Olet täällä

entisen alkoholistin taloudenhoito

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

entisen alkoholistin taloudenhoito

ViestiKirjoittaja skorpioni » 11.9.2019 07:38:54

Minä myöhästyin. Kysy ja vastaa ketjussa kysyttiin rahankäytöstä mutta se vaihtui jo toiseen kysymykseen. Kun asia on tärkeä minulle ja ehkä jollekin muulle niin avaan ketjun. Minulla oli alkoholismin jäljiltä raha-asioissa selvitettävää. Kaikilla ei ole, rahaa on ja riittää mutta joillakin on.
Siitä ei ole paljon keskusteltu vaikka joskus se on vaikeaa.
Sain asiani vähitellen kuntoon mutta työtä oli.
Nyt tulen toimeen.
Menot ovat pienet. Asuminen ja ruoka isot menot. Muut pieniä. Pyrin ostamaan kestäviä tavaroita. Vaikka käytettynä. Usein kestävä käytetty on parempi kuin uusi halpatuote. Olen huomannut. Korjaan itse. Joskus lainaan. Kaikkea ei tarvitse ostaa itse.
Mitä mietteitä muilla on raha-asioista? Miten on muuttunut? Mikä on vaikeaa. Mikä on helppoa?
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

Re: entisen alkoholistin taloudenhoito

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 11.9.2019 07:50:48

Tämä on niin hyvä ja tärkeä aihe, että oli ihan paikallaankin tehdä tälle oma ketju. Toivottavasti keskustelua syntyy. Itse palaan asiaan myöhemmin, sillä nyt pitää mennä aamiaiselle.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 11.9.2019 07:58:39

Joo. Alkoholismi oli minullakin myös taloudellinen rasite. Taloudelliset ongelmat varmasti johtuivat enemmän muista syistä, suurimpana 90-luvun tappolama, jonka vertaisia ei toivottavasti enää tule -pienemmistä kyllä aina jotenkin selvitään. Ei kai se alkoholismi niin kauan taloudessa tuntunut kun työtä ja rahaa riitti, mutta juuri sen laman iskettyä, kun tulot loppuivat kuin seinään ja alkoholismi jatkui, oli jokainen kaljapullo pois jostain muusta. Tarpeellisemmasta.

Kekseliäs mies tietysti oppi nopeasti viinien ja myös enemmän kiljua muistuttavien riisiviinojen ja yksinkertaisempien alkoholijuomien valmistuksen, kyllä hätä keinot keksii!

Kun tilanne taas parani, ja jotain töitä alkoi löytymään, ja kun vuosien kuluttua velkavankeus hellitti, pääsinpä työttömysajoiksi korvaustenkin piiriin, se oli helppoa -taas oli varaa juopotella murehtimatta rahojen riittävyyttä.
Mutta, kyllä siinä kaikki ylimääräinen taisi mennä. Ja rahankäyttö juovuksissa oli kans vähän semmoista. Kaikenlaista kauppaakin siinä... konkurssipesien huutokaupoista tuli ostettua milloin suolistoimurin letkuja tai varrettomia viuluja joista piti sitten myydessä tehdä tiliä -joskus oli pakko hankkia vaihtolava pihaan että sai parin vuoden heräteostokset kaatopaikalle. Vaikka itsestä joskus tuntui että hyvä bisnesmieshän minä olen, niin taitaa olla parempi etten vieläkään ala tilinpäätöstä siitä touhusta tekemään. Kyllä kännisen touhut on mitä on.

Nyt sitten taas, paremmin menee. Tulot eivät ole suuret, mutta kun vauhtikaan ei kova ole niin vähintään tasapainossa pysyn.
Ei ehkä kaikkea voi laittaa sen piikkiin että olen selvänä ollut. Ikä tekee osansa. Ei ole enää semmoista kiirettä joka suuntaan, eikä tarvetta siihen että koko ajan tapahtuisi -ympyrät pienenvät, ja vähempikin riittää.

Jatketaan aiheesta, kyllä siitä juttua riittää!
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 11.9.2019 12:38:55

Lääkekannabikseen jota Kela ei korvaa, laskuihin ja terveelliseen ruokaan sekä parturiin. Vaatteisiin, perus pakollisiin roiniin/niiden korjauksiin, taxiin/bussiin/junaan, siivous/hygieeniavälineisiin, sisustus juttuihin, kirjoihin ja harrastuksiin sekä yksityisiin lääkäreihin hammashoitoa myöten+10e Italialaiseen Aloe Vera hammastahnaan (kummasti loppu reikientulo kuin seinään vaikka pesen leegot aktiivisesti)+muutamaan perus lisäravinteeseen. Joskus myös siivouspalveluihin kun olen välillä laiska paska ja inhoan sitä puunausta.
Mastodontti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 11.9.2019 16:08:36

Sen minkä alkoholistina join, käytän nyt kotini kaunistamiseen.
Vielä jää, sillä kaunistan elämääni.
valikoiden, nauttien.
Kauneuden kaipuu ei vaadi luonnon tuhlausta.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja V-tyyli » 12.9.2019 07:01:19

Hyvä kysymys. Olen perheellinen mies ja sekä minulla että vaimolla on säännölliset tulot, mutta siitä huolimatta vuosien mittaan minulle on kertynyt huomattava määrä kulutusluottoa, jolla en oikeastaan ole edes hankkinut mitään järkevää. Olen siis elänyt yli varojeni. Sitten kun aloin miettiä rahankäyttöä tarkemmin ja pitää kirjaa siitä, huomasin että alkoholi ja siihen liittyvä oheistoiminta, kuten taksilla ajelu, on yksi turha menoerä, josta voi tinkiä. Raha oli siis yksi syy lopettamispäätökseen, joskaan ei ehkä tärkein.
V-tyyli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 12.9.2019 07:08:28

Niinpä. Vaikkei tosiaan kaikki henkilökohtaisessa pärjäämisessä riipu alkoholismista tai raittiudesta, niin kyllä se osaltaan vaakaa kallistaa, pärjäämisen puolelle. Paremmin riittää kun hummaaminen vähenee, ja hommat pysyvät selvänä hiukan paremmin hanskassa.

Tosin olen joissakin erikoistapauksissa kuullut poikkeuksistakin. Kun tuttaviini on aikoinaan kuulunut myös asuntoloissa asuneita, niin joskus saattoi jollekin itsenäiseen ja omakustanteiseen asumiseen siirtyminen, eli alkoholismin eduista luopuminen, merkitä rajua muutosta oman vastuun piiriin. Ja saattoi olla, ettei todellisuudessa jäänyt kuukausittain ns. taskurahoja senkään vertaa kuin yhteiskunnan turvatessa asumisen ja ruokahuollon ja vaatehuollon ja telkkarin, saunan,ajanvietteen, askarteluhuoneen, virkistysmatkat... mutta nämä olivat kyllä tosiaan poikkeustapauksia.

Yleensä alkoholismista irtipäässeen talous on minunkin näköpiiriini sattuneiden ihmisten kohdalla parantunut huomattavasti. Siitäkin huolimatta, että monella on rillutteluvuosien jäljiltä ollut asioissa selvittelemistä ja maksamistakin -kännissä kun ei aina kaikki niin ajantasaisesti tule hoidettua.

Ongelmana voi joskus olla se, että ihminen olettaa jotenkin "ansainneensa" jonkinlaisia heti-ja-tässä- palkkioita ja taloudellisiakin etuja vain siksi että suostuu elämään päihteiden suhteen yhtä pidättyväisesti kuin muutkin. Kaiken pitäisi muuttua kertaheitolla aurinkoiseksi, velkojen muuttua saataviksi ja rähjäisen metsänreunanmökin muuttua keskikaupungin kattokerroksen näköalahuoneistoksi uimahallin vieressä. Ja kun niin ei tapahdu, niin sitten kiukutellaan; ei tämä raittius mitään auttanut, kaljalle tästä on lähdettävä pahaa mieltä hukuttamaan iloisten ystävien seuraan.

Kai siinä sit vaan tarttis tehdä jotain muutakin kuin jättää ryyppäämättä.

Toinen puoli asiaa on se, että ryyppäämisestä tai ryyppäämättömyydestä riippumatta ei kaikilla aina hyvin mene. Ei meillä ole edes samoja lähtökohtia, eikä samoja kykyjä kiilautua portailla ylöspäin. Köyhyys ei todellakaan ole aina omien elämäntapojen seurausta. Kuten ei rikkauskaan.
Viimeksi muokannut mies metsänreunasta päivämäärä 12.9.2019 15:18:13, muokattu yhteensä 1 kerran
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 12.9.2019 11:00:01

mies metsänreunasta kirjoitti:Ongelmana voi joskus olla se, että ihminen olettaa jotenkin "ansainneensa" jonkinlaisia heti-ja-tässä- palkkioita ja taloudellisiakin etuja vain siksi että suostuu elämään päihteiden suhteen yhtä pidättyväisesti kuin muutkin. Kaiken pitäisi muuttua kertaheitolla aurinkoiseksi, velkojen muuttua saataviksi ja rähjäisen metsänreunanmökin muuttua keskikaupungin kattokerroksen näköalahuoneistoksi uimahallin vieressä. Ja kun niin ei tapahdu, niin sitten kiukutellaan; ei tämä raittius mitään auttanut, kaljalle tästä on lähdettävä pahaa mieltä hukuttamaan iloisten ystävien seuraan.

Kaikki heti! Siinä pulma! Jos vuodet eletty päivä kerrallaan voi raitistumista vaikeampaa olla oppia kärsivällisyyttä. Vastuuta huomisesta. Pitkäjänteisyyttä. Hyväksyä se ettei pitkän ajan virheitä lyhyessä ajassa korjata.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ikzu » 12.9.2019 12:51:17

Dokaavina vuosina olin aina rahaton. Tai jos joskus oli enemmän, niin kyllä ne nopeasti taskuissa poltteli. Ei kyllä koskaan ollut tietoakaan mistään säästämisestä tai muutenkaan rahan käytön suunnittelusta. Vippiäkin tuli aika useasti otettua. Onneksi en niiden kanssa kuitenkaan joutunut ikinä ongelmiin, vaan sain ne nopeasti maksettua pois. Kavereilta lainaaminen oli helpompaa, mutta muistan kyllä tämmöisenkin kohtauksen, kun joskus nuorena ja vielä vanhemmillani asuessani isäni näki ensimmäisen postiluukusta kolahtavan pikavippikirjeen. Tuokin taisi olla siinä jatkuvassa itselleni häpeää tuottavien tapahtumien virrassa aikamoinen tapaus.

Jälkeenpäin ajatellen, niin oli se jumalauta hommaa, että jotain pikavippejä lähtee ottamaan, että pääsee dokaamaan. :roll: Perusteluthan toki mullakin oli jotain semmoista luokkaa, että eihän parikymppisenä vaan voi bileitä missata (joita oli mukamas lähes jokaikinen viikonloppu), niin näinhän on ihan hyväksyttävää tehdä. On kyllä ajatusmaailma pikkaisen tässä jossain +10 vuodessa muuttunut. :D

Nykyäänhän taloudenhoito on ihan kivalla mallilla. En enää elä yli varojeni, vaan rahaa on ruvennut jäämään säästöönkin ja pystyn sitä kautta suunnittelemaan tulevaisuutta. Rikas en ole, mutta sen kummemmin ei tarvitse mistään perusasioista tinkiäkään.
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 12.9.2019 15:27:46

Semmoista se joskus oli. Päivä kerrallaan. Ääneen lausumattomana oletuksena se, että kai huominen itsestään huolen pitää. Usein pitikin.
Minun nuoruudessani oli sikäli helppoa, että töitä löytyi aina . Jos ei alkanut valikoimaan että en minä tuollaista tee... Toisaalta ei ollut ihan helppoa päästä korvauksia nauttimaan, eikä mitään tukia juuri tarjottu. En muista olisiko nykyisenkaltaisia asumistukia ollut olermassakaan, lainojakaan ei ainakaan tyrkytetty. Mutta, jotenkin pärjättiin.

Asuminen oli kyllä alkeellisempaa, jos kohta sitten halvempaakin. Ja kimppakämpät kelpasivat poikamiehille vallan hyvin. Puutalokaupunginosassa just vesi tuli siälle, mutta vessa -se oli siellä pihan perällä, hyvin tuulettuva lautarakennus. Jos pyykkitupa oli, se oli koko talon yhteinen ja siellä oli puilla lämmitettävä pata ja pulsaattorikone. Ja minusta se oli nuorille miehille oikein hyvää opettelua. Osasipa sitten arvostaa kun joku hyväsydäminen tyttöystävä alkoi pesemään omiensa ohella myös poikaystävän pyykkejä... se kun ei ihan itsestäänselvää ollut!

Eikä se parikymppisenä hiukan hankalammissa olosuhteissa asuminen muutenkaan tainnut pahaksi olla. Kaikenlaista muutakin oppi, ja jäi jonkinlainen arvostus nykyisin itsestäänselvyyksinä ja subjektiivisina oikeuksina pidettyjä mukavuuksia kohtaan.

Ei perustaidoista ole haittaa ollut vieläkään, ja talouden tasapainottamisessa niistä oli todella paljon apua.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 13.9.2019 07:07:23

On kyllä niinkin, että kaikki alkoholistit eivät todellakaan elä päivä kerrallaan, kädestä suuhun tai ole taloudellisesti ongelmaisia. Eipä tietenkään.
On näitä joilla rahaa on, ja lisää tulee, joko raha tuottaa itse lisää rahaa tai sitten ihminen vaan pystyy sitä juomisestaan huolimatta työllä tai viisaudellaan niin paljon hankkimaan ettei kaikki pois kulu.

Jos jätetään vaikka perityt ja muut osakesalkut nyt väliin, niin ihan sopiva virka (jonka pystyy hoitamaan vaikka joka ilta nappaisi reippaan hutikan) voi hyvinkin tuottaa parista tonnista sinne kymmeniin tuhansiin kuukaudessa. Jos ei juomisen lisäksi ala muuten hulluttelemaan, niin tottakai siitä jää joka kuukausi osa käyttämättä. Ei siinä köyhyys iske. Ei se siis niin ole, että alkoholismi ja köyhyys aina käsi kädessä kulkisivat. Mutta niin se voi olla että tyhjin taskuin maailmalle lähteneellä, kouluttamattomalla ja työnhaussa jatkuvasti epäonnistuneella ei oikein olisi varaa olla alkoholisti?

Selvänä sitten taas on aina hiukan enemmän mahdollisuuksia rahanhankintaan. Ihan työnteollakin. Muitakin konsteja tietysti on, ja keskittymiskykyä nekin ainakin vaativat, järkeilyä ja joskus pitkäjänteisyyttä. Selvänäolo helpottaa niissäkin. Eli, usein on yhteys asioilla olemassa.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 13.9.2019 13:51:32

Tässä nyt, omaan taloudenhoitooni eli tulonhankintaan liittyen , olen useamman tunnin laskenut yhden rivitalon varastojen kokonaan uusiksitekemisen hintaa. Materiaalihinnat nyt suurin piirtein saa kysymällä mutta hommassa, jossa on yhtä paljon vanhan purkua kuin uuden rakentamista, kaikenlaista kuljettelua ja purkutyön edetessä yllätyksiä ihan varmasti, saa kyllä välillä raapia päätään.

Ja tuli siinä mieleen, että on joskus tullut tarjouksia laskettua mukavassa laitamyötäisessäkin (se voi kyllä olla juopotellessa parempi vaihtoehto kuin laskea siinä toisessa alkoholistille tyypillisessä tilassa eli jyskyttävässä krapulassa).

Jotenkin ne sitten kans aina menivät, ei kai useinkaan ihan metsään. Ja joskus saattoi hinta olla hivenen yläkanttiin ja joskus alakanttiin... ei se niin tarkkaa ollut kunhan materiaaliosuus ja semmoiset maksupuolen summat olivat kohdallaan. Oman työn hinta siinä sitten heitteli.

Voi heitellä vieläkin. Jos nyt tuossakin hommassa alkaa heikolta näyttämään, niin tehdäänpä sitten kaverin kanssa aina aamupäivät talkoilla niin saadaan iltapäivästä vielä siedettävä tuntipalkka. Ei se sen kummempaa elämään vaikuta, sekään. Kunhan sen verran jää että edes jotain joka päivälle.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 14.9.2019 09:21:14

ikzu kirjoitti:Dokaavina vuosina olin aina rahaton. Tai jos joskus oli enemmän, niin kyllä ne nopeasti taskuissa poltteli. Ei kyllä koskaan ollut tietoakaan mistään säästämisestä tai muutenkaan rahan käytön suunnittelusta.
Nykyäänhän taloudenhoito on ihan kivalla mallilla. En enää elä yli varojeni, vaan rahaa on ruvennut jäämään säästöönkin ja pystyn sitä kautta suunnittelemaan tulevaisuutta. Rikas en ole, mutta sen kummemmin ei tarvitse mistään perusasioista tinkiäkään.

Hieno esimerkki ikzulta.
Miten muut; onko asiat muuttuneet lopettamisen jälkeen?
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 14.9.2019 13:23:33

Sikäli asiat ovat entisellään, että raha ja toimeentulo on jollakin tavalla elämässä tärkeänä asiana mukana.
Jos alkoholi ei enää omakohtaisena asiana tulekaan mieleen, niin raha ja taloudelliset seikat kyllä.

Paremmin menee, ilman muuta. Vaikka ne suuret heitot toimeentulossa ovatkin johtuneet ihan muista syistä kuin alkoholista, niin tottakai se helpottaa, kun rahaa ei juomiseen ja siihen liittyvään menossa olemiseen kulu. Eikä ole niitä alkoholistisen elämäntavan tuomia rajoituksiakaan. Aina tarvittaessa työ- ja neuvottelukunnossa.

Ei minulla ole taas vuosiin ollut oikeita taloudellisia ongelmia.

Tulot ovat ajoittain kovin pienet, mutta eipä ole valtavia menojakaan.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Harhailija » 15.9.2019 08:18:09

Itse tein niin, että juovana aikana maksoin rahapäivänä heti pakolliset maksut ja laskut, ettei menisi kämppä alta yms. Joskus sitten piti vähän tinkiä ruokamenoista kun ne oli juotu, onneksi näin kävi harvoin. Juomattomina aikoina, jäi pienistäkin tuloista ylimääräistä kun tarkasti budjetoi.

Nyt taas lopettanut juomisen toivottavasti pysyvästi. Siinä muuten säästänyt kohtuullisesti, kun ostanut kaiken elektroniikan käytettynä (ei mitään romua vaan muutaman v. takaista laatua) esim nyt olen hankkimassa seuraavaksi 4k-tv:n kun niitä saa jo järjellisellä hinnalla.
Harhailija
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Lopettajat