Olet täällä

Hävettää

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Hävettää

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 6.7.2019 23:56:00

Hei!
Hienosti olet päässyt taipaleellasi alkuun. Vähentäjien puolelta minäkin kirjoittelen. Olen nyt ”vähentänyt nollaan” viimeiset 10 kuukautta. Sulla on hyvä draivi päällä. Hieno, että olet saanut positiivisia kokemuksia. Niiden avulla hankalat hetket on helpompia ylittää ja varmasti ryhmästäsi saat korvaamatonta tsemppiä.
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 7.7.2019 06:36:12

12 aamu :)

Kiitos taistelutoverit kannustuksesta, se on älyttömän tärkeää, samoin lukea teidän omista kokemuksistanne kuningas alkoholin alaisena. Näitä sivuja lukemallahan mulla heräsi ajatus että EHKÄ minäkin pystyn.

Perjantain ja lauantain välinen yö meni taas tuttuun tapaan, nukuin neljä tuntia. Kyllä taas harmitti. Olis niin kiva saada nukuttua kunnon yöunet.
Aamusta alkaen olikin sitten jäytävä päänsärky ja huimaus, no se korjaantuu varmaan kun alan nukkua paremmin.

Aamulla menin käymään yhden siskoni luona. Avauduin juomattomuudestani ja kerroin perjantai-illasta. Kommentinsa baarissa käynnistä oli aika yllättävä.
- ei sun tarvi sanoa ihmisille että olet lopettanut, ei sitä tarvi mainita.
Ymmärsin kyllä heti mistä on kysymys, asumme samalla, pienellä kunnalla ja häntä varmasti hävettää jos ihmiset alkaa puhua että hänen sisko on lopettanut juomisen, eli hänellä on alkoholiongelma. Hoh hoh.

Läksin sieltä aamupalaveriin, kaikki tais olla Porissa kesäpäivillä, oli tosi hiljaista mutta siitä huolimatta antoisa ja kiva kokous. Sitten tutustumaan huutokauppaan. Sisko miehineen näkyi olevan siellä myös, istuivat ravintolan terassilla. Mieheni sitten otti myös lonkeron ja niin alkoi Tarkkiksen päivä kuskina. Päivä meni ihan hyvin mutta illalla alkoi käydä hermon päälle kun kännisten ääni koveni aikamoisiin lukemiin ja puhe oli muutenkin epämääräistä soperrusta ja edellisen lauseen toistoa. Kymmeneltä sanoinkin että mä lähden nyt nukkumaan, tehkää mun puolesta mitä lystäätte.
Nukuin aika hyvin, heräsin vaan kaksi kertaa, nukuin yli kuusi tuntia yhteensä.

Ulkona on hieno ilma eikä liian kuuma. Tästä tulee hyvä päivä kaikin puolin.
Kiitos raittiista aamusta, raitista päivää kaikille :)
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 7.7.2019 07:11:42

Lisää kahvia ja pakko jatkaa juttua kun tuli mieleen asioita, mitkä unohdin äsken.

Niin, hoksasin juuri että yksi parhaimmista asioista lyhyen raittiuteni puolista on se, että nyt parina päivänä olen tuntenut hallitsevani itse elämääni, eikä alkoholi.
Viinanpiruhan se määräsi kaiken ja sen armoilla mentiin.

Kotona mies teki kaiken ja hallitsi kotia kun mä vaan ryyppäsin, ja mä alistuin koska juominen oli tärkeintä. Keskiviikosta alkaen olen pikkuhiljaa ottanut ”valtaa” takaisin. Tehnyt ruokaa, siivoillut, pessyt pyykkiä yms. Heitin jopa mieheni ostamat tiskirätit roskiin kun ne olivat mielestäni väärää merkkiä, ja ostin mieleisiäni tiskirättejä tilalle. Tänään aion vaihtaa vessapaperimerkin takaisin Lambiin, kun mies on ostanut Emboa :D Pieniä, mitättömiä asioita, mutta mulle tärkeitä.

Viime viikolla olin huolissani mitä teen sillä ajalla, minkä käytin juomiseen.
Suorastaan hysteerisenä pohdin vaihtoehtoja. Asiat lutviutuivat ihan itsestään, käyn ryhmissä, laitan pikkuhiljaa kotia takaisin kuntoon, kitken pieneltä pihalta rikkaruohoja, tapaan ihmisiä, teen ruokaa jne. Ja kaikesta olen nauttinut. Viikolla kurkkasin kylppärin kaappiin ja huomasin siellä kaikenlaisia ihon- ja hiustenhoitotuotteita, joita olen pöhnässä ostellut, ajatuksenani varmaan alkaa joskus huolehtia ulkonäöstäni. Tuntui kuin olisin mennyt kauppaan. Tänään käyn niitä läpi, järjestelen ja annan pois virheostokset. Oikein kivaa :)

Päivä kerrallaan.
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 7.7.2019 12:59:26

Tuo unettomuus tietenkin kuuluu asiaan ja menee aikaa myöden ohi. Parempi tietenkin jos jaksat sen kestää, mutta varmaan saisit lääkäriltä reseptin johonkin mietoon rauhoittavaan että saisit välillä kunnon yöunet. Kannattaa kysyä apteekista reseptittömiäkin. Esim. melatomiinia on eri vahvuisia. (Minulle niistä ei tosin ollut minkäänlaista apua, mutta monille on ollut.)

Toki se on vain tilapäinen vaihtoehto. Ei ole mielekästä vaihtaa riippuvuutta toiseen. Harkitse, jos unettomuus käy ylivoimaiseksi.

Muuten olet kyllä selviytynyt hienosti. Onnittelut siitä ja tsemmpiä edelleenkin. :D
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 8.7.2019 14:58:36

Tarkkis kirjoitti
Läksin sieltä aamupalaveriin, kaikki tais olla Porissa kesäpäivillä, oli tosi hiljaista mutta siitä huolimatta antoisa ja kiva kokous.

Porissa olin minäkin ja paljon oli väkeä, alkoholisteja, heidän omaisiaan ja NA:n jäseniä muitten mukana. Heillä oli myös oma palaveri lauantaina iltapäivällä. Erilaisia aiheita käsitteleviä tunnin palavereja oli useita, myös omaisille. On aina mukava kuulla ja tavata yhteisen ongelman ratkaisseita eri puolilta Suomea tulevia ihmisiä.

Raittiina tuntuu joskus, että aika ei riitä kaikkeen kiinnostavaan, tarpeelliseen ja hyödylliseen, niin että ei ole sinunkaan syytä surra mitä tekisit juomisesta vapautuvalla ajalla. Ajan käyttöön voi vaikuttaa myös mainitsemasi perheen sisäisen vallan ja vastuun jako uudelleen, sitten kun alkoholisti raitistuu.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 9.7.2019 17:40:05

14 päivä

Kiitos Juulia & Lomapuisto :)

En minä niitä rauhoittavia uskalla ottaa, pelkään että jään niihinkin koukkuun, taipuvainen kun siihen olen. Melatoniinia olen kanssa kokeillut, ei kyllä auttanut yhtään. Olen mä nyt sentään kahtena yönä saanut nukuttua kuusi tuntia per yö, olen siihenkin jokseenkin tyytyväinen. Väsyttää silti niin jumalattomasti 24/7.

Eikä se sunnuntai mennyt niinkuin suunnittelin, väsytti niin etten jaksanut kuin maata sohvalla ja lukea. Mitään en saanut aikaiseksi. No, ei ne hommat mihinkään karkaa.

Tyytyväinen olen siihen että ahdistus ja hirveät pelkotilat on poissa, on ihan levollinen olo. Samoin siihen että huimaus alkaa olla poissa. Sunnuntaina vielä huippasi koko päivän ja eilen aamuna pari tuntia, tänä aamuna vain hetken.

Noita vertaistukiryhmiä mä kyllä suosittelen alkoholisteille jotka haluaa lopettaa, mulle niistä on ollut ainakin suunnaton apu. Käyn viikossa kolmessa eri ryhmässä ja kaikki on ihania. Kun nousen autosta ryhmän pihassa, vedän automaattisesti syvään henkeä, tuntuu kuin olisi menossa pitkästä aikaa kotiin.

Ei tässä tänään kummempaa. Raitista päivää kaikille.
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 13.7.2019 08:54:28

18 päivä.

Olen nukkunut niin vähän ja huonosti etten ole jaksanut kirjoittaa.
Keskiviikkona oli päihdehoitaja, kerroin hänelle tästä unettomuudesta, huimauksesta ja näköhäiriöistä. Hän keskusteli lääkärin kanssa, joka oli sitä mieltä että ne johtuu liian vähästä nukkumisesta. Nyt sitten viikon ajan pitää ottaa nukahtamislääke iltaisin. No, entisen neljän tunnin sijaan saan lääkkeellä nukuttua viisi tuntia ja sekin katkonaista, herään kaksi kertaa sinä aikana, nousen ylös ja käyn tupakalla rauhoittumassa painajaisista. Ei suurta muutosta siis.

Muutenkin tää viikko on ollut paska, mies jäi sairauslomalle ja on tissutellut koko viikon. Eilen kun tulin kolmen aikaan töistä kotiin, sillä jo silmät haritti.
- hyvää viikonloppua vaan Tarkkis. Sanoin sitten puoli seitsämältä lähteväni ryhmään, ja läksinkin. Hieno palaveri olikin. Mieheltä tuli monta viestiä sillä aikaa: - missä olet? Eli se ei edes muistanut.

Kotiin tultuani pakkasin repun, ajattelin että menen kaverilleni, ja jos siltä tuntuu, jään yöksi. Mies siinä kitisi kännipäissään että jäisin kotiin mutta mä en edes viitsinyt vastata, mitta oli täynnä viinanhuuruisen soperruksen kuuntelua. Kaverilla olin muutaman tunnin, aamuyöstä tulin kotiin, kävin sohvalle nukkumaan. Nyt ei enää vituta niin hirveästi. Tänään täytyy varmaan keskustella miehen kanssa vakavasti. Sen verran tuossa äsken sanoin sille kun törmättiin keittiössä, että juo mun puolesta, mä vaan silloin poistun paikalta ja tulen vasta seuraavana päivänä kun olet selvinnyt.

Että tällaista tänään.

Kiitos raittiista päivistä, ja raitista viikonloppua lukijoille.
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 17.7.2019 03:34:22

22 aamu :)

Huomenta vaan kaikille.

Elämä alkaa palautua ns. normaaliksi. Töitä, kotitöitä, palavereja, pitkiä puheluita jne. Hullua miten ”jokapäiväiseltä ja tavalliselta tämä juomattomuus on alkanut tuntua. Toki suurta kiitollisuutta tunnen kun ei ole ollut minkäänlaisia viinanhimoja, mutta muuten elo on varmaan kuten kellä tahansa ”normaalisti raittiilla”. Tai, ei sittenkään, mä luulen että ei-alkoholistit eivät kuitenkaan nauti sillä tavalla esim. ruoan valmistamisesta, pöydän pyyhkimisestä, kukkien kastelusta... mulle se on kuin uusi maailma. Aamulla (yöllä) kun herään, menen pihalle istumaan ja tunnen syvää kiitollisuutta että näen, koen, haistan ja kuulen tämän kesän selvinpäin, enkä sumussa, kuten kaikki aiemmat kesät, tai siis kaikki vuodenajat.

Kiitos raittiista päivästä.
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja helistin » 17.7.2019 08:32:45

Elämästä löytyy värit raittiina.

Juopotellessa ne on jotenkin kateissa ja kaikki on harmaata ja ikävää puurtamista. Vanhatkin ilonlähteet muuttuvat merkityksettömiksi, harrastukset lakkaavat kiinnostamasta jne.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja MinnaKoo » 17.7.2019 18:12:51

Hyvä Tarkka, hienoa!

Tuo värittömyys on muuten hyvä kuvaus. Kadotan värit A:n hallitsiessa elämääni.

Tänään minulla 11. päivä ja eilen riitti ettei avannut korkkia.

Upeaa ja raitista kesäiltaa teille kaikille!
Mikään voima ei ole tahdonvoimaa voimakkaampi...
MinnaKoo
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja MinnaKoo » 17.7.2019 18:15:20

Siis Tarkkis

Kiva tämä ennakoiva tekstinsyöttö :D
Mikään voima ei ole tahdonvoimaa voimakkaampi...
MinnaKoo
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 17.7.2019 20:26:10

:) iltaa

Hyvin Helistin kuvaat oloja. Ja Minna, kiitos ja tsemppiä itsellesi. Tänne plinkkiin kun kirjoittelet ja luet, huomaat etter ole yksin. Meitä alkoholisteja on suunnaton määrä, se että olet tänne tullut on jo hieno alku, moni ei tähänkään pystyisi, eikä ehkä haluakkaan.
T: Tarkka :D . Ihan hyvä nimi.
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 22.7.2019 07:05:27

Mukavaa maanantaita :)

Taas pieni kesäloman pätkä. Tulipas perjantaina ensimmäisen kerran juomattomuuteni aikana hienoinen viinanhimo. Tuleva lomaviikko sen kai aiheutti. Mies siinä töiden jälkeen totesi että kyllä tekee mieli kunnon tujauksia rankan viikon jälkeen. Minä siihen että - niin tekee minunkin. Isännällä oikein leuat loksahti: -no mä en sitten ota ettei sulle tule kauhea viinantuska. Mä sanoin että menen palaveriin illalla, sen jälkeen tiedän että ei tee enää viinaa mieli. Ja näin tapahtui. En palsun jälkeen tarvinnut edes mitään sijaistoimintoja vaan olla pötköttelin sohvalla suunnitellen kivaa tekemistä lomaviikolle. Mies siinä otti kuppia ja mä jo vähän hermostuin kun se pyyteli anteeksi ottamistaan. Mä kyllä kestän jos toiset ottaa, mutta siinä vaiheessa kun lauseet alkaa toistua toinen toisensa perään, mulla palaa käämit. Itse olin kuitenkin helppo juoppo, mähän join niin nopeasti, paljon ja raakana, että sammuin. En mä häirinnyt ketään, sitten kun heräsin, join äkkiä lisää että nukahtaisin uudelleen.
No joo, totuuden nimissä on todettava että kerran talvella heräsin kolmen aikaan ja en löytänyt viinaa. Äkkiä vaatteet päälle ja soittamaan naapurin ovikelloa että käyttäis mut alkossa. Naapuri äkeissään: ”kello on kolme YÖLLÄ,
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: ”. Eihän siinä auttanut kuin mennä takaisin petiin kärvistelemään. No, opinpahan silloin että viinaa on varattava enemmän, tosin aina ne multa loppui.

Tänään kuitenkin raittiina ja valmiina päivän haasteisiin.
Raitista päivää kaikille :)
Yksi on liikaa ja kaksikymmentä liian vähän.
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mystillinen » 22.7.2019 07:40:04

Raitis päivä vaikka satais ämmiä äkkeet selässä!
Mystillinen
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Mummeli (poistunut käyttäjä) » 22.7.2019 08:12:51

Ihanaa tekstiä ja toisaalta niin tuttua. Mulla tosin ei ole miestä, yksin olen tissutellut. Kokemus ilman alkoholia oli niin ihanaa aikaa, että sitä kohdin taas. Kyllä on ottanut päähän tosi paljon, kun 7 kuukauden raittiin jakson jälkeen taas ratkesin. Nyt siitä on jo 4 kuukautta ja tänä aikana ottanut joka viikonloppu ja muutamia viikollakin ja kesäloma meni juopotellessa. Nyt on laitettava korkki kiinni..
Mummeli (poistunut käyttäjä)

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat