Olet täällä

entisen alkoholistin taloudenhoito

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: entisen alkoholistin taloudenhoito

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 21.10.2019 07:49:57

Kaikilla ei tosiaan ole samoja mahdollisuuksia Suomessakaan. Mahdollisuuksia saattaa rajoittaa tai edesauttaa vaikkapa nimi.

"Suomalainen nimi on valtava etu Suomen työmarkkinoilla – tutkija lähetti tuhansia työhakemuksia eri nimillä ja tulokset hätkähdyttävät.
Työmarkkinoiden arvojärjestyksen huipulla on suomalaistaustainen nainen ja pohjimmaisena somalialaistaustainen mies."

https://yle.fi/uutiset/3-11023468
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 27.10.2019 07:54:23

"Kaikilla ei tosiaan ole samoja mahdollisuuksia Suomessakaan. Mahdollisuuksia saattaa rajoittaa tai edesauttaa vaikkapa nimi"
Kas kun huomasit.
Aloin jo hiukan väsymäänkin siihen "kaikilla on kaikki mahdollisuudet kun viitsii yrittää" -jumputukseen. Kun ei ole.
Eikä aina ole kiinni edes noin ilmiselvästä asiasta, jo nimessä tai ulkonäössä selviävässä aiheessa tipauttaa ihminen ennakkoluulojen perusteella kakkosluokkaan.

Onhan se helppoa sanoa että siitä vaan, kiipeämään tikkaita ylöspäin, kun se itseltä onnistuu.

Meissä on kuitenkin aina jonkun verran myös niitä jotka just nyt ovat siinä hommassa ja asemassa mihin rahkeet riittävät, siinä resurssiensa ylärajoilla. Joskus voi olla tekemistä senkin aseman pitämisessä. Eikä ole kanttia sanoa että minä nyt olen tämmöisenä duunarina paskaisissa haalareissani ihan vaan kun en ole vielä viitsinyt sinne ylöspäin itseäni nostaa... kun ei sellaista nousua ole näkyvissäkään.

Ihmisen elämä voi täyttä elämää , joskus kivaakin, vaihtelevaa, sopivasti iloja ja suruja sisältävää duunarin haalareissakin. Kunhan ne perusjutut sentään jotenkin ovat kunnossa. Ruokaa ja katto pään päällä, vähän vaatteenpuolta ja jokunen ihminen joiden kanssa voi edes ajatuksia vaihtaa ja helpata toisiaan ihan arkisissa asioissa.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 27.10.2019 08:21:23

Osalle tämän ymmärtäminen tuntuu olevan vaikeaa. Nimen ja vaikka ihonvärin lisäksi vaikuttaa epäoleelliset ulkonäköseikat kuten vaikka miehen lyhyys, naisen lihavuus, sekin jos on persoonallisuudeltaan epämuodikas kuten vaikka ujompi tai hiljaisempi. Myös muut, osin tiedostamattomat seikat vaikuttaa valintaan. Valitaan se itseä miellyttävä hyvä tyyppi, sen sijaan, että mietittäisiin millaista tekijää työ tai työpaikka itse asiassa tarvitsisi.

Radiosta kuuntelin ohjelmaa työttömyydestä, niin stigma tulee jo siitä, jos ehdit pudota työttömäksi. Olet heti epäilyttävä, laiska ja sinussa on mahdollisesti jotain vikaa. Sama ihminen jos ehtii vaikkapa ennen yt-irtisanomista vaihtaa itse työpaikkaa, onnistuu todennäköisesti siinä helpommin. Tätä ongelmaa lisätään jatkuvalla julkisella puheella vetelistä työttömistä, ainahan se jatkuvalla jauhamisella vahvistuu se käsitys epämääräisestä luuserijengistä.
Ikäsyrjintä on myös ihan todellinen ongelma. Osassa hakuprosesseja automatiikka seuloo syntymävuoden perusteella liian vanhat hakijat pois jo alukarsinnassa. Mitenkähän sitä työuraa sitten jatketaan, jos joka paikkaa halutaan nuorekkuutta kokemuksen sijaan? Hiljainen käytännön taito ja tieto ei siirry enää eteenpäin kokeneemmilta nuoremmille. Nuorilla taas olisi kenties uusin koulutus ja uusia ideoitakin, joten mahdollisimman monipuolinen työyhteisö luultavasti olisi tehokkain.
Rikkonainen työura voi vaikuttaa, hedelmällisessä iässä olevia naisia ei mielellään oteta vakinaiseen työhön vaan roikutetaan määräaikaisissa työsopimuksissa..jne
Syrjintää on paljon ja sille voi tehdä jotain vasta sitten, kun ongelma myönnetään.
Kaikilla ei samoja mahdollisuuksia ole. Eriytyminen voi alkaa jo lapsuudessa, toisia tuetaan koulunkäynnissä, kuljetetaan harrastuksiin ja köyhemmät seuloontuu eri kaveripiireihin jo harrastusten hintaerojen takia.

Tekijöitä tarvitaan tietysti monenlaisiin hommiin, jotta yhteiskunta toimii. Palkkaus tietysti saisi olla sellainen, että työllään elää. Jos tänne ajetaan käytäntö palkkojen halpuuttamisesta, niin jokuhan tahohan siitä hyötyy ja jos toimeentulon tueksi tarvitaan yhteiskunnan tukia, saisi paskapuheet laiskoista loisista lopettaa ja siirtyä jonkinmoiseen kansalaispalkkaan, jonka päälle sitten kykyjensä ja voimiensa mukaan tienaa lisää.
metsänpeitto (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 27.10.2019 15:06:46

metsänpeitto kirjoitti:Osalle tämän ymmärtäminen tuntuu olevan vaikeaa. Nimen ja vaikka ihonvärin lisäksi vaikuttaa epäoleelliset ulkonäköseikat kuten vaikka miehen lyhyys, naisen lihavuus, sekin jos on persoonallisuudeltaan epämuodikas kuten vaikka ujompi tai hiljaisempi. Myös muut, osin tiedostamattomat seikat vaikuttaa valintaan. Valitaan se itseä miellyttävä hyvä tyyppi, sen sijaan, että mietittäisiin millaista tekijää työ tai työpaikka itse asiassa tarvitsisi.

Nimi työhakemuksessa voi aiheuttaa esteen jo työhaastatteluun pääsylle. Ujous ja hiljaisuus, tai ulkonäkö, eivät yleensä näy työhakemuksissa niin että niiden perusteella evättäisiin jopa haastatteluun pääsy.

metsänpeitto kirjoitti:Kaikilla ei samoja mahdollisuuksia ole. Eriytyminen voi alkaa jo lapsuudessa, toisia tuetaan koulunkäynnissä, kuljetetaan harrastuksiin ja köyhemmät seuloontuu eri kaveripiireihin jo harrastusten hintaerojen takia.

Niin voi. Minunkin eriytymiseni alkoi jo lapsena. Alkoholistperheessä kasvaneena koulupinnarina, armovitosilla ulos peruskoulusta päässeenä. Peruskoulun päästötodistukseni keskiarvo oli 5,8.
Ihan tyystin kädettämäksi ja vomattomaksi oman elämäni suhteen en kuitenkaan heittäytynyt, vaikka vuosia kuluikin ns. hukkaan päihteiden kanssa sekoillessa. Toivottavasti mahdollisimman moni päihdeongelmainen tajuaa,että mahdollisuuksia on muuttaa elämäänsä, vaikka ankeuttajien kuoro pyrkisi lujasti pitämään hänet rähmällään ja huutaisi, että juoppo ja köyhä olet ja osaasi sinun on tyytyminen.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 28.10.2019 10:26:26

Joskus sen lamakauden jälkeen, kun pitkän työttömyyden ja totaalisen rahattomuuden jälkeen pääsin taas välillä töihin, keräilin sen mitä työkaluistani jäljellä oli ja hiukan innoissanikin taas työhön tartuin, tapasin kyllä semmoisenkin ihailtavan ylöspäinpyrkijän .

Kaveri teki hetimmiten selväksi että hänhän on näissä paskahommissa, apinan virassa ruumiillista työtä tekemässä ihan vaan väliaikaisesti. Ei hänen tarvitse, maailma on avoin ja hänellä on kyllä muutakin tiedossa. Työhön suhtautuminen oli samassa linjassa työkavereihin suhtautumisen kanssa; paskaa kaikki.

Vetihän se ajoittain mielen matalaksi, kun itselle oli just tullut semmoinen olo että pystypäs sentään johonkin tarpeelliseen ja työn tuloskin näyttää ihan semmoiselta että sitä vois vaikka muutaman kymmenenkin vuoden päästä käydä vilkaisemassa -ja tilipäiväkin jo häämötti...

Ei se kaveri kauan ainakaan samalla työmaalla ollutkaan, ehkäpä lähti sitten nousemaan arvossa... en ole mitään kuullut enkä kyllä ole ole kiinnostunutkaan. Työpaikan ilmapiiri jotenkin parani, kun me luuserit jäimme keskenämme, me joille se homma oli ihan omiaan. Semmoista jossa olimme ainakin omasta mielestämme edes pikkuisen hyviä ja omassa suppeassa maailmassamme sitten jopa vähän kehuimme toisiammekin ja pidimme sitä työtäkin semmoisena että siihen oli kannattanut aamulla tulla.

Ei minun maailmani siitä muuttunut ole. En sitten tiedä mitä olen menettänyt -voi olla hyväkin etten tiedä. Osaisinkohan tähän elämääni näin tyytyväinen ollakaan jos vaihtoehtona olisi selvä varmuus hukkaanheitetystä aurinkoisesta ja murheettomasta eliittielämästä onnellisena kuin kirkassilmäinen perhe Herätkää-lehden kannessa.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 28.10.2019 13:44:51

Juolahti mieleeni että osa ihmisistä on varsin kiinnostuneita hierarkioista ja suhtautuminen itsestä ylöspäin oleviin on lipevää ja nuoleskelavaa ja alaspäin halveksuvaa. Jos jonkun tällaisen ihmisen tuntee paremmin, on hupaisaakin katsella käytöksen täydellistä muuttumista riippuen onko vastassa alempi vai ylempi. Raskaaksi käy elämä, jos itse sattuu olemaan tämmöinen alempi ja suhde kovin läheinen.

En näitä tasohommia oikein ymmärrä ja hämmentyneenä olen seurannut eräänkin seurustelukumppanien kavalkadia ja jokaisen kohdalla loputon kiertäminen arvuuttelemassa muilta, onko tämä nyt hänen tasoisensa. Itsellehän sitä kumppania etsii, mitä siinä muiden mielipiteet tasosta tai tasottomuudesta vaikuttaa mihinkään suuntaan.

Omat pyrkimykseni eivät ole taloudellisia vaan elämänlaatuun liittyviä ja mielelläni väistelen eri tavoin näihin tasoihin takertuneita liittyivätpä ne yhteiskunnalliseen asemaan, tulotasoon tai kaikkialla käynnissä oleviin ulkonäkökilpailuihin. Porukat ja paikat joissa vertailu ja kisaaminen on vähäisempää, ovat mukavampia. Tämä lienee muuten lähiön ryyppyringinkin viehätys, ei tarvitse yrittää olla yhtään parempi mitä on. Mutta onneksi muitakin on.

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 28.10.2019 13:45:50

Tuli tuplana, poistin toisen.

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 29.10.2019 09:33:57

^ Niimpä. Hierarkioihin vetoaminen on joillekin luontaista, ja hierarkia-ajattelulla pyritään myäs dissaamaan ja puhumaan alentavasti eri asemassa olevista, katsottiin näiden sitten olevan ylempänä tai alempana. Joku voi esimerkiksi käyttää usein sanaa "paskahomma" tai "luuseri".
Joku voi arvella, että jollakin pakolaisella on varmaan helpompaa kuin itsellä. Joku voi syyttää kaikkia elämässään vähänkin parempaan pyrkiviä kiipimisestä tai lusikka suussa syntymisestä. Joku kokee suoranaisena loukkauksena sen, että joku on vaikkapa opiskellut enemmän kuin itse. Joku pahoittaa mielensä siitä, että joku raitistuu AA:ssa.

Minulle paskahommia ei olekaan, entisenä siivoojana ja nykyisenä lähihoitajana. Joillakin aloilla on tosin paska palkka työn kuormittavuuteen nähden, mutta itse työ ei ole sitä. Lähihoitajan työssä olen kuitenkin ollut tekemisissä ihmisen paskan kanssa useammin kuin joku ehtii kirjoittaa internettiin sanan paskahomma. Nykyisin en tosin enää lähihoitajan töitä tee, mutta arvostan syvästi sitä työtä tekeviä ja vaikkapa vanhustenhoidossa puurtavia. Kaikki eivät varmaan arvosta, koska löhihoitaja on oppiarvo, jonka saavuttamiseen pitää varmaankin olla jonkin sortin kiipijä.

Se työ pitää tehdä hyvin, mihin ryhtyy, oli se työ sitten lattioiden luuttuamista, politiikassa toimimista tai vaikka viranomaisena toimimista.
Itse en tosin ollut ehkä kovin hyvä siivooja, johtuen siihen aikaan tapahtuneesta tiuhasta ryypiskelystä. Olin kuitenkin jostain syytä tykätty työpaikallani. Vielä nykyisinkin joku entinen asiakas, eli sen laitoksen työntekijä jossa olin siivoamassa, saattaa törmätessään pysäyttää minut jossain ja jäädä vaihtamaan sanan tai pari. Nyt, 10 vuoden jälkeenkin.
Kannatti istua niiden ukkeleiden kanssa tupakkahuoneessa päivät pääksytysten nauramassa ja mukavia juttelemassa. :D Eivät ainakaan pahalla muista, vaikka usein maanantaisin ei siivoojaa näkynyt mailla halmeilla.

Jos sen siivoojan hommankin olisi ottanut tosissaan ja hoitanut sen ihan kunnolla, siinäkin olisi ollut mahdollisuus päästä ns. ylöspäin: palveluohjaajaksi, sitten ties ties vaikka lähiesimieheksi. Ei minua kiinnostanut. Pysyin kuitenkin siivoojana 7 vuotta, josta viimeiset vuodet opiskelin työn ohessa lähihoitajaksi. Päivät luuttusin lattioita ja illat istuin ammattiopiston penkillä.

En ole koskaan oikein ymmärtänyt, että esim opiskelu ja elämässä parempaan pyrkiminen saattaa olla jollekin vittuilun aihe. Höpistään erikoisia juttuja "hyväveliverkostoista" ja ties mistä hierarkioista. On se raitistuminenkin vähän sellaista hierarkiassa ylöspäin pääsemistä, varsinkin jos on sattunut olemaan sitä ennen rapajjuoppo tai nisti.

"Luuleekohan se olevansa nyt jotenkin parempi ihminen?" tuhahtaa monikin ryyppyhenkilö tavatessaan raitistuneen, entisen juomakaverin.
Aina on ihmisiä, joita jostain syystä kirpaisee se, että joku raitistuu, opiskelee itselleen ammatin, saa parempaa palkkaa kuin itse, saavuttaa itselleen mieluisan työn. Aina on ihmisiä, joita kirpaisee se että joku saavuttaa unelmansa, vaikka se ei olisi keneltäkään millään tavalla pois. On jopa ihmisiä, joita kirpaisee se, jos joku raitistuu väärällä tavalla.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 29.10.2019 11:22:27

Erinomaisen ihmisen on toki helppo sanoa että oma vika kun olet tuollaiseksi luuseriksi ryhtynyt -minäpä näytän vaikka mallia miten noustaan -yhä korkeammalle ja nopeammin ja voimakkaammin ja mitä niitä nyt sitten olikaan, niitä arvoja.

Kuitenkin on myös meitä joiden rahkeet riittävät suhtkoht mukavasti siihen mitä nyt tekee, mutta resursseja vaan ei ole suorituskyvyn moninkertaistamiseen.
Kaikenlaista -semmoista pienempää, niinpä niin- olen elämässäni tehnyt ja jotenkuten leipäni hankkinut. Niissäkin hommissa, mm. yrittäjänä parilla eri alalla, olen joskus ollut ihan siellä suorituskykyni ylärajoilla, pahimmissa mutkissa alkoi jopa usko omaan pystymiseen horjumaan.

Ei siis ollut fyysistä eikä aivokapasiteettia juurikaan enempään. Kuuntelen kyllä sujuvasti näitä viisauksia ( mikset lukenut vaikka tähtitieteen tohtoriksi tai psykiatriksi, olisihan niistä hommista paljon paremmat eläke-edutkin kerännyt...)

Siitä huolimatta, aion ainakin yrittää säilyttää uskon itseeni ihan ihmisarvoisena vaikken niin kilpailuissa ole pärjännyt enkä kunniamerkkejä ansainnut. Ja sitä paitsi, ihan näin meidän kesken, voin minä sen kertoa että elämä on tämmöiselläkin äijällä useimmiten ihan helkutin kivaa.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 29.10.2019 14:32:54

^ Minä en vaan tiedä, missä niitä "erinomaisia" tai erinomaiseksi syytettyjä ihmisiä on. Eikö moinen ihmisten jaottelu "erinomaisiin" ja "luusereihin" ole juuri sitä eriarvoisuuden ja hierarkioiden pönkittämistä?

Tällä foorumilla tuskin on noita pelättyjä ja vihattuja erinomaisia ihmisiä, vaan täällä on entisiä juoppoja, alkoholisteja ja ehkä entisiä alkoholistejakin. Sellaisia, jotka ovat mokanneet elämässään kaikenlaista ja hölmöilleet kuka milläkin tavalla.

Tööllö on sellaisia ihmisiä, jotka ovat rämpineet läpi lasisen lapsuuden koulupinnarina ja päässeet peruskoulusta läpi armoviitosilla. Täällä on sellaisia ihmisiä, jotka ovat tärisseet katkaisuhoidossa useampia kertoja, ja olleet lähellä päättää päivänsä jonkun käsittämättömän kännisekoilun seurauksena.
Täällä on ihmisiä, joilla on kymppitonnien velat ulosotossa.

Mutta täällä on myös ihmisiä, jotka ovat saaneet pikkuisen jotain aikaan paremman elämän eteen. Raitistuneet, kenties opiskelleet itselleen ammatin myöhemmällä iällä. Kenties jopa toteuttaneet jonkun unelmansa, kuten vaikkapa kirjan kirjoittamisen.
Jos nämä ihan pikkuisen elämässään eteenpäin päässeet ovat niitä halveksuttavia erinomaisia ihmisiä, niin sittempä on.

mies metsänreunasta kirjoitti:Ei siis ollut fyysistä eikä aivokapasiteettia juurikaan enempään. Kuuntelen kyllä sujuvasti näitä viisauksia ( mikset lukenut vaikka tähtitieteen tohtoriksi tai psykiatriksi, olisihan niistä hommista paljon paremmat eläke-edutkin kerännyt...)

Miksiköhän muuten aina näissä argumenteissa vedetään överiksi heittämällä kehiin jotkut ihme töhtitieteen tohtorit tai psykiatrit. En minäkään ole mikään tohtori.
Miksei tavallinen ammattikoulu ole kelvannut? Ammattikoulun on käyneet monet tyhmemmätkin kuin sinä. Samoin lukion, kenties jopa ammattikorkeakoulun.
Jos päänuppisi pystyy tuottamaan 7000 viestiä tälle foorumille alle 10 vuoden aikana, niin äkkiä sinä yhden pari vuotisen ammattikoulun olisit käynyt. Siis jos olisit halunnut. Mutta ehkä et helunnut? Se on sitten taas se oma valinta, joka on ihan ok. Mutta voi kai sen myöntää, että se on oma valinta, eikä heittäytyä voimattomaksi ja ihan päättömäksi. Varsinkin jos sitä voimattomaksi heittäytynistä olet itsekin aina kritisoinut? :)
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 29.10.2019 14:50:59

Jos sinulla vadelmamunkki on käsitys, että vaikkapa minun kirjoitukseni ovat suunnattu sinulle, koskevat sinua tai ovat vittuilua sulle, niin käsitys on väärä. Vastasin sulle siihen hoitoketjuun, minkä aloitit.
Sun keskiarvot ja ponnistelut on aika moneen kertaan käyty läpi, enkä ole niiden arvoa vähätellyt ollenkaan. Enkä haukkunut mitään töitäkään paskaduuneiksi vaan lähinnä työehtoja.
Hemmetin narsistinen ajattelutapa, että joka tuutista nyt sinulle vittuillaan. Myös ihan sinuun liittymättömiä asioita kai täällä voi kirjoitella? Alkaa olla naurettavaa jo tämä, mitä ihmettä sä otat itseesi ihan kaiken, joka ei ole edes sinun piikittelyksi suunnattu? Poimit jostakin yhden lauseen ja ohitat koko muun kirjoituksen ja juutut loputtomiin puolustamaan omia valintojasi ja tekemisiäsi, vaikkei niitä edes kukaan kritisoi.
Jokaisella on oma tiensä ja omat tavoitteensa ja ne on varsin erilaiset kullakin.
Vainoharhaista touhua tuo kuvittelu jo on.

Tämä "keskustelukin" on täysin toivotonta, koska olet päässäsi luonut minusta jonkinlaisen mielikuvitushahmon, keksinyt mulle puoluekannan (perussuomalaiset), keksinyt mulle mielipiteitä mm sen että jotenkin vastustaisin kouluttautumista tai yritystä parantaa omaa elämäänsä. Keksinyt, että käyttäisim termiä paskaduunit, vaikka siihen keskusteluun kommentoin, että minusta kyse on työn sisällön sijaan työehdoista.
Mitä enemmän päässäsi tätä jauhat ja tänne palstalle mun suuhun sanoja ja keksimiäsi mielipiteitä syötät, sen todemmalta luomasi hahmo tietysti tuntuu.
Mitä jos joskus oikeasti lukisit, mitä olen kirjoittanut, niin tätä keskustelua pystyttäisiin käymään niin, että me kumpikin itse kerrotaan ne mielipiteemme? Muuten tämä on kuin barbileikki, yksi leikkii ja keksii kaikille nukeille itse vuorosanat. Keskustelu päihdehoidosta sun kanssa sen sijaan oli ihan kiinnostava, mutta tämä on ihan hanurista. Toisekseen kun en edes tässä ketjussa kirjoittanut mitenkään sinulle, kuten alussa mainitsinkin.
Nytkin niin ovelasti tyystin ohitit ikäsyrjinnän, kun aloit mun kirjoitukseen vastausta lainausten kanssa tuutata. Se nyt ainakin on olemassa oleva syrjinnän muoto työelämässä.

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 29.10.2019 17:20:17

metsänpeitto kirjoitti:Jos sinulla vadelmamunkki on käsitys, että vaikkapa minun kirjoitukseni ovat suunnattu sinulle, koskevat sinua tai ovat vittuilua sulle, niin käsitys on väärä. Vastasin sulle siihen hoitoketjuun, minkä aloitit.

En ole tulkinnut niin. Viittasin vittuilulla ihan muihin juttuihin, enkä niilläkään mihinkään, minkä kokisin henkilökohtaisesti minulle suunnatuksi. En minä AA:n haukkumistakaan ota henkilökohtaisesti, vaikka joskus olen käynyt AA:ssa.

metsänpeitto kirjoitti:Sun keskiarvot ja ponnistelut on aika moneen kertaan käyty läpi, enkä ole niiden arvoa vähätellyt ollenkaan. Enkä haukkunut mitään töitäkään paskaduuneiksi vaan lähinnä työehtoja.
Hemmetin narsistinen ajattelutapa, että joka tuutista nyt sinulle vittuillaan. Myös ihan sinuun liittymättömiä asioita kai täällä voi kirjoitella?

Saa kirjoittaa. Ja myös minä saan kirjoittaa itseeni liittymättömiä juttuja ja myös itseeni liittyviä juttuja niin paljon kuin haluan. Toistan: en koe että minulle vittuillaan. En koe niin, vaikka paiskaisit päälleni minkälaisen ad hominem-ripulin.
Ja vaikka vittuiltaisiinkin, niin ei se mitään. Kestän vittuilua aika hyvin. 8)

metsänpeitto kirjoitti:Alkaa olla naurettavaa jo tämä, mitä ihmettä sä otat itseesi ihan kaiken, joka ei ole edes sinun piikittelyksi suunnattu? Poimit jostakin yhden lauseen ja ohitat koko muun kirjoituksen ja juutut loputtomiin puolustamaan omia valintojasi ja tekemisiäsi, vaikkei niitä edes kukaan kritisoi.
Jokaisella on oma tiensä ja omat tavoitteensa ja ne on varsin erilaiset kullakin.
Vainoharhaista touhua tuo kuvittelu jo on.

Ei ole mitään vainoamista, eikä harhoja, eikä varsinkaan vainoharhoja. Vainoamista tapahtuu ihan jossain muualla, muilla alustoilla ja muilla kentillä, eikä sekään ole koskaan kohdistunut onneksi minuun.
Vainoamista ei ole tällä anonyymillä foorumilla, jossa kukaan ei edes tiedä toisten oikeaa henkilöllisyyttä, jota saattaisi sitten vainota.

metsänpeitto kirjoitti:Tämä "keskustelukin" on täysin toivotonta, koska olet päässäsi luonut minusta jonkinlaisen mielikuvitushahmon, keksinyt mulle puoluekannan (perussuomalaiset), keksinyt mulle mielipiteitä mm sen että jotenkin vastustaisin kouluttautumista tai yritystä parantaa omaa elämäänsä. Keksinyt, että käyttäisim termiä paskaduunit, vaikka siihen keskusteluun kommentoin, että minusta kyse on työn sisällön sijaan työehdoista.

Nyt sinä itse otat itseesi lausumia, joita ei todellakaan ole sanottu sinulle. Paskaduuni-temiä käytti mies metsänreunasta, et sinä. Hän on käyttänyt myös usein termiä "luuseri", tai äskettäin termiä "erinomainen ihminen".
En ole väittänyt sinun, metsänpeitto, sanoneen noita asioita. Enkä ole väittänyt tietäväni puoluekantaasi, vaikka joku argumenttisi olisikin samankaltainen kuin jonkun puolueen argumentit.

metsänpeitto kirjoitti:Mitä enemmän päässäsi tätä jauhat ja tänne palstalle mun suuhun sanoja ja keksimiäsi mielipiteitä syötät, sen todemmalta luomasi hahmo tietysti tuntuu.
Mitä jos joskus oikeasti lukisit, mitä olen kirjoittanut, niin tätä keskustelua pystyttäisiin käymään niin, että me kumpikin itse kerrotaan ne mielipiteemme? Muuten tämä on kuin barbileikki, yksi leikkii ja keksii kaikille nukeille itse vuorosanat. Keskustelu päihdehoidosta sun kanssa sen sijaan oli ihan kiinnostava, mutta tämä on ihan hanurista. Toisekseen kun en edes tässä ketjussa kirjoittanut mitenkään sinulle, kuten alussa mainitsinkin.

Sinä itse laitat suuhuni sanoja joita en ole sanonut. En ole luullut sinun kirjoittavan minulle noissa edellisissä viesteissäsi.
Sinä olet kuitenkin joskus heitellyt minulle halventavia kommentteja kuten "missä todellisuudessa sinä elät" jne. Ja sitten kun minä kerron missä todellisuudessa elän, tai millaista elämäni on ollut, niin paskaahan siitäkin tulee sinulta niskaan.
Aion kuitenkin edelleen jatkaa elämästäni kirjoittamista, ja tiedätkö mitä metsänpeitto, minun peruskoulun päästötodistukseni oli 5,8. Deal with it!

metsänpeitto kirjoitti:Nytkin niin ovelasti tyystin ohitit ikäsyrjinnän, kun aloit mun kirjoitukseen vastausta lainausten kanssa tuutata. Se nyt ainakin on olemassa oleva syrjinnän muoto työelämässä.

OHITIN OVELASTI!? No huhhuh, helvetti sentään. :o Minä kirjoitin, että ihmisen nimi saattaa muodostaa esteen työhaastatteluun pääsylle, jos nimen perusteella voi arvella työnhakijan kuuluvan johonkin vähemmistöön. Se on vähintään yhtä fakta kuin ikäsyrjintäkin. Siitä on tehty ihan tutkimuksia ja kokeita käytännön työelämässä. Ei sen kertominen ole mitään ovelasti ohittamista.

Lopeta purkamasta pahaa oloasi minun niskaani. Sinun ongelmasi eivät ole minun syytäni.

PS. Äh, antaa olla. Ignoroin sinut nyt, niin en ainakaan vahingossakaan luule sinun kirjoittavan jotain minulle. Pyydän, että jätät minut siis rauhaan.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 30.10.2019 08:10:50

Jotain muutosta on pitkällä tähtäimellä taloudenpidossani tapahtunut.
Nuorempana oli usein sellainen olo että olen kertakaikkiaan syntynyt kaksi viikkoa liian aikaisin. Silloinkin, kun tuloja oli, rahat usein loppuivat jo pari viikkoa ennen seuraavaa tiliä. Ja sitten piti vipata. Kun sitten tilistä maksoin ensin vipin pois, olikin selvää ettei samalla kulurakenteella raha taaskaan riittänyt kuin parin viikon päähän seuraavasta tilistä. Jotenkin muistan homman tuollaisena roikkuneen aika pitkään. Ei se pahentunut mutta ei parantunutkaan.

Ne isommat myllerrykset sitten myöhemmin, ne tietysti muuttivat kuviot aivan erilaisiksi, suuntaan jos toiseenkin, vuosien kuluessa.

Nyt kun sitten tilanne on tasaantunut (ei se pelkästään juomattomuuden ansiota ole, mutta kyllä sillä merkityksensä on) ja vuosien kokemuksella voin kertoa että tällaisella noin tuhannen euron kuukausitulolla pystyy kyllä syömään ja asumaan, pitämään elämänsä ihan kohtuullisena. Ei tässä tietysti kovin kalliisiin harrastuksiin ole varaa, mutta onnekseni en ole sellaisia edes kaivannut.

Tänään sitten taas hiukan parannusta talouteeni, on alkamassa työpäivä. Yhden päivän työsuhde, joten siinä hommassa nyt sitten eletään vain päivää kerrallaan -huomiseksdi ei jätetä. Tosin se lyhytnäköisyys kohdistuu vain tekemispuoleen, ne muutamat kympit jotka siitä saan, voivat sitten kulutuspuolella hyvinkin jakaantua useammalle päivälle.

Meikäläiselle todellakin kelpaa päivänkin työsuhde, joskus voi olla parin tunninkin mittaisia. Ei ole varaa alkaa nyrpistelemään nokkaa, niin mielellään kuin ottaisikin hiukan pitempiaikaisia, kuukaudenkin, työputkia. Jo senkin takia, että tällaisessa yhden päivän hommassa kun osa edellistä päivää jop menee työkalujen kokoonhaalimiseen ja materiaalihankintojen miettimiseen, ja työtä seuraavana päivänä saa yleensä sitten kantaa autoon kertynyttä purku- ym jätettä keräyspisteisiin ja nostella kamppeita takaisin varastoon. Jos nekin laskee työajaksi niin kovin jää pieni tuntipalkka... mutta eipä kannata niin asiaa ajatella. Joskus kun tulee hätäpäissään tehtyä oikein kireä urakka jostrain pikkuhommasta niin voi olla viisaampi funtsia että tenpä tässä nyt hyvänhyvyyttäni aamupäivän talkoilla niin iltapäivästä saan jo ihan asiallisen tuntipalkan... se on vähän miten asennoituu... kai siitä työstä yleensä aina edes jotain itselle jää.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 30.10.2019 12:00:53

Diakonia-ammattikorkeakoulun #Työnimi -kampanja voitti vuoden rekrytointiteko-palkinnon. Eli tämä on juuri se kampanja, johon liittyi tutkimus, jossa julkisuuden henkilöt pistivät työhakemuksia salanimillä, ja salanimet olivat tyypillisiä romanien nimiä.
https://www.diak.fi/2019/10/28/tyonimi- ... zWdnGPDStI

Esim. Jari Sarasvuo ei saanut kutsua edes tyähaastatteluun omalla cv:llään ja omilla tiedoillaan, jos pelkkä nimi oli niissä muutettu sinänsä varsin komeaksi Dimitri Hagertiksi. :idea:

Minullekin riittää ihan hyvin yksi päivä töitä joskus. Esimerkiksi marraskuulle minulla on sovittuna vain yksi "oikea" työpäivä, mutta sen lisäksihän minulla on kirjoitustyötä, joka saattaa joskus johtaa joihinkin tienesteihin, mutta ei ole tietoa miten isoihin ja millä aikataululla.
Toivon, että ensimmäiset apurahapäätökset tulisivat jo marraskuussa.

Tänään minulla on rahaa hallussani tasan 0,03 euroa, eli pankkitlin saldo näyttää 3 centin katetta. Onneksi sentään plussan puolella, eikä miinuksella. :D No, huomenna sinne onneksi kilahtaa lokakuun keikkatöiden palkka.

Liityin Sanastoonkin. Saan pienen korvauksen siis aina, kun kirjaani lainataan kirjastosta. Kuulin jostain, että korvaus on suuruudeltaan 0,4 euroa per laina. Kahdesta lainasta kasassa on siis jo 1 naisen euro. Ensimmäisen kerran niitä tilitetään minulle joulukuussa 2020.
Sitä odotellessa. 8)
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat