Olet täällä

AA- kerho ja raittius ilman sitä.

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: AA- kerho ja raittius ilman sitä.

ViestiKirjoittaja ikzu » 15.10.2019 10:59:31

Alkoholistille ainakin minun kokemukseni mukaan sellaisen vastaan rimpuilemisen lopettaminen on hyvin olennainen osa ratkaisua. Minäkin kirjoitin hyvin kriittiseen sävyyn AA:sta täällä joskus aikanaan. Sen olen sitten myöhemmin oivaltanut, että olin silloin vielä aika vaiheessa oman toipumiseni tai paranemiseni kanssa. En nyt taaskaan ole AA:ssa käynyt pitkään aikaan, enkä koe mitään tarvettakaan ainakaan tällä hetkellä sinne mennä. Nykyään en tätä liikettä enää arvostele sillä tavalla ja oli todella hyvä juttu, että joitakin vuosia sitten avasin oven uudelleen.

Siitä olen samaa mieltä, että tietynlainen paikalleen pysähtyneisyyden eetos siellä vallitsee. Toisaalta se on hyvä juttu, koska liikkeellä on jo olemassa oleva todistettu kyky olla osana ratkaisua alkoholismiin. Siinä mielessä pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, koska se on jo keksitty. Mutta paikallaan pysähtyneisyydellä tarkoitan lähinnä sitä, että se 12 askeleen kirja on esimerkiksi hirveän uskonnollista tekstiä jostain sieltä 1930-luvulta ja ei sen vuoksi ole ehkä ihan tätä päivää. Onneksi siitäkin on olemassa se päivitetty versio, jonka kieli on minusta paljon käytännön läheisempää ja ilmaisu selkeämpää. Ihan jo tuon päivitetyn kirjan käyttäminen minun mielestäni voisi madaltaa kynnystä siihen, että uusien tulokkaiden olisi helpompi ottaa AA omakseen. Ymmärrän nimittäin oikein hyvin, jos sen vanhemman version uskonnollinen paatoksellisuus ja korkealentoisuus aiheuttaa sen, että monikaan uusi tulokas ei halua osallistua kokouksiin.
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 15.10.2019 13:37:27

Siitä tulee tässä kuussa kuluneeksi tasan 12 vuotta, kun minä kävin AA:ssa ihan ulkomailla ja toisessa maanosassa. Goalla peräti kolmessa ryhmässä: Arporassa, Calangutessa ja Mapusassa. En osaa punnita niiden käyntien hyötyä muuten kuin sillä, että ne jäivät elävästi mieleeni loppuiäksi, ja olivat mielenkiintoisia kokemuksia. Jollain tavalla tarpeellisia siis kuitenkin.

Erot Suomen AA:han eivät olleet kovin suuria, vaikka oltiin niinkin erilaisessa kulttuurissa. Puheenvuorojen alussa jokainen sai muilta yhteen ääneen lausutun tervehdyksen "hello....", vähän niinkuin amerikkalaisissa draamoissa, ja kahdesa ryhmässä puheenvuoro piti tulla pitämään salin eteen. Noita käytäntöjä ei usein Suomessa näe, paitsi Vuoriryhmässä jossa on ihan puhujanpönttö.

Erityisen elävästi jäi mieleen Arporan AA-ryhmö, joka kokoontui hylätyn tuntuisen nunnakoulun sisäpihalla, villiintyneessä puutarhassa. Kohtaus päätyi jopa erääseen kaunokirjalliseen tuotokseeni, joka ilmestyy toivottavasti joskus.

Kiitos raittiista päivästä ja raittiuden tuesta. 8)
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 15.10.2019 16:24:10

ikzu kirjoitti
Onneksi siitäkin on olemassa se päivitetty versio, jonka kieli on minusta paljon käytännön läheisempää ja ilmaisu selkeämpää. Ihan jo tuon päivitetyn kirjan käyttäminen minun mielestäni voisi madaltaa kynnystä siihen, että uusien tulokkaiden olisi helpompi ottaa AA omakseen.

Ikzu hei, mitä kirjaa ja painosta tarkoitat? Onko se jo täällä päihdelinkin listalla: Kirjallisuus- ja blogivinkkejä (riippuvuusteemat)?

Päivä kerrallaan
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jorg.Buttgreit » 15.10.2019 21:14:17

>Helsingissä kokoontuu jonakin päivänä ainakin "Uskomaton AA Ryhmä" joka on tarkoitettu niille, joille ei kertakaikkiahan se "Jumala" sovi ojelmaan
Olen EX-ALKOHOLISTI kuulit OIKEIN.. EX..
Jorg.Buttgreit
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja ikzu » 15.10.2019 21:39:13

lomapuisto kirjoitti:Ikzu hei, mitä kirjaa ja painosta tarkoitat?

Siis mä tarkoitan AA:n ohjelmaa. 12 askelta ja 12 perinnettä. Siitä ainakin tuonne tämän kaupungin ryhmään tuli muutama vuosi sitten päivitetty versio. Askeleet ja perinteet ovat tietysti samoja, mutta itse kieli on paljon ihmisläheisempää ja helpommin ymmärrettävää.
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 16.10.2019 04:22:45

Jorg.Buttgreit kirjoitti:>Helsingissä kokoontuu jonakin päivänä ainakin "Uskomaton AA Ryhmä" joka on tarkoitettu niille, joille ei kertakaikkiahan se "Jumala" sovi ojelmaan

Kyllä. Tietääkseni se kokoontuu Villa Sturessa, joka on muutenkin ihan tsekkaamisen arvoinen mesta, jos asuu Helsingissä ja päivisin on aikaa, johon kaipaa jotain päihteetöntä aktiviteettia. Helsingin kaupungin ylläpitämä mesta, johon saa tulla anonyyminakin, kunhan tulee selvinpäin.
Päivisin siellä kokoontuu myös muunlaisia vertaisryhmiä, keskusteluryhmiä ja hoidollisia ryhmiä.
https://www.hel.fi/helsinki/fi/sosiaali ... illa-sture
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat