Olet täällä

Lopetusyritys vol. 100

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Lopetusyritys vol. 100

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 27.10.2019 21:33:32

aaneton_juoksu kirjoitti:Kyllä se liika energisyys tasaantuu. :D Mutta kannattaa käyttää se energia hyödyllisesti, kuten siivoamiseen ja harrastamiseen. Eikö muuten ole hieno olo, kun viikonlopun on voinut viettää ilman alkoholia ja krapulaa?

Kiitos kysymästä, on kyllä sellainen seesteisen hieno olo selväpäisen viikonlopun jälkeen. Tosin energisyys ei vielä liiaksi vaivaa... Aika syvissä vesissä tässä vielä mennään mielialojen ja aktiivisuuden kanssa. Sitä saa mitä tilaa... Mutta vääjäämättä eteenpäin mennään.
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Toivoton » 28.10.2019 00:24:48

”Yritän ajatella niin, että eilistä on turha voivotella koska se on jo mennyt ja siihen ei voi vaikuttaa. (Rakentava ajattelu tietysti on eri asia.) Tulevaisuuttakaan on turha murehtia, koska vaikka siihen voikin vaikuttaa, niin murehtimalla se ei parane. Ei kai sitä oikein muuhun voi vaikuttaa kuin siihen mitä tekee ja minkälaisia päätöksiä tekee juuri nyt. Tämän juomisen/juomattomuuden suhteen olenkin koittanut omaksua enemmän sellaista tietoista läsnäoloa... Impulssikontrollia ja ymmärrystä juuri tällä hetkellä tapahtuvan toiminnan syy-seuraussuhteista.”

Olen kanssasi samaa mieltä. Itse olen ollut ja olen edelleenkin eilisen voivottelija ja tulevaisuuden murehtia. Tuon tietoisen läsnäolon opettelu on minulla menossa koko ajan.

En kirjoituksessani tarkoittanut, että sinun pitäisi voivotella mennyttä ja murehtia tulevaisuutta. Lähinnä pointtini oli tuoda näkökulma siihen, että lopettaisi ajoissa, ettei kaikkien alkoholistien tarvitsisi vuosikausia tai vuosikymmeniä lyödä päätään seinään. Että edessä olisi enemmän raittiita vuosia kuin takana juotuja vuosia. Että olisi ainakin teoriassa pidempi aika elää raitista loppuelämää, kuin varttuneemmalla alkoholistilla, joka on vielä kenties juomalla esim. pilannut terveytensä. Eli ajatuksia pyrin herättämään tästäkin näkökulmasta.
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 28.10.2019 06:41:28

Hei,

Liityin sivustolle eilen (krapulassa) ja kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa. Kuten näköjään moni muukin, minäkin olen kyllästynyt juomiseen. Se on ollut iso osa elämääni teinivuosista lähtien. Välillä olen ollut raittiina, kuten lapsia odottaessa ja imettäessä, mutta vuosi vuodelta liikakäyttö on lisääntynyt. Nyt olen huomannut, että ajatukset pyörii lähes koko ajan alkoholin ympärillä. Tissuttelen, piilottelen, salailen, kärähdän ja häpeän. Aiheutan myös perheelleni ja lähiympäristölle ongelmia. Lapseni terapian myötä tajusin, että minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa kokonaan. Tästä se lähtee. Viikko sitten maanantaiaamuna minulla oli krapula, nyt ei. Mutta tiedän, että töitä on tehtävä jotta tämä pysyy.
Nyt en juo - Puoli päivää kerrallaan
Rainbow40
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 28.10.2019 11:51:01

Rainbow40 kirjoitti
Mutta tiedän, että töitä on tehtävä jotta tämä pysyy.

Oikein sanottu. Sinunkin kuvaamillasi juomatavoilla ei pelkkä korkin kiinnipistäminen riitä, haluathan elämältäsi muutakin. Ellet alkuun muuta ehdi, lue tänne kirjoitettuja kokemuksia ja kirjoittele jotain itsekin. Tämä on yksi muoto vertaistukea.

Hyvää raittiutta sinulle, ja hyvää syksyä myös perheellesi!

Yhdessä olemme enemmän
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 28.10.2019 13:21:21

Kiitos lomapuisto,

Ajattelinkin että lueskelen näitä ja kommentoin omia ajatuksia, omia tuntemuksia tänne. Katsoin eilen mielenterveystalo.fi - sivulta alkoholismin omahoito-oppaan. En siitä saanut hirveästi irti, työskentelen itse sote-alalla ja kyllähän minä nämä asiat tavallaan tiedän. Ei ole omahoito tähän asti auttanut... Mutta nimenomaan vertaisia kaipaan, ja ehkä sitä anonyymiutta vielä tässä vaiheessa. Löysin myös sen a-klinikan selviytymissuunnitelmalomakkeen. Tein siitä lyhyemmän tiivistelmän lompakkoon, ajattelen että siitä olisi apua kun tekee mieli mennä Alkoon. Ja just sen lisääntyvän energisyyden varalle tarvitsen suunnitelman, koska silloin minulla lähtee vauhti ihan käsistä. Ja taas väsähdän ja petyn itseeni kun en jaksakaan, ja taas juon. Minulle on oikeestaan kehittynyt kaava jota toistan. Nyt keskityn siihen etten ala toistamaan tätä kaavaa. Niin kuin joku tuolla kirjoitti, pitää keskittyä siihen ettei juo. Kiitos tuosta ajatuksesta!
Rainbow40
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 28.10.2019 13:41:05

Toivoton kirjoitti:En kirjoituksessani tarkoittanut, että sinun pitäisi voivotella mennyttä ja murehtia tulevaisuutta. Lähinnä pointtini oli tuoda näkökulma siihen, että lopettaisi ajoissa, ettei kaikkien alkoholistien tarvitsisi vuosikausia tai vuosikymmeniä lyödä päätään seinään. Että edessä olisi enemmän raittiita vuosia kuin takana juotuja vuosia. Että olisi ainakin teoriassa pidempi aika elää raitista loppuelämää, kuin varttuneemmalla alkoholistilla, joka on vielä kenties juomalla esim. pilannut terveytensä. Eli ajatuksia pyrin herättämään tästäkin näkökulmasta.

En minä sitä niin tulkinnutkaan, Toivoton. Kunhan tsemppasin itseäni ja ajatuksiani, kun minullakin on toisinaan tapana murehtia ja voivotella liikoja. Minusta tuo on hyvä ajatus ettei kaikkien tarvitse juoda vuosikymmeniä... Varmasti on niin, että sitä parempi mitä nuorempana tajuaa lopettaa.

Tsemppiä sinulle! Olen lukenut ketjuasi ja täytyy sanoa että rankkaa tietä olet kulkenut.
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 28.10.2019 13:47:10

Rainbow40 kirjoitti:Hei,

Liityin sivustolle eilen (krapulassa) ja kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa. Kuten näköjään moni muukin, minäkin olen kyllästynyt juomiseen. Se on ollut iso osa elämääni teinivuosista lähtien. Välillä olen ollut raittiina, kuten lapsia odottaessa ja imettäessä, mutta vuosi vuodelta liikakäyttö on lisääntynyt. Nyt olen huomannut, että ajatukset pyörii lähes koko ajan alkoholin ympärillä. Tissuttelen, piilottelen, salailen, kärähdän ja häpeän. Aiheutan myös perheelleni ja lähiympäristölle ongelmia. Lapseni terapian myötä tajusin, että minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa kokonaan. Tästä se lähtee. Viikko sitten maanantaiaamuna minulla oli krapula, nyt ei. Mutta tiedän, että töitä on tehtävä jotta tämä pysyy.

Minullakin asia on mennyt juuri noin, että vuosi vuodelta homma mennyt pahempaan suuntaan. Se on pirullista, kun sellaisesta pikkuhiljaa lisääntyvästä jatkuvasta juomisesta, kännistä ja krapulasta tulee ns. normaalitila, eikä enää edes muista minkälainen olo on fyysisesti ja henkisesti jos ei juo. Onpa hyvä että sinäkin olet havahtunut tilanteeseesi!
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 28.10.2019 15:27:15

Rainbow40 kirjoitti
työskentelen itse sote-alalla ja kyllähän minä nämä asiat tavallaan tiedän. Ei ole omahoito tähän asti auttanut... Mutta nimenomaan vertaisia kaipaan, ja ehkä sitä anonyymiutta vielä tässä vaiheessa.

Tieto ei aina riitä, on myös tehtävä jotain. Oma raittiuteni on jatkunut siitä illasta asti, kun avasin AA-palaverin oven ja jännittyneenä astuin sisään. Matkan varrella olen tavannut ryhmissä melkoisen joukon raitistuneita sote-alan ihmisiä. He ovat työssään oppineet tuntemaan vertaistuen voiman ja rohjenneet turvautua siihen.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 28.10.2019 21:28:51

Tänään olin jopa hetken aikaa ihan hyväntuulinen ja aktiivinen. Tein vähäsen yhtä rästissä olevaa keskittymistä vaativaa ns. toimistohommaa, ja tiskasin ja siivosin keittiön, mitä suunnittelin tekeväni jo lauantaina mutta ei sitten kuitenkaan huvittanut. Kävin myös kaupungilla hoitamassa yhden asian, ja tavallisuudesta poiketen jopa viihdyin ihmisjoukoissa kun muistin ottaa kuulokkeet musiikin kuuntelua varten. Ehkä minä pidän ihmisistä, mutta en hälinästä ja melusaasteesta. Nyt illan tullen onkin sitten aika apea olo, mutta en nyt jaksa välittää siitä vaan toivon että huominenkin päivä toisi tullessaan vähän parempaa mieltä ja uskoa tulevaisuuteen.
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 29.10.2019 11:39:08

Liian lyhyet yöunet takana kun piti herätä huomattavasti tavallista aikaisemmin yhteen aamutapaamiseen. Huonosti nukkuminen on kyllä todella yksi vaaranpaikka, kun tällä tavalla kovasti väsyneenä on itselläni ainakin tympääntynyt ja ärtynyt olo ja alkaa tekemään mieli viinaa. No, en nyt sitä kuitenkaan ala juomaan vaan kieriskelen tässä mielihalussani kunnes se menee ohi.
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 29.10.2019 13:27:08

No, en nyt sitä kuitenkaan ala juomaan vaan kieriskelen tässä mielihalussani kunnes se menee ohi.

Hei, kovalla lattialla kieriskely voisi tuoda hymyä huuleen!

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 29.10.2019 20:13:57

lomapuisto kirjoitti:Hei, kovalla lattialla kieriskely voisi tuoda hymyä huuleen!

Tällä kertaa juomisen mieliteko meni onneksi ohi alle kymmenessä minuutissa, joten lattialla kieriskelyn voi säästää kovempiin koitoksiin :lol:

Kävin tänään kaupassa enkä edes noteerannut kaljahyllyjä. Tällä hetkellä menee ihan hyvin siinä mielessä, että ei tee mieli ryypätä kuin hetkittäin, ja ne hetket menevät nopeasti ohi. Sen lisäksi että olen hetki kerrallaan raittiina, yritän myös todella prosessoida ajatuksiani ja toimintamallejani, että pysyisin ruodussa myös sitten kun tulee kovempia ja yllättävämpiä mielitekoja, koska sellaisiin ovat kaikki aiemmat yritykseni kaatuneet n. 4-5 viikon kohdalla.
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 30.10.2019 06:20:28

Minä joudun joka päivä kulkemaan viinakaupan ohi töihin mennessä ja töistä tullessa. On aika normi tapa, että haen sieltä jotain töiden jälkeen. Eilen oli mentävä ihan ostoskeskuksen sisälle, kun ruokatarpeita hain. Se oli oikeestaan helppoa, koska olin tullut salilta. Olin kiusannut itseäni jo sille iltaa. Tuleva viikonloppu minua pelottaa. Ja nämä olot. En tunne vielä energioita, päinvastoin tuntuu väsyneeltä ja raskaalta pää. Vai johtuuko se kellojensiirrosta? Ostin apteekista keskivahvaa melatoniinia, että juomattomuus ei vaikuta unentuloon. Minä kun olen tottunut sammumaan. Hyviä pitkiä unia olenkin tässä muutamana yönä vedellyt, siitä huolimatta en ole virkeä. Mutta tuosta viikonlopusta, katselin jo aa-ryhmiä. Onko joku käynyt niissä?
Rainbow40
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja jumpura » 30.10.2019 07:21:02

Rainbow40 kirjoitti:Mutta tuosta viikonlopusta, katselin jo aa-ryhmiä. Onko joku käynyt niissä?
Jotkut pitävät AA:ta hyvänä tukimuotona. Toisten mielestä sen hengellinen ulottuvuus on asiaankuulumatonta. Olen itsekin joskus kysellyt täällä joitakin AA-juttuja, toisella nimimerkillä silloin. No, joidenkin AA-vastaisten kirjoittajien mielestä jo sen mainitseminen täällä on sen mainostamista. Minusta kaikki alkoholin käytön kuriin saamiseen liittyvä keskustelu kuuluu tänne, oli aiheena sitten AA, katko, myllyhoito, antabus, tms.
jumpura
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 30.10.2019 09:32:31

Rainbow40 kirjoitti: Tuleva viikonloppu minua pelottaa. Ja nämä olot. En tunne vielä energioita, päinvastoin tuntuu väsyneeltä ja raskaalta pää. Vai johtuuko se kellojensiirrosta? Ostin apteekista keskivahvaa melatoniinia, että juomattomuus ei vaikuta unentuloon. Minä kun olen tottunut sammumaan. Hyviä pitkiä unia olenkin tässä muutamana yönä vedellyt, siitä huolimatta en ole virkeä. Mutta tuosta viikonlopusta, katselin jo aa-ryhmiä. Onko joku käynyt niissä?

Runsaan alkoholinkäytön loputtua olo saattaa tuntua väsyneeltä, raskaalta ja masentuneelta pitkäänkin. Se johtuu alkoholin alentavasta vaikutuksesta mm. aivojen serotoniini- ja dopamiinitasoihin. Alkoholi on ihan tosissaan aivoille melkoinen myrkky, eikä tilanteen normalisoituminen tapahtu hetkessä.

Omien, ja monien muidenkin kokemusten mukaan alkoholiriippuvuus syntyy osittain juuri siitä, että esim. kahden viikonkin juomattomuuden jälkeen olo on yhä väsynyt ja mieliala enimmäkseen huono. Siinä heikko ihminen sortuu helposti, kun tietää, että alkoholi nostaa mielialaa samantien. On kuitenkin itsestäänselvää, että ainoa keino aivotoiminnan normalisointiin on olla juomatta riittävän kauan. Jos alkoholin aiheuttama masentuneisuus ei mene itsestään ohi, niin en ole ihan varma, että missä vaiheessa suositellaan lääkärille menoa.
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat