Olet täällä

Selviytymiskeinot

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Raitistuminen jälkeinen masennus

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 21.9.2019 11:07:04

Lomapuisto, nuo syyt jotka luettelit eivät ole niitä, miksi aa tuntuu vieraalta. Tiedän, että se sopii monelle, mutta ei välttämättä itselleni. Haluan siis ehdottomasti lopettaa alkoholin käytön, mutta se on minulla osa isompaa ongelmaa, joka pitää hoitaa enkä oikein usko, että aa sen hoitoon paras paikka.

Minulle sattui äärimmäisen traumaattinen kokemus ja sen käsittely vaatii ammattiapua. En tällä hetkellä välttämättä pysty ottamaan vastaan toisten ongelmia ja elämäntarinoita, jotka hyvin erityyppisiä kuin omat ongelmani. Ainakaan ne eivät minua auta käsittelemään omaa ongelmaani.

Mutta kiitos kaikille vastauksista!
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Dave2 » 21.9.2019 11:12:48

viimeinenpisara kirjoitti:Minulle sattui äärimmäisen traumaattinen kokemus ja sen käsittely vaatii ammattiapua. En tällä hetkellä välttämättä pysty ottamaan vastaan toisten ongelmia ja elämäntarinoita, jotka hyvin erityyppisiä kuin omat ongelmani. Ainakaan ne eivät minua auta käsittelemään omaa ongelmaani.

Mutta kiitos kaikille vastauksista!

Näin epäilemättä on. Hyvä, että saat ammattiapua.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 21.9.2019 11:53:30

vadelmamunkki edellisellä sivulla:
Alku raittiushan oli ihanaa, kun kaikki vierotusoireet kaikkosivat pikkuhiljaa, ja tuntui kuin raikas tuuli olisi puhdistanut koko sielun.
Se haikeus ja alakulo tuli sitten jossain kohtaa toista tai kolmatta kuukautta.

Raittiushuuma on ihan todellinen vaihe, joka alkukuukausina saattaa vallata lopettajan.

Koin sen pumpulisen fiiliksen 40-vuotiaana, melkein vuosikymmen sitten tällä palstalla.

No, oli täällä jo enemmistö jalat tukevasti ilmassa olevia tyyppejä eli niitä, jotka tiesivät taudinkuvan.

Sehän oli miellyttävä mieliala, vaikkakin ei ehkä niin arkisen realistinen ja etenkään näkkileipäinen tila.

Noin voi käydä uudessa työpaikassa ja uudessa suhteessa, sillä raitistuminen on rakastumista ilman seksiä, :lol:
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 21.9.2019 12:07:39

Tulisipa minullekin tuo raittiushuuma! No ei, siitäkin kai tipahtaa kuitenkin melko nopeasti. Vakavasti ottaen itselläni tämä masennus nyt estää melko tehokkaasti kaikki huumat. Hiukan ehkä kuitenkin toivoin, että totaali raitistuminen olisi ollut jonkin näköinen ’oikotie onneen’... Mutta nähtävästi tämä masennus pitää vaan tarpoa läpi. Ja alkoholi ei siinä ainakaan auttaisi.
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 21.9.2019 12:19:07

viimeinenpisara
Minulle sattui äärimmäisen traumaattinen kokemus ja sen käsittely vaatii ammattiapua. En tällä hetkellä välttämättä pysty ottamaan vastaan toisten ongelmia ja elämäntarinoita, jotka hyvin erityyppisiä kuin omat ongelmani. Ainakaan ne eivät minua auta käsittelemään omaa ongelmaani.

Onpa ongelmasi mikä tahansa, juominen sitä tuskin enää helpottaa, kun sitä jo olet käyttänyt. Raittiina joka tapauksessa pystyy asettamaan asioita paremmin tärkeysjärjestykseen ja raittiina avun vastaanottaminen onnistuu paremmin.

Kun aikoinaan eri syistä päädyin psykiatrin hoitoon masennuksesta, hoito lopetettiin ja AA:ta hyvin tuntenut psykiatri kehoitti käymään palavereissa.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 21.9.2019 12:33:04

Kyse ei ole siitä, ettenkö olisi päätynyt raitistua. Kysymys on siitä, miten sen teen. Olin kiinnostunut kuulemaan näkemyksiä AA:sta ja kuten tiesinkin, siitä eri mielipiteitä. Joillekin se sopii, toisille ei.

Mitä kuitenkaan en usko on se, että AA ratkaisi kaikki ongelmat enkä käyttäisi sitä kyllä korvaamaan psykiatria.

AA:han liittyy tietty hurmoshenkisyys, josta en pidä. Alkoholismista voi toipua myös esim. tulemalla uskoon, mutta itse en hae nyt tällaisia ratkaisuja.
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

Re: Selviytymiskeinot

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 21.9.2019 13:04:26

Vaihdoin ketjun otsikkoa, koska se oli ensin Raitistumisen jälkeinen masennus, mutta haluaisin keskustella myös muista raitistumiseen liittyvistä asioista.
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 21.9.2019 16:58:48

viimeinenpisara kirjoitti
Mitä kuitenkaan en usko on se, että AA ratkaisi kaikki ongelmat enkä käyttäisi sitä kyllä korvaamaan psykiatria.

Tässä olet täysin oikeassa. AA on yhden asian liike. Ryhmän päätarkoitus on tarjota kärsivälle alkoholistille raitistumisen mahdollisuus ja siihen ne keinot, joilla jo alkuvuosien alkoholistit raitistuivat. Huomennakin paljon yli 140 paikassa on joku vapaaehtoinen raitistunut alkoholisti avaamassa ryhmätilan oven palaveriin tuleville.
Raitistuttuaan voi sitten määritellä, mitä raittiudellaan tekee ja mihin suuntaan pyrkii elämässään.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja imn30 » 21.9.2019 17:52:12

Onhan niitä ne kaksi muutakin "virallista" paikkaa jossa tapaa raitistuneita tai raittiuteen pyrkiviä ihmisiä, eli A-kilta sekä Raittiuden Ystävät Ry.
Itse en ole tutustunut kumpakaan, mitä nyt yhdessä Killan tapaamisessa kävin - Mutta noissa paikoissa ei kavereiden kertomuksen mukaan ole sitä hurmoshenkisyyttä, mikä AA:ssa alkoi tökkimään useamman eri ryhmän läpikäyneenä ja kyllähän AA:laiset itsekin sen myöntävät ettei se kaikille sovi, ei tietenkään.

Mutta kiinostaisi mesta missä voisi käydä kahvilla, pelata bilistä, lyödä korttia ja eritoten jutella jengin kanssa kaikessa rauhassa, jengin joka tietää viinanhuuruisesta elämästä, ilman että siihen liittyisi aina jonkinlainen virallinen osuus ja se jumalaton määrä niitä iänikuisia AA-sanontoja.
imn30
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 21.9.2019 19:37:09

Niinpä. En ole oikein kerhoihmisiä muutenkaan, melko introvertti ja tarvitsen tosi paljon lepoa toipua jos pitää olla kovin sosiaalinen.

Varmasti toipuville alkoholisteille olisi hyvä paikka, jossa voisi tosiaan tehdä kaikenlaista ilman alkoholia. Toisaalta taas, onhan niitä paikkoja, joissa alkoholia ei käytetä.

Itse olen nyt ollut tosi epäsosiaalinen, nähnyt vain muutamaa kaveria, jotka tietävät, etten halua juoda ja ollut paikoissa, missä ei juomista.

Juuri puhuin ystävän kanssa, joka menetti puolisonsa samaan aikaan, kun itse loukkaannuin. Hänellä meni tänään vähän heikommin ja tuntui hyvältä pystyä ehkä vähän lohduttamaan. Päätimme, että selviämme tästäkin päivästä: aikaisin nukkumaan ja aamulla taas kaikki vähän paremmin.
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 21.9.2019 19:40:56

imn30 kirjoitti:Onhan niitä ne kaksi muutakin "virallista" paikkaa jossa tapaa raitistuneita tai raittiuteen pyrkiviä ihmisiä, eli A-kilta sekä Raittiuden Ystävät Ry.
Itse en ole tutustunut kumpakaan, mitä nyt yhdessä Killan tapaamisessa kävin - Mutta noissa paikoissa ei kavereiden kertomuksen mukaan ole sitä hurmoshenkisyyttä, mikä AA:ssa alkoi tökkimään useamman eri ryhmän läpikäyneenä ja kyllähän AA:laiset itsekin sen myöntävät ettei se kaikille sovi, ei tietenkään.

Mutta kiinostaisi mesta missä voisi käydä kahvilla, pelata bilistä, lyödä korttia ja eritoten jutella jengin kanssa kaikessa rauhassa, jengin joka tietää viinanhuuruisesta elämästä, ilman että siihen liittyisi aina jonkinlainen virallinen osuus ja se jumalaton määrä niitä iänikuisia AA-sanontoja.

Suuremmissa kaupungeissa noita kohtaamispaikkoja on, jopa runsaasti. Niitä ylläpitävät usein kaupungit ja kunnat itse, joskus jotkut psykosoiaaliset yksiköt, eri yhdistyksillä on , EHYT ry:n elokolot, A-killat, Sininauhalla on useita, mielenterveysyhdistykset (joissa tosiaan käy paljon muitakin kuin ne joilla on diagnosoitu joku mielenterveysongelma), asukasyhdistyksillä on joillakin paikkakunnilla... työttömien yhdistykset, muut varmasti jatkavat listaa.

Usein ne ovat juuri siten toiminnoiltaan sovittuja että niissäö ollaan selvin päin, eikä edes oletusarvoisesti odoteta osallistujien olevan mihinkään erityisryhmään (kuten vaikka päihdeongelmaisiin) kuuluvia.

Ikävä puoli asiassa on se, että pienillä paikkakunnilla ei tahdo löytytä tällaista toimintaa.
Toinen ikävä puoli on se, että usein kun ne ovat virkamiesvetoisia, ne myös toimivat virka-aikana eli työssäkäyvät on jo alkumetreillä suljettu ulkopuolelle.
Komas ikävä puoli on joskus se, että järjestävä taho voi olla sittenkin jotenkin ideologisesti sitoutunut (avoimesti kuten kirkon ja pelastusarmeijan toiminnot tai sitten vain toimintasuunnitelmiin ja sääntöihin sisäänrakennettuina ohjaustyökaluina.)

Useimmiten kuitenkin ihan reilua peliä, avointa ja sitoutumatonta, ihmisen yhdessätekemisen tarpeesta lähteviä.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 21.9.2019 19:57:12

^^^ Mulla on ollut (ja tulee jatkossakin taas ensi vuonna olemaan) sellanen työmesta, jossa on vanhan liiton raitistuneita äijiä ja yksi lasiin nykyään sylkevä nainen, yhteismäärä n. 6 ihmistä. Siis kymmenien "tavisten" lisäksi.

Yllättävän äkkiä ne samat, juopottelu-uran sankaritarinat on juteltu. Oon huomannut, että pääpaino on vuosien vieriessä ainakin osan tyyppien kanssa ihan muissa jutuissa.

Kaikki on yksilöllistä, mutta kyllä ajan mittaan tapahtuu aina jotain, joka täyttää taas holittoman astian. Se ei silti ihan heti poistanut näistä asioista puhumisen tarvetta, kuten itsellä isossa mitassa pitkäänkin oli.

Nykyään livetilanteissa ei-adiktit vievät omalla esimerkillään huomiota esim. kukkiin ja kukkienhoitoon.

Tääkin Lopettajissa käynti taitaa olla mulle eka virallinen kerta tänä vuonna...
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 21.9.2019 20:08:40

Mies metsänreunasta, hyviä vinkkejä kiitos. Itse tosiaan en oikein nyt kaipaa seuraa ja läheisimmät ystävät tietävät mitä tapahtunut ja sen että en halua juoda. Se tuntuu ainakin nyt itselleni riittävän.

1970, uskon myös itse siihen, että ainakaan loputtomiin ei jutut pitäisi pyöriä juomisen/juomattomuuden ympärillä. Ongelmat tietysti hyvä käsitellä, mutta mitä pikemmin sitten tulee uutta ajateltavaa, sen parempi. Kai?
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 1970 » 21.9.2019 20:36:36

^ Juu,

paitsi kun oikein kunnolla koukahtaa vuosien kuluessa tähän Plinkin perkeleeseen, eikä enää löydä täältä ominkaan avuin ulos normaaliin maailmaan !

Siitä on tehty laulukin, nimittäin talo nousevan Plinkin ja taas mä matkaa sinne teen takaisin, eikö kukaan auttaa mua voi

ja tämä semmoisena melkosen pitkän päivän loppukeveytyksenä.

:arrow:
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja helistin » 22.9.2019 08:23:45

Kyllähän tähän koukkuun jää tähän plinkkeilyyn, mut on niitä huonompiakin vaihtoehtoja koukkuiluille.

Mä voisin kertoa sulle paljon masennuksesta alkuraittiudella sekä siinä alussa koetuista traumoista, mut se olis niin masentavaa luettavaa, jotta paremp olla vaan hiljaa. Siihen aikaan ei ollut saatavilla mitään sen kummempaa kriisiapua tai sen sellaista.

Alkoholismi on alkoholismia ja muut jutut muita juttuja. Tosin ne kietoutuvat yhteen sekavaksi möykyksi.

AA:ssa hoidetaan alkoholismia ja kallonkutistajilla näitä muita asioita. Parasta yhdistellä erilaisia keinoja sekä ennakkoluulottomasti tutustua vaihtoehtoihin. Lukemalla aiheita käsitteleviää tietokirjallisuutta sekä ihmisten omia selviämistarinoita saapi oivan lisän omiin oivalluksiin.

Mä kävin aikanani yksityisen psykiatrin vastaanotolla mut mun tarvii sanoo etten mä tänäkään päivänä vielä tiedä oliko siitä mitään apua, sillä mä elin silloin sellaista trauman jälkeistä kummallista olotilaa, jolle ei oikein nimeä löydy sanavarastosta. Enkä mä osannut sitä kertoa edes sille kallonkutistajalle. Muutenkin elämä oli silloin aika kimuranttia, joten niistä asioista mä sitten höpöttelin etupäässä vastaanotolla.

Mut sulla näyttää hyvin olevan pullat uunissa kun sä osaat eritellä noita asioita noinkin selvästi.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat