Olet täällä

Elämäni uudet aallot by Nortti

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Elämäni uudet aallot by Nortti

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 9.11.2019 12:21:58

Tänään aloitin naltreksonin syömisen ihan vain varmistaakseni, etten juo.

Eilen kävin mukavan psykiatrin luona ja saatiin laitettua alkuun tuo terapiakorvauksen hakemisprosessi.

Oon nyt käyny noin kaksi kertaa viikossa salilla ja vasta viime päivinä olen tajunnut, että voihan siellä käydä "vain" juoksemassa. Ei aina tartte vetää hirveen kovaa treeniä painojen kanssa. Itellä siis kuukausikortti.

Sellasta.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 1.12.2019 14:16:21

Nyt uusi yritys taas.

Jouduin kovien vatsakipujen takia sairaalaan ja siitä pelästyneenä olin viikon juomatta...kunnes taas yhdeksi illaksi ratkesin. Nyt kuitenkin jo toista päivää selvinpäin. Josko se raittius lähtis itämään.

Olen lisännyt päivittäisiin toimiini aika paljon kaikkea raittiutta tukevaa. Plinkin palstojen lukemisen lisäksi Luen aika paljon AA-kirjallisuutta, mm. Päivä kerrallaan ja Eläminen raittiina -opuksia. Jonkinlaisia päivärutiinejakin tulee noudatettua.

Harmittavainen sivuilmiö näissä retkahduksissa on se, että kämppä menee ihan sekaisin niiden aikana. Nyt vielä tänäänkin olen siistinyt kotia edellisen pidemmän "viinakuurin" jäljiltä. Olen ollut sen jälkeen niin väsynyt etten ole saanut heti toimeksi siistiä kotia.

Kysynkin teiltä muilta arvon lopettajilta, että miten muistatte sen, ettette saa juoda?
Itse aina kovasti koitan sitä päähäni juntata, mutta mieleni muuttuu kovin nopeasti.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 1970 » 1.12.2019 15:34:08

^ Kun ei tarvitse enää juoda.
Ja alkuun päästyään loppua ei ole näkyvissä.
Siis sillä juomattomuudella.
aye
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 1.12.2019 16:44:32

Nortti95 kysyi
Kysynkin teiltä muilta arvon lopettajilta, että miten muistatte sen, ettette saa juoda?

No minulta ei kukaan ole kieltänyt juomista. Itse halusin lopettaa, ja joulukuun ekan päivän teksti Päivä kerrallaan -kirjasta sopii minulle kaikessa yksinkertaisuudessaan. Niinpä alkavalla arkiviikollakin hoidan ryhmässä pienen palvelutehtävän. Se vahvistaa käsitystäni että vertaistuki palvelee minua ja saan olla raittiina päivän kerrallaan.

Yhdessä olemme enemmän
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 1.12.2019 18:06:24

Samanlaisia ajatuksia kielloista on minullakin. En ole itselleni kieltoja asetellut.

Jos ihminen haluaa juoda, niin voidaanhan sitä hillitä monenlaisilla asioilla, mutta jos ihminen sen oikein asiakseen ottaa että minäpä teen sittenkin niin kuin itse haluan, niin kai se sitten jossain vaiheessa juo.

Joskus sitten pääsee itsensä kanssa semmoiseen sovintoon ettei halua, ei välitä, eikä pidä tarpeellisena juoda.
Ja kuten seiskakymppi sanoi, sille ei sitten kans loppua näy. Sille juomattomuudelle.

Mutta, on se toisaalta niinkin, että kun elimistö on todella pitkään tottunut siihen että alkoholia on suonissa, irtiotto vaatii omalta mukavuusalueelta poistumista. Siinä vaiheessa voi olla jonkinlainen suorittamisen meininki käsillä, ja itsensä kanssa painiminen on välillä hikistä. Joka tapauksessa, kun siitä yli pääsee, on jo paljon helpompaa miettiä onko se alkoholi tosiaan just minun elämässäni niin määräävä asia että sen kanssa tahitaan yhä edelleen ja edelleen -vai olisko parempi mitätöidä se.

Ne keinot, joilla itsekukin sitten pääsee sovintoon itsensä kanssa, niitä onkin jo vaikeampi heitellä pöytään. Meillä kun on kuitenkin jokaisella ihan oma erikoinen ja erilainen elämämme. Ei ole olemassa ihan yleispäteviä ja kaikillesopivia menettelytapoja jotka toisivat erilaisissa tapauksissa samanlaisia tuloksia. Sehän siinä vaikeaa onkin.

Tekemistä, jotain tärkeämpää kuin alkoholi ja siihen liittyvät asiat (kieltoina tai kehuina, ihan sama!) , se auttaa usein. Lopputulos, millaisen haluaa? Jos se on selvänä olemassa ehkä on helpompi pyrkiä eri asioissa sitä kohti? Omien ajatusten muokkaaminen, omiin asenteisiin vaikuttaminen -niitä psyykkauskonsteja sitten onkin monenlaisia... Mahdollisimman pitkän etäisyyden päihdeasioihin hankkiminen -joskus auttaa se, joillakin taas se, että entistä kiivaammin keskittää ajatuksiaan alkoholiin ja alkoholisteihin ja murehtii niitä juttuja yksin tai porukalla. Joka tapauksessa, jotain noista tai jostain muusta ja muistaen sen että itse se kuitenkin aina on löydettävä, toisten perässä juosten voi päätyä jonnekin joka jollekin toiselle kenties on mukavaa -tai sitten ei hänellekään, mutta harvoin sinne minne just itse olisi halunnut päästä. Päämäärän valinta on osa suoritusta. Kehän juokseminen sitten taas kovin usein ei johda minnekään, siinä vaan toistetaan jotain päätymättä mihinkään. Lieneekö se sitten päämääränä jollekin sopiva, sekin?

Kysymyksesi on vaikea. Todella vaikea. Vastauksia on paljon, mutta lienevätkö kaikki sitten ihan toimivia. En tiedä. Minä kai löysin omat päämääräni tämän asian suhteen ja pääsin alkoholismistani eroon. Mutta en edes ala luettelemaan mitä kaikkea olen tehnyt ja miten elänyt, on kovin epätodennäköistä että edes viihtyisit minun elämäntyylissäni (niin maukas ja rakas kuin se itselleni onkin)

Minulla ei muuten täällä mökissä, jossa nyt taas tätä iltaa ja yötä vietän, ole myöskään mitenkään siistiä. Lisää roskaakin kasaantu pitkin keittiön lattiaa koko ajan kun polttopuita sisälle kanniskelen, romua ja roinaa ajelehtii (tarvekaluja ja aineita, minulle) , eikä tällaisessa mökissä aina niin kenkiä riisuta kun kuljetaan. Ja lattiaa harjataan vain kun sattuu huvittamaan. Eikä se semmoinen minua kiusaa. Ja silti ymmärrän että suuri osa ihmisistä tuntisi olonsa epämukavaksi kun tavaroiden järjestys on lähinnä päivämääräjärjestystä ja pölyäkin on...

Mutta, älä nyt ainakaan menetä toivoasi. Kunhan nyt tosiaan ensin saat etäisyyttä päihteisiin ja sitten ihan rauhassa mietit mitä haluat niin tuskin se mahdotonta on... itse asiassa kannattaakin uskoa niihin mahdollisuuksiin ihan täysillä. Se parantaa onnistumisprosenttia kovasti!
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 2.12.2019 10:54:46

Kiitos lukuisista vinkeistä!

Olin aikanaan noin puolitoista vuotta raittiina ja silloin onnistuin pääsemään "minun ei tarvitse juoda" -mielentilaan. En muista milloin siihen pääsin, mutta heti se ei tullut.
Ehkä yli puolen vuoden raittiuden jälkeen... :?:

Nyt kuitenkin on ihan mukava aamu, kiva pikku pakkanen näyttääpi ulkona olevan. Pari isoa tehtävää tänään on, mutta ennen niiden tekoa ajattelin mennä päiväpalaveriin ja sen jälkeen vielä syödä jotain.
Opiskelu teettää vielä töitä, vaikkakin niiden osalta suurin osa jutuista jo tehty. 8)

Nämä selkeät hyvät aamut ovat parasta silloin, kun onnistuu olemaan selvinpäin.
Ei aamuahdistusta, panikointia, niljaista hikeä...

Hyvää raitista aamupäivää kaikille. :)
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 3.12.2019 17:26:17

Tänäänkin selvinpäin! :D

Ei mulla muuta.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 4.12.2019 06:03:04

Hienoa ja tsemppiä sinulle! Alkoholittomuus löytyy pään sisältä siinä missä juominenkin. Hae ihmeessä motivaatiota noista hyvistä hetkistä ja muistele aina pahaa oloa kun alkaa tehdä viinaa mieli.
Uratykinloppu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 4.12.2019 10:11:17

Uratykinloppu kirjoitti
Hae ihmeessä motivaatiota noista hyvistä hetkistä ja muistele aina pahaa oloa kun alkaa tehdä viinaa mieli.

Katsoin telkasta pätkän ohjelmaa Haluatko miljonääriksi.
Siinä on hyviksi sopivat tukikeinot ongelmatilanteeseen, joissa houkuttaa juominen, mutta houkuttaa myös ekan ryypyn välttäminen.
Valinta kahteen vaihtoehtoon: hetken helpotus ja pettymys tai tylsältä näyttävä onnistumisen tie, jolla kuitenkin on kestävä perustus.
Katso ympärilläsi oleviin ihmisiin ja näe heistä ne, jotka ovat selviytyneet ja turvaudu ennakkoluulottomasti heidän kokemuksiinsa.
Kilauta kaverille, jolta tiedät saavasi raittiina pysymiseesi tukea.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 5.12.2019 16:00:19

Eilen illalla oli vähän levoton olo, mutta mussutin karkkia ja roikuin netissä, kunnes menin nukkumaan.
Selvisin siis hienosti. 8)

Tänään kävin AA:ssa taas päivällä ja olin oikein tyytyväinen, että jaksoin tulla. Täällä pesen pyykkiä ja selailen nettiä. Pitäis varmaan vähän soittoläksyjäkin harjoitella.

Kovin on ollut väsynyt olo, mutta minua jo päivällä lohdutettiin, ettei saa olla itselleen liian ankara. Tavallaan tiedostan sen. Asiat ottavat tarvitsemansa ajan.

Eipä tässä muuta, kohta laitan pyykit telineelle kuivumaan ja menen varmaan salille soittotunnin jälkeen.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 6.12.2019 06:44:42

Itsellä kanssa ollut väsymystä mutta mielestäni kertoo siitä että kroppa ja pää alkaa toipua ja vaatii siihen lepoa.

Odottelen kolmen kuukauden rajapyykkiä ja treenailen jaksamisen mukaan. Eiköhän sitä ala piristymään kun myrkyt lähtee kropasta ja kunto kasvaa.

Pidän tuota kolmea kuukautta rajana sille että alkoholin haittavaikutukset ovat pääosin poistuneet. Siitä on hyvä jatkaa.
Uratykinloppu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 6.12.2019 13:57:14

No valitettavasti en jaksanut eilen mennä salille, mutta tänään olisi tarkoitus.
Kunhan saan syötyä aamupalan ( :roll: vai lounasko tämä on?)

Illalla varmaan menen palaveriin. Huomenna onkin sitten koitoksen paikka, kun olen menossa tutun luo tupareihin ja siellä pitäisi välttää alkoholin houkutuksia.
No enköhän mä selviä.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 6.12.2019 21:10:56

Kävin tänään salilla ja tuli ihan hyvä olo. Tuossa kahdeksalta kotiuduin iltaryhmästä.

Kuitenkin tässä alkuillasta on vähän mielessä pyörinyt juominen. Tekisi mieli juoda aika paljon. Jotenkin olisi helpompi juoda edes yksi kuin kärvistellä selvinpäin.

Jotenkin mua hämää se, kun mä kuitenkin pystyn ihan oikeasti joskus ottamaan vain sen yhden tai kaksi. Silti joskus on mennyt överiksi ja juuri ne kerrat kertovat minusta sen, että olen alkoholisti.

Jotenkin tää nyt kai vaan liittyi siihen, että oon ehkä syönyt tänään huonosti ja nukuin liian kauan. Välillä AA-toimintakin vaikuttaa ihan pöljältä, mutta se toisinaan se taas tuntuu ihan hyvältä käydä ryhmissä.

Mulla on koko ajan semmonen olo, että tekisi mieli ottaa vähän kaljaa. Sitten kuitenkin tiedän, etten saisi siitä juuri mitään. Jotenkin ajattelen alitajuisesti, että josko se nyt vaikuttaisikin oikealla tavalla vaikkei ole aiemmin pitkään aikaan useimpina alkoholinkäyttökertoina toiminut.

Tämmösiä ajatuksia illan ratoksi.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 6.12.2019 21:20:38

Minäkin onnistuin välillä ottamaan yhden tai kaksi, sitten se kuitenkin siitä vähin erin karkasi käsistä. Tuohon viinanhimoon on paha sanoa, jotain tekemistä pitäis keksiä sen sijaan että kelaileeko alkaako ottamaan. Lopputulos on alkoholistille kuitenkin aina sama.
Uratykinloppu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 7.12.2019 21:24:57

Vähän tuli otettua eilen. Kävin kuitenkin palaverissa tänään.

Koitan nyt ottaa jotenkin rennosti tuon alkoholin suhteen. Stressi lisää merkittävästi repsahduksen riskiä.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Edellinen

Paluu Me Lopettajat