Olet täällä

entisen alkoholistin taloudenhoito

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: entisen alkoholistin taloudenhoito

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 17.10.2019 07:11:51

Jorg.Buttgreit kirjoitti:Periytyykö myös raittius ja menestys ? tuleeko porvariston penikoista myös porvaristoa? viisasten lapsista viisaita?

Enpä tiedä. Lieneekö älykkyydellä jotain geneettistä periytyvyyttä, mutta luulisin taustan jonkin verran vaikuttavan. Vähintään siinä, miten potentiaalinsa saa käyttöön. Jossain määrin kai ammatit periytyy tai koulutustaso. Lapsena elää vanhempiensa maailmassa ja altistuu sille ja ehkä oppii vanhemmilleen tärkeitä taitoja. Muusikon kotona on soittimia ja lapsia ohjataan tai ainakin heillä on mahdollisuus soittaa. Omalta isältäni opin monenlaisia asioita luonnosta ja osaan selvittää vaikka nyt muikunverkot ja olla verkkojen laskussa soutajana..
Asenne opiskeluun voi tarttua, onko opiskeleminen tärkeää vaiko turhuutta. Opintojen rahoittamisessa vanhemmilla voi olla isokin rooli.

Myöhemmässä elämässä vaikuttaa paljon muut asiat ja oma mielenkiintokin.

Mitä itse vastaisit kysymykseen?
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 17.10.2019 09:26:36, muokattu yhteensä 1 kerran
metsänpeitto (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja skorpioni » 17.10.2019 09:06:21

Raha, omaisuus, osakkeet, maatilat, firmat, taidekokoelmat periytyvät.
Sitten periytyy myös taloudelliset ja sosiaaliset verkostot. Hyvä veli -salaseuran jäsenyydet. Valta ja arvostettu asema periytyvät.

Eikö se riitä?

Täytyykö vielä väittää että niin eri kastia olemme että myös viisaus ja terveys tai toiselta puolen alkoholismi, rikollisuus ja tyhmyys periytyvät sen ihmisluokan jäsenille?
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 17.10.2019 12:18:14

Aiheeseen liittyen… tänään taas vietetään asunnottomien yötä. On YK:n köyhyyden vastainen päivä ja suomessa sen yhteydessä on nostettu esiin tuo asunnottomuus.

Kuuntelin joutessani radiota, ja kuulin että naisten osuus asunnottomista on lisääntynyt.
Ja sitten ne todella kovat asiat.
Piiloasunnottomuss on yleistynyt, ja naisten osalta se on usein elämistä -asunnon takia- väkivaltaisessa suhteessa, usein hyväksikäytön, ihmiskaupan uhrina.
Nimenomaan päihdepariskunnat nostettiin esille. Sosiaalityöntekijän mukaan hänelläkin on useita asiakkaita , naisia, joita kumppani suoraan myy päihdevelkojen maksuksi ja päihteidenkäytön rahoittamiseksi.

Siinä kai olisi asia johon pitäisi
A. kiinnittää huomiota
B. tehdä asialle jotain

Taidamme mekin täällä usein keskittyä paljon epäolennaisempiin ja pienempiin murheisiin.
Murheita ne ovat pienetkin murheet, mutta nämä pahatkin asiat olisi hyvä nostaa esiin. Ei niihin muuten mitään korjausta koskaan tule.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 17.10.2019 12:54:23

^ Tuota samaa minäkin olen viime aikoina hieman pohtinut. Prostituutio huumepiireissä saattaa olla yleisempää kuin moni arvaisikaan, ja kuvioon saattaa liittyä myös väkivaltainen parisuhde tai suoranaista ihmiskauppaa. Kuviot on todella kovat varsinkin naiselle jos miehellekin, ja väkivaltaa ja seksuaalista väkivaltaa käytetään monenlaisin tarkoitusperin.

Itse en ole koskaan ollut huumeriippuvainen, vaikka satunnaiskäyttönä ja kokeiluina olen käyttänyt alkoholin ohella kannabista, bentsoja ja hieman opiaattejakin. Huume-skene on kuitenkin tullut hieman tutuksi työn kautta, kun olen ollut töissä mm. huumevierotusosastolla.

Periytyvyydestä paljon näkemyksiä niin hyvässä kuin pahassakin. On myös sanontoja, kuten "suutarin lapsilla ei ole kenkiä" ja "omena on pudonnut kauas puusta". Nekin osuvat joskus kohdalleen. Meillä on eräs ministerikin, jolla on ollut käyhä ja lasinen lapsuus. Mutta ei siitä sen enempää tässä.

Asunnottomien yötä tosiaan vietetään tänä iltana eri puolilla maata. Mieleeni muistuu tasan 10 vuoden takainen asunnottomien yö. Olin silloin opiskelemassa lähihoitajaksi, ja työharjoittelussa eräässä päihdekuntoutuslaitoksessa. Se oli eka kosketukseni päihdetyöhön muussa kuin asiakkaan/potilaan asemassa.
Minä sain kunnian lähteä ko. laitoksesta yhden asiakkaan kanssa autolla katsomaan Asunnottomien yön meininkiä. :) Ajeltiin keskustaan, pyärittiin hetki katselemassa. Syötiin hernekeittoa soppakanuunasta. Minä törmäsin yhteen entiseen AA-kaveriini, joka ilahtui että olen selvinpäin. Kerroin olevani opiskelemassa hoitajaksi ja itse asiassa työharjoittelussa päihdetyössä. AA-kaverini oli vähän yllättynyt.
Ajeltiin sitten sen päihdetoipujan kanssa takaisin kuntoutuslaitokseen. Ei mikään iso kokemus, mutta jäi mieleen. 17.10.2009.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 17.10.2019 19:05:50

mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 18.10.2019 03:23:26

^ Valtaojakin nostaa tuossa kirjoituksessa esiin sosiaalietuuksista käytävän keskustelun. Ja sosiaalietuudethan ovat asia, joiden puolesta ainakin minä olen liputtanut voimakkaammin kuin moni muu.

Joillekin sosiaalitukien anominenkin haiskahtaa keinottelulta, joku taas voi todeta että se hakemusten täyttäminenkin on vähän sellaista kepulihommaa, ettei sellaista pitäisi edellyttää pelkän kansakoulun/peruskoulun käyneeltä. Sosiaalietuus haiskahtaa jo sanana niin byrokraattiselta, että liberaali porvaristokin on sitä hieman dissaillut. Hehän toivovat byrokratian purkamista (ja samalla sosiaalietuuksien?) , ja sitä vastoin toivovat työnantajien aseman helpottamista ja keventämistä, jotta nämä voivat palkata entistä enemmän työvoimaa (millä tahansa palkalla tai "palkalla"?).

Mutta edelleen tämä ihmisen oma vastuu elämänsä valinnoista. Onko niin, että omavoimaisuuden ihanne ei olekaan enää voimassa silloin, jos kyse on omaan elämään vaikuttamisesta vaikkapa koulutusvalinnoilla? :?:

Onko niin, että sosioekonominen asema onkin ylhäältä määrättyä, jolle ei mitään voi edes meidän yhteiskunnassamme, vaikka miten yrittäisi :?:

EIkö moinen ylhäältä määräytymisen ajatus kuulostakin hieman... korkeampiin voimiin uskomiselta, ja ihmisen omien voimavarojen vähättelyltä :?:

Pitäisikö köyhän kaiken tämän jälkeen vain alistua osaansa, eikä ikinä pyrkiäkään mihinkään muuhun kuin siihen, minkä perintötekijät ja lapsuuden olosuhteet antavat :?:

Pystyykö ihminen ylipäätään vaikuttamaan omaan elämäänsä, vai onko kaikki sittenkin "korkeemman käres" (oli se korkeempi sitten Luoja tai verenperintö?) :?:
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 18.10.2019 19:09:25

On todellakin huomattavasti helpompaa selviytyä mm. taloudellisista ongelmista kun on esitettävänä riittävän korkea oppiarvo. Sanomalehtien sunnuntainumeroita silloin tällöin katselen, ja avoimia työpaikkojakin. Onhan niitä. Kunhan on se oppiarvo, paikkoja on valittavaksi asti.

Miksi sitten kaikista ei automaattisesti kouluteta tohtoreita eri aloille? Kun se kerran kaiken ratkaisisi? Ja kun niin täälläkin väitetään että jokaisella toki on ollut täydet mahdollisuudet, kunhan vaan olisivat valinneet oikein... Ilkeyttäänkö ihmiset jättävät nousematta professoreiksi ja arkkiatreiksi? Perkeleellistä porukkaa me olemme.

Alemmilla kasteilla, niillä paskamaisilla koulutuksenkarttajilla on kuitenkin eri tason murheet.
Just jutustelin yhden kaverin kanssa... hän kävi töissä sadankolmenkymmenen kilometrin päässä kotoaan.
Tuttu kaveri olisi hänet ottanut firmaansa oppisopimuskoulutuksella. TE-toimisto tyrmäsi ehdotuksen välittömästi. Ei käy, sinulla on työpaikka, nuo jutut ovat työttömiä varten. Kaveri oli kysellyt josko johonkin ammatilliseen kopulutukseen, kun niitä sentään järjestetään lähempänä kotipaikkaa. Ei käy. Kun sinulla on työpaikka.

Siihen se koulutus sitten kaatui. Tiedän, eihän se semmoinen mitään oikeaa koulutusta olisikaan, ei siitä mitään oppiarvoa saa...

Kaveri otti lopputilin, löysi sitten itse työpaikan lähempää kotiaan ja elätgetäävää perhettään (sellaistakin vielä sattuu, joku kouluttamaton elättää ihan ruumiillisella työllä perhettä, hyi olkoon), mutta ei siinä oikein voinut voinut alkaa koulutusmahdollisuuksia kiittelemään. Vaikka kaikille niin kaikkia mahdollisuuksia kai onkin...
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 19.10.2019 03:51:03

mies metsänreunasta kirjoitti:Miksi sitten kaikista ei automaattisesti kouluteta tohtoreita eri aloille? Kun se kerran kaiken ratkaisisi? Ja kun niin täälläkin väitetään että jokaisella toki on ollut täydet mahdollisuudet, kunhan vaan olisivat valinneet oikein... Ilkeyttäänkö ihmiset jättävät nousematta professoreiksi ja arkkiatreiksi? Perkeleellistä porukkaa me olemme.

No, esimerkiksi minä en ole suinkaan tohtori, professori enkä arkkitehti, mutta olisi minulla ollut täydet mahdollisuudet pyrkiä sellaiseksi. Niin sinullakin. Se, ettemme ole näiden mainittujen ammattien edustajia nyt, johtuu ihan omista valinnoistamme. Sinunkin ikäluokkasi Valtaojat, Enqvistit ja Lauermat sen sijaan ovat valinneet pyrkiä näihin ammatteihin. Tuskin heidän lapsuuden oloissaan, tai edes älyssään, on mitään niin ratkaisevasti korkemmalla tasolla kuin meidän, että heidän olisi ollut suuresti helpompaa valita uransa kuin meidän.

"mies metsänreunasta kirjoitti:Kaveri otti lopputilin, löysi sitten itse työpaikan lähempää kotiaan ja elätgetäävää perhettään (sellaistakin vielä sattuu, joku kouluttamaton elättää ihan ruumiillisella työllä perhettä, hyi olkoon), mutta ei siinä oikein voinut voinut alkaa koulutusmahdollisuuksia kiittelemään. Vaikka kaikille niin kaikkia mahdollisuuksia kai onkin...

Mahdollisuuksia on, kuten sanottu. Mutta ei mahdollisuus tarkoita automaattista onnistumista. Sinulla ja minulla on ollut mahdollisuus hakea vaikka yliopistoon. Minä olen hakenutkin, mutta en päässyt. SInulla ja minulla on mahdollisuus asettua ehdokkaaksi kunnallisvaaleissa. Minä olen niin tehnytkin, mutta en päässyt kunnanvaltuustoon.
Sinulla ja minulla on ollut mahdollisuus hakea ylipäätään johonkin korkeakouluun. Minä olen niin tehnytkin. Hupsis, pääsin, rimaa hipoen. :shock:

Sinulla ja minulla on ollut mahdollisuus käydä vaikka aikuislukio tai opiskella ammatti aikuisopistossa, missä tahansa vaiheessa elämää. Vieläpä siinäkin vaiheessa, kun omista vanhemmista on jo aika jättänyt.

Oppiarvoille ja toisten opiskeluille vittuilu on kuitenkin hieman erikoista. Jollakin on sellainen "oppiarvo" kuin pakolainen. Siitä huolimatta hänkin on saattanut opiskella itselleen ammatin suomalaisessa ammattiopistossa, tai jotkut jopa korkeakoulussa. Joitakin entisiä pakolaisia istuu nykyisin kunnanvaltuustoissa.

Ai niin mutta pakolaisillehan kaikki onkin niin helppoa. Helpompaa kuin meille, vai kuinka?
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ikzu » 19.10.2019 06:36:19

Tiedän ja tunnen aika montakin korkean oppiarvon saavuttanutta ihmistä, joilla ei sen ihmeemmät lähtökohdat elämään olleet. Alkoholismia kotona ja vanhempien eroamista. On sieltä silti diplomi-insinööriksi noistakin lähtökohdista noustu. Ja kotoa eivät takuulla saaneet mitään täyshoitoa opiskelujen avuksi. Yhden tiedän, jonka isä kuoli viinaan juuri, kun tämä vanha luokkakaverini oli siinä herkimmässä teini-iässä. Palomestariksi taitaa tällä hetkellä opiskella. Lisäksi kaveripiirissä on yksi maisteri, eikä hänkään varmasti ole hopeatarjottimella kaikkea saanut...

Itselläni on se alempi korkeakoulututkinto. Silläkin aika monenmoiseen paikkaan voisi pyrkiä. Sitten ne työnantajat vissiinkin arvostavat paljon hankittua työkokemusta. Muistaakseni se meni niin, että ihan piti itseni hakea sinne kouluun ja taisi olla vielä niinkin, että niitä kursseja ei kukaan suorittanut minun puolestani. Ei sekään nyt viheltelemällä läpi mennyt, kun piti tätä omaa alkoholismiaan selvitellä samaan aikaan.
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 19.10.2019 07:09:06

Niinpä tietysti.
Kaikilla on samat mahdollisuudet, köyhyydenkin saa elämäänsä vain tahallaan vääriä valintoja tekemällä.
Jättämällä opiskelematta itselleen hyvään asemaan oikeuttavaa opiarvoa.

Minun ja havaintojeni mukaan monen mun kohdalla elämä ei ole ihan noin suoraviivaisen helppo elettäväksi.

Jos itse on onnistunut, on ehkä helppo ajatella että tottakai jokainen muukin olisi voinut tehdä samoin.

Että luuserit ovat osansa valinneet, olkoot sitten nöyriä ja tyytyväisiä .
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ikzu » 19.10.2019 09:45:53

mies metsänreunasta kirjoitti:Niinpä tietysti.

Tarkoituksena ei ollut mitenkään väheksyä tai kieltää köyhyyden olemassaoloa. Pisti vain silmään, että tuosta tekstistäsi paistaa halveksunta näitä oppiarvon hankkineita kohtaan. Korjaa toki jos et näin ajattele.

Halusin sen vuoksi sanoa tämän, että ensinnäkin ne korkeat oppiarvot eivät tule vain "suoraviivaisen helposti" monellakaan, josko kenellekään. Sen takia käytin näitä tuttujani esimerkkeinä ja tätä lainaamani ilmaisua siis itse käytät. En myöskään ole missään väittänyt, että "luuserit ovat osansa valinneet" tai "jokainen muukin olisi voinut tehdä samoin", kuten sanot viestissäsi.

Sitä vain tahdon sanoa tässä, että niiden korkeiden oppiarvojen eteen pitää tehdä kovasti töitäkin ja noissa duuneissa mitä niillä haetaan yleensä vastuu on myös hieman eri luokkaa, kuin tämmöisillä tavallisilla suorittavan portaan työntekijöillä. Minun mielestäni näitä korkeita oppiarvoja pitäisi arvostaa, koska sieltä kuitenkin tulee suurin osa niistä ihmisistä, jotka ovat olleet ja ovat yhä päävastuussa tämän maan hyvinvoinnin luomisessa. Ja ennen kun tartut tähän pointtiin, niin sanotaan heti perään, että kyllä niissä korkeasti oppineissa niitäkin on paljon, jotka eivät sillä tittelillään kauheasti mitään ole tehneet tai saaneet aikaan. Ja joo, siellä on myös sitä suhmurointia. Mutta on siellä paljon myös rehellisyyttä ja tuloksellista työntekoa.

Sekin on myös ihan tutkimuksilla todistettu asia, että hyvätuloisista ja korkeasti koulutetuista perheistä tulevat lapset selkeänä enemmistönä suuntautuvat vanhempiensa tuloluokkiin ja koulutustasoa vaativiin ammatteihin. Köyhyys myöskin periytyy.

Mutta kuitenkin palataakseni tuohon pointtiini. Ei se mullekaan ollut kiva reitti sieltä omista kusiliemistäni 9 vuotta sitten lähteä ponnistamaan kohti jotain parempaa. Ja kun vähän katselee ympärilleen, niin kyllä niitä vastaavanlaisia esimerkkejä löytyy paljon muitakin. Se on pitkähkö tie ollut sieltä omista katkeruuksistaan tulla kohti seesteisempää ja vastuuntuntoisempaa elämää. Myöskään anteeksianto ei ole tapahtunut yhdessä viikossa, kuukaudessa tai vuodessakaan. Että siinäkään mielessä en voi olla samaa mieltä taaskaan tuosta käyttämästäsi ilmaisusta "suoraviivaisen helppo elämä elettäväksi". Se on aivan liian yksioikoinen ilmaisu oikeastaan lähes kenen tahansa elämästä käytettäväksi.
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 19.10.2019 15:19:51

Ei koulutus , ei oppiarvo eikä edes arvonimi tietenkään mitenkään ihmistä ainakaan huonommaksi tee. Kaikenlainen sivistys kai sentään yleensä antaa mahdollisuuksia ymmärtää asioita laajemmin ja jopa inhimillisemmin.

Ei ihmistä muuten tee huonommaksi sekään jos hän pärjää vaikka kolmiloikassa, vapaapainissa, keihäänheitossa tai kehonrakennuksessa.
Hyvin menee heilläkin, sikäli kuin olen havainnut.

Mutta millään noista ei ratkaista kaikkien ihmisten ongelmia. Paikkoja auringossa ei kilpailuun perustuvassa systeemissä yksinkertaisesti ole tarjolla rajattomasti.
Ei tarvita määräänsä enempää presidenttejä, konsernijohtajia, olympiavoittajia, ei myöskään keskitason johto- ja suunnitteluhenkilökuntaa eikä heidän vastuunkantamisesta johtuvaa stressiä purkavia psykologejakaan kuin tietty optimimäärä -ylimääräiset jäävät sitten automaattisesti odottamaan vuoroaan , kenties loppuelämäkseen.

Vaatimustason nostamisella ei oikeastaan lisätä loputtomasti hyvinvointia. Lähes mihin tahansa tehtävään vaaditaan nykyisin jonkinlainen tutkinto tai koulutus. Jos kaupan kassoille asetetaan (tai hakijoiden koulutustason noustessa asettuu) kaupan ja taloustieteen korkeakoulututkinto työhönpääsyn ehdoksi, niin mikä muuttuu? Kaupan kassoja tarvitaan tietty määrä, ja sieltä hakijoiden ylpäästä se otetaan, oven ulkopuolelle jää yhtä monta kuin nytkin.

Tietysti opiskelevat ihmiset ovat sitten poissa rumentamasta työttömyystilastoja, useinkin tuonne 25-30 ikävuoteen asti. Kun kuitenkin uumoillaan (tiedä sitten, aiheettako) työvoimapulaakin, kehitellään jo systeemejä joilla nykyiset viisitoistavuotiaina työelämään lähteneet (joutuneet) saataisiin tekemään töitään vielä vanhuksinakin.

Minusta tuossa voisi hiukan kohtuullistaa tavoitteita... tehtäis vaan niin päin edelleen että nuorempina töitä ja sitten vanhuudenkremppojen tullessa saisi lämmitellä sisätiloissa, eikä tarttis aamuisin enää termospulloonsa kahvia keitellä.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 19.10.2019 17:49:09

^ Mitä mieltä sinä metsänreunan mies olet ihan ammattikoulutuksesta ns. oppiarvona? Siis ammattitutkinnoista? Sellasillakin voi työllistyä joskus ihan kivasti, ja joillain aloilla on kohtalainen palkkakin. Paitsi naisvaltaisilla aloilla ei.
Suomeen kuitenkin kuulemma tarvitaan lisää hoitajia. Sekä lähihoitajia että sairaanhoitajia. Kyllä niihin hommiin jonkinlainen koulutus eli oppiarvo tarvitaan, ennenkuin muiden ihmisten hoitamisesta voi työssään kantaa vastuuta.

Tuntuu, että koulutuskeskutelu pyörii jossain yläilmoissa ihan turhaan. Viesteissä tuodaan esille presidentit, professorit., konsernijohtajat ja ties mitkä. Pelkän kansakoulun käymisen ja tohtorin arvon välissä on kuitenkin iso määrä eri asteisia koulutuksia, jotka käyneisiin suurin osa ihmisistä taitaa kuulua.
Miten olisi siis ihan ammattikoulutus, eli tuttavallisesti amis? Onko ihan kauhea sekin, kun ei sinnekään kaikki pääse. (no, kyllä melkein kaikki halukkaat pääsee, luulen)
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 20.10.2019 14:34:20

Taloudenhoito, entisen alkoholistinkaan taloudenhoito, ei ole riippuvainen vain yhdestä asiasta. Ei edes koulutuksesta.
Tekijöitä on jokaisen elämässä monia, ja niiden yhteisvaikutus on hankalasti laskettavissa.

Koulutus auttaa paremmalle oksalle, ei kai siitä ole edes erimielisyyttä. Kaikilla vaan ei ole aivokapasiteettia, varaa, muita voimavaroja, pitkäjänteisyyttä, mielenmalttia jota korkeakouluopintoihin tarvitaan.
Luulen, että myös alkoholismi useimmissa tapauksissa estää etenemisen.
Tiedän, on varmasti esimerkkejä siitä miten joku lahjakas vetää opinnot ja opinnäytteet kännissä läpi vaikkei muuten aina muistaisi edes missä on edellinen ilta vietetty. Suurimmalla osalla jatkuvasti juovuksissa olevista kuitenkin yhtälö on melko mahdoton.

Omia valintoja, niinpä tietysti, Ainakin se alkoholisoituminen. Tyhmyydestä ei ole kuulunut samanlaista arviota. Sitä ei ehkä usein itse valita.

Minua asiassa kuitenkin kiinnostaa enemmän se tilastollinen tosiasia, että aina on osa ihmisiä jotka kuuluvat heikommin koulutetujen joukkoon. Useimmiten kansakunnan heikommin koulutettuun viidesosaan kustakin ikäluokasta kuuluu likipitäen 20 prosenttia senikäisistä kansalaisista. Sattumaa vai korkeamman voiman ohjausta? Joka tapauksessa heillä tulee aina olemaan heikommat mahdollisuudet työllistyä hyväpalkkaisiin ja mielenkiintoisiin töihin kuin niillä muilla.

Jostain syystä sympatiani ovat enemmän heidän puolellaan. Kyllä ne aina pärjäävät joilla paremmat eväät on.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 20.10.2019 16:23:52

mies metsänreunasta kirjoitti:Koulutus auttaa paremmalle oksalle, ei kai siitä ole edes erimielisyyttä. Kaikilla vaan ei ole aivokapasiteettia, varaa, muita voimavaroja, pitkäjänteisyyttä, mielenmalttia jota korkeakouluopintoihin tarvitaan.

Jos nyt hetkeksi unohdetaan korkeakouluopinnot, ja keskustellaan vaikkapa ihan ammattikoulutuksesta, niinkuin edellisessä viestissä ehdotin. Ammattikouluissamme opiskelee runsaasti myös maahanmuuttajia, ja muita joiden lähtökohdat eivät ole ihan niin hyvät kuin parempiosaisilla kantasuomalaisillla.
Ammattikouluista löytyy myös joku linja niille, joilla ei sitä ns. lukupäätä niin hirveästi ole. Aikuisopistojen tutkinnot ovat lisäksi pitkälti näyttötutkintoja, joissa oppiminen osoitetaan käytännön työssä. Sellaisen lähihoitajakoulutuksenkin minä olen käynyt.

Jos aivokapasiteetti riittää internettiin kirjoitteluun, niin se riittää myös ammattiopintoihin. Ihmisellä voi tietysti olla muitakin esteitä opintoihin, mutta silloin hän tuskin on täysin työkykyinenkään.

mies metsänreunasta kirjoitti:Luulen, että myös alkoholismi useimmissa tapauksissa estää etenemisen.
Tiedän, on varmasti esimerkkejä siitä miten joku lahjakas vetää opinnot ja opinnäytteet kännissä läpi vaikkei muuten aina muistaisi edes missä on edellinen ilta vietetty. Suurimmalla osalla jatkuvasti juovuksissa olevista kuitenkin yhtälö on melko mahdoton.

Alkoholismi estää, mutta ihmisestä voi tulla jossain vaiheessa entinen alkoholisti, eikö vain? Itse asiassa useimmilla alkoholisteilla on mahdollisuus lopettaa juominen ja raitistua. Ja sitten mennä vaikkapa kouluun, ellei niitä aiemmin ole käyty. Alkoholismihan ei ole mikään ylhäältä annettu elinikäinen tuomio, jonka on langettanut jokin korkeampi voima, eihän? :)

mies metsänreunasta kirjoitti:Minua asiassa kuitenkin kiinnostaa enemmän se tilastollinen tosiasia, että aina on osa ihmisiä jotka kuuluvat heikommin koulutetujen joukkoon. Useimmiten kansakunnan heikommin koulutettuun viidesosaan kustakin ikäluokasta kuuluu likipitäen 20 prosenttia senikäisistä kansalaisista. Sattumaa vai korkeamman voiman ohjausta? Joka tapauksessa heillä tulee aina olemaan heikommat mahdollisuudet työllistyä hyväpalkkaisiin ja mielenkiintoisiin töihin kuin niillä muilla..

Jos olet sitä mieltä, että kyseessä on korkeamman voiman ohjaus, johon ihminen ei voi itse vaikuttaa mitenkään, niin sittenhän asia on sillä selvä. Mutta jos uskot mihinkään ihmisen omiin voimiin ja mahdollisuuksiin vaikuttaa omaan elämäänsä, niiin alistuminen ja rähmälleen heittäytyminen siihen huonoimpaan asemaan ei olekaan ihan pakollista.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat