Olet täällä

Lopetusyritys vol. 100

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Lopetusyritys vol. 100

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 30.10.2019 10:16:10

Rainbow40
Hyviä pitkiä unia olenkin tässä muutamana yönä vedellyt, siitä huolimatta en ole virkeä. Mutta tuosta viikonlopusta, katselin jo aa-ryhmiä. Onko joku käynyt niissä?

Olen käynyt jo pitkään ja alusta alkaen olen saanut olla raittiina. Parinkymmenen vuoden loppua kohti lisääntyneen juomisen jälkeen huomasin olevani kykenemätön hallitsemaan alkoholia. Työtoveri oli ollut pitkään AA:ssa, joten tiesin jotain siitä. Jännitti mennä, mutta koin suuren helpotuksen, kun sain siellä olleille miehille ja naisille sanotuksi omalla vuorollani, että olen alkoholisti. Siinä niin kuin useimmissa suomalaisissa palavereissa on ns. kiertävä puheenvuoro. Jokainen saa siis puhua, mutta kenenkään ei ole pakko.
AA on syntynyt kahden toisilleen tuntemattoman alkoholistin tapaamisesta, kun he oivalsivat, että kertomalla toisilleen juomisensa koko tarinan he pysyivät raittiina. Muutaman vuoden kuluttua heitä oli sata ja he kokosivat muistiin, mitä toimenpiteitä olivat tehneet raitistuakseen ja pysyäkseen raittiina. Jokainen alkoholistihan tietää, että raittiuslupaus unohtuu jopa samana päivänä. Heidän toimenpiteensä tunnetaan 12 askeleena. Ne ovat oppaita raittiuden tiellä. Myöhemmin syntyi 12 perinnettä ryhmien toimintaan.

jumpura mainitsikin hengellisyyden, jonka vuoksi alkoholisti saattaa kaihtaa AA:ta. AA:n hengellisyys ei kuitenkaan ole uskonto, vaan jokainen, ateistikin, saa määritellä itseään suuremman voiman miten tahtoo tai ymmärtää tai on ymmärtämättä.
Alkoholismi sairautena läpäisee koko yhteiskunnan, joten AA:ssakin on kaikenlaisia ihmisiä. "Varas opettaa poliisille rehellisyyttä, ateisti papille hengellisyyttä" jne....
https://www.aa.fi kertoo, että tänäänkin kokoontuu paljon yli 100 ryhmää, kaikki vapaaehtoisvoimin, eikä maksa mitään, ei tarvitse sitoutua ja kahvitkin tarjoillaan, vaikka ei olisi kolikkoakaan yhteiseen lippaaseen.

Ennakkoluulottomasti vain mukaan, jo muutaman käynnin jälkeen huomaat, haluatko sellaista raittiutta, mitä siellä näet ja kuulet. Paluu entiseen on aina mahdollista, samoin muiden tukimuotojen omaksuminen.

Elä ja anna elää
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Toivoton » 31.10.2019 10:14:39

Millä mielellä kohti viikonloppua Korkitkiinni?
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 31.10.2019 20:23:10

Toivoton kirjoitti:Millä mielellä kohti viikonloppua Korkitkiinni?

Kiitos kysymästä, Toivoton. Sanotaan näin että turhauttaa ja vituttaa, mutta selvinpäin aion kuitenkin olla. Ensinnäkin oletan mielialojen heittelyn ja ärtymyksen johtuvan edelleen ihan siitä syystä että olen ollut vasta vähän aikaa juomatta, eikä asiaa auta se että olen taas nukkunut huonosti ja liian vähän. Lisäksi sain töihin liittyviä huonoja uutisia. (Olen tällainen kulttuurialan itsensätyöllistäjä, eikä rahoituskuvioiden onnistuminen ole koskaan helppoa, kuten tänään sain taas kokea.)

Kaupassa käydessäni oli suorastaan lähellä etten ostanut kaljaa, mutta jotenkin onnistuin itseni hillitsemään. Pyörin siellä kaupassa kuin idiootti vaikka kuinka kauan. Olin sellaisessa kummallisessa vitutuksen kuorruttamassa välitilassa, jossa tekee mieli kauheasti jotakin, mutta ei oikein tiedä mitä, kun alkoholi nyt ei ollut vaihtoehto. Onneksi kotiin päästyäni mieleni pikkaisen rauhoittui. Toki nämä vastoinkäymiseni ovat vähäisiä siihen verrattuna mitä vaikkapa sinä, Toivoton, olet saanut kokea, joten luulen että hahmotan asiani oikessa mittakaavassa viimeistään huomenna. Nyt lähden tavaksi tulleelle päivittäiselle kevyelle kävelylenkille, jos se vaikka hieman tuulettaisi päätäni.
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 31.10.2019 22:23:42

Niinhän siinä kävi, että kävelyn aikana ja myös sen jälkeen on taas vähän helpompi olla. Nuorempana harrastin paljonkin liikuntaa, niin täytyy nytkin alkaa jaksamisen puittessa lisäämään ja monipuolistamaan liikkumista, kun siitä on itselleni selkeästi aika suurtakin hyötyä tämän juomattomuuden ylläpidossa.
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Edellinen

Paluu Me Lopettajat