Olet täällä

Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

ViestiKirjoittaja vilmasto » 29.8.2019 05:00:36

Ihan olen somessa seurannut näitä Pride-tapahtumia ja jos kohdalle sattuis niin voisinkin osallistua. Ihan varta vasten en matkuistais vaikka nyt Helsinkiin asian takia.

Tässä aamukahvia hörppiessä tulikin mieleen, että kahvia vai teetä? ja minkälaisena sen nautit?
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto » 29.8.2019 18:13:24

Kahvia, tummapaahtona, ilman maitoa. Valmiista kylmistä kahveista ostan joskus mantelimaitokahvia. Teetä irtoteenä joko mustaa hunajlla ja mantelimaidolla tai vihreää sinällään. En tykkää maustetuista teestä, siis näistä sekoituksista joissa on jotain aromeja. Rooibosta juon joskus.

Jatketaan juomalinjalla:

Juotko alkoholottomia viinejä, oluita tai muita "korvikkeita"?

(minä en juurikaan, maku oli sivuseikka dokatessa, niin niissä ei ole mieltä mun tapauksessa. joskus baarissa siiderinkorveiketta eli puolet omenatuoremehua ja puolet soodaa)
metsänpeitto
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 29.8.2019 19:22:59

Olen juonut muutaman 0.0 % kaljan ja siiderin, lähinnä uteliaisuuttani, mutta eivätpä ne pelkän maun takia sen enempää kiinnosta.

Ikävöitkö jotain alkoholijuomaa, noin niinku herkullisuuden tähden?
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 29.8.2019 19:49:13

Ei ole ikävä alkoholijuomia. Ehkä ne sitten eivät oikeasti niin hyvänmakuisia olleetkaan.

Mutta sitä lapsuudessa saatua, viiden litran pulloissa ja puukoreissa myytyä vaarinkaljaa joskus kaipaan. Kai senkin voi superortodoksinen absolutisti katsoa alkoholijuomaksi, kait käymistuotteissa aina pieni alkoholin häivähdys on.

Aina joskus, ei edes joka vuosi, ostan jonkun perhekaljapullon, toivoen että siinä olisi samaa makua. Ja joka kerta petyn. Tämänkesäinen yritys meni samoin. Puoli lasillista join ja kyllä se niin (minun mielestäni) pahaa oli että kaadoin pois.

Muistaako joku muu sen vanhan vaarinkaljan?
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto » 30.8.2019 14:22:39

Minä en vaarinkaljaa muista. Lienenkö ollut liian pieni tai tuote oli jo poistunut kun maailmaan putkahdin. Milloin tuota viimeksi on saanut jostakin? Minä olen syntynyt 1970-luvun alkupuolella.

Omiin lapsuusmuistoihin liittyy mummolassa saunan päälle juotu sitruunasooda. Joku limsa siis, laispullossa ja silloin oli korkeissa repäisyrengas ja sisällä korkkinen pyörylä. Näistä näppärät askartelivat oviverhoja ja muutakin.

Seuraava kysymys:
Ostatko mieluummin virvoitusjuomat lasipullossa, muovipullossa vai tölkissä?
metsänpeitto
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 30.8.2019 20:30:56

Mieluiten ostan juomani tölkissä. Tosin eräs muisto siinä kyllä vaivaa.

Tämä kellarini kätköistä löytynyt pullo on 2 litrainen. Kyljessä lukee:
MIETOA MALLASJUOMAA
VAARINKALJAA
PYYNIKKI
1854

Kuva

Valmista vai lantattavaa?
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 1.9.2019 00:37:12

^ Jos tuo oli kysymys, niin vastaan: valmista.

Seuraava kysymys:
Millaisia mielikuvia lyhyesti kuvattuna sinulla on Suomen historiasta vuosina 1945 - 1970? Eli siis suurten murrosten ajasta, sotakorvausten maksusta hyvinvointivaltion kehitykseen? En siis tarkoita pelkästään muistikuvia, vaan mielikuvia, jos et ollut vielä syntynyt. Olen huomannut että ketjun aktiivisilla osallistujilla on kivasti kyky pidempiin ja pohtiviin vastauksiin, joten siksi näin monitulkintainen kysymys. :)
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 1.9.2019 08:41:24

Millaisia mielikuvia lyhyesti kuvattuna sinulla on Suomen historiasta vuosina 1945 - 1970?

Vuoden 1945 lapset ovat jo vanhuusiässä ja vuodesta 1970 on pian 50 vuotta!
Ajat olivat levottomat ja osin pelokkaatkin hävityn sodan jälkeen ja itäisen Euroopan tapahtumien valossa. Sotakorvausten lisäksi siirtolaisten suuri määrä rasitti valtion taloutta. Siirtoväen asutus takasi kuitenkin kohtuullisen rauhalliset olot. Yhteiskunnan uudistuminen lisäsi hyvinvointia ja tasa-arvoa. Koulutus muuttui entistä korkeampitasoiseksi ja opiskelemaan pääsivät aiempaa suuremmat määrät nuorisoa kaikille tasoille myös maaseudulta.
Arvo Poika Tuomisen ja Väinö Linnan kirjat avasivat uusia näkymiä yhteiskuntiin ja Waltarin Sinuhe levisi länsimaiden lukijoille. Elokuvateatterit täyttyivät syrjäseuduillakin. Alkoi autoistuminen ja väestön siirtyminen pois maataloudesta. Maastamuutto lisääntyi ja alkoi lomaileminen ulkomailla. Maalaisliiton ja vasemmiston yhteistyö oli merkittävää. Merkittävää oli myös kommunistien ja sosialidemokraattien keskinäinen valtataistelu ammattiyhdistys- ja muussakin politiikassa.
Alkoholi kulutus kasvoi, tarvittiin "viinakortti" ja keskiolut vapautui. Naisten sukkahousut uudistivat pukeutumista ja ehkäisykeinot yleistyivät. Televisio ja puhelin yleistyivät, syrjäseudut saivat sähköt.

Kysymys: Oletko äänestänyt enempää kuin yhtä poliittista puoluetta?
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 1.9.2019 09:04:00

Olen, muun muassa Piraattipuoluetta.

Jos voisit tehdä aikamatkan johonkin historialliseen aikaan/kulttuuriin, mihin haluaisit mennä?

[Muistan, että tälläistä pohdittiin joskus kaveripiirissäni. Vastauksiks tuli muistaakseni esmes mayakulttuuria ja keskiaikasta linnaa. Mä olin tylsä ja ilmoitin, etten kai mä nyt sähköstä ja netistä luopuis ja lähtis yhtään mihkään.]
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 1.9.2019 18:14:46

^ Mainioita kysymyksiä ja vastauksia. :)

En malta olla vastaamatta äänestyskysymykseen, kun olen joskus ollut eräänlainen "poliittinen shoppailija", eli äänestänyt enemmän henkilöä kuin puoluetta. Onkin sitten tullut äänestettyö vihreiden lisäksi myös vasemmistoliittolaista, demaria ja yhden kerran kokoomuslaista. :lol: (no kun muhun uppos sillon sen slogan "Suomi on hyvä maa", koska niihän se on, varsinkin ilman rasismia).

Jos voisin tehdä aikamatkan johonkin aikaan, menisin ehkä Suomeen ja sodanjälkeisiin vuosiin, joista kysyinkin viimeksi. Vuodet 1946 - 1956 kiinnostavat. Kuinka Suomi nousi jaloilleen sodan jälkeen, vaikka elettiin köyhyydessä ja Neuvostoliiton miehityksen pelossa. Muu maailma osoitti solidaarisuutta antamalla olympialaiset meille 1952 ja valitsemalla Armi Kuuselan Miss Universumiksi. Kiehtovaa aikaa.

Olisiko sinusta kiinnostavaa viettää 1 päivä vastakkaisen sukupuolen kehossa? Mitä silloin tekisit?
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Alkovi » 1.9.2019 19:37:12

En ole ihan varma, mutta eikö Suomelle myönnetty olympialaiset jo aiemmin, jos sotia ei olisi tullut. Haluaisin mennä ajassa menneisyyteen, josta tutkijat eivät vieläkään tiedä. Miten ihmiset levittäytyivät maapallolle? Aikajana? Suomen kielen kehittyminen?
Alkovi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Alkovi » 1.9.2019 19:43:08

Jäi vastaamatta viimeisimpään kysymykseen. Kai naisen mieli on ikuinen mysteeri miehelle, joten olisi kiva tietää ajatusmaailmaa. Helppo vastaus olisi tietenkin jotain seksiin liittyvää.
Alkovi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 1.9.2019 20:22:46

Alkovi kirjoitti:Haluaisin mennä ajassa menneisyyteen, josta tutkijat eivät vieläkään tiedä. Miten ihmiset levittäytyivät maapallolle? Aikajana? Suomen kielen kehittyminen?

Samoja kiinnostuksen kohteita minulla.
Just lueskelen kirjaa
Yuval Noah Harari
Sapiens - Ihmisen lyhyt historia

Hyvin mielenkiintoinen teos!

Ihmisten levittäytyminen oli aika mutkikas juttu, satatuhatta vuotta sitten maapallolla eli ainakin kuusi ihmislajia jotka jossain määrin risteytyivätkin keskenään (DNA:ssa löytyy!)

Suomen kieli on myös mielenkiintoinen, kysymykseesi en osaa vastata muuten kuin kertomalla ettäö v aikutteita siihen on tullut todella monesta suunnasta. Näiläkin main, jossa nyt asun, on puhuttu parituhatta vuotta sitten ilmeisesti jotain balttikieltä (yksi todiste ovat vanhat paikannimet, ne ovat säilyneet asukkaiden kielenmuutoksista huolimatta).

Askarruttavia kysymyksiä, joihin toivottavasti saadaan tutkimuksen kehittyessä lisää vastauksia.

Ja kysymys, hiukan edellisiä hipoen:
Oletko itse tutkinut juuriasi, ja jos olet, miten kaukaa olet löytänyt eri esivanhemmista luotettavan tuntuista tietoa?

p.s. uutta tietoa tulee muuten jatkuvasti
https://www.hs.fi/tiede/art-2000006220866.html?fbclid=IwAR1fm_cgxgEnw4Z2IDW1Ksr8A6sHcZpWCg0crPsFpICvSrUXnMedIhtMG4Q
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 4.9.2019 12:40:07

^ En ole varsinaista sukututkimusta harrastanut, vaikka mielenkiintoista se toki olisi. Ainoat tietoni sukumme vaiheitsta ovat tulleet isoäitini jutuista, ilman mitään virallisempia dokumentteja. Isoäitini kertoman mukaan hänen isänsä oli Savon tunnetuimpia pontikan keittäjiä kieltolain aikaan.
Isoäitini ensimmäinen aviomies kaatui Jatkosodassa. Sodan jälkeen isoäiti tapasi uuden miehen, josta tuli sitten isoisäni.

Missä kotimaisessa matkaillukohteessa et ole koskaan käynyt, mutta haluaisit joskus käydä? (itselläni edelleen se Lappi)
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 4.9.2019 19:21:35

Astuvansalmen kalliomaalaukset vois olla, tai Toivakan kirkon maalaukset. Tai Jämijärven uhrilähde tai Ruoholahden kummakivi. Onhan noita.

Elätkö parhaillaan elämäsi parasta aikaa?
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat