Olet täällä

Elämäni uudet aallot by Nortti

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Elämäni uudet aallot by Nortti

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 17.1.2020 23:52:05

Tylsyyttä täytyy oppia sietämään. Sen olen nyt huomannut.

Aikuiselle ihmiselle ei kovin montaa raitista paikkaa Suomessa löydy, esim juuri näin perjantai-iltaisin. Saahan toki baarissakin olla selvitepäin, mutta mitä sinne menemään. Ainakin oman kaupunginosani lähiöpubiin ei tee selvinpäin mieli mennä.

Tänään olin juuri kuntosalilla illalla kasin jälkeen ja aamulla vein auton korjaamoon. Juuri muuta erikoista ei ole tapahtunut. Selvinpäin on menty. :)
Hoitajalle saatu keskusteluaika vihdoinkin joulun jälkeen (edellinen peruttiin).

Oon alkanut saamaan hirveitä maltinmenetyksiä ihan pikku asioista. :? Sellaisia ei ole ollut ainakaan kolmeen vuoteen. Hiukan huolestuttaa nuo raivarit. Ajattelin lääkärille tässä jossain vaiheessa mainita niistä.

Palavereissakaan ei ole oikein huvittanut käydä. Enkä oikein olisi jaksanutkaan.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 19.1.2020 09:42:04

Minä olen alkanut miettimään että miten raittiit ihmiset yleensä rakentavat sosiaamisen piirinsä kun helposti itse tarkasteli asiaa aina tuon alkoholin kautta sosiaalisissakin suhteissa. Varsinkin jos kaveripiiri alkaa muodostua sellaiseksi että kaikki kontaktoivat alkoholin kautta niin aika ongelmalliseksihan homma etenee.

Olen alkanut salilla jutella ihmisten kanssa treenin ohella ja siellä on jo kymmenkunta tyyppiä joiden kanssa keskustelen säännöllisesti. Nyt imoittauduin kansalaisopiston kurssille ja luulen että sieltä tulee lisää sosiaalista kanssakäymistä. Kesällä ajattelin käydä pari kesäyliopiston kurssia.

Kavereita pyydän nykyään lenkille, salille, kylään kahville tai laitan ruokaa, kalareissut ja muut harrasteet tuovat luontevaa tekemistä.

Ei käy kiistäminen että en ajattelisi itsekin sosiaalisia suhteita välillä alkoholin kautta mutta poisoppiminen on jo hyvällä alulla.

Aika määrätietoinen täytyy välillä olla ja malttaa sen että asiat kestää oman aikansa. Ei ole helppoa poisoppia asioita joita on tehnyt vuosia ja sitten opetella samaan aikaan rakentamaan uutta lähes nollasta.
Uratykinloppu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja woody » 19.1.2020 16:30:00

Hei Nortti

komppaan tuota Uratykin lopun viestiä - kyllä sitä alkoholitonta tekemistä on vaikka kuinka. Vaivaa pitää vähän nähdä, jos elämä on pyörinyt vain juomisen ympärillä. Omat harrastukseni ovat aina olleet pääosin yksinäisiä tai ei-sosiaalisia: lukeminen, elokuvat, jooga, lenkkeily jne. Itse join pääasiassa yksin kotona, eli en niitä baareja ja bilettämisiä kovin harrastanut. Nuo erilaiset kurssit (joita edellä ehdotettiinkin), kirjastot, liikuntapaikat ja -tapahtumat. Vaikka olen jo näin vanha (55), menen usein yksin paikkoihin - esimerkiksi tänään konserttiin. Liikkeellä on melko usein muitakin yksinäisiä ja aika luontevasti olen jutellut ihmisten kanssa. Asun itse nyt paikassa, jossa iso osa porukasta (yliopisto-opiskelijoita ja juuri työelämässä aloittaneita) on todella paljon itseäni nuorempia. Mun omat lapset on sen ikäisiä ja koen suurta lämpöä näitä nuoria aikuisia kohtaan. Heidän kanssaan on aina mukava jutella (en viitsi ajatella kuinka kalkkiksena mua pitävät).

Voisitko miettiä, mitä haluat harrastaa tai mikä sua kiinnostaa? Aito kiinnostus tai uteliaisuus johonkin asiaan johtaa usein myös samanhenkisten ihmisten pariin. Olet hyvin raittudessa kiinni ja nuo sinun tuntemuksesi kuuluvat asiaan ja menevät ohitse. Jaksamista!
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 24.1.2020 00:08:04

Hei Nortti!

Tulin moikkaamaan. Tuossa aiempana oli keskustelua siitä että pystyykö ottamaan pari. Minäkin pystyn. Yhdenkään jälkeen ei aina tarvitse toista, sitten jotain tapahtuu. Esim. eilen. Join kaksin käsin. Lisää, lisää, lisää viinaa oli saatava, kunnes oltiin änkyrähumalassa kuin taikaiskusta. Krapula ja morkkis valtavat!

No siitä se lopettamispäätös sitten tänään lähti... Kohtuudesta lopettajaksi.

Ei ole kivaa kun kohtuus ei pidä, ei vaikka miten harjoittelisi ja psyykkaisi itseään. Täytän ilmeisesti minäkin ne alkoholistin kriteerit juonhan miltei päivittäin. Ja ylilyöntejä on joka kuukausi 1-2.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 24.1.2020 15:41:33

Juu täytyy kyllä tunnustaa, että tämä kokonaan alkoholitta oleminen (ja etenkin eläminen :wink: ) on paljon helpompaa kuin vähentely. Loppujen lopuksi aika yksinkertaista, ei ota ja that's it. Siis sen jälkeen, kun ainakin minulle vaikein kolmas viikko on selätetty. Nyt mulla jo kuukausi ja reilu kaksi viikkoa plakkarissa.
Vähennellessä joutuu koko ajan vahtimaan itseänsä. En tosin voi vannoa, ettenkö joskus siihen palaisi, mutta nyt olen raittiina päivän kerrallaan.

Tuosta yhden taikka kahden ottamisesta. Mullekin kävi aina joskus noin, ettei kuri pysynyt sen yhden jälkeen. Niin alkoi käymään yhä useammin ja piti kiristää otetta. Ja sekös vasta on rasittavaa, kun pitää lopettaa juominen "kesken". (huom. Tämä siis vähennellessäni, juopottelu-uran alussa en niin kuria pitänyt, vaan lähes aina olin jonkinlaisessa humalassa.) Sillä lailla.

Muita kuulumisia. Hiukan väsymystä ja aggression tunteita ollut. Onnistuin jopa hiukan rikkomaan autoani raivoissani. :x
Sain uuden hoitajan mielenterveyspuolella, ihan mukava oli.
Palaveerausta ja opiskelua. Liikkumistakin hiukan harrastanut. Ihan normi arkea siis.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 24.1.2020 18:22:52

Jep, enemmänkin tuo lopettaminen tuntuu olevan vain päätös ja halu pitää se.

Oma tavoitteeni on pitää lopettamispäätös elämäntapaan liittyvänä päätöksenä. Muut asiat sitten erikseen.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 25.1.2020 22:37:36

Muutama päivä kuukauden ja kolmen viikon raittiuteen. Tänäänkin olin selvinpäin.

On ollut hiukan tylsää ja masentanut.
Opinnot on siinä vaiheessa, että pitäisi alkaa ensimmäistä harjoittelupaikkaa etsimään. Mutta... musta tuntuu vaan ettei musta tuu ikinä mitään enkä saa töitä ja varmaan syrjitään tiettyjen juttujen (pituus, kasvonpiirteet jne.) takia.
Oon vaan koko ajan lykännyt juttuja, kun aattelen ettei oo hyötyä ,kun en kuitenkaan onnistu.
Opiskelut ovat sujuneet ihan hyvin kuitenkin, mutta silti tuntuu tältä. :?

Kävin mielenterveys/päihdehoitajalla ja se teetti mulla masennustestin. Vaikken pisteitä saanutkaan tietää, niin melkein tiedä, että nousussa ovat...saapi nähdä tuleeko taas uusi masennusjakso vai onko tää vaan tavallista heittelyä.

Vähän kyllä alkoholikin mielessä pyörinyt, muttei mitenkään liiaksi.

No siinäpä kuulumisia tältä erää.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja woody » 26.1.2020 06:57:22

Hei Nortti

Hienoa, että pysyt raittiina, sen pitäisi antaa sulle lisää uskoa itseesi. Voi kun toivoisin, että luottaisit itseesi ja voisit reippasti etsiä sitä harjoittelupaikkaa. Olet nuori ja sulla on niin paljon edessä. Työelämässä on ihmisiä joka lähtöön, sinne sekaan mahtuu monenlaista. Siltä ei voi välttyä, että vastaan voi tulla ikäviä tyyppejä, mutta ei kannata itse lähteä omaa olemustaan mollaamaan.
Lähetän sulle lämpimiä ajatuksia ja tukea. Huolehdi itsestäsi!

Woody
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 26.1.2020 09:43:45

Hyvää sunnuntaiaamua!

Rohkeutta sinulle harjoittelupaikan etsimiseen ja sitkeyttä tutkintoon asti! Olet jo osoittanut kykyjäsi yltämällä opiskelupaikkaasi ja suoriutumalla tähän asti.
Alkoholi on voimakas ja miestä väkevämpi aine, se on lopulta tuhoisa ratkaisu mihin tahansa, jos on kerran menettänyt sen hallintakyvyn.
HALT ja tyyneysrukous!

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 26.1.2020 17:32:31

Kiitos tuesta.

Koitan olla mollaamatta itseäni ja aika ajoin se onnistuukin. Välillä vaan tulee tuollaisia masistelupäiviä.
Aina ei uskalla luottaa siihen, että asiat ovat menossa parempaan suuntaan.

Tänään oli jo parempi olo. Ja selvonpäin olen ollut. Kohta lähden palaveriin.

HALT pitää tosissaan pitää mielessä. Eilen mulle pari tyyppiä muistutti siitä, että tylsyyteen ja yksinäisyyteen on tosi helppo juoda.
Olen onneksi löytänyt keinoja noiden voittamiseen, eikä mitään ylivoimaisen vaikeaa tilannetta ole ollut.

Kohti uutta viikkoa!
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 27.1.2020 20:56:25

Nyt on just se vaarallinen hetki, kun alkaa yleensä unohtamaan, että mitään ongelmajuomista on koskaan ollutkaan.
En ole silti juonut, vaan hokenut itselleni, että juominen lähtisi siitä, mihin se jäi ja pian varmaan taas oksentelisin ja huijaisin itseäni ja muita. :cry:

Nyt jo kuukausi ja 19 päivää selvinpäin. Nukkumisongelmatkin ovat helpottaneet. :)
Olen koittanut pitää itseni toimeliaana, niin ei tule sellaisia epätoivon taikka tylsistymisen hetkiä.

Tällä hetkellä uunissa tulossa janssoninkiusausta. Voisin syödä tuota melkein joka päivä, kun vähän varioi reseptiä. Nytkin normiperunoiden sijalla valkosipulikermaperunoita. Lähikaupassa ei ollut normipakasteperunoita sipulittomina, niin piti ostaa eri lajia.
Vähän opiskelujuttuja tässä tehnyt. Lueskellut luentokalvoja jne.

Edelleen normiarki voittaa. 8)
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 27.1.2020 22:58:16

Hienoa Nortti! 8) Kyllä se normi arki aina juomisen voittaa, vaikka välillä tuntuis vaikeelta ja tylsältä. Oon itekkin tässä tipattomalla kärsinyt jostain "oudoista fiiliksistä", mutta se on varmaan vaan sitä että nyt tunnistan paremmin tunteet, kun ennen olisin vaan juonut niihin ja jättänyt ne käsittelemättä. Ihan kuin opettelisi elämään uudestaan tai jotain. Kiva seurata sun edistystä, paljon tsemppiä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 29.1.2020 16:09:20

Kuukausi ja kolme viikko selvyyttä. Jee. Ei tästä muuta kommentoitavaa. Vähän väsyttää ja ei huvita mikään. Salilla kävin eilen.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Rahvas1 » 29.1.2020 19:51:06

Nortti95 kirjoitti:Kuukausi ja kolme viikko selvyyttä. Jee. Ei tästä muuta kommentoitavaa. Vähän väsyttää ja ei huvita mikään. Salilla kävin eilen.
Joo, ei aina jaksa, mutta huonomminkin voisi asiat olla.
Rahvas1
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 13.2.2020 00:59:06

Hyvää helmikuuta kaikille! :P

Laskuri näyttää ihan oikein. Reilut kaksi kuukautta jo tätä raitista matkaa takanapäin.
Mitään hirveän ihmeellistä ei ole elämässäni tapahtunut. Keuhkoputkentulehdus ollut jo viikon ja flunssa kanssa.
Eilen kuitenkin jo esiinnyin vähän.

Ensi maanantaina menen opintopsykologille vähän jutskaamaan. Jos sais vähän ajatuksia kasaan.

Tänään olin ekaa kertaa naisten AA- kokouksessa. Ihan mukavaa oli. :)
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat