Olet täällä

huumeiden kiellosta hyötyäkin

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

huumeiden kiellosta hyötyäkin

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 31.10.2019 16:59:04

Kun nyt ainakin vihreät ovat sitä mieltä että huumeidenkäyttö on kertakaikkiaan sallittava niin kerron miten minulle kävi.

1970-luvulla olin reippaana nuorenamiehenä mukana pössyttelemässä, maissipiippu oli silloin useammankin kaverin taskussa -hankinpa sellaisen minäkin. Ja hauskaahan se oli. Oli valistettu, oli, ja jollain tasolla senkin tiesin että kiellettyjäki huumeet ovat. Ei se haitannut, eihän siinä useinkaan mitään poliisia lähellä näkynyt kun piippu kiersi ringissä.

Mutta käry kävi. Meitä oli sitten tuomiolla isompi porukka, ja sakkoa sain minäkin.

Nyttemmin olen vakuuttunut siitä että vaikka se muutama sata markkaa silloin kirpaisikin, niin oli pelkästään hyvä että tuomitsivat. Ellei olisi edes sakkoa saanut, niin tuskinpa olisin niin mukavaa, sosiaalista ja verraten halpaa ajanvietettä lopettanut. Kun vielä taidan olla kaikenlaisiin juttuihin aika helposti koukuttuvaa tyyppiä niin paisunuthan se olisi jatkuessaan.

Täällä esitettyjen kirjoitusten pohjalta voi saada käsityksen ettei sen parempaa harrastusta olekaan kuin huumeilla itsellä virittäminen parempaan malliin, nauttien hetkestä ja päivästä kerrallaan.

Lienenkö ainoa jolla on tämänsuuntainen kokemus, että onkin hyvä ettei huumeidenkäyttö ollut nuoruudessa sallittua?

p.s. Kun nyt on noin 45 vuotta kulunut eikä ole tullut ajankohtaiseksi uudestaan aloittaa huumemeininkiä niin uskallan jo väittää että kyllä se toimiva juttu oli.
En silti voi ihan varma olla tulevaisuudesta, minä, kuten muutkin, aina jossain määrin tulen vaikuttuneeksi kun jotain kovasti kehutaan ja mainostetaan ja tarpeellisena esitellään ja pahoitellaan että kuinkas nyt ei ole ennen huomattu kuinka positiivinen vaikutus tälla tai tuolla onkaan... mistäpä sen tietää jos tulevaisuudessa R-kioskin hempeä myyjätär kenokuponkia palauttaessa esittelee puoli-ilmaisena erikoistarjouksena ja sanoo itsekin kovasti tykkäävänsä... parempi kun en vannomaan mene. Kun jonain päivänä huomaan olevani viimeisten huumeita vastustavien joukossa, jonkinlaisena muinaisjäänteenä ja yhteiskunnan jarruna, voin kai minäkin antaa periksi. Mistäpä minä sen nyt tietäisin. Sittenpä sen näkee. Nyt olen tyytyväinen siihen että tämä 45 vuotta on mennyt ilman huumeita mutta tämähän on tämän päivän mielipide.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

Re: huumeiden kiellosta hyötyäkin

ViestiKirjoittaja sunnari » 31.10.2019 19:50:14

Ihan kiinnostava aihe, ja vähän jopa kiehtoo mikä tämän porukan keskimääräinen kanta asiaan on.

Tunnen monia kannabiksen ja ylipäätään huumeiden käyttäjiä, ja yleinen konsensus kannabiksen laillisesta statuksesta tuntuu olevan se, ettei se käyttäjän elämään juuri vaikuta. Hankaluuksiin joutuminen on epätodennäköistä mikäli ei ole niin typerä että pössyttelisi viranomaisen nenän alla. Sikäli dekriminalisaatio olisi ihan hyvä, että poliisilla luulisi olevan parempaakin tekemistä kuin sakottaa porukkaa jostain gramman heinäpussista tai parista kasvista. Oma byrokraattinen sokkelonsa tuossakin on, aivan varmasti turhauttavaa touhua ja kulut pulitetaan verorahoista.

Mitään avoimen myymisen laillistamista en todellakaan kannata, omat haittansa kannabiksellakin on (tämä taas on aihe, josta ei todellakaan kiinnosta vääntää minkään kannabisuskovaisen kanssa), muista laittomista huumeista puhumattakaan. Ihan hyvä toki pitää mielessä että alkoholi on laillinen huume, siinä missä vaikka monet vahvat opiaatitkin.

Moro. Olut on välillä maistunut, mutta kaipa tänne saa toistaiseksi vähentäjäksi siirtynytkin kirjoitella?
sunnari
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 31.10.2019 20:15:30

^ Paljon enemmän minäkin olen olutta elämässäni kiskonut kuin pilveä, vaikka vihreä olenkin. Myös viinan, viinin, siiderin ja lonkeron osuus nauttimistani päihteistä on huomattavan suuri verrattuna laittomiin päihteisiin tai huumausaineisiin, joiden osuus elämässäni on ollut loppujen lopuksi varsin pieni alkomahooliin verrattuna.

Eikä edes ole käynyt käry ikinä. Siis nuista huumehista. Ei kyllä alkoholistakaan onneksi sillä tavalla, että olisi vaikkapa ajokortti mennyt hyllylle. Mahdollista se olisi joskus kauan sitten ollut. :shock:
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 31.10.2019 21:26:33

Mulle on riittänyt alkoholi aiheuttamaan riippuvuuden ja sairastumisen alkoholismiin. Olen hyvin tyytyväinen, että en päätynyt pysyvästi missään vaiheessa minkään huumeen tai lääkkeiden väärinkäyttäjien joukkoon. Mies metsänreunasta kirjoitti olevansa helposti koukuttuvaa tyyppiä ja niin olen minäkin.
Osa huumeidenkäyttäjistä on kuitenkin nähnyt ja pelästynyt, mihin jatkuva käyttö johtaa ja ovat hakeutuneet erilaisiin hoitoihin, niin kuin alkoholistitkin.
Sekakäyttäjiin olen tutustunut AA-palavereissa, joita Suomessa on liki 600 ryhmää. NA-ryhmiä katsoin äsken googlesta, ja niitä oli siellä aivan liki 200.

Ennenaikaiseen kuolemaan todennäköisesti johtavia ovat kumpikin elämäntapa, juominen ja huumeet.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 2.11.2019 11:40:30

mies metsänreunasta on siis ollut joskus kekkosen aikaan aivan holtiton hippi, joka käytti runsaasti kamalan kauheeta pilveä.
Tämä avutuminen veti moneksi päiväksi sanattomaksi ja vasta nyt uskalsin kaivaa näppiksen esiin ja
edes jotain varovasti kommentoida, että eipä olisi metsänreunan miehestä uskonut ensinäkemältä !

Aas Weckström kysyy https://youtu.be/T01V1mSQGOw

Mikä se varsinainen kysymys olikaan.

Lienenkö ainoa jolla on tämänsuuntainen kokemus, että onkin hyvä ettei huumeidenkäyttö ollut nuoruudessa sallittua?

En tiiä. En teorisoi, sillä oon ite tsekannut kovia aineita aina heroiiniin asti, enkä jäänyt koukkuun,
mutta osaltaan se on ollut myös kustannuskysymys ja miljonäärirokkarina ois henki mennyt jo aikaa sitten.

Hyvin harvoin näistä aiheista mitään asiallista tai järkevää keskustelua saa, eikä lopettamossa sellasta päivää ole vielä näkynyt...
juuri kellään ei ole mitään todellista käytännön kokemusta tahi auttavaa näkemystä. Emmäkään mee virkkuujengiin jakamaan
pistovinkkejä vai mitä ne on...ja mähän en ole siis pro ollenkaan, ah ah

Sama ilmiö toistuu plinkissä: raittiutta kokemattomat eivät uskalla raitistua ja
AA:ta pelkäävät ja siellä koskaan käymättömät tyypit demonisoivat ko. mestan ja
mulle se on 1 ja sama, miten joku muutosta elämäänsä hakeva tyyppi vierottuu

A) viinasta b) opiaateista c) bentsoista ja d) muista nopeista ja hitaista ! se kuitenkin kannattaa, milteipä aina.

onko muulla sitten niin vitun väliäkään, hä

editti: siis tällä palstalla ja tän asian tiimoilta, kun lisääminen lasketaan vielä poijes

Asia on kuitenkin niin, että suurin osa erityisesti vanhan liiton juopoista ei näe narkkeja kuin syöpäläisinä. Ikäänkuin se erottelu on
heti niin selkeetä, että viunaa juovat ja laillisilla myrkyillä järjensä sumentavat ovat vaan niin paljon parempia ! :lol:
Tiedän niiiin paljon fiksumpaa ja etenkin rennompaa jengiä, osaltaan raitistuneita sieltä "toiselta puolelta", että voipojat.

moi :D :arrow:
aye
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja skorpioni » 2.11.2019 16:05:11

skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 2.11.2019 16:52:00

^ Eihän me voida tietää onko se käynyt AA:ssa. Mutta jos tiedettäs että olis, niin siitä ainakin vittuiltas. :D

Minustakin on erikoista ajatella metsänreunan mies hipahtavana yrtin polttelijana Kekkosen ajan Suomessa. Kuvittelen samalla hänet pitkätukkana soittamaan soolokitaraa progebändiin, tai vaihtoehtoisesti vetämään akustisella jotain folkkia taistolaisten bileissä.
Eikä tarvitse sanoa ettei muka ole musikaalinen. Ei me punkkaritkaan aina olla, mutta soitetaan silti.

Muistampa muuten nyt, että vaikka en koskaan saanut sakkoja huumeista, niin alkoholista olen saanut. :idea: Taisimpa 17-vuotias olla, kun poliisi yllätti viikonloppuna kartsalla ja löysi hallustani viisi pulloa keskiolutta. Sakothan siitä rapsahti, ja samalla vaihtoivat juomat omistajaa. Ne päätyivät poliisin haltuun.
Sakkojen markkamäärää en nyt muista, mutta enemmänhän siinä harmitti juomien menetys. Putkaan en onneksi joutunut, kun osasin olla sen verran skarppi ja kiltti siinä kontaktissa. Lastensuojeluilmoituksia ei siihen aikaan niin hirveesti tainneet poliisit tehdä. Nykyisinhän se tapahtuu automaattisesti aina kun poliisi tavoittaa alaikäisen päihteiden kanssa lutraamasta, oli kyseessä sitten kalja tai pilvi.

PS. Uskokaa tai älkää, niin saamani sakkorangaistus alkoholin hallussapidosta ei estänyt minua myöhemmin hankkimasta haltuuni lisää alkoholia.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 2.11.2019 17:02:17

En edes kadu.

Mutta hyvä oli että laki löi jarrua eteen. Huumeiden kohdalla.

Olis voinut olla hyvä jos alkoholinkin suhteen olisi joku taho jotenkin hiukan estellyt. Mutta ei sitä silloin. Koulustakin erosin kesken lukukauden kun se alkoi häiritsemään vapaa-ajanviettoa. Rehtori hymyili, sen siitä muistan. Ei siihen aikaan ollut mitään koulukuraattoreita tai ohjaajia tai terapeutteja jotka olisivat alkaneet esittämään että tuota asiaa ehkä kannattais vielä harkita.
Saattaa hyvinkin olla ettei niistä olisi mitään hyötyä ollutkaan, ehkä tuli yhteiskunnalle halvemmaksi laittaa "kerrasta pokki", menköön töihin tienaamaan rahaa kaljoitteluunsa. Jospa sittenkin oli ns. yleistä etua ajatellen parempi näin? Saisi sitä arvuutella.

Huumehommista pääsin siis aika vähällä, vuoden verranko siinä ehdin mukana resuamaan. Muuten sitten on on ollut vähän vaihtelevaa... tyhmyyksiäkin olen tehnyt. Mutta on ollut toisinaan hauskaakin. Aikansa kutakin.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rahvas1 » 2.11.2019 19:01:29

Hoi. Huonolta se näyttää, päihdemyönteisyys kukoistaa yhteiskunnassamme, niinkuin kaikkialla. Käytön vankila rangaistusta en itsekään ymmärrä, mutta seurauksia sille käytölle soisin lisää. Ajokortin menetys nyt ainakin.
Rahvas1
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 2.11.2019 19:42:59

Skorpioni: Kuka tietää ei ole poliisi edes AA:ssa käynyt ja ottaa kantaa. Vittuiltaisko sillekin?

Sanoi puhuvansa kannabiksesta omasta puolestaan, mutta eihän se ole viranhaltijalla ja virkamiehellä mahdollista
tai ainakaan kovin luontevan uskottavaa tulla asian kuin asian osalta esiin lehdistössä tai missään muuallakaan,
mutta jos ei-virkamiehenä ja torilta tulleena taavi-taviksena kommentoi, niin se on yhtä merkityksellistä, kuin
jonkun härän tai kaksosen tai skorpparin toteamana. Ja just yhtä ei-merkityksellistä.

Huvittavaa, että muuten myös toi yksi (1) kuumakalle eli mainevalmentaja Tamminen purnasi
pitkään ja hartaasti Suomen poliisista, kun valvoivat liikennettä ja herran kortti lähti määräajaksi.

Poliisi valvoo vaikka piereskelyä torilla, jos niin meidän lainsäätäjät äänestävät täysistunnossa.
Virkansa vankeja ovat vainen ja vain duuniansa tekeviä toki ja ilman heitä meillä ois armeija kadulla.

No, meni ohi aiheesta. En ole mitenkään huolissani ja ole koskaan ollut huolissani tämän maan katurauhasta.
Eikä sekään ollut kysymyksenä. Apteekin kovat kemikaalit on ihan yhtä kovaa kamaa kuin viralliset ja kovat huimausaineet.

Kovasti tunteikas aihe, minulle melko tuntemattomasta syystä, kun ei alan ihmisiä ole tässäkään ketjussa yhtään,
mutta ehkä se on sitä, kun ei ole tuntenut koskaan yhtään oikein sellasta mörkönarkomaania tai vanhan liiton heroinistia.

Mua ainakin kiinnostaa sittenkin ratkaisevan paljon enemmän muut asiat, kuin toisten päihtyminen,

still ja onhan pyrittävä lisäaineettomuuteen ja oman osani olen tainnut tänäänkin jo tehdä, muuta ei tarvitse :!:

Rahvas: Käytön vankila rangaistusta en itsekään ymmärrä

:arrow:
aye
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 1970 » 2.11.2019 20:54:34

-> siirsinpä tän omiini, sillä se kuuluu ehkä sittenkin paremmin sinne.

Kiitos kaikille kommentoijille ja ymmärrän täysin, vaikka
rähinäviina onkin se "ykkösmurhatappojuttu" tässä maassa,

still

:arrow:
Viimeksi muokannut 1970 päivämäärä 3.11.2019 08:40:24, muokattu yhteensä 3 kertaa
aye
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lutunen » 3.11.2019 07:59:07

1970 kirjoitti:Tällä palstalla oikein singahtaa silmille toistuvasti ihmisten ennakkoluuloisuus ja vihamielisyys narkkeja kohtaan. Se on huvittavaa ja päättelen sen johtuvan enimmäkseen kokemattomuudesta.

En vihaa.
Minä pelkään.
Se johtuu kokemuksista.
Kolmeen kertaan ryöstön kohteena , aina kysymys huumemiehistä.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rahvas1 » 3.11.2019 08:05:10

Hoi.

Itse en pode vihaa aktiivisia narkomaaneja kohtaan, surua pikemmin, viisautta on myös väistää, mutta sama ongelma heilläkin, päihteet tuhoaa oman ja läheisten elämää.
Rahvas1
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 3.11.2019 08:24:13

Jos katsoo tilastoa Suomen väkivaltarikoksista, niin se graafinen käppyrä muistuttaa hämmästyttävän paljon sitä käppyrää, joka kuvaa alkoholinkulutusta maassamme.

Väkivaltarikosten määrässä huippuvuosi on ollut 2011, kun taas alkoholinkulutuksessa se oli 2007. Ei ihan siis samoissa, mutta lähellä. Tällä vuosikymmenellä molemmat ovat kuitenkin olleet laskusuunnassa, paitsi väkivaltarikosten määrässä lasku tyssäsi 2014, ja on sen jälkeen pysynyt jokseenkin samalla tasolla.
"Maahanmuuttokriitikoidenkin" siis kannattaa huomata, että väkivaltarikoksissa ei näy minkäänlaista piikkiä vuonna 2015, jolloin pakolaiskriisi toi Suomeen paljon turvapaikanhakijoita. Eikä sen jälkeenkään siis.

Huolettavaa toki on se, että väkivaltarikosten määrä on kasvanut melko paljon 1980-luvun alusta lähtien. Siinäkin tosin voi kysyä, onko rikokset lisääntyneet, vai ilmoitetaanko niistä vain viranomaisille enemmän? Voisi kuvitella, että "vanhoina hyvinä aikoina" ei ihan jokaista miehekästä nyrkkinujakkaa lähdetty poliisin kanssa setvimään, niinkuin ehkä nyt. Myös perheväkivalta saattoi pysyä silloin piilossa enemmän kuin nyt.

Mitä sitten tulee pahimpiin väkivaltarikoksiin, eli henkirikoksiin, niin lienee yhä niin että yleisin henkirikos maassamme on perinteinen kännipuukotus. Arska huitaisee Reiskaa keklulla, eikä seuraavana päivänä muista mittään.

Tässä grafiikkaa väkivaltarikoksista: https://findikaattori.fi/fi/57
Tässä alkoholista: https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tila ... en-kulutus
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 3.11.2019 08:33:57

lutunen kirjoitti:
1970 kirjoitti:Tällä palstalla oikein singahtaa silmille toistuvasti ihmisten ennakkoluuloisuus ja vihamielisyys narkkeja kohtaan. Se on huvittavaa ja päättelen sen johtuvan enimmäkseen kokemattomuudesta.

En vihaa.
Minä pelkään.
Se johtuu kokemuksista.
Kolmeen kertaan ryöstön kohteena , aina kysymys huumemiehistä.

Melkein naapurissa toimii moottoripyöräilyä harrastavien kerho joka toimii aktiivisesti myös näiden aineiden levittämisessä.
Kun aikoinaan istuin paikallisessa juottolassa, pidin kännissäkin itsessäänselvyytenä että sanoopa laki mitä tahansa mistäkin asiasta niin käytännössä näiden kaverien suhteen väistämisvelvollisuus on minulla.

Terve pelko on minusta aivan paikallaan, ehkä juuri luontainen arkuuteni on minut monelta pahalta pelastanut. Lähituttavissa on paljon varoittavia esimerkkejä siitä miten voi käydä jos erimielisyyksiin huumekaverien kanssa joutuu. Jos kohta muutama sellainenkin joita ei edes varovaisuus ole pelastanut, kohteeksi joutuu välillä ihan sattumaltakin. Yksi heikompihermoinen jätti työnsä kioskin kassalla juuri toistuvien huumekaverikosketusten takia, kituuttelee nyt sitten toimentulotuella. Ja niille ongelman aiheuttaneille haetaan ymmärrystä ja myötätuntoa. Olen kyllä enemmän uhrien puolella, enkä pidä asennettani minkään vihaamisena.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Lopettajat