Olet täällä

Elämäni uudet aallot by Nortti

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Elämäni uudet aallot by Nortti

ViestiKirjoittaja Aamunen » 26.9.2019 20:54:36

Aikamoinen on tuo taustasi myös, varmasti rankat kokemukset vanhempien alko-ongelmasta ja geeniperimä luovat otollista maaperää päihdeongelmalle. Oletko koskaan hakenut lähetettä psykoterapiaan? Se voisi olla tosi hyvö juttu tilanteessasi!
Aamunen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja imn30 » 27.9.2019 00:12:23

Nortti95 kirjoitti:Kiitos venkku lohdutuksesta. Tosin huomasin sen vasta nyt, kun oon ollut vähän pois täältä pari viikkoa.

On tapahtunut outoja, oon alkanut kunnolla puhua AA-ryhmässä. Liekö hyvä vai huono juttu, mutta repsahdin kuitenkin osittain puheryöpyn aiheuttamien tunteiden johdosta viime viikonloppuna. Tänään olen myös juonut, mutta myöskin käynyt ryhmässä. Kävin päivällä ryhmässä, kun tänään ei kotiryhmässä (Kouvola) ole palaveria. Huomenna voisin mennä vaikka kumpaankin. Tuntuu tosi hyvältä käydä ryhmässä.

Jotenkin on tavallaan helpompaa olla ilman alkoholia, mutta sitten kun otan, niin ei oikeastaan ole väliä kuinka paljon otan. Ei toisaalta tekis mieli ottaa yhtään,mutta useimmiten se kaupassa tulee heikko hetki ja sitte mä ostan kotiin alkoholia. :oops:

Noh, pikku hiljaa kohti tavoitetta, pitkäaikaista raittiutta kohti. Pieni askelein.
(KOMMENTOIKAA! :twisted: , Täällä on niin tylsää kun saa odottaa yhtä kommenttia monta päivää. Tekis melkein mieli karata takasin Vähentelijöihin, kun siellä oli niin aktiivista...)

Ryhmä AA saattaa olla sulle sopiva, kenties, mutta siellä tulet AINA retkahduksen jälkeen olemaan se jolle luetaan ensimmäinen askel ja taas tuntuu siltä kuin aloittaisit alusta, aivan kuin sitä muutaman päivän tai viikon raittiutta ei olisi koskaan ollutkaan!?!

Meinaan että jokainen raitis päivä on juhlan arvoinen, ilman sitä että yhden tai kahden repsahduksen jälkeen olisit taas jonkun mielestä aloittelija ja epäonnistuja - Ei todellakaan näin, pikkuhiljaa maaliin kohti.

Jos AA tuntuu hyvältä ja eritoten jos sieltä löytyy hyviä äijiä ja mimmejä niin käy siellä, mutta jos se meininki tuntuu liian jyystävältä ja lahkolta, kaikkien niiden "nollamiesten" seassa niin olet kuitenkin aikuinen, vapaa ja fiksu ihminen katsomaan muitakin paikkoja joissa on myös tavoitteene raitis elämä.
Olen näillä palstoilla antanut viitteitä muihinkin instansseihin jotka eivät ole niin korkeamman voiman perään ja kun sanoit että olet Kouvolasta, niin jos haluat niin käy rennosti tsekkaamassa seuraava mesta:

Tämä on A-kiltan sivuilta:
------------------------------------------------------------------------------------
40 vuotta vertaistukea päihdetoipujille
Kouvolassa, osoitteessa Oikokatu 2 B 12, toimivan Pohjois-Kymen A-kilta ry:n ovet ovat auki joka arkipäivä. Maanantaista torstaihin klo 8.–13. ja perjantaisin klo 8.–11.30. – Päivittäin kävijöitä on kymmenen molemmin puolin, kertoo puheenjohtaja Elisabeth Puustinen.
Pohjois-Kymen A-kilta ry

puheenjohtaja
Elisabeth Puustinen
puh. 0400 233 835
-------------------------------------------------------------------------------------
imn30
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja imn30 » 27.9.2019 00:25:49

Mutta vielä:
Voimia sinulle, täältä yövuorosta jossa ainoa lohtu on messevät yötyölisät, heh jonkun on pidettävä homma pyörimässä.
imn30
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 27.9.2019 08:23:11

Juuh, tiedän että aina repsahduksen sattuessa pitäisi varmaan se aina myöntää jossain. En ole kuitenkaan halunnut kertoa näistä repsuistani ryhmässä. Kyllä meidän ryhmässä ainakin asenne on mitä ilmeisemmin se, että se on ihan ok jos repsuja tapahtuu. Ei toki toivottavaa, mutta aika monella osa toipumisprosessia.

Eihän soittaessakaan tehdä sillä lailla, että aina kun pieni virhe sattuisi soittaessa, palattaisiin opettelemaan alkeita. Mielestäni toipumisprosessi on (monen muun projektin lailla) aika samanlainen kuin oppimisprosessi. Kertauksen avulla mennään eteenpäin, välillä saatetaan vähän kaatuilla, mutta aina noustaan ja jatketaan yhä kirkkaammin mielin.

Miksi sitten en ole kertonut? Juuri tuon takia, etten halua tuntea koko ajan "aloittelija". Menenhän aika lailla koko ajan tässä raittiusprojektissani eteenpäin. Koen, että jos aina mollaisin itseni maanrakoon repsu jälkeen, niin siitä mitään tulisi.

Ja juu: Käytän kyllä nykyisin omaa järkeäni ryhmissä käydessäni.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja imn30 » 27.9.2019 10:06:19

Sulta tulee hyvää tarinaa.
Jos aikeissa on olla raitis, niin ei se välttämättä toimi jos sinut latistetaan aloittelijaksi ja sulle luetaan se iki-aikainen ensimmäinen askel pelkästään yhden illan kaljanjuonnin seurauksena. Sillä me kaikki tiedetään että yksi ilta Pubissa ei ole, eikä saa olla, mikään lannistava juttu joka johtaisi siihen että olo on kuin maan matosella, heh ei todellakaan näin.
imn30
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja imn30 » 27.9.2019 10:21:52

Pakko vielä sanoa, että se retkahdus ei saa olla täysijärkisellä ihimisellä mikään maailmaa muuttava asia.
Käytännössähän se tarkoittaa sitä että heräät krapulassa ja janottaa hullunlailla, siinä sitten vettä huiviin ja tietämys siitä että sinä päivänä ei tulla saavuttamaan kovin paljon.

Tuleehan siinä se vidudus kun on taas vetänyt viinaa, mutta kun siellä krapulasohvan uumenissa niin tajuaa että ei se elämä tähän lopppunut ja huomenna on pirteämpi päivä, niin kyllä se yksi nuhjuinen krapulapäiväkin kuluu pois.
imn30
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 27.9.2019 10:32:56

Olen samaa mieltä Imnin kanssa siitä, että mieluummin kannattaa keskittyä niihin onnistumisiin kuin epäonnistumisiin eli olla tyytyväinen niistä päivistä, jotka on onnistunut olemaan juomatta tai juonut vähemmän sen sijaan, että ajattelisi pienten virheiden olevan epäonnistumisia, jotka 'nollaavat kaiken'.

Alkoholin kanssa kamppailevilla on yleensä itsetunto muutenkin jo niin pohjalla, että yleensä kaipaisi kannustusta ja kiitosta pienestäkin edistymisestä. Jos tuntee koko ajan epäonnistuvansa koska ei pysty pysymään kokonaan raittiina vaikka onnistuisi vähentämään reippaasti, se voi aiheuttaa sen, että päättää lopettaa yrittämisen kokonaan. Ja useimmilla raitistuminen ei kerrasta onnistu ja joillakin myös vähentäminen onnistuu.

Hienoa Nortti, että olet päättänyt lopettaa ja olet ottanut jo isoja askelia oikeaan suuntaan. Nyt kun vain löydät itselle oikeat keinot ja paljon tukea ja (ammattilais)apua niin sinulla on vielä koko elämä edessä!
Viimeksi muokannut viimeinenpisara päivämäärä 27.9.2019 11:03:17, muokattu yhteensä 1 kerran
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja imn30 » 27.9.2019 10:52:11

Viimeinen pisara kirjoitti todella hienosti ja paremminkin mun pointin.
Nauti siis jokaisesta päivästä jotka raiittiina elät.

Viikko kerrallaan!
imn30
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 27.9.2019 14:04:24

Joo sori imn30, tajusin sun pointin ekaks ihan väärin, kun oli vähän kiire lukea ja vastata :oops: . Hups.

Eli siis päivä vain ja hetki kerrallansa eteenpäin aurinkoista raittiuden tietä kohti.

8)
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 27.9.2019 14:06:50

Ja kiva, kun kommentointi hiukan aktivoitui!
Saatiin hyvät keskustelut tulille.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 4.10.2019 15:45:10

Liemetön lokakuu lähtenyt (tosin vasta 2.10. alkaen) liikkeelle. Tosin otin vähän varaslähtöä ja olin ennen kuun vaihtumista vähän alle viikon selvinpäin.

Laitoin laskurin raksuttaa, josko se hiukan motivoisi lisää.

Tosi "hauskat" alkoholistiset ajatukset vähän pyörineet päässä. Mieli höpöttää, mulle sellaisia kuin että: "Eihän se tipaton kovin paljon muutu, vaikka kerran viikossa joisi."" Vain vähän." Aika hyvin olen onnistunut itseni pitämään ruodussa, mutta tiistaina repsahdin juomaan vähän. :oops:

Mites se sitten kävi? Lähdin pakon saattamana hakemaan kävelten kaljaa 500m päähän kauppaan. Puolessa välissä sisuunnuin ja käännyin takaisin, ajattelin "Enkä muuten juo, kun niin hyvin lähtenyt alkuun juomattomuus!"...mutta vain tullakseni kotiin taas muuttunein mielin. Otin auton avaimet ja sen kummemmin ajattelematta kurvasin kaupan pihaan ja ostin alkoholia! Siis missä järki?! :roll:

Eli siis vielä riittää tekemustä näiden petailujen huomaamisen kanssa. Mites teillä, onko satanut räntää?

Tänään täällä satoi noin hurjat viisi minuuttia jotain valkoista höytyvää, joka kuitenkin heti maassa muuttui vedeksi.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 18.10.2019 13:18:10

No ei se lokakuu nyt ihan tipaton tähän mennessä siis ole ollut. Tosiaan tipattomuusyritys alkoi vasta 2.10. ja eilen 17.10 vähän repsahdin.

En jaksa tänne postaa, kun on toi liemetön lokakuu -ketju, niin sinne vaan päivitelly.

No kyllä se taas tästä.

edit. Ens kuussa psykiatrin pakeille psykoterapia-arviota varten. Jei! :)
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 8.11.2019 13:40:48

Mulla oli tänään psykiatrille aika psykoterapiaarviota varten. Hyvin meni, ja oli tosi mukava lääkäri :D . Taisin saada ensi kerran elämässäni kunnon diagnoosin mielentilastani (tosin vähän niin kuin Kelaa varten).

Nyt kahdeksas päivä selvinpäin. On tuntunut ihan hyvältä, vaikkakin välillä iltaisin on ollut vaikeaa. Ei nyt mitään suuren suuria himoja ole ollut, mutta vähän kuitenkin. :?

Olen nyt koittanut kiinnittää huomiota HALT-oireisiin, ja koittaa mm. syödä säännöllisesti ja nukkua hyvin.

Oon semmosen huomion tehnyt, että oon alkanut raahata jääkaappiin kaupasta kaikenlaista alkoholitonta juotavaa. Eipä juuri alkoholillisia juomia oo. Nytkään ei viinan tippaa koko kämpässä. :)
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 8.11.2019 14:02:42

Olen nyt koittanut kiinnittää huomiota HALT-oireisiin, ja koittaa mm. syödä säännöllisesti ja nukkua hyvin.

Oon semmosen huomion tehnyt, että oon alkanut raahata jääkaappiin kaupasta kaikenlaista alkoholitonta juotavaa. Eipä juuri alkoholillisia juomia oo. Nytkään ei viinan tippaa koko kämpässä. :)

Hyvä kun jätät prosenttijuomat kaupan hyllyyn. Alkoholipitoisten juomien kotona pito on täysin turha riski. Juomishimo saattaa iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Suklaapatukka taskussa on kiva napattava näläntunteeseen ja jokunen puhelinnumero kännykässä lievittää yksinäisyyttä.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 8.11.2019 14:28:42

lomapuisto kirjoitti:

Hyvä kun jätät prosenttijuomat kaupan hyllyyn. Alkoholipitoisten juomien kotona pito on täysin turha riski. Juomishimo saattaa iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Suklaapatukka taskussa on kiva napattava näläntunteeseen ja jokunen puhelinnumero kännykässä lievittää yksinäisyyttä.

Tänään et ole yksin

Allekirjoitan täysin. Mulla on autossa välipalapatukoita aina matkassa mukana ja koulurepussakin taitaa jotain energiapitoista olla.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat