Hei,
tulin tänne viime sunnuntaina, kun päätin lopettaa alkon käytön kokonaan. Aiemmin olen yrittänyt vähentää tai pitänyt eri mittaisia tipattomia, mutta niitäkään en aikoihin. Olen teinistä saakka ryyppäillyt hyvin monella tapaa. Ollaan tehty kiljua, pöllitty kaljaa, juotu kaikkea sekaisin, oltu alaikäisenä vatsahuuhtelussa, juotu kotibileissä, juotu laivalla, festareilla, kesämökeillä, hiihtoladulla, missä vaan. Mutta ollaan myös juotu sivistyneesti viiniä työporukassa, teatterissa, näyttelyissä tai nostettu maljaa juhlissa.
On juotu monta iltaa yksin keittiössä kun lapset nukkuu, aamulla krapulassa töihin. Kaikki hyväksyttävät ja hyväksymättömät, kauniit ja rumat tavat nauttia alkoholia on kokeiltu. On juotu krapulaan, on juotu kun ei ole uskoltanut lopettaa juomista. Kaikki tämä lähes 20 vuodessa, aika vaan ei tunnu niin pitkältä. Monta känniä olen unohtanut, ja monta kertaa on mennyt filmi poikki, mutta ekan kerran muistan aina. Tuntuu kuin se olisi ollut vasta. Nuorena vitsailtiin ettei eletä nelikymppisiksi, kaikki kaverit ei elänytkään. Minulla on aina ollut vauhdikkaita ja vaarallisia kavereita, tai sitten minä olen ollut se vauhdikas ja vaarallinen. Mutta bileet on ollut aina siellä missä minäkin.
Minulla on ollut todella hyvää tuuria mukana. Ja kunnianhimoa. Olen opiskellut ja tehnyt kovasti töitä, ja aion edelleen edetä. Tai en ole varma onko se kunnianhimoa, toisaalta en siedä paikoilleen jäämistä. Mutta en vieläkään saa avattua, miksi nyt haluan lopettaa juomisen. Tai lopetin, nyt neljä päivää juomatta. Lapsuudenkodissani käytettiin runsaasti alkoholia, kun olin pieni. Isä enemmän, äiti vasta myöhemmin kun olin teini. Perheen vanhimpana lapsena olin eri asemassa kuin nuoremmat, huolehdin muista ja toimin erotuomarina vanhempien riidellessä. Minulla oli hyvä lapsuus, mutta muistan ne ikävät puolet aina vaan. Siitä huolimatta olen tarjonnut omille lapsilleni saman lasisen lapsuuden. Olen pitänyt tärkeänä, että he saavat harrastaa, matkustaa ja käyttää mieleisiä vaatteita ym, mutta en ole ollut riittävän läsnä. Lapseni yritti jokin aika sitten itsemurhaa. Päälle pitkä sairaalajakso ja terapiat, lääkkeet ja diagnoosit. Äidin juominen oli saanut hänet viiltelemään itseään jo teininä. Kun vaan voisin kääntää ajan taaksepäin, enemmän kuin sen yhden tunnin viime sunnuntaina.