Olet täällä

Raittiina elävän alkoholistin suhde muiden juomiseen

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Raittiina elävän alkoholistin suhde muiden juomiseen

ViestiKirjoittaja helistin » 24.9.2019 11:23:31

Minua ei häiritse muiden juominen, sillä voin itse poistua paikalta ja valita seurani, mikäli se minua alkaa häiritsemään.

Tällä kokemuksella sekä tietämyksellä varustettuna parisuhteessa tai avioliitossa nostaisin kytkintä het enkä viidestoista päivä, mikäli kumppani ei ymmärtäisi lopettaa liemien imemistä kehoituksistani huolimatta.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

Re: Raittiina elävän alkoholistin suhde muiden juomiseen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 24.9.2019 17:12:34

Alkoholi on laillinen päihde, joten sitä saavat täysi-ikäiset juoda. Itse alkoholistina olen voimaton alkoholiin nähden ja olen omaksunut sen kannan, että voimaton olen myös muitten alkoholin käyttöön nähden. En siis voi keltään sitä kieltää. Mutta enpä juovia ihmisiä juuri tapaakaan, joten kovin rankkaan testiin en ole joutunut, vaikka olen paljon ihmisten kanssa tekemisissä harrastusten ja hiukan työnkin puitteissa.

Päivä kerrallaan
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sunnari (poistunut käyttäjä) » 24.9.2019 17:27:42

Ei voisi vähempää kiinnostaa käyttääkö joku alkoholia vai ei. Muiden kohtuun rajoissa pysyvästä alkoholinkäytöstä valittaminen tuntuisi suunnilleen samalta kuin jos laktoosi-intoleranttina mussuttaisin muiden maidonjuonnista. Naisystävänikin ottaa silloin tällöin sen pari, ja ottaisin varmaan itsekin jos pystyisin jättämään siihen pariin.

Kännisten seuraa en sit taas selvänä oikein jaksa, josta syystä sosiaalinen elämäni on tätä nykyä suht olematonta. On toki ihmisiä jotka muodostavat tässäkin asiassa poikkeuksen olemalla hyvää seuraa myös humalassa, ovat vaan suht harvassa.
sunnari (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja 1970 » 25.9.2019 15:45:28

Heli: Tällä kokemuksella sekä tietämyksellä varustettuna parisuhteessa tai avioliitossa nostaisin kytkintä

Mullon jäänyt kokonaan välistä addiktinaisen kanssa parisuhteessa piehtarointi. Tulin sen omasta aloitteestani kertomaan.
Ehkä se ei ois toiminut ja moni on eronnut jo senkin takia, kun mies on raitistunut ja alkanut ottamaan vastuita ja komistumaan.

Muutoin vertaisin juomattomia ja juovia seurueita ja ajanvieteryhmiä toisiinsa kuin grand slam-rundin tennispelaajat ja
sm-liigan jääkendospelurit heittäytyis yhteiskimppaan ja asumaan saman ilotalon katon alle ja yhdistämään likapyykkinsä.

Tykkään todella paljon seurata kumpaakin lajia puhtaasti urheiluna ja kallistun käytännön syistä lätkän pariin arvoturnauksissa, sillä ne pelit vielä näkyy. Emmä kuitenkaan lähtis näitä poppoita sotkemaan, aivan kuten volvonistejä ja saab-uskovaisia tai
kuten olin ehdoton juovaan aikaan ja pidin pottuviinan ja tavallisen viinan eri kanistereissa.

Hyvää viihdettä tulee päihdekentän hahmoista, kirjallisuudessa ja eritoten elokuvan kauniin taiteellisella kulttuurisaralla.

Ajatusmaailma voi muuttua ja voin kohta olla väärässäkin, mutta sanoisin, että sangen
kivaa hommaa tänäänkin tämä päivänselvästi ja päänsisäisesti selvänäoleminen.
Bentsoitta 2013 - 2015, ja 22.2.2017 alkaen,
selkeenä sulhasena since 8.1.2019, aye !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 27.9.2019 08:53:32

Raitistuneena alkoholistina katson tietenkin omien silmälasieni läpi muitten juomista. Aika tietoisesti pyrin välttämään sellaisia tilanteita, mutta kuitenkin tapaan juoviakin ihmisiä heidän juodessaan tai humaltuessaan.
Pidän tärkeänä, että tässäkin suhteessa joudun ylittämään oman mukavuusalueeni rajoja. Niin tein sinäkin iltana, kun jännittyneenä avasin ensimmäistä kertaa oven, joka johtikin vapauteen. En nimittäin halua palata takaisin siihen juovaan elämäntapaan, josta, luojan kiitos, olen saanut olla erossa jo pitkään. Huomattuaan että en käytä alkoholia joku on joskus sanonut kunniottavansa lujaa tahtoani tai lujaa luonnettani. Olen siihen todennut, että heikkouteni vuoksi ja alkoholisoitumisen takia olen halunnut raitistua. Pelkäsin tuhoutuvani.
Raitistuneena alkoholistina minun on siis terveellistä tavata juoviakin ihmisiä, olivatpa he sitten alkoholisteja tai pelkkiä suurkuluttajia. Osa heistä kärsii jo itsekin juomisestaan. Jos tällainen haluaa apua, olen valmis kertomaan heille eri mahdollisuuksista. Tunnen tai olen tavannut suuren määrän erilaisia raitistumistapoja käyttäneitä alkoholisteja, valinnanvaraa siis on. Ja kun alkoholistien kohdalla kyseessä on krooninen sairaus, ei ole yläikärajaa juomisen lopettamiselle, niin kuin ei muuten vain juovillekaan.

Tärkeää on, että tänne kirjoittavat nekin, joiden raittius katkeaa vaikka useinkin toistuvastaan ekaan ryyppyyn. Muistutuksena itselleen ja lukijoille.
Kun alkoholisti on päätynyt pohjalle, hän on valmis toimimaan raittiutensa hyväksi. Toisen pohjaa ei voi määritellä, vaikka joskus siltä näyttäisikin, kun näkee juovien elämää. Kaappijuoppo virkanainenkin haluaa joskus ulos vankilastaan.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja imn30 » 27.9.2019 11:25:05

Aina ei tarvitse löytää sitä omaa pohjaa, jolloin kaikki on mennyt, niin työt ja parisuhteet ja kämpät.

Se on parempi hoksata oma alkoholismi silloin kun on vielä työt, asunnot ja mahdollisesti emännät kehissä.
Ei todellakaan kannata mennä siihen alhoon jossa nukut rappukäytävissä ja pummaat kadulta rahaa.
Se ei ole mikään miehen mitta!
Eli joka jätkä pokiin vielä kun on jotain mistä pitää kiinni..

Viikko kerrallaan juomatta, siitä lähtee se mun filosofia, toisilla on muut filosofiat, mutta tää on mun.
imn30
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 27.9.2019 11:59:54

imn30 kirjoitti
Aina ei tarvitse löytää sitä omaa pohjaa, jolloin kaikki on mennyt, niin työt ja parisuhteet ja kämpät.

lomapuisto kirjoitti
Toisen pohjaa ei voi määritellä, vaikka joskus siltä näyttäisikin, kun näkee juovien elämää. Kaappijuoppo virkanainenkin haluaa joskus ulos vankilastaan.

Pohja on se hetki, kun sisimmässä syntyy halu lopettaa juomisensa. Se on jokaisella aivan ikioma, henkilökohtainen. Silloin on valmis tekemään jotain, ihan vaikka kirjoittamaan tänne omasta ongelmaksi kokemastaan juomisesta.
Tunnen monta raitistunutta alkoholistia, joilta on mennyt nuo mainitsemasi työt, perheet ja kämpät. Toisaalta tunnen kaltaisiani, joilta ei ole mennyt mikään mainitsemistasi, ulospäin näkyvä. Uskon, että sinäkin tiedät tai jopa tunnet jompaankumpaan muottiin sopivia juovia ihmisiä.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat