallaan.

P.S. Ennen minäkin olin ns. urheileva juoppo, sitten vain juoppo ja juuri nyt en taida olla kumpaakaan. Tosi kauan onnistuin yhdistämään kestävyysurheilun ja runsaan alkoholin käytön, mutta sitten tissuttelu ja ikä veivät tehot treeneistä.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Convallaria » 8.4.2019 11:39:28

"Lisäksi meillä oli ihan hyviä keskusteluja ja hauskaa pikkuhiprakassa."

No sanopas muuta Onneli47! Meilläkin on miehen kanssa ollut oikein kivaakin pikkutuhnuissa. Näin iso elämäntapamuutos vaikuttaa väkisinkin parisuhteeseen ja olen oikeasti huolissani siitä, että miten ison railon tämä taas tekee. Viime vuoden 8 kk antoi suuntaa ja eihän se mitään ilotulitusta ollut... Mieheni ei kamalan innoissaan ole tästä raitistelusta, mutta tukee parhaansa mukaan.

Sateinen maanantai on ihan kivaa vaihtelua. Mieliteotkin hieman vähenevät, kun keli ei kutsu terassille.
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja rairai » 8.4.2019 13:43:57

Mun mies käyttää viikottain alkoholia, harvoin humalaan asti, mutta saunaoluet, lonkeroa ja yömyssy (silloin tällöin) menee. Monesti pelailtiin, katseltiin telkkua tai juteltiin niitä näitä mukien äärellä.

Mä olin silloin vuosi sitten prosessoinut aika pitkälle jo oman lopettamispäätöksen ja miehelle se tuli aika lailla täytenä yllätyksenä.
Olin myös sangen tietoinen siitä, että se ei miehen alkoholin käyttöön vaikuta enkä siihen nyt haluakaan vaikuttaa. Mies tuumasi alkumetreillä mm. että tää muuttaa suunnilleen ihan kaiken ja uskoi tämän vaiheen kestävän ehkä pari kolme viikkoa....

Hyvin on selvitty :) Jutellaan edelleen (ja mä muistan aamulla keskustelut), mä juon teetä ja siippa omat juomansa. On silläkin toki alkoholin käyttö varmaan vähentynyt, kun mä en ole sanomassa, että otetaan vielä yhdet. Mulle alkoholin tuoksu on ollut enemmänkin karkoittava kuin houkuttava tuoksu ja etenkin ne harvat kerrat, kun mies on humalassa, saa muistamaan miksi ei ota. Paikalliselle terassille voin lähteä seuraksi juomaan limua tjsp, mutta iltaisin en enää sinne jaksa lähteä humalaisia katseleen. Monilta osin elämä on kyllä parisuhteenkin osalta paljon parempaa, kuin mun juomisaikana.
rairai
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 8.4.2019 15:43:24

Meil äijä aito-oikeena kohtuukäyttäjänä olis ennen pitkää pistäny mut vaihtoon, mutta ei se toisaalta multa täysraittiutta vaatinut. Tosin sillä(kään) ei ihan ollut käsitystä kuinka kovasti oikeesti dokasin.

Loppupeleissä raitistelu on meiän dynamiikkaan vaikuttanu aika vähän. Äijä on tyytyväinen kun sillä on aina, siis noin viis kertaa vuodessa, kuski, eikä sen juomat mysteerisesti haihdu kaapissa.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Myy » 8.4.2019 19:58:23

Mä olen vähennelly nyt vuoden, aina vaan enemmän ja nyt ajatus lopettaa kokonaan. En meidän avioliiton alussa juonu kun muutaman lasillisen vuodessa, ukko jo silloin reilusti kun oli vapaalla. Jotenkin sitten lasten kasvettua kun tuli omaa aikaa enemmän ja enemmän sitä meni mukaan siihen viikoittaiseen muutamaan lasiin ja siitä sitten aina vaan useammin. Ukko lisänny myös koko ajan. No, nyt mä en juonut syksystä lähtien juuri lainkaan ja kun ukko vaan lisää koko ajan, nykyään muutama joka päivä ja viikonloppuisin ihan hurjasti, niin kyllä mua vähän tökkii se. Ja pelottaa. En kehtaa edes sanoa kuinka monta kaljaa se juokaan viikossa, mutta se määrä ei voi olla vaikuttamatta terveyteen ja kun sitä on kestänyt jo vuosia (kymmeniä vuosia). Meillä on myös ollu hyviä ja hauskoja juopotteluhetkiä yhdessä ja siksi pelkäänkin, että tää niin totaalinen muutos vaikuttaa tosi paljon meidän elämään. Viikonloppuisin kieltämättä se vieressä nukkuva ja kuorsaava rakas ei tosiaan kovin hyvälle tuoksu :roll:
Myy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Convallaria » 9.4.2019 09:29:52

Meillä mun juomisen määrä on aina vaikuttanut mun miehenkin käyttöön. Molempiin suuntiin. Talvella pähkäilin, että jos jatketaan tällä intensiteetillä, niin tässähän on kohta kaksi juoppoa.

Miehelleni vähentäminen ei kuitenkaan näytä tuottavan suuria ongelmia ja hän tekee sen aina, kun minun juomiminen on syystä tai toisesta loppunut tai vähentynyt.
Olenkin ikään kuin mieheni juomisen vartija.
Ollaan oltu yhdessä todella kauan ja alkoholi on kuulunut "harrastuksiimme" opiskeluajoista lähtien.

Ehkä se mikä meidän suhteessa kaihertaa, ei välttämättä liity edes juomattomuuteeni. Tai sitten tämä juomattomuus on vain, niin vaikeaa, että se toisen normikäyttökin ahdistaa.

Olisi kyllä hienoa olla niin vapaa näistä kahleista, että voisin lähteä Ukon kanssa terassille ilman, että kuola valuu kun hän ottaa huurteisen. Olla tuntematta tietynlaista katkeruutta, että toinen saa jatkaa kohtuukäyttöään, kun toinen kärvistelee.

Todennäköisesti se vaatii kohdallani useamman vuoden opettelua, mutta näillä mennään.

Myylle voisin sanoa, että kyllä minuakin sapettaisi, jos tuo mun Ukko joisi, kun itse vähennän. Minä olen sen verran kova jyrä, että en suvaitse vielä kotona sisällä juomista, mutta Ukko juo saunakaljansa tai muut juomansa pihan toisella puolella autotallissa. Sillä on oma miesluola, jonka saa lukkoon ja minä annoin avaimet pois, etten heikkona hetkenä ryntää sen jääkaapille. Alkoholin tuoksu toisessa on kyllä iso turn off ja pusua on minulta turha pyytää, jos on muutaman juonut.

Näin täällä.

Kiva kun tuli lunta, johan se kevät ehtikin ärsyttää :lol:
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 9.4.2019 11:08:36

Olisi kyllä hienoa olla niin vapaa näistä kahleista, että voisin lähteä Ukon kanssa terassille ilman, että kuola valuu kun hän ottaa huurteisen. Olla tuntematta tietynlaista katkeruutta, että toinen saa jatkaa kohtuukäyttöään, kun toinen kärvistelee.

Todennäköisesti se vaatii kohdallani useamman vuoden opettelua, mutta näillä mennään.

Hei, kyllä sekin aika on mahdollista, jopa todennäköistä. Olethan jo tajunnut, että alkoholiin nähden voimattomana se ei sinulle sovi ja haluat olla raittiina itsesi vuoksi. Voimattomuus alkoholiin nähden on myös sitä, että elämme maailmassa, jota sitä käytetään meidän ongelmastamme ja alkoholismistamme huolimatta. Asenteemme ja toimintamme muuttuvat varsinkin ihmisiä kuulemalla.

Kaikki voi tapahtua nopeastikin. Kun aikoinaan menin alkuviikosta AA-palaveriin, loppuviikosta oli viikoittainen koulutusmainen kokoontuminen, joka aina jatkui illalla kapakassa. Kerroin sen porukan "pomolle" että olin liittynyt AA:han, ja ilta meni mukavasti. Eikä ole tullut sellaista tilaisuutta, että ravintolassa tms olisi tulllut juomisen tarvetta. Enää sen tilaisuuden pomo ei kysele raittiudestani, kun tavataan silloin tällöin, tosin useimmiten harrastusten parissa.
Vakavasta sairaudestamme huolimatta emme me alkoholistit voi eristäytyä velvollisuuksistamme ja yhteiskunnasta.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Convallaria » 9.4.2019 11:41:29

Kyllä mun on hieman eristäydyttävä, sillä en luota itseeni :lol:

Mun ihanneyhteiskunnassa ei muuten alkoholille olisi sijaa. Joskus olenkin sanonut, että mun pitäisi muuttaa johonkin muslimimaahan pariksi vuodeksi, niin olis raitistumisen helpompaa :)
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Convallaria » 10.4.2019 11:59:54

Pikkulauantai on ihanan talvinen :shock:

Viikonloppuna on siis edessä vaikeita hetkiä ja psyykkaan itseäni jo hyvissä ajoin. Illanviettoa, johon kuuluu alkoholi. Siis kaikki muut varmastikin nauttivat olutta, lonkeroa ja siideriä... Minä en. Tai voinhan minäkin juoda niitä holittomia ja juonkin, varmaan kaksin käsin :lol: Tässä on iskun paikka, sillä oikealla asenteella tästä voi tulla ihan hyväkin ilta. Pitää vain tehdä huolellinen henkinen latautuminen ja uskoa omiin kykyihini. Alkoholin avulla olen kuoriutunut hauskuuttajaksi ja ilman juomaa minun on niin vaikea rentoutua ihmisten seurassa. En sinänsä kaipaa alter egoani, mutta onhan silläkin ollut hetkensä.

Tämmöistä.
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Convallaria » 12.4.2019 08:43:34

Tänään on siis illanviettoa ja en ole enää kovin huolissani siitä, että alkaako viinahammasta kolottamaan. Jos alkaa, niin se on voi voi, enköhän mä kestä.

Sunnuntaina sitten äänestämään ja vaalivalvojaisiinkin olisi kutsuttu, mutta taidetaan jäädä kotiin. Oma ehdokas on vanha tuttu, josta en ihmisenä niin perusta, mutta ajaa asioita jotka ovat minulle tärkeitä.

Ensi viikon pääsiäinen kuluu aika pitkälti treenatessa kovaa ja sääennusteetkin lupailevat hyvää. En malttaisi odottaa!

Pullotonta perjantaita :D
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 12.4.2019 09:10:18

Convallaria kirjoitti
Tänään on siis illanviettoa ja en ole enää kovin huolissani siitä, että alkaako viinahammasta kolottamaan. Jos alkaa, niin se on voi voi, enköhän mä kestä.

Ihan hyvä asenne, uskon sinun viettävän mieleenpainuvan illan ilman alkoholia. Huomaat varmaan, että olet saanut jo lyhyessä ajassa yli 2000 raittiuttasi tukevaa viestiä!
Onhan niin, että alkoholismiin sairastuneelle jokainen raitis päivä on täyden kiitoksen aihe.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Dave2 » 12.4.2019 09:38:06

Convallaria kirjoitti:Tänään on siis illanviettoa ja en ole enää kovin huolissani siitä, että alkaako viinahammasta kolottamaan. Jos alkaa, niin se on voi voi, enköhän mä kestä.

Vaikutat niin kovalta luulta, että tuskin on ongelma.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Convallaria » 12.4.2019 19:21:28

Tuli tässä mieleen, kun muiden "örvellystä" tässä seuraan, niin eihän tätä kestä :lol: Okei, tämä ei tarkoita, että olisin retkahtamassa, mutta humalaiset ihmiset ovat kieltämättä vähän rasittavaa seuraa!

Se tuli mieleen, että retkahdusten varalle voisi olla hyvä kuljettaa mukanaan antabusta, vähän samaan tyyliin, kuin sydänsairas nitroja? Viinanhimo voi iskea yhtä yllättäen, kuin sydänoireet. Luulee olevansa tilanteen yläpuolella, mutta sitten tulee takavasemmalta.

Pitäisköhän mun tosiaan hakea itselleni hätätila-antabukset? Hävettäisi kyllä mennä lääkäriin, mitä mä sanoisin aikaa varatessakin "ööh, oon sellainen tenu-leidi ja tarttis saada..." :D

No täällä reivit kiihtyy, mä taidan paeta paikalta!
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat