Olet täällä

Hävettää

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Hävettää

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 23.7.2019 04:27:08

Tiistai on toivoa täynnä :)

Kuulehan Mummeli, jo se että haluat lopettaa on loistava alku. Ilman sitä ei voi lopettaa. Mulla lopettamishalut oli jo vuosia tuolla selkärangassa, en vaan pystynyt ja sekös vitutti, ja siihenhän ei auttanut kuin juoda taas itsensä tainnoksiin että unohti hetkeksi sen itseinhon kun piti juoda vaikkei halunnut.
Tänä päivänäkään en tiedä mistä se ajatus tuli että perkele, mähän en enää todellakaan hallitse elämääni, vaan alkoholi. Totesin sen määräävän kaiken: koska pääsen töihin, koska pääsen sängystä, koska uskallan astua ulko-ovesta ulos jne. Mähän erakoiduin täysin. En puhunut kellekkään, en soitellut siskoille, peruin tapaamiset, jos oli pakko käydä jossain, niin mahdollisimman nopeasti että pääsi koloonsa juomaan. Katselin itseäni välillä peilistä ja rehellisesti totesin näyttäväni KARSEALTA! Ja taas piti juoda lisää unohtaakseen sen näyn. Pyrin irti kaikista tilanteista joissa oli muita ihmisiä, mahdollisimman nopeasti, inhotti oma ulkonäkö ja se että jouduin ponnistelemaan valtavasti että pysyin keskusteluissa mukana, pää oli niin pehmeänä juomisesta että lähes selvänäkin olin ihan pihalla kaikesta, mikään juttu ei kolahtanut, huumorintaju, nokkeluus, sanavalmius, itseluottamus, muisti...kaikki olin juonut, jäljellä oli vaan tahdoton zombie jota viina pyöritti.
Työpäivät selvisin ajattelemalla ensimmäistä ryyppyä, jonka otan heti kun pääsen kotiin. Vainoharhainenkin aloin olla, musta tuntui, tai ehkä näin olikin, että kaikki ihmiset tuijottaa mua inhoten ”tuokin vanha juoppo”. Kuljin katse maassa, kunhan kukaan vanha tuttu ei näkisi kurjuuttani.

Lähtipäs juttu taas rönsyilemään. Kuitenkin asian ydin oli se, että kun lopulta se kirkas ajatus välähti päässäni ettei näin voi jatkua, tai voi, mutta hengenlähtö ei kovin kaukana ole, nöyrryin hakemaan apua. Ja kun sitä hakee, sitä myös saa.
Toiset sanoo että voi jopa kolmekin päivää kestää krapula, mulla se kesti 7. Väkisin raahauduin avokatkolle ja AA:han. Henkisesti voin silloin aika hyvin, ei ollut viinanhimoja, mutta fyysiset tuskat oli jotain suoraan helvetistä. Olisi pitänyt levätä, syödä ja juoda nestettä mutta kun ei voinut olla paikallaan kun olo oli niin kauhea, oli pakko olla liikkeessä. Kävelin asuntoa ympäri, ulos en kehdannut mennä kun tasapaino oli hukassa ja huimasi jatkuvasti.
Nukkuminen oli sellaista kymmenen minuutin torkkuja, ylös ja taas yritystä nukkua. Mies kuskas mua klinikalle ja ryhmiin ekat päivät. Aika pian pystyin jo itse ajamaan ja se auttoi toipumisessa paljon. Pystyin itse tekemään jotain, se oli hienoa. Ajelinkin paljon, olin kuskina muille, istuminen oli kuitenkin helppoa.

Hyvää tarkoittavat neuvoivat tekemään kaikkea kivaa. Mutta mitäs teet kun mikään ei ole kivaa. Enhän mä osannut kuin juoda.

Sitä on vaan oltava itselle armollinen, eikä yrittää liikoja. Vaikka millään ei uskoisi siinä tuskissaan että tämä vielä helpottaa, mutta niin se vaan tekee. Pienin askelin, elämä voittaa. Joka päivä jokin asia on vähän paremmin, niistä kannattaa olla iloinen ja vaikka kirjoittaa muistiin tai tänne plinkkiin, listasta tulee yllättävän nopeasti pitkäkin. Kuvittele itsesi toipilaaksi, joka pikkuhiljaa yrittää kuntoutua vaikeasta sairaudesta, ole hyvä itsellesi, älä vaadi liikaa. Jos tuntuu että tänään en jaksa nousta sängystä, älä nouse, kunhan et juo.
Ota tavoitteeksi olla juomatta vaikka minuutti kerrallaan, näin mua ekassa palaverissa eräs pitkän linjan AA:lainen neuvoi, ja minusta se oli hyvä neuvo.

Tulikohan tästä nyt yhtään selkokielistä, ajatuksia oli pää täynnä mutta en oikein osaa niitä järjestellä. Kohta varmaan kirjoitan lisää kun puolet unohtui.

Raitista päivää kaikille :)
Yksi on liikaa ja kaksikymmentä liian vähän.
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 26.7.2019 07:48:15

Hyvää, raitista aamua :)

Tulihan se nukkuminen vihdoin, kyllä sitä on odoteltukkin. Eilen olin niin väsynyt että kävin sohvalle kymmenen aikaan aamulla, toki nousen jopa lomalla viimeistään puoli kuudelta. Nukuin reilun tunnin päikkärit siinä. Kahden aikaan väsymys oli taas sitä luokkaa että ei kun sohvalle, nukuin kaksi tuntia. Puoli kahdeksalta illalla taas nuokuin sohvalla, ja pakko taas pistää pää tyynyyn. Heräsin puoli kymmeltä. Tunnin siinä jaksoin olla jalkeilla ja ei kun nukkumaan, nukuin viiteen asti aamulla. Tälläistä nukkumista en ole kokenut vuosiin. No, nyt olen ollut juomatta tasan kuukauden, joten ehkä se alkaa nyt vaikuttaa, toivottavasti.

Mukavaa viikonloppua :)
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 26.7.2019 13:40:14

sä olet Tarkkis kyllä huikea tyyppi! :P
paljon onnea kuukauden raittiudesta!!!!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 26.7.2019 15:36:12

Voi KIITOS Sylvia :)

Niin olet sinäkin.
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mystillinen » 26.7.2019 22:25:14

Tosi koukuttavaa tekstiä Tarkkikselta. Paljon asiaa, jotka panevat ajattelemaan. Minunkin raittius jatkuu.
Mystillinen
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 27.7.2019 05:25:38

Kiitos Mystillinen :)

Ja onnea raittista päivistä!!! Hienoa!!!
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 27.7.2019 07:51:33

Onnittelen minäkin Sinua Tarkkis.
Vaikka paljon olet kipannut viinaa huomaan että osaat kuitenkin järkeillä asiat ja vieläpä hyvin.
On ehkä suuri rasite kun ympäristössäsi ( miehesi) käytetään alkoholia. Toivon että se asia ei kuitenkaan taistelutahtoasi murra. Kun nyt olet päässyt jaloillesi ja alat nähdä elämää selvinpäin, kohtaat erillisen arkipäivän johon et ehkä ole ollut kosketuksissa pitkiin aikoihin.
Alku tohinoiden jälkeen minulle tuli tunne että vuori edessäni ( alkoholi) oli liian suuri ja sen ylittäminen kestäisi iäisyyden. Tuli siis tunne että tätäkö elämä nyt on, ikuista puuduttavaa taistelua aamusta iltaan.
Ei se taistelu kuitenkaan ole mahdottoman kokoinen. Tuntuu ajoittain, mutta helpottaa seuraavassa hetkessä.

Oletko ajatellut varautua Antabuksella? Itse olen sitä käyttänyt 787 päivää ilman ongelmia. Vielä Jatkan kunnes 1000 päivää raittiutta tulee täyteen.
Sitten katson tilanteen ja arvioin olenko riittävän kaukana kaljakassistani.

Oikein hyvää raitista päivää Sinulle.

Putkis 0132, Antabusfani
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 27.7.2019 10:38:41

Onnittelut, Tarkkis, kuukauden raittiudesta. Hienosti olet päässyt eteenpäin. Nyt yhtä vahvana jatkoon.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 28.7.2019 07:18:21

Kiitos Putkis ja Juulia :)

Kyllä se miehen tissuttelu vähän ärsyttää, mutta mielitekoja se ei aiheuta. Ensimmäiset kaksi viikonloppua musta se oli jopa hauskaa, sitten tulikin mitta täyteen. Muuten menee mutta siinä vaiheessa kun puhe alkaa sopertaa, mulla alkaa keittää. Olenkin lähtenyt autolla kaverilleni, joka asuu muutaman kymmenen kilometrin päässä, jutellut siellä tovin ja palannut kotiin kun mies jo nukkuu. Onneksi se on niin ”seurallinen” että tämä yksinkertainen koulutus on mennyt perille. Mielummin viettää selvinpäin aikaa mun kanssa kuin tissuttelee yksin.

Joo Putkis, se antabus oli mulla kyllä tuossa alkuaikoina mielessä mutta mä en suostunut menemään maksa- ja munuaiskokeisiin koska pelkäsin tuloksia.
Nyt mä kokeilen pärjätä ilman. Aika paljon mua helpottaa kun luen AA-kirjallisuutta ja -lehtiä, sain niitä yhdestä ryhmästä.

Huomenna töihin, onneksi ilmat viilenee, tämä helle on mulle yhtä helvettiä,
aamulla ennen kuutta ja illalla kymmenen jälkeen pystyn käymään ulkona.

Seesteistä sunnuntaita :)
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 28.7.2019 10:37:28

Hyvin sää vedät, Tarkkis! Asenne ja tsemppi kohdillaan. Jatka samaan malliin ja lykkyä pyttyyn jatkossakin. Ja erityisesti haluan sanoa, että puolison juopottelusta huolimatta tämä on sinun päätöksesi ja sinun projektisi. Mukavampaahan se itsestänikin olisi, jos mies olisi samalla tavalla valaistunut ja jättänyt alkoholin pois, kuten itse tein. Alkuun hän kovasti tsemppasi ja taisi vähentää omaa juomistaankin, mutta aika äkkiä hän palasi vanhoihin tapoihinsa. Välillä se on ärsyttänyt minua todella paljon. Nykyisin vähemmän. Tässä asiassa kannattaa olla itsekäs.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 28.7.2019 18:07:10

Putkis 0132 kirjoitti
Alku tohinoiden jälkeen minulle tuli tunne että vuori edessäni ( alkoholi) oli liian suuri ja sen ylittäminen kestäisi iäisyyden. Tuli siis tunne että tätäkö elämä nyt on, ikuista puuduttavaa taistelua aamusta iltaan.
Ei se taistelu kuitenkaan ole mahdottoman kokoinen. Tuntuu ajoittain, mutta helpottaa seuraavassa hetkessä.

Hyvä vertauskuva vaelluskokemuksiisi peilattuna tuo korkea vuori. Mulle tasamaan tallaajana on tullut tärkeäksi vertauskuvaksi syvä rotko, jonka yli on rakennettu silta. Mielikuva syntyi kun AA:n vuoden teemana oli Silta elämään. Joku porukka on ensin rakentanut sillan ja me nykypolven ihmiset kuljemme siinä kukin omaa vauhtiaan. Ja jos kompastuu, tekee kuin äsken 70-vuotisjuhlaa viettänyt Lasse Viren aikoinaan: ylös ja määrätietoisesti maalia kohti.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 3.8.2019 19:18:23

Erinomaista lauauntaita :)

Raittiina edelleen. Kerrassaan antoisaa aikaa on ollut. Mitään ihmeellistä ei, ihan normielämää, hyviä ja huonoja hetkiä, mutta asenne niihin on erilainen kuin juovana. Hyvistä hetkistä osaa nauttia ja huonoista hetkistä on tullut voitettavia haasteita. Äsken sain juuri hoidetua asian, jota en juopotellessa olisi kyennyt hoitamaan, yksi kaveri maksoi viikolla mulle loput ikivanhoista saatavista ja mä mietin että ei tämä nyt mene oikein. Kaivoin äsken kaksi ja puoli vuotta vanhoja tiliotteita ja niistä sain kaivettua kaverin aiemmin maksamia saatavia ja sieltähän se totuus löytyi: olen saamassa vielä 400€!!!
Otin kuvat tiliotteista ja soitin kyseiselle henkilölle. Oli kovin ”hämmästynyt” virheestään ja lupasi ensi tilassa maksaa loput. No, se jää nähtäväksi, mutta pointti on se että pystyin hoitamaan inhottavan asian, juopotellessa en olisi asiaa edes huomannut.

Muutenkin olen iloinen kun vihdoinkin muisti ja pää alkaa pelata, huomiokyky parantunut valtavasti, olen paljon sosiaalisempi kuin noin kuukausi sitten. Unikin on jo viikon verran ollut parempaa, ei vieläkään normi-ihmisen unta, mutta melkein viisi tuntia nukun yössä nukun aika hyvin ilman mitään lääkkeitä, herään kyllä siinäkin ajassa pari kertaa ja nousen ylös, mutta nukahdan onneksi kohta uudelleen.

Ryhmässä koin myös kivan tilanteen, tässä kuussa on erään toisen ryhmän jäsenellä vuosipäivät ja mut ehdotettiin viemään kotiryhmän puolesta adressi ja onnittelut. Olin tosi otettu. Voihan se olla että kyseessä on tapa pitää tulokas ryhmässä mukana, mutta mukavaa silti :)

Viinan rauhoittavaa vaikutusta on tehnyt kieltämättä silloin tällöin mieli, varsinkin jos on ollut rankka työpäivä tai työviikko saatu putkeen ja viikonloppu edessä. Syöminen ja pienet torkut ovat tähän asti auttaneet, samoin illan palaverin odotus. Paikallisen baarin ohi ajaessani katson terassilla istuvia ihmisiä pieni kateuden pisto rinnassani, -minä en koskaan pysty tuohon, en pysty ottamaan kohtuudella seurassa ja pitämään hauskaa, on vaan oltava ottamatta sitä ensimmäistäkään, joka johtaisi väkisinkin toiseen, viidenteen, kymmenenteen jne.
Pakko vaan näinä hetkinä muistella karseita olotiloja, häpeän hetkiä, muistin menetyksiä, juotuja palkkoja..... onneksi näitä juomisen huonoja puolia on todella paljon, toivottavasti ne säilyy ikuisesti mielessä. ”Onneksi” on myös paljon samassa tilanteessa olevia ihmisiä, jotka ovat saaneet raittiutensa takaisin ja selviytyneet näistäkin tilanteista. Heistä on ollut, on, ja tulee olemaan ainutlaatuinen apu meille alkutaipaleella rimpuileville tulokkaille.

Kiitos raittiista päivästä ja raitista elokuuta kaikille :)
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 3.8.2019 19:58:55

On ollut todella hienoa seurata sinun raittiuden edistymistä Tarkkis. Tulen tosi hyvälle mielelle aina kun luen, että edelleen homma jatkuu oikealla tiellä. Mahtavaa!
Älä turhaan ole kateellinen niille terassilla istuville tyypeille. Ensi kesänä voit itse istua siellä ja vieläpä riemuita siitä, että sinulla ei tule siitä terassi nautinnosta krapulaa niin kuin niillä kaikilla muilla. Ei raittius sulje pois mitään tekemistä, se vaan muuttaa muotoaan.

Jatka samaan malliin ja laita tänne päivityksiä aina silloin tällöin niin tiedämme kaiken olevan reilassa.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 3.8.2019 20:41:28

Tarkkis kirjoitti
Ryhmässä koin myös kivan tilanteen, tässä kuussa on erään toisen ryhmän jäsenellä vuosipäivät ja mut ehdotettiin viemään kotiryhmän puolesta adressi ja onnittelut. Olin tosi otettu. Voihan se olla että kyseessä on tapa pitää tulokas ryhmässä mukana, mutta mukavaa silti :)

Hei Tarkkis!
Olet jo ehkä kuullutkin aa-laisen sanonan "toiminta on taikasana".
Mukavaa, että sait ja otit hoitaaksesi tuollaisen palvelutehtävän. Voin kertoa kokemuksesta, että on iloinen tapahtuma, kun toisesta ryhmästä tullaan onnittelemaan ja nauttimaan yhteisestä menestyksestä. On suuri onni saada olla tällaisessa joukossa.

mutta pointti on se että pystyin hoitamaan inhottavan asian, juopotellessa en olisi asiaa edes huomannut.

Uskon, että rehellisyytesi ja rohkeutesi nostaa pisteitäsi velallisenkin silmissä. Ratkaisusi on oikein paitsi itseäsi myös tätä toista ihmistä kohtaan.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja MinnaKoo » 4.8.2019 10:06:26

Hienoa Tarkkis :)

Minulla samoja huomioita; muisti, mieli, terävyys huomattava kohennus alle kuukaudessa. Eilen lauantai, ei mitään ongelmia nauttia se selvänä ja aistit kirkkaana nauttien hyvästä sarjasta. Enkä ole tyhmistä ja turhista kiukutellut, joten kotonakin on varmaan muidenkin silmissä hyväntuulinen nainen.

Iloa ja lämpöä sunnuntai päivääsi!

MinnaKoo
Mikään voima ei ole tahdonvoimaa voimakkaampi...
MinnaKoo
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat