Olet täällä

Selviytymiskeinot

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Selviytymiskeinot

ViestiKirjoittaja 1970 » 25.9.2019 09:34:50

Unista: spaddunveto loppui 2005, vuoden viimeisenä päivänä.

Vaikkei ajatuksissa aktiivisesti olekaan, niin ei ole tavatonta, että saatan toisinaan "rentoutua" ja "nauttia"
terva- ja häkämolekyyleistä ja sauhuta unissain tuo ihana syöpäkääryletutti pitkällä, ehkä vähän vastenmielisyyttä tuntien.

Hauskoja ovat unet, jotka on vain... unia. Hereilläoloaika voi olla myös toisinaan unen tapaista,
mutta kyltää havainnointi on puhdistuneen kehosoluston käyttämien asitien alaista, joooo !

Kauhiaa ois, jos kaikki öisin kattelema leffamatsku toteutus !
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 25.9.2019 10:39:49

Monet täällä ovat kertoneet, että unissaan ovat ryypänneet, jotkut rankastikin. Itse vieläkin, 12 vuoden jälkeen näen unia joissa poltan tupakkaa. Ja pari kertaa olen nähnyt juomisestakin unta, vaikka en sitä puuhaa ole kokonaan lopettanutkaan. Mutta kai se niin on, että aivot tekee sitä mitä niitä huvittaa unissa kun ei muuten saa.

Täysin allekirjoitan mielipiteesi siitä, että meillä naisilla hormonit vaikuttavat moniin asioihin, myös siihen miten alkoholi vaikuttaa. Itse söin hormoonivalmistetta vuosikausia ja silloin ero ei ollut sellainen kuin sen jälkeen kun lopetin. Joskus tässäkin kuten myös painonhallinnassa ym kiroan tämän ihmiskropan mekaniikan. Mutta minkäs teet. Paras tietysti on, jos ei siihen mitään ylimääräisiä kemikaaleja työnnä. Sinulta se näyttää nyt hienosti sujuvan!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 25.9.2019 18:52:41

Tosiaan, tupakointiunia oli pitkään.
Joskus vuosituhannen alussa se oli, kun tupakanpolton lopetin. Muistaakseni vieläkymmenennen savutoman vuoden paikkeilla saatoin nähdä unta jossa poltin. Ja ihmettelin, että kuinkas minä nyt näin...

Mutta loppuivat ne, en muista että vuosiin olisi uniin tullut sauhujttelu.
Viinanjuontiin liittyvät unet eivät ihan niin sitkeitä olleet. Sattuihan sitä, että unissaan istui jossain vanhojen kaverien seurassa ja naukkaili siinä missä toisetkin.

Mutta, kummasti vaan ovat nekin unet loppuneet. Kai sitten aivot ovat jo tottuneet tähän ettei alkoholi kuulu kuvioihin.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 25.9.2019 19:19:44

Kiitos kaikista kommenteista tähän ketjuun! Tästä Plinkistä ja teistä Plinkkiläisistä on kyllä suuri tuki ja apu raitistumiseen. Luulen, että se myös auttoi osaltaan tuohon masennukseen.

Joo, nuo unet ovat kyllä kiinnostavia. Tuo viimeöinen uni itselläni taisi valmistella tätä päivää: ystävältä tuli ehdotus lähteä illalliselle. Luulen, ettö jos olisin lähtenyt olisin hyvin helposti sortunut myös viiniin 'ruoan kanssa' tai 'seuraksi' eli toisin sanoin ei vaan olisi ollut tarpeeksi itsekuria olla juomatta kun toinen juo. Ja sitten olisi saanut taas nollata tuon 'raittiita päiviä' -mittarin. Huomenna olisi ollut väsynyt ja darrassa ja pettymys itseeni olisi ollut valtava.

Päätin olla menemättä ja suunnata taas jo nyt kahdeksan maissa sänkyyn kirjan kanssa. On helppoa olla juomatta, kun ei mene paikkoihin missä juodaan eikä ole ihmisten seurassa, jotka juovat. Ihan loppuikää tuskin pystyy pysyttelemään iltaisin poissa ihmisten ilmoilta tai seurasta, mutta se on sitten sen ajan murhe. Eikös se niin mennyt, että päivä kerrallaan raittiina. Ja ainakin tämä päivä se onnistui.

Hyvää yötä ja rauhallisia unia!
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 25.9.2019 19:23:19

viimeinenpisara kirjoitti
Yksi asia, johon uskon, on se, että 'onnellisuus' löytyy pitkälti siitä, että kokee olevansa hyödyllinen ja tavalla tai toisella auttaa muita. Oman navan tuijottelu ja sen ympärillä pyöriminen ei onnea tuo. En myöskään pidä kovin hyödyllisenä viettää liikaa aikaa oman pään sisällä analysoimassa omia tunteita.

Oikeilla jäljillä olet, ainakin vanhan ja koetellun sanonnan mukaan: Onni ei tule etsimällä vaan elämällä. Raittius myös mahdollistaa terveen itsetutkistelun ja elämässä täyden mukanaolon omat kykynsä ja rajoituksensa tuntien.

Elä ja anna elää
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

Re: Raitistuminen jälkeinen masennus

ViestiKirjoittaja grape2 » 25.9.2019 19:40:29

viimeinenpisara kirjoitti:Lomapuisto, nuo syyt jotka luettelit eivät ole niitä, miksi aa tuntuu vieraalta. Tiedän, että se sopii monelle, mutta ei välttämättä itselleni. Haluan siis ehdottomasti lopettaa alkoholin käytön, mutta se on minulla osa isompaa ongelmaa, joka pitää hoitaa enkä oikein usko, että aa sen hoitoon paras paikka.

Minulle sattui äärimmäisen traumaattinen kokemus ja sen käsittely vaatii ammattiapua. En tällä hetkellä välttämättä pysty ottamaan vastaan toisten ongelmia ja elämäntarinoita, jotka hyvin erityyppisiä kuin omat ongelmani. Ainakaan ne eivät minua auta käsittelemään omaa ongelmaani.

Vastasit aika tarkalleen myös omia tuntemuksiani.

lomapuisto, älä joka paikassa koko ajan hoe sitä AA:ta, se alkaa vain ärsyttämään. Kuuntele ihmistä.
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja grape2 » 25.9.2019 19:43:48

lomapuisto kirjoitti:...
Lainaan kirjasta:
Jos olet päättänyt saada sen, mitä meillä on, ja jos olet halukas tekemään mitä tahansa saadaksesi sen, silloin olet valmis ottamaan määrätyt askeleet.
...[/i]

Juuri tuo "jos olet halukas tekemään mitä tahansa" on aivan kummallista. Siis pitääkö AA-ryhmäjumalaa kumartaa, ja sitten alkaa raittiuskin tulla? Minä en suostu tuollaisiin ehdottomuuksiin.
- Raittius. Nyt. -
grape2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 25.9.2019 20:26:40

grape2 kirjoitti
Juuri tuo "jos olet halukas tekemään mitä tahansa" on aivan kummallista. Siis pitääkö AA-ryhmäjumalaa kumartaa, ja sitten alkaa raittiuskin tulla? Minä en suostu tuollaisiin ehdottomuuksiin.

Eihän sinun missään nimessä tarvitsekaan suostua. Onhan maailmassa monen monta muutakin tapaa raitistua. Helpommalla pääset, kun etsit mieleisesi ja mukavan tavan. Olethan sinäkin raittiina ja kerrot siitä täällä, ja joku juomisesta kärsivä samaistuu sinuun ja päättää toimia raitistuakseen sinun käyttämilläsi keinoilla. Ei kukaan sellaista vastusta.

AA on tarkoitettu niille alkoholisteille, jotka ovat halukkaita toimimaan sen ehdotuksien mukaan. Mutta palavereihin saa toki tulla vaikka ei edes haluaisi. Riittää kun on halu lopettaa juominen. Saa tulla silloinkin, kun puoliso käskee. On vain niin, että jos ennakkoluulottomasti suostuu omalta mukavuusalueeltaan pois, saattaa yllätyksekseen löytää raittiuteen johtavan toimintatavan juuri vertaistukiryhmästä. Alkoholismi on mystinen sairaus ja raitistuminen on paradoksi: myöntämällä voimattomuutensa saa lujan pohjan raittiudelleen.

Juoppoja ja alkoholisteja on niin paljon, että kaikille apua tarjoaville on työsarkaa yllin kyllin. Ja saa maassamme myös juoda itsensä fyysisesti tai psyykkisesti ihmisraunioksi ja jopa hengiltä.

Lisää raittiutta tukevia tahoja löydät yläpalkin kohdasta MISTÄ APUA?

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 26.9.2019 09:18:37

27. raitis päivä. Takana hyvin nukuttu yö, eikä ahdista tai ole masennusta. Tämä juomattomuus on tosiaan helppoa, kunhan ei saata itseänsä kiusauksiin.

Tänään teen paperitöitä ja kotihommia. Tuntuu, että väsymyskin alkaa vähän helpottamaan ja siksi jaksaa jo tehdäkin jotain.

Suurena kiusauksena on tuo ystävä, joka kovasti haluaa tavata, mutta tapaamiin liittyy lähes aina se kolmas ystävämme alkoholi, joten nyt välttelen vielä tätä tapaamista.

Tunnistan nimittäin vaaranpaikan juuri tässä: nyt kun olo parempi ja pysynyt raittiina kuukauden voisi olla houkutus ottaa lasillinen ja heikkona hetkenä kuvitella voivansa juoda sen ilman seurauksia.

En nyt nollaa mittaria tässä vaiheessa!
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja sunnari (poistunut käyttäjä) » 26.9.2019 17:40:09

Aloitusviestin kuvio kuulostaa kovin tutulta. Selittynee joiltain osin pitkäaikaisen käytön sotkemilla aivokemioilla, mutta täytyy myös ottaa huomioon että tipaton kausi on ihan eri juttu kuin juomisen lopettaminen kokonaan.

Juopolle lopettaminen on iso elämänmuutos, ja sellaiset tuppaavat jollain tasolla sattumaan aina. Itsestänikin tuntui pitkään että matto lähti kokonaan alta, kun sosiaaliset kuviot muuttuivat nopealla tahdilla aivan täysin ja joutui katselemaan omin käsin sotkettua elämäntilannettaan ilman alkoholin tuomaa puudutusta. Jossain määrin tältä tuntuu vieläkin, mutta voi tässä sentään jo sanoa seisovansa omilla jaloillaan ja löytäneensä paremman suunnan. Se on paljon se.
sunnari (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 26.9.2019 17:56:24

Hyvä pointti, tipaton on tosiaan ihan eri asia kuin lopettaminen. Ja kun alkoholi ollut melko olennainen osa elämää aika pitkään, ei ihme, että lopettaminen ei ole ihan kivutonta.

Nyt alkaa tuntua jo paremmalta, melkein neljä viikkoa siihen meni. Varmaan vielä ylä- ja alamäkiä, mutta ei ainakaan alkoholia sotkemassa aivokemioita. Ja darroja ei ole yhtään ikävä!
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 27.9.2019 09:21:52

28. päivä eli neljä viikkoa raittiutta takana. Ostinpas itselleni sen kunniaksi leivoksen! Neljä viikkoa on suhteellisen lyhyt aika, mutta melko pitkä matka siinä ajassa on tultu. En usko, että seuraavat neljä viikkoa ovat 'yhtä vaikeat'. Vaikea väärä sana, tämä on mennyt melko helposti, mutta vaatinut kyllä sitä, että kiusaukset on pitänyt kiertää kaukaa. Enimmäkseen tämä neljä viikkoa onkin mennyt omissa oloissani. Onneksi en ole luonteeltani kovin seurallinen ja viihdyn hyvin itsekseni. Kaverit ovat usein puhuneet siitä, että pelkäävät 'jäävänsä jostain paitsi', jos eivät mene johonkin mukaan tms. Itselleni tuo on ihan vieras tunne. Se ehkä asia, joka helpottaa raitistumista: ei tarvitse taistella ainakaan sen kanssa.

Puhelimessani olevan appin mukaan olen säästänyt olematta juomatta 280 e ja olematta polttamatta 196 e. Yhteensä siis 476 e. Tuskin olen. Olen usein ottanut viiniä ruoan sijaan ja/tai tupakka-askin välipalan/makeisen tai muun sijaan. Eli en usko ainakaan noin paljon säästäneeni, mutta jonkin verran varmasti.

Vaikka tavoitteeni on lopettaa kokonaan, koen tarvitsevani välitavotteita. Ensimmäinen oli itselleni viikko, sitten toinen, kolmas ja neljä viikkoa. Seuraava tavoitteeni on 10 viikkoa. Siihen on siis 6 viikkoa aikaa.

Ensimmäiset neljä viikoa annoin itselleni luvan keskittyä ihan vaan lopettamiseen, enkä vaatinut itseltäni mitään muuta. Aloitin tosiaan myös masennuslääkkeiden käytön kolmisen viikkoa sitten ja masennus &ahdistus olivat pahat ensimmäiset viikot. Nyt masennus tuntuu olevan hallinnassa eikä enää myöskään ahdista. Se on jo itsessään syy olla juomatta ja polttamatta, koska alkoholi ja tupakka lisäävät masennusta ja ahdistusta. Olen myös nukkunut viime ajat todella hyvin. Mitään muita sen kummempia toiveita kuin tuosta masennuksesta ja ahdistuksesta eroon pääseminen minulla ei raittiudelle ole. Tietysti terveysasiat kiinnostavat, vaikka vielä ei ollut tullut mitään alkoholin tai tupakan aiheuttamisia sairauksia tai isompia terveyshaittoja. Mitä varmasti olisi tullut, jos olisi jatkanut samaan malliin. Kunto varmasti paranee. En ole laihtunut enkä lihonut, koska olen syönyt nyt enemmän kuin juodessani ja sallinut itselleni enemmän herkkuja kuin normaalisti.

Nyt tavoitteeksi ei riitä enää pelkkä raittius vaan seuraavaksi 6 viikoksi laitan itselleni jo vähän muitakin tavoitteita. Nyt taitaa olla oikea aika lopettaa herkuttelu ja saada taas ruokavalio kuntoon. Lisäksi aion lisätä nykyisen tunnin ulkoilun lisäksi joka toinen päivä salitreeniä. Ja jatkaa masennuslääkkeiden käyttöä ja nähdä säännöllisesti psykiatria. Eiköhän näillä jo saada motivaatiota päästä kymmeneen viikkoon ja melko paljon parempi olo taas kuuden viikon päästä.

Mukavaa viikonloppua!
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 27.9.2019 13:54:28

Hyvin näyttää menevän! Sitten vaan samaan malliin eteenpäin. Neljässä viikossa ovat jo höyryt haihtuneet ja mahdolliset vieroitusoireetkin ohi.
Aivojen tottuminen uusiin toimintamalleihin ja vanhoista poisoppiminen voi sitten ottaa hiukan pidempään. Tai sitten ei. Kovin yksilöllistä se on, miten totumme uusiin asioihin ja miten pystymme irrottautumaan vanhoista.

Joka tapauksessa, helpottuu kuitenkin, kuten sanoitkin. Ja jonain päivänä selvänäoleminen on itsestäänselvää.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 27.9.2019 14:01:53

Kiitos kannustuksesta Metsänreunamies! Täältä saatu tuki on tärkeää ja kannustaa kovasti.
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 28.9.2019 10:38:18

29. päivä ja päällimmäisenä mielessä on kiitollisuus. Kiitollisuus raittiudesta ja siitä, että se on asia, mitä kukaan ei voi viedä minulta pois. Aloittaessani raittiuden vasta 29. päivä ja harjoitellessani sitä sitä ennen noin kuukauden olin vihainen siitä, mitä minulle oli tapahtunut ja niin masentunut ja ahdistunut siitä, että koin, etten enää selviä tästä. Se oli tosiaan syynä lopettaa juominen ja polttaminen. Ajattelin, että raitustuminen on yksi asia, minkä voin itse tehdä. Se ei ollut ainoa, mutta samalla päätin myös ulkoilla/urheilla tunnin päivässä, noudattaa vuorokausirytmiä, jossa menen aikaisin nukkumaan ja herään aikaisin eli lepään riittävästi. Lisäksi aloitin masennuslääkkeiden käytön ja kunnon vitamiinikuurin ja mielinterveyden hoidon.

Tämän hetkinen olo varmasti kaikkien noiden summa, mutta ilman raittiutta en tiedä, olisinko enää tässä. Ja jos olisin, en uskalla edes ajatella, missä jamassa. Kyllä tuo alkoholi vaan on sellainen piru, että se tiuo kaikki muutkin ongelmat mukanaan. Ja vaikka ei siitä luopuminen kaikkia ongelmia paranna, kyllä se ainakin poistaa melko monta estettä niiden ratkaisemiseksi.

Eli sellaista tänään. Nyt toimeliasuuskin on jonkin verran parantunut eli jaksaa taas tehdä paperitöitäkin hyvin mielin. Sellaista myös mietin, että en olen aina tehnyt kaiken ns. 100 lasissa ja siksi en jaksa murehtia sitä, olisinko saanut enemmän aikaan, jos alkooholi ei olisi ollut kuvioissa. Tuskin, enemmänkin käytin sitä vastapainona nollaamiseen. Nyt yritän hidastaa tahtia. Tehdä vöhän hitaammin ja vähemmän, jotta ei tarvitse sitten myöskään nollailla - ja sitten taas ottaa kiinnin sitä, mikä nollatessa jäi tekemättä.

Paria paljon alkoholia käyttävää ystävääni yhdistää sama ajatus, että he haluavat elää elämänsä täysillä, eikä ainakaan katua sitä, mikä jäi elämöttä. Tunnistan tuon osittain itsessäni ja tuo elämysten hakuisuus on varmasti yksi alkoholin käytön syy. Siitä saa helposti ja nopeasti nousuja. Ikävä puoli siinä on se, että jossain vaiheessa se vääjäämättä johtaa siihen, että se elämä jää alkoholin takia elämättä. Tämä itselleni muistutukseksi, jos vielä joskus alkaa raittius mietityttämään.
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat