Olet täällä

entisen alkoholistin taloudenhoito

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Terve itsekkyys ei ole tunteettomuutta

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 11.10.2019 15:59:57

1970 kirjoitti:Mut on interneetterissä paljon hyvääkin.
Sieltä voi ottaa haluamansa ja olla antamatta vastineeksi yhtään mitään.
Kätevää ja kaunista. Ei käsittääkseni päde aidoissa ihmissuhteissa,
tässä fyysishenkisessä ja oikeassa maailmassa.

Ja minä rakastan u-tubea ja musiikkia !

ps. Pitkä "plinkki-ura" vertautuu usein poliitikon uraan eli
se päättyy väistämättä aina tappioon !

Joka kerta tulee uusi aalto ja uudet tyypit, vaikka ne kelaakin samoja juttuja kuin 10 v sitten
ja tuo sen kertainen tuore ryhmittymä pyyhkäisee vanhan kuonan ja konkarit veke, aivan niinkuin
pitääkin osana luonnollista ja rotaatiomaista kehitystä, jotta kaikki voi alkaa alusta !

:arrow:

:D
Osuva vertaus muuten tuo plinkki ja politiikka. Pyörää keksitään uudelleen molemmissa. Muttei se tämän arvoa vähennä, ehkä päinvastoin. Raitistumisessa kumminkin ne oivallukset on oltavakin osin samoja. Vähintäänkin siinä, että on tainnut käydä niin, että alkoholissa tapasi voittajansa, joka pisti polvilleen oikein kunnolla ja uusintaotteluita on syytä välttää, jos henkensä ja järkensä haluaa säilyttää.
On netissä paljon hyvääkin. Ennen pienillä piakkakunnilla saattoi joku "erilainen nuori" tuntea itsensä varsin yksinäiseksi, mutta nyt on mahdollisuus löytää muitakin samoin ajattelevia vaikka ympäri maailmaa. Tietoa erinäisiin asioihin löytää helposti. Ongelmiinkin ja ehkä sitten on hepompi niihin apua lähteä etsimään.

mies metsänreunasta kirjoitti:Terve itsekkyys on kai normaalia riippumattomuutta muiden tyrkyttämistä vaikutteista.
Sitä että tietää pystyvänsä ajattelemaan itse ja päättämään omista tavoitteistaan ja keinoistaan niihin pääsemiseksi.

Ei se mitenkään sulje pois sitä, että muiden ihmisten kanssa tehdään yhteistyötä ja mietitään yhdessä mikä missäkin asiassa parasta olisi.
Mutta laumassa määkimistä ja juoksemista se auttaa välttämään.

Ehkä se ei olekaan itsekkyyttä, vaan ihan tavallista elämää. Ymmärretään omat asiat omiksi asioiksi ja yhteiset asiat yhteisiksi. Ja sovitetaan ne toisinsa.

Ehkä käyttäisin sanaa terve itsenäisyys tai itseohjautuvuus ennemmin kuin itsekkyys.
Soisi tosiaan, että kyky tehdä yhteistyötä erilaisten ja eri tavalla ajattelevien kanssa säilyy yhteiskunnan eri tasoilla. Joskus harmittaa, että monilta oman viiteryhmän etuja ajavilta saattaa kokonaisuus unohtua. Köyhyys ja syrjäytyminen vaikuttaa myös varakkaampiin ainakin siten, että turvattomuus lisääntyy, ehkäpä myös omaisuus ja väkivalta rikokset. Haluaako välttämättä kukaan sitäkään, että on aidattuja ja vartoituja asuinalueita ja yhtään paksumman lompakon kanssa ei voi jalkautua rahvaan pariin lainkaan ilman vartijoita?
metsänpeitto (poistunut käyttäjä)

Re: entisen alkoholistin taloudenhoito

ViestiKirjoittaja 1970 » 12.10.2019 06:46:25

Huomenta. Ostan tuon terveen itsenäisyyden.

Se on silti vähän eri asia, kuin terve itsekkyys, joka on mielestäni täysin välttämätön etenkin raitistumisen alussa, kun laitetaan happinaamari itselle, eikä koko lentohenkilökunnalle.

Maailmanparantamista vierastan ja esimerkkinä käy ihan hyvin ilmastonmuutos, jossa maapallo vertautuu ammeeseen, jonka jenkit ja kiinalaiset on jo paskoneet täyteen. Tässä on jo vuosien ajan todella paljon pidetty kauniita puheita ja komeita illallisia ilman mitään konkretiaa. Talk is cheap.

Epämiellyttävä totuus on, todellinen muutos alkaa vasta sitten, kun seuraava tai sitä seuraava USA:n presidentti sen käynnistää ja pakottaa Kiinan mukaan. Muiden maiden teot on isolta osin harrasteluteatteria, joiden vaikutukset osaltaan toki kohentaa yksilön omaatuntoa. Tunnepitoinen reaktio tunkee usein esiin ensimmäisenä, mutta asian voi nähdä tyystin poliittisena ja taloudellisena pelinä.

Niin amerikkalaisvetoinen systeemi tällä planeetalla on, että velkaisin maa johtaa kaikkia ihmisiä koskevia hankkeita ! Maa, jossa on vain pari suurta puoluetta ja presidentinvaaleissa valitsijamiesvaalimenettely, jota ei pahemmin voi demokratiaksi kutsua.

Lajina ihminen tulee tuhoutumaan ja maapallo korjaa sen jälkeen itsensä.

Mut menee politikoinniksi tätä tahtia. En ole minnekään instanssiin ees pyrkimässä, en edes tämän palstan maisteriksi, vaan istun kakkaamossa ja suuntaudun pian tän päivän rientoihin.

Suutelen naistani, syön hänen kanssaan aamupuuroa ja kohta kusetan antaumuksella koiraani.

Ja raitistaminen on kuin massin laittamista puskurutilille.

That's reality, man.
aye
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 12.10.2019 08:41:46

1970 kirjoitti:Huomenta. Ostan tuon terveen itsenäisyyden.

Se on silti vähän eri asia, kuin terve itsekkyys, joka on mielestäni täysin välttämätön etenkin raitistumisen alussa, kun laitetaan happinaamari itselle, eikä koko lentohenkilökunnalle.

.

Eri asiathan nuo ovat, molemmat todella tarpeellisia. Tuo terve itsenäisyys ei muuten edes takaa tervettä itsekkyyttä. Olen kokenut, että olen monella tapaa vapaa normeista ja muiden mielipiteistä ja pystynyt tekemään valintoja itsenäisesti. Läheisissä ihmissuhteissa saatan silti kadottaa osan terveestä itsekkyydestä, auttaa vaikka olen väsynyt tai jollain tapaa kiltteyttäni suostua ikävään kohteluun ja tämä laskee omaa elämänlaatu ja vaikuttaa terveyteenkin.
Tervettä itsekkyyttä on rajojen vetäminen. Olen raitistunut ja raittiina pysynyt, vaikkei terve itsekkyys ole aina onnistunut. Nyt haluan päästä eteenpäin tässäkin ja haluan elämääni enemmän tilaa omille asioille ja tavoitteille.

ViestiKirjoittaja 1970 » 12.10.2019 09:39:14

^ Juuri tollasta täyspäistä, ehjältä vaikuttavan ihmisen pohdiskelua, eikä varmaan vain teoriaa.
^ Ootko metsänpeitto muuten ollut täällä aiemmin jollain muulla nimmarilla ?

Aika paljon on myös ollut näitä metsä-liitteisiä nickejä. Eihän ne kaikki tietenkään sukua keskenään ole.

On henk.koht. kaksi (2) jengiä, joita arvostan: ns. normaaleja ihmisiä, jotka jo vähän enempi tuntevat itseänsä ja elämää.
Kohta kaksi: kaikista kemikaaliryhmistä irtipäässeitä tyyppejä ja itselle ja muille haitallista elämäntapaa muuttaneita.

Esimerkkinä siviilistä ja todellisesta elämästä eräskin entinen työkamu, joka lopetti todella pitkän vankilakierteen,
vierotti itsensä piristä, pääsi irti viunasta ja pillereistä, jätti taaksensa rikollisen elämäntyylin ja painoakin pudotti about 40 kg.
Näitä vastaavaan kyenneitä ja elossaolevia jamppoja on todella vähän, sillä muutos mistä vaan koukusta on todella vaikeaa.

Narkki, sekakäyttäjä, holisti, sillä ei sen addiktion luonteen osalta ole minulle liiemmin merkitystä. Laittomuus vaikuttaa muulla tavoin. Juopoissa on vieläkin liikaa ennakkoluuloisia, vanhan ja hitaan maailman ajatteluun taipuvaisia, katkeria ja kammottavia kummituksia. Miettiessäni tätä tulen siihen johtopäätökseen, että alkoholi sinällään tekee jotain aivoille ja käytökselle, kun vaan tarpeeksi kauan ja vuosikaupalla jaksaa dokata eli se saatanan tärpätti tuottaa kaatajalleen oireita, jotka ovat kuin sairauskertomuksesta. Viunan perkele synkistää, masentaa, kaventaa ja supistaa ja lopulta tappaa henkisen kapasiteetin,
joka ensin elokuvamaisen hitaalla kamera-ajolla pienenee kuin *pyy maailmanlopun edellä.

Ja eihän mikään keholle vieras substanssi tee erityisen hyvää tai pitkässäkään juotannassa ja juoksussa autuaan onnelliseksi.
Sitä ei vaan asiaa myöntämätön tahdo edes ymmärtää... and 2 much love will kill u 2.

*Pyyn esiintymisalue ulottuu Euroopan havumetsäisiltä alueilta kauas Venäjän taigalle.

Suomessa pyitä tapaa lähes koko maasta, lukuun ottamatta pohjoisinta Tunturi-Lappia. Runsaimmin niitä on kuitenkin Oulun eteläpuolella. Pyy viihtyy hyvin vesistöjen läheisyydessä. Kannat ovatkin runsaimmat Järvi-Suomessa. Ahvenanmaalle pyy istutettiin 1920-luvulla, jota ennen siellä ei niitä tavattu, sillä pyy on metsien asukas, joka kammoaa laajojen vesistöjen ylityksiä. Ahvenanmaan kanta on pysynyt elinvoimaisena. Suomessa pesii arvioiden mukaan 400 000–500 000 paria

Noniin finanssiketjulle rauha.

Tossa vielä tosta pitkästä plinkkurailusta vanha, paljolti vaan asianlaidan toteava kommentti:
just when I thought I was out, they pull me back in! -> https://youtu.be/S-IkWpm7TS0

Ei se fyrkka vaan voi olla tärkeintä ja tämän sanon ihan onnellisena köyhimyksenä :lol:
:arrow:
Viimeksi muokannut 1970 päivämäärä 12.10.2019 10:09:47, muokattu yhteensä 1 kerran
aye
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 12.10.2019 09:47:35

Olette oikeassa, Metsänpeitto ja 1970, sanojen itsekkyys ja itsenäisyys vertailussa.
Myönnän, sanankäyttöni oli vähintään hutiloitua, pitäisi harkita.
Kirjoittaminen on siitä mukavaa, että harkita voi -ei sen seuraavan sanan naputtelulla niin sekunnin murto-osan kiire ole.
Ja, keskustelu kirjoittelulla on muutenkin selkeämpää ja tarkempaa kuin puhuen paapattaminen -siinähän menee niin puhujalta kuin kuulijaltakin suuri osa sekä ilmaisten että vastaanottaen korkeintaan vähän sinnepäin.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 12.10.2019 16:49:45

metsänpeitto kirjoitti:Kun mietin sitäkin, että viinaan kuolee todella moni, niin omalla kohdallani se, että olen alkoholiongelmasta päässyt eroon, tuntuu ihmeeltä ja tunnen siitä kiitollisuutta ja joskus jotain... en nyt syyllisyyttä vaan jotain haikeutta, kun katson lasolitonkan kanssa puistonpenkille sammunutta ihmistä, joka kellertää ja maha on valtava.. kun yhtä hyvin siinä voisin maata itse.. miten juuri minä onnistuin lopettamaan juomisen.. ei mulle tule halua sättiä, että kuule kun olisit nyt vaan yrittänyt lujemmin, oma vika.. mutta ilmeisesti tämmönen luisuminen/jämähtäminen köyhyyteen ja muuhun paskaan aiheuttaa vihaa ja halveksuntaa osassa paremmin pärjääviä.
Hassulta tuntuu kyllä.

Kuka sitten pärjää paremmin? Minun tuloni eivät juurikaan ylitä tuhatta euroa kuukaudessa nettona, eivät ainakaan säännällisesti.

Minua on ärsyttänyt lähinnä se, että sököttelet päälleni jotain "rikkaan pärjäävän nousukkaan" muottia, vaikken ole kuuna päivänä sanonut olevani suurituloinen, saati "menestynyt" tai rikas. :shock: Olen sanonut vain, että olen pystynyt saavuttamaan joitakin tavoitteita ja toteuttanut unelmia elämässä, mutta rikkaaksi en ole todellakaan tullut.

Asun 34 neliön kämpässä kunnan vuokra-asunnossa, hieman huonomainaisessa lähiössä. Olen ollut työtön työnhakija viimeiset pari vuotta, lukuunottamatta satunnaisia kesätöitä, keikkatöitä ja kirjan kirjoittamista.
Minä saatan olla pienituloisempi kuin sinä, metsänpeitto, tai metsänereunan mies. Ainakaan en ole merkittävästi teitä suurituloisempi saati rikkaampi. Olemme joskus vertailleet tulojamme metsänreunan miehen kanssa, ja todenneet niiden olevan melko samalla tasolla.
Omaisuutta minulla on huomattavasti vähemmän. Minulla ei ole taloa eikä autoa, ei työkaluja eikä omaa pihamaata.

Olen hokenut hokemasta päästyäni, että ihminen saa olla heikko, saa olla sairas, saa olla avun tarpeessa. Juuri niinkuin Touko Aalto oli, ja moni köyhäkin on. Viestini on myös, että apua on saatavilla ja sitä kannattaa hakea.
Sen lisäksi viestini on, että ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä.

Sen kummemmin menestynyt tai rikas minä en ole.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 14.10.2019 07:04:54

mies metsänreunasta kirjoitti:Olette oikeassa, Metsänpeitto ja 1970, sanojen itsekkyys ja itsenäisyys vertailussa.
Myönnän, sanankäyttöni oli vähintään hutiloitua, pitäisi harkita.
Kirjoittaminen on siitä mukavaa, että harkita voi -ei sen seuraavan sanan naputtelulla niin sekunnin murto-osan kiire ole.
Ja, keskustelu kirjoittelulla on muutenkin selkeämpää ja tarkempaa kuin puhuen paapattaminen -siinähän menee niin puhujalta kuin kuulijaltakin suuri osa sekä ilmaisten että vastaanottaen korkeintaan vähän sinnepäin.

Onko se aina hutilointiakaan? Joskus tulee ajatusvirheitä muutenkin ja saattaa käyttää jonkun aikaa jotain väärää sanaa vähän samaan tapaan kuin vahingossa kutsua toista väärällä nimellä. Sekoitin hiljattain kaksi koiranruokamerkkiä ja koska niiden ainesosat on aika erilaisia, kyselin myyjältä, onko koostumusta hiljattain muutettu. Asia selvisi onneksi ja tilanne oli melko huvittavakin. Harvoin sekaannukset on kuolemanvakavia.

Kirjoittaessa ehtii harkita ja varsinkin käsin kirjoittaessa tuntuu, että ajatukset selkiintyy ja jäsentyykin jotenkin. Keskustelu isossa porukassa on vähän hankalaa tai ainakin minä tykkään jutella yhden ihmisen kanssa kerrallaan. Taisi olla niin, että kestin hälyä ja moniäänistä mokellusta (osallistuen siihen itsekin) ainoastaan viinalla puudutettuna ja nyt väsyn semmoisessa ihan liikaa.

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 14.10.2019 08:00:49

metsänpeitto kirjoitti:[

Kirjoittaessa ehtii harkita ja varsinkin käsin kirjoittaessa tuntuu, että ajatukset selkiintyy ja jäsentyykin jotenkin. Keskustelu isossa porukassa on vähän hankalaa tai ainakin minä tykkään jutella yhden ihmisen kanssa kerrallaan. Taisi olla niin, että kestin hälyä ja moniäänistä mokellusta (osallistuen siihen itsekin) ainoastaan viinalla puudutettuna ja nyt väsyn semmoisessa ihan liikaa.

Näinhän se on.

Tässä "hitaammassa" keskustelussa on vielä sekin etu, että olemme isossakin porukassa keskusteltaessa tasa-arvoisia keskustelukumppaneita. Kukaan ei pääse lavakarismansa, ulkonäkönsä, opeteltujen kuljetustemppujen ja arvoa nostattavan sivurekvisiitan kuten pukeutumisen, vilauteltujen arvoesineiden , ammatti- tai hyväveli-salaseurojen sormusten ym esiintuonnilla ym vippaskonsteilla johdattelemaan kuulijoita pitämään puhujaa muita parempana puheiden asiasisällöstä riippumatta -täällä on asia tuotava esiin asiana, ja siinä se on, luettavissa vaikka useampaan kertaan, avoimena.

Suullinen esitystaito, jossa jo miellyttävällä äänenkäytöllä saattaa päästä etulyöntiasemaan, olipa puhujan tarkoitusperä sitten mikä tahansa, on kova ja tuottava työkalu. (juu, olen käyttänyt, olenhan minä harjoittanut nmm. edustusliikettä ja myyty on...)
Nyt on puhelimessa tapahtuva myynti paisunut yli äyräitten -ja sillä on saatu ihan selviäkin ihmisiä taloudellisiin vaikeuksiin. Tekniikka tarjoaa apunsa, joidenkin kauppiaiden kanssa riittää kun vastaat johonkin kysymykseen myöntävästi, vaikkapa kysymykseen oletko nyt , matti meikäläinen, itse puhelimessa? Nauhaa leikataan ja saadaan todiste ostotapahtumasta. Ja eroon laskuista pääsee vain oikeudenkäynneillä, jos niilläkään.

Luulisi tietysti, ettei kukaan alkaisi tekemään kauppaa tuntemattoman soittajan kanssa puhelinkeskustelussa, mutta kun oikein pirteä ja mukava ihminen siellä jutustelee niin pehmeästi niin eihän sitä hyvin kasvatettu ihminen sentään osaa töykeästi katkaistakaan juttelua... Onneksi olen oppinut jossain tilanteissa unohtamaan sen kasvatuksenkin, ja laitan suoraan hanttiin.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 14.10.2019 08:33:18

mies metsänreunasta kirjoitti:Tässä "hitaammassa" keskustelussa on vielä sekin etu, että olemme isossakin porukassa keskusteltaessa tasa-arvoisia keskustelukumppaneita. Kukaan ei pääse lavakarismansa, ulkonäkönsä, opeteltujen kuljetustemppujen ja arvoa nostattavan sivurekvisiitan kuten pukeutumisen, vilauteltujen arvoesineiden , ammatti- tai hyväveli-salaseurojen sormusten ym esiintuonnilla ym vippaskonsteilla johdattelemaan kuulijoita pitämään puhujaa muita parempana puheiden asiasisällöstä riippumatta -täällä on asia tuotava esiin asiana, ja siinä se on, luettavissa vaikka useampaan kertaan, avoimena.
'

Nuo kuvatut onkin ihan normaaleja kanssaköymisen keinoja ihmisten joutuessa tapaamaan toisiaan ihan kasvotusten tuolla ulkona, ns. elävässä elämässä. Eli juuri tuolla ulkona, jossa vanhan sloganin mukaan sanotaan totuudenkin muka olevan. Tai josta muinoin nettimaailmassa käytettiin kirjainkoodia IRL = in real life.
Internetissä moisiin elkeisiin ei voi tosiaan niin tehokkaasti turvautua. Ajatelkaa miten kamalaa oli ennen internettiä. Kyllä oli silloin parempi pysyä omassa tuvassa poissa ihmisten ilmoilta sellaisten, joilla ei ollut lavakarismaa, arvoesineitä ja kuljetustemppuja. :roll: :)

Luulisi tietysti, ettei kukaan alkaisi tekemään kauppaa tuntemattoman soittajan kanssa puhelinkeskustelussa, mutta kun oikein pirteä ja mukava ihminen siellä jutustelee niin pehmeästi niin eihän sitä hyvin kasvatettu ihminen sentään osaa töykeästi katkaistakaan juttelua... Onneksi olen oppinut jossain tilanteissa unohtamaan sen kasvatuksenkin, ja laitan suoraan hanttiin.

Ilmankos mä olin niin huono puhelinmyyjä, kun olin siihen aikaan harvemmin pirteä ja ehken kovin mukavakaan. :shock:
Muistampa, että elettiin syksyö 2000, siis tasan 19 vuotta sitten (herran jestas miten vuodet vierii, ja me niiden mukana).
Minulla oli parhaillaan menossa ylioppilaskirjoitukset, ja niiden lomassa kävin tekemässä tätä lehtimyyntiä. niinkuin ei ylppäreissä olisi tarpeeksi ressiä ollut. Ja sen lisäksi piti vielä ryypätä joka välissä, eli vuosituhannen ensimmäinen syksy sujui hieman raastavissa merkeissä.
Yo-kirjoitukset, puhelinmyyntityö ja viinan kirot päälle. Kuvitelkaapa sitä!
Syksyn satona tuli ylppäreistä C reaalissa ja B englannissa. Viimeksi mainituissa olin krapulassa, ja huomattava osa monivalintatehtävistä oli silkkaa lottoamista.
Onneksi oli siis sikäli kevyet ylppärit, että vain kaksi ainetta. Ruotsista ja äidinkielestä olin nyhtäissyt magnat jo keväällä.
Sen syksyn meriittinä oli myös jokunen myyty Me Naisten tilaus, sen kuukauden aikana kun sitä myyntihommaa jaksoin tehdä.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 14.10.2019 17:22:07

Puhelinmyyjät alkavat lähes poikkeuksetta kiertelemään asiassaan, kun pyytää lähettämään tiiviin ja selkokielisen sitovan tarjouksen tuotteistaan perehtymistä ja vertailua varten -ilman mieli- ja kielikuvia, vertailukelpoisina faktoina.
Aika harva uskoo itsekään tuotteeseensa niin paljon että vaivautuisi postittamaan.

Kovin monien asioiden ja tuotteiden menekki perustuukin juuri siihen että ostopäätös yritetään saada aikaan just nyt ilman harkinta-aikaa ja vertailua, myyjän persoonallisen vaikutuksen painaessa päälle ja murentaessa mahdollisia kriittisiä kysysymyksiä.

Ja myönnän, että tokihan tuon tiesin jo yli neljäkymmentä vuotta sitten henkivakuutuksia ja tapaturmavakuutuksia ja muuta erinomaisen hienoa tavaraa myydessäni. Ei se minun myymäni tuote todellisuudessa ollut yhtään kilpailijayhtiön tuotetta parempi, ehkei aina niinkään hyvä. Mutta minun oli itse ensin uskottava että on se! Ja sitten myytävä itseni ostajalle kaveriksi harkitsemaan mitä juuri hän ehdottomasti tarvitsee. Ja siinä se sitten tuli se vakuutuskin myytyä.

Kyllä silläkin elantonsa tienasi, silloin. Kuten muutamalla muullakin erittäin hienolla ja tarpeellisella ja edullisella ja arvostetulla tuotteella joita myymällä pidin itseäni kalja- ja ruokarahoissa ja vuokrarahoissa ja mitä nyt sitten elämääni tarvitsinkin.

Niin...tuohon että kaikillahan ne kaikki mahdollisuudet on... yksi puheenvuoro asiaan, ja ihan hyväosaisen kirjoittama, rehellinen sellainen:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuka-vain-voi-olla-mita-vain-keskustelu-pohjaa-valheeseen/7873a260-01f3-4758-b8d7-978fe0eec316?fbclid=IwAR23B8HjnvTRAfY38-wq3AGjXWqgLkxMchyCGmHBlv0aLoWyruYgBN7RLAg

Suosittelen luettavaksi. Ihan ajatuksella.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 14.10.2019 18:05:36

mies metsänreunasta kirjoitti:Niin...tuohon että kaikillahan ne kaikki mahdollisuudet on... yksi puheenvuoro asiaan, ja ihan hyväosaisen kirjoittama, rehellinen sellainen:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuka-vain-voi-olla-mita-vain-keskustelu-pohjaa-valheeseen/7873a260-01f3-4758-b8d7-978fe0eec316?fbclid=IwAR23B8HjnvTRAfY38-wq3AGjXWqgLkxMchyCGmHBlv0aLoWyruYgBN7RLAg

Luin ajatuksella, ja tunnistin itseni juuri siinä, että minä olin juuri tuollainen huono-osaisempi lapsi. Perheemme oli selvästi keskimääräistä köyhempi kuin naapurit, eikä elintasoa ollut meillä ollenkaan samoissa määrin kuin rikkaammilla naapureilla. Isäni oli alkoholisti, kuten olen kertonut. Lisäksi hän oli pitkiä aikoja työttömänä ja vietti jonkin aikaa vankilassakin, kun minä olin alle kouluikäinen.

Tämän lisäksi minäkin olin yläasteella koulukiusattu ja lintsari. Peruskoulun päästötodistukseni keskiarvo oli 5,8. Paljon teillä muilla muuten oli?

En minäkään lapsuudenkodistani mitään onnen eväitä saanut. Menin lukioonkin vasta aikuisena, kun olin jo avoliitossa ja ollut jollain tavalla työelämässäkin hanttihommissa.
Ammatilliset koulutukset kävin vasta vielä enemmän aikuisena, viimeisen 10 vuoden aikana. Niitä mahdollisuuksia ei pilaa se, jos menneisyydessä onkin lasinen lapsuus ja koulukiusaamista.

Tuolla on aika rankan elämän viettäneitä kokemusasiantuntijoita ja oman kokemuksen omaavia ammattilaisia duunisa päihdetyön kentälläkin. He ainakin ovat ihan oikeasti käyttäneet ne mahdollisuudet jotka ovat saaneet. Heitä on päihdetyöntekijöinä, hoitajina, sosionomeina, jopa lääkäreinä. Eikä oikein entiselle nistille tai rapajuopolle voi mennä sanomaan sitäkään, että helppohan sun on ollut opiskella tuohon ammattiin kun oot niin kultalusikka suussa kasvanut. :idea:

Kannattaa kuitenkin muistaa, että mahdollisuus ei ole sama asia kuin onnistuminen. Mahdollisuuksia kyllä on, mutta ei se tarkoita että kaikki onnistuisivat kaikessa mitä viitsivät yrittää. En minäkään päässyt yliopistoon enkä kunnanvaltuustoon. Olen kuitenkin tyytyvöinen, että yritin. Eipähän tarvitse murehtia sitä, ettei edes yrittänyt asioita, jotka kiinnostivat.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 15.10.2019 14:33:22

mies metsänreunasta kirjoitti:
Niin...tuohon että kaikillahan ne kaikki mahdollisuudet on... yksi puheenvuoro asiaan, ja ihan hyväosaisen kirjoittama, rehellinen sellainen:

Törmäsin tuohon samaan.
Luulen, että saattaa mennä hyvin pitkään ennenkuin ymmärtää, mitä kotoaan on selkäreppuunsa asenteina ja käsityksinä, tosina ja itsestään selvinä kasannut. Parisuhdemallit, millainen on kunnon mies ja nainen, onko maailma täynnä uhkia vai mahdollisuuksia, miten ristiriitoja ratkaistaan, mitkä asiat on hyviä, mitkä huonoja. Ihminen itsekin tiedostaa saaneensa kahden kielen sujuvan taidon vähän lahjaksi, jos kumpikin vanhemmista on eri kieltä lapselle puhunut. Tämä muu on vähän hämärämpää.
Siinä vaiheessa kun ne jotenkin tiedostaa, voi yrittää nakella pois niitä pahimmin kampittavia.

Eikä näitä tietenkään mitenkään tiedostaen jälkipolville siirretä vaan huomaamatta arjen puheessa ja teoissa. Eikä edes aina pahassa tarkoituksessa, vaan taustalla voi olla kipeitä kokemuksia tai aiempaa eteenpäin sukupolvien ketjussa valuneita käsityksiä.
Omaa taustaani jos mietin, kovin tärkeää oli julkisivun säilyminen siistinä ja epäonnistuminen oli valtava häpeä varsinkin toisen vanhemman suvussa, joten turvallisinta oli olla yrittämättäkään mitään ja valita jotenkin vain sellaisia haasteita, joista jo etukäteen tietää selviävänsä pomminvarmasti.

Luulen, että syrjäytymisvaarassa oleville lapsille jos keille, olis erittäin hyödyllistä päästä tavalla tai toisella kurkistamaan toisenlaisiin perheisiin tai kohdata mahdollisuuksiin avoimemmin suhtautuvia aikuisia. Silloin maailma vähän avartuu, että muitakin ajattelutapoja on. Luin Taija Tuomisen kirjan Kuningaskobra. Pohjautuu hänen omaan elämäänsä ja hän piti ratkaisevana ihmisenä elämässään yhtä kannustavaa aikuista, joka oli joko äidinkielen opettaja tai kirjastonhoitaja. Ehdin sen jo tässä unohtaa.
Valtavan hienoa, että tähän on havahduttu ja köyhempien perheidenkin nuorille yritetään jotain harrastuksia järjestää.

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 15.10.2019 18:46:15

Syrjäytymisen perityvyyttä on vähätelty. On todisteltu että koska kerran nyt kaikilla on samat mahdollisuudet, on ihan vaan valintakysymys miten elämänsä järjestää.
Nuo hiljaiset perinnöt, usein ilman sanoja lapsuudessa opitut suhtautumiset eri asioihin, ne eivät poistu sormia napsauttamalla. Monen asian kohdalla tarvitaan useampi sukupolvi vapautumiseen.

Olen joskus kertonutkin, että minun lapsuudenkodissani ei esimerkiksi politiikkaa puhuttu -ainakaan lasten kuullen. Yhteiskunnallisiin asioihin vain ei otettu kantaa. Niistä vaiettiin.

Kesti kauan ennenkuin ymmärsin mistä oli kysymys. Isäni oli melkeinpä sattuman oikusta henkensä säilyttäneen kapinaan osallistuneen poika -ja henkiinjäänti oli isoisällä merkinnyt sitä että hänen oli nöyrryttävä, nöyrryttävä viimeiseen asti, häntä "suojelleiden" isäntämiesten edessä. Isäni oli siis jo kasvanut vaikenemisen ilmapiirissä. Nöyränä, hiljaisena. Lapsuuden ja kolmekymmenluvun isänmaallisuuden riemumarssin aikana se oli ehkä tarpeen, mutta ei varmastikaan enää minun lapsuusvuosieni aikana. Ei hänen henkeään enää uhattu, eikä kylässä enää niin itsevaltiaita ollut että he olisivat kovin suuria harmeja pystyneet järjestämään vaikka joskus olisi kantaa johonkin ottanutkin. Mutta, se oli silloin jo totuttu tapa. Vaikeneminen joistain asioista, edes radiouutisia ei lasten kuullen kommentoitu -ne olivat kuin jotain ihan muualla tapahtuvaa, ei meidän maailmassamme.

Ei meitä lapsia erikseen käsketty olemaan kiinnittämättä huomiota mihinkään. Ne asiat vain sivuutettiin, ilmeenkään värähtämättä. Elettiin vain sitä arkea joka oli olemassa välittömässä läheisyydessä. Kotona, työssä, harvojen tuttavien kanssa kyläiltäessä.

Ei tuosta asiasta sen vakavampia traumoja liene jäänyt, onpahan vain yhtenä esimerkkinä hiljaisesta ylisukupolvisuudesta. Moni muu asia olisi voinut olla perityessään vielä paljon pahempaa, jopa traumatisoivaakin.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 16.10.2019 04:57:38

^ Kyllähän syrjäytymisen periytyvyys on kai tiedostettu pitkään, kuten päihderiippuvuuden periytyminenkin. On todettu, että toimeentulotukea saavien vanhempien lapsistakin kasvaa usein toimeentulotuen saajia.
Päihderiippuvuuden periytyvyydestä puolestaan kertoo jotain se, että Helsingissä on ollut kuulemma jo kolmannen sukupolven opiaattikorvaushoidossa olevia.

Mutta määrääkö perintötekijät kohtalomme vääjäämättä? Tästähän on keskusteltu usein alkolismin periytyvyyden kohdalla. Muistaakseni ainakin sinä, metsänreunan mies, olet kyseenalaistanut alkoholismin perinnöllisyyden geneettisesti?
Tuomitseeko vanhempien syrjäytyneisyys jälkeläisenkin syrjäytyneeksi vääjäämättä? Minusta moinen kuulostaisi aika ristiriitaiselta siihen omavoimaisuuden ja nöyrtymättömyyden periaatteeseen nähden.

Tuosta Metsänreunan miehen isän elämänkohtalosta tuli muuten mieleen, että ne "Ikitie" ja "Puhdistus" on tosiaan katsomisen arvoisia elokuvia, vaikka aika väkivaltaisia ovatkin. :idea:
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jorg.Buttgreit » 16.10.2019 14:12:57

Periytyykö myös raittius ja menestys ? tuleeko porvariston penikoista myös porvaristoa? viisasten lapsista viisaita?
KAIKKI ALKOHOLISMISSA KULMINOITUU KRAPULAAN
Jorg.Buttgreit
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat