Olet täällä

entisen holistin suhde muiden juomiseen

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

entisen holistin suhde muiden juomiseen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 24.9.2019 09:58:52

Miten suhtaudutte muiden juomiseen?
Ärsyttääkö se tai himottaako itse juoda tai tuleeko halu raitistaa muita?
Minua ei kiusaa jos muut juovat.
Jos olisi sellainen puoliso joka usein joisi tai aivan alkoholisti niin se varmasti tekisi parisuhteen vaikeaksi.
Sekin jos kaverit pilkkaisivat juomattomuuttani tai koko ajan tyrkyttäisivät. Mutta sellaista ei tapahdu niin että ei minua muiden viinat kiusaa.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

Re: entisen holistin suhde muiden juomiseen

ViestiKirjoittaja 1970 » 24.9.2019 13:27:24

Ei ole meikän piireissä livenä aktiivi-addikteja, sillä tapoin ne kaikki vertauskuvallisesti vuosia sitten. Toipuneita ja toipuvia kyl on.
Kuten lusimaan lähteminen, myös räkälöissä ja kosteissa pileissä ja muissa päihteidenvetopaikoissa luuhaaminen on vapaahtoista.

Lopettamisen alussa kaikki hieman vanhasta elämästä muistuttava kävi liikaa herkistyneen ja hienostuneen kuontalon päälle.
Aika auttaa oikein hyvin tässä sopeutumisessa valtaväestön touhuun, joka enimmäkseen on hauskanpitoa, kuten teekkariosastolla.

On vanha densosanonta, joka kuuluu näin: jos toistamiseen hengailet parturin nurkilla, tulee jossain vaiheessa tukkasi leikatuksi.

Maailmassa on paljon muuta jännää ja kivaa tekemistä, kuin ajan viettäminen täysin eri aivopituudella olevien keijojen kanssa.
Voi mennä ulos raikkaaseen ilmaan haistelemaan merituulia ja mittaamaan järvimaiseman uhkeutta ja kokemaan luonnonvoimia.

Ja se kaikki on siellä luonnossa jo valmiina - tai voi mennä harrastamaan jotain muuta intohimoisen mielekästä, josta ei tule => morkkista.

now, free your mind and your fucking ass will follow
aye
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja ikzu » 24.9.2019 14:04:13

On minulle raittiuden myötä tullut vähän jonkinlainen hylkimisreaktio joka viikkoista kännäilyä harrastavia ihmisiä ja kaikenlaisia keskikaljakuppiloita, sekä siellä örveltäviä ihmisiä kohtaan. On ikään kuin vastaanotin säädetty aika voimakkaalle taajuudelle, kun tulee vastaan ihmisiä joiden kanssa en tahdo viettää aikaani ollenkaan. Ja onneksi meidän ei toistemme kanssa tarvitse ollakaan. Totta kai, kun itsellään on aikanaan ollut tämmöinen tila päällä, niin kyllähän sen huomaa varmaan jotenkin keskivertoa herkemmin myös toisissa ihmisissä.

Sen sijaan sellaisten ihmisten kanssa viihdyn erinomaisesti, jotka osaavat käyttää alkoholia fiksusti ja joiden elämää pyörittävät muutkin mielenkiintoiset asiat, kuin alkoholi. Eikä ole mitään ongelmia ollut vuosiin enää istua iltaa, vaikka seuralaiset ottaisivat vähän tanakamminkin. On se alkoholi kuitenkin sellaisia aine, että se vapauttaa tunnelmaa, vaikkei sitä itse ottaisikaan. :)
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 24.9.2019 14:42:11

Itselleni tämä raittius on vielä niin tuore asia, että tällä hetkellä pysyn täysin erossa niistä ihmisistä joiden kanssa ja tilanteista joissa normaalisti joisin. Sitten kun itse vähän vakaammalla pohjalla tilanteisiin (juhlat) jne. voi varmasti mennä selvänäkin ja mieluummin vielä sellaisen ihmisen seurassa, joka ei juo. Ja tavata niitä ihmisiä, ketkä juovat sellaisissa tilanteissa, joissa eivät juo.

Muut voivat tehdä ja juoda mitä haluavat, vielä en luota itseeni siinä, ettäkö voisin vastustaa kiusausta tai rikkoa vanhoja malleja. Jos on kymmenisen vuotta samojen ihmisten kanssa sanoissa paikoissa juonut viiniä, kuukauden parin raitius ei vielä muuta vanhoja käyttäytymistapoja, enkä lähde testaamaan tahdonvoimaani ennenkuin ihan pakko tai kun olen jo niin vahvoilla, että tiedän, etten sorru.
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 24.9.2019 14:49:10

ei juuri häiritse.
Tosin aika vähän liikun nykyään sellaisissa paikoissa missä elämä alkoholin ympärillä pyörisi.
Alkoholistin kanssa eläminen parisuhteessa voisi olla liian rankkaa. Tietysti sekin vähän riippuisi... jos ihminen muuten käyttäytyisi ihmismoisesti eikä ihan sammahtelisi pitkin päivää vaan pysyisi järjenjuoksultaankin siedettävällä tasolla, ei riitelisi eikä järjestäisimuutakaan harmia... vaikka siiten enimmän aikaa pienessä pöhnässä olisikin niin voisinpa senkin sitten sietää. Ihminen kun tottuu niin kaikenlaiseen.

Meinasin sanoa etten ketään ainakaan pyri raitistamaan. Mutta, entäs jos sitten jossain elämänvaiheessa olisikin noin että kumppani alkaisi alkoholisoitumaan...malttaisinko olla yrittämättä jotankin hillitä sitä?
Vannomatta paras.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 24.9.2019 15:40:34

Olen ollut 4v raittiina. Onnistunut siinä (ilman antabustakin), vaikka olen lukemattomia tunteja viettänyt humalaisten seurassa, niin yksityisasunnoissa kuin baareissa. Antanut parin lähipiirin juopon jopa pilata omatkin juhlapyhäni. Ollut hyväuskoinen tolvana kerta toisensa perään.. luvattu apu on jäänyt saamatta, koska jompikumpi aulis lupailija on katsonut asiakseen ruetakin juomaan.
Itse en silti ole retkahtanut.

Nyt olen totaalisesti menettänyt hermoni ja jopa toivonut, että joku lopettaisi lähilaukauksella sohvalle tai lattialle sammuneen säkin, jota ihmisenä pitäisi ajatella.

Kun ajatukset alkaa olla näin masentavia, on aika laittaa tälle touhulle nyt piste. Viimeinen keskeytetty hoitoyritelmä oli viimeinen niitti, mutta nyt en enää jaksa edes tavata mokomia. Humalassa kärttyisiä, selvinpäin kärvistellessään yhtä ärhäköitä lisättynä itsesäälissä kieriskelyllä.

Tadaa, nyt asiaan tulee muutos, kauan jaksoinkin touhua katsella. Harmi toisaalta, mutta asia ei millään muulla tavalla ole edes tyydyttävästi ratkennut.
metsänpeitto (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 24.9.2019 18:25:34

viimeinenpisara kirjoitti:Itselleni tämä raittius on vielä niin tuore asia, että tällä hetkellä pysyn täysin erossa niistä ihmisistä joiden kanssa ja tilanteista joissa normaalisti joisin. Sitten kun itse vähän vakaammalla pohjalla tilanteisiin (juhlat) jne. voi varmasti mennä selvänäkin ja mieluummin vielä sellaisen ihmisen seurassa, joka ei juo. Ja tavata niitä ihmisiä, ketkä juovat sellaisissa tilanteissa, joissa eivät juo.

Muut voivat tehdä ja juoda mitä haluavat, vielä en luota itseeni siinä, ettäkö voisin vastustaa kiusausta tai rikkoa vanhoja malleja. Jos on kymmenisen vuotta samojen ihmisten kanssa sanoissa paikoissa juonut viiniä, kuukauden parin raitius ei vielä muuta vanhoja käyttäytymistapoja, enkä lähde testaamaan tahdonvoimaani ennenkuin ihan pakko tai kun olen jo niin vahvoilla, että tiedän, etten sorru.

Varmasti ihan hyvä taktiikka. Elämäntapojen muutos on melko kokonaisvaltainen juttu, silloinkin kun se koskee vain päihdeasioita. Jos joidenkin ihmisten kanssa on alkoholilla ollut päärooli kanssakäymisessä, niin etäisyyden kasvattaminen on varmasti ihan paikallaan.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 24.9.2019 18:50:55

Mulle piinallisinta seurattavaa on ihhihhihih-ihana ämmämäinen skumppa-/drinksuhiprakka, jota hyvistä viineistä ja kalliista drinkeistä pitävät kohtuukäyttökelpoiset ystäväiseni harrastavat. Vois toki aatella, että olen vain kateellinen, kun ite en osaa. Mutta en mä sitä ennenkään sietänyt kuin hankkiutumalla ite ainakin tuplasti muita kovempiin promilleihin. Ei vaan sovi synkeälle luonteelleni sellainen kevyesti kemiallisesti buustattu ilonpito, jossa kaikki on niin kivaa ja ihanaa. Naamani alkaa ihan automaattisesti vääntyä irvistykseen, kun ajattelenkin asiaa.

Noh, eipä mun tartte tuota usein sietää, vietän enimmäkseen vapaa-aikaani vaan äijän kaa, joka saa mun puolesta dokata ihan rauhassa. Tosin mun on helppo huudella, kun se tekee sen kuitenkin vain muutamia kertoja vuodessa.

Ja siitä pisteet sivistyneille ja huomaavaisille ystäväisilleni, että ovat suhtautuneet mun dokaamattomuuteen hyvin hienotunteisesti. Mitä enemmän olen pitänyt pääni kiinni, sitä vähemmän multa on myöskään udeltu selityksiä. Pari rohkelikkoa on kysynyt suoraan, olen vastannut puolitotuuksilla, joihin on tyydytty.

Metsänpeitto, mä just yks päivä aattelin, että aikuinen ihminen saa ite valita seuransa kuten parhaaks näkee, eikä esmes yhteiset geenit velvota mihinkään. Mä en siis alkoholista riippumattomista syistä ole kovin läheisissä väleissä lähisukulaisiini. Jos siis "lähipiirin juopot" ovat sukulaisiasi. Ja toki muutenkin.

Velvollisuudentunto vaan osaa nakertaa ikävästi rotan lailla.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja yoru » 24.9.2019 22:26:04

ikzu kirjoitti:Sen sijaan sellaisten ihmisten kanssa viihdyn erinomaisesti, jotka osaavat käyttää alkoholia fiksusti ja joiden elämää pyörittävät muutkin mielenkiintoiset asiat, kuin alkoholi. Eikä ole mitään ongelmia ollut vuosiin enää istua iltaa, vaikka seuralaiset ottaisivat vähän tanakamminkin. On se alkoholi kuitenkin sellaisia aine, että se vapauttaa tunnelmaa, vaikkei sitä itse ottaisikaan. :)

Juurikin näin. Jos sitten kuitenkin jossain vaiheessa alkaa sellainen sössötys ja samojen asioiden toistaminen uusina juttuina, kun ei muisti enää oikein pelaa, on ainakin itselleni aika lähteä pois paikalta. Hyvää se tekisi toki nille sössöillekin.

Mutta harvemmin tulee nykyään oltua paikoissa, missä alkoholi olisi isossa roolissa. Elämä tarjoaa paljon kaikenlaista muuta kivempaa, kuten Seiskakybäkin totesi. Ja en minä muita raitistamaan ala. Toki voin tukea tarjota, jos asiallisesti puheeksi tulee, mutta ei muuten.
Once I pop, I can't stop.

yoru
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 25.9.2019 11:31:29

Tyräkki kirjoitti:Metsänpeitto, mä just yks päivä aattelin, että aikuinen ihminen saa ite valita seuransa kuten parhaaks näkee, eikä esmes yhteiset geenit velvota mihinkään. Mä en siis alkoholista riippumattomista syistä ole kovin läheisissä väleissä lähisukulaisiini. Jos siis "lähipiirin juopot" ovat sukulaisiasi. Ja toki muutenkin.

Velvollisuudentunto vaan osaa nakertaa ikävästi rotan lailla.

Tämä on niin totta. Velvollisuudentunnosta tai muista jopa itsellekin epäselvistä syistä jonkinlainen roikkuminen ahdistavissa ihmissuhteissa huonontaa omaa oloa yllättävän paljon.
Joskus mietin, että olisikin kivaa, jos suvustaan voisi erota juridisesti jotenkin samaan tapaan kuin avioliitosta. Mutta toisaalta sekään ei ratkaise kaikkia ongelmia. Järkevä, tasapainoinen ja itsestään huolta pitävä ihminen kyllä kykenee asettamaan rajat tai lopettamaan yhteydenpidon jatkuvasti hankaavissa ihmissuhteissa muutenkin. Sääli vaan, etten minä kuulu näihin.

Olen siis kyllästynyt dokailun katseluun ja ehkä joskus myöhemmin, kun aikomani suunnanmuutos tässä on toteutunut, voin suhtautua tyynemmin muiden juomiseen. Nyt vitutusta on nostanut myös naapurien juopottelu, joka on useamman viikon estänyt mua nukkumasta joka viikonloppu 3 yönä.

Tämä ei varsinaisesti liity tähän tai hiukan kumminkin. Raittius on mahdollistanut oman toiminnan analysoinnin toisella tavalla ja ärsyynnyttyäni hiukan tuolla toisessa ketjussa, tajusin, että minä todella toteutan samaa sairasta "ihmissuhdemallia" jopa netissä. Olen ollut aina muita varten, ensin lapsena isin pikkuterapeutti ja siitä eteenpäin jotenkin aina pyrkinyt tukemaan ja auttamaan muita, jopa oman jaksamiseni kustannuksella. Ja hakeudun itse joka paikassa samaan rooliin ja toimin samalla tavalla. Toistan samoja kannustavia lauseita ja koitan ehdotella keinoja, jotka auttaa, mutta kun munhan ei tartte sillä tavalla tehdä ja sitten ärsyyntyä, kun en jotenkin saa kiitosta tai sitä tsemppausta ei edes arvosteta. Pitäisi antaa vain , mitä voin ja jaksan hyvillä mielin antaa, en liikaa, että väsyn tai ärryn tai alan odottaa jotain palkintoa; tässä mulle kotiläksy.

Olen nyt älyttömän kiitollinen tästä palstasta ja tilanteesta, koska tajusin nyt itsestäni aika oleellisia juttuja, senkin, etten ole tuosta käyttäytymismallista päässyt eroon, vaikka luulin niin. Mutta aika vaikeaa se näkyy olevan, koska tavallaan jouduin siihen rooliin alle kouluikäisenä ja se jotenkin kasvoi osaksi persoonaani.

Vanha viisaus on se, että jos joku asia herättää voimakkaita tunteita, sitä on syytä tarkastella syvemmin.
metsänpeitto (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 25.9.2019 17:45:12

Totutut ja monien toistojen kautta urautuneet käyttäytymismallit ovat yllättävän sitkeitä.
Ehkäpä alkoholisoituminenkin on joltain osiltaan juuri sitä. Toistamalla samaa toimintamallia se jumittuu päälle.

En tiedä onko se paras keino tai nopein keino, mutta muuttamalla toimintamallejaan määrätietoisesti ja toistamalla sitten uudenlaista reagointia eri asioihin aivoihin syntyy uusia "urautumia", jotka ajan oloon ovat vahvempia kuin vanhat -käytön puutteessa ne nimittäin haalistuvat ja umpeutuvat.

Mutta ei se helppoa aina ole.

Usein me muuten etsiydymme juuri tietynlaiseen seuraan. Joku etsii "autettavia", joku taas haastavia ihmissuhteita, ja jos on tottunut vaikkapa olemaan alkoholistien seurassa, niin aika helposti sinne lipsahtaa vaikka olisikin päättänyt että nyt se on sitten loppu... se on kuitenkin tuttua, se alkoholistielämä, vaikka se samalla onkin paskamaista. Kaikki muu kun on uutta ja outoa, ja se voi jopa hiukan pelottaa.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 25.9.2019 17:52:16

Entisen alkoholistin luullaan usein paheksuvan muidenkin juomista koska itse ei halua juoda.
Ei se ole välttämätöntä. Moni meistä suhtautuu neutraalisti muiden alkoholinkäyttöön. Ei ota kantaa jos ei alkoholisti silmille tule.

Myös alkoholisti voi paheksua muiden juomista!
Vaikka itse on koukussa ja on edelleen alkoholisti voi silti nähdä juomisen vain toisen vikana. Aina löytyy joku joka juo vielä enemmän ja sitä voi moittia.
Sanoa että en minä sentään vielä tuollainen ole. Vaikka muut näkevät (ja haistavat) alkoholismin ensisilmäyksellä.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 25.9.2019 18:25:53

Alkoholistin kanssa eläminen tappaa tunteet. Se on ainaista valheen kanssa elämistä. Se on pelkoa siitäö mitä kotona odottaa kun töistä tulee.
Alkoholisti on raittiina vain tilapäisesti. Se on alkoholistin ja ei-alkoholistin ero. Alkoholisti voi tänään olla raitis mutta huomisesta ei tiedä.
Alkoholistin vaimo on aina tuuliajolla. Mitään ei voi suunnitella.
Jos itse on entinen alkoholisti tietää kaiken tuon. Ja silti voi antaa petkuttaa itseään. Koska ei halua uskoa totuuta. Totuus on että niin kauan kuin ihminen on alkoholisti häneen ei voi luottaa.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 26.9.2019 07:03:29

lutunen kirjoitti:Alkoholistin kanssa eläminen tappaa tunteet. Se on ainaista valheen kanssa elämistä. Se on pelkoa siitäö mitä kotona odottaa kun töistä tulee.
Alkoholisti on raittiina vain tilapäisesti. Se on alkoholistin ja ei-alkoholistin ero. Alkoholisti voi tänään olla raitis mutta huomisesta ei tiedä.
Jos itse on entinen alkoholisti tietää kaiken tuon. Ja silti voi antaa petkuttaa itseään. Koska ei halua uskoa totuuta. Totuus on että niin kauan kuin ihminen on alkoholisti häneen ei voi luottaa.

Niin se varmasti usein on.
Enkä, en tosiaan, alkaisi ihan helpolla yhteiselämään alkoholistin kanssa.

Eivät silti kaikki alkoholistit välttämättä kovin epäluotettavia ole. Paitsi siinä asiassa jos he sanovat että tämä oli se viimeinen päivä kännissä, nyt minä olen sitten tästedes selvänä... siihen ei ihan noin vaan kannata luottaa, se on usein ajan pelaamista (...kyllä se siitä leppyy kun otan tänään vaikka hiukan vähemmän ja olen ihmisiksi...)

Kaikki alkoholistit eivät silti edes esitä tuollaisia jatkuvia raitistumislupauksia, eivätkä kaikkien alkoholistien puolisot niitä kyselekään.
Ja joskus alkoholisti voi olla muuten ihan mahdottoman mukava ihminen, sellainen jonka alkoholinkäyttö ei aiheuta mitään suuria murheita. (en väitä että just minä olisin sellainen ollut).

Liian monen alkoholistin puolison elämä kuitenkin on kaikessa epävarmuudessaan kovin paskamaista.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 26.9.2019 13:23:04

mies metsänreunasta kirjoitti:
lutunen kirjoitti:Alkoholistin kanssa eläminen tappaa tunteet. Se on ainaista valheen kanssa elämistä. Se on pelkoa siitäö mitä kotona odottaa kun töistä tulee.

Niin se varmasti usein on.
Enkä, en tosiaan, alkaisi ihan helpolla yhteiselämään alkoholistin kanssa.

Eivät silti kaikki alkoholistit välttämättä kovin epäluotettavia ole. Paitsi siinä asiassa jos he sanovat että tämä oli se viimeinen päivä kännissä, nyt minä olen sitten tästedes selvänä... siihen ei ihan noin vaan kannata luottaa, se on usein ajan pelaamista (...kyllä se siitä leppyy kun otan tänään vaikka hiukan vähemmän ja olen ihmisiksi...)

Kaikki alkoholistit eivät silti edes esitä tuollaisia jatkuvia raitistumislupauksia, eivätkä kaikkien alkoholistien puolisot niitä kyselekään.
Ja joskus alkoholisti voi olla muuten ihan mahdottoman mukava ihminen, sellainen jonka alkoholinkäyttö ei aiheuta mitään suuria murheita. (en väitä että just minä olisin sellainen ollut).

Liian monen alkoholistin puolison elämä kuitenkin on kaikessa epävarmuudessaan kovin paskamaista.

Naisystävistäni joilla on silloin tällöin musta silmä tai mustelmia ovat melkein kaikki alkoholistien kumppaneita. Eikö se kerro jotain? Jos poikkeuksia on olkoon. Mutta pääsääntöisesti. Entinen alkoholisti voi myös olla väkivaltainen mutta melkein aina väkivalta loppuu kun alkoholismi loppuu.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Lopettajat