Olet täällä

Rainbow40 esittäytyy

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Rainbow40 esittäytyy

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 16.11.2019 07:04:57

Nyt on ollut helpompaa, kun olen ollut turvassa kotona. Yhdessä alakaapissa on vielä tyhjiä pulloja, joita en ole uskoltanut kiikuttaa muualle. Joulukuun alussa on yksi tapahtuma, jossa joku saattaa ehkä juoda, minä kerään kanttia sinne. Pärjään kyllä, sillä siellä on vain vieraita ihmisiä eikä siten kukaan liene kehtaa kysellä miksi en juo. Joku kirjoitti täällä hyvän vastauksen moiseen uteluun, "miksi joisin"? Aion käyttää sitä. Mutta lähipiirille en vielä ole päätöksestäni avautunut (tästä huomaa sen, että enimmäkseen olen pämpännyt yksin kotona). En halua ihmisten mässäilevän minun asioilla. Ja kun sitä porukkaa on paljon minunkin lähipiirissä, jotka luulevat hallitsevan alkoholin käytön, mutta todellisuudessa eivät. Ihan samalla tavalla niillä muisti pätkii, sattuu kaikenlaisia mokia, tehtäviä jää tekemättä kännäämisen vuoksi ja ihmissuhteet kärsii. Ne ei vaan tajua tai myönnä sitä.
Minulla on edelleen se pelko kulissien menettämisestä kun mietin tämmösiä. Toisaalta pelkään, että joku keksii hyvät huhut vaikka, että minulla on joku ärhäkkä haimatulehdus enkä siksi voi enää juoda. En tiedä. Mutta niin minä pääsin tupakasta irti 5 vuotta sitten. Keuhkokuvissa näkyi COPD, mutta täydellinen (alkoholia lukuunottamassa) elämänmuutos sen suhteen on auttanut. Mutta jo sen perusteella uskollan väittää, että minun lähipiiri ei osaa juomattomuuteeni suhtautua. Ne kun tupakoi minulta piilossa yhä edelleen viiden vuoden jälkeen. Ehkä tämä kertoo jotain minun lähipiiristä :lol:

Minun kohdalla vastakohta sanalle raitis voisi olla vaikka "läsnä". Koska kun minä juon, niin en minä muita huomaa enkä muista välitä.

Mietin yhtenä päivänä, tulenko minä samanlaiseksi mitä olin ennen? En tehnyt mitään erityisiä temppuja, mutta minusta tykättiin paljon. Ihmiset viihtyi minun seurassa, minua pyydettiin mukaan kaikenlaiseen, minua oli helppo lähestyä eikä minulla ole koskan ollut ongelmia saada ystäviä tai seurustelukumppaneita. Jossain vaiheessa muistan, että se alkoi ärsyttää. Tuntui, että vaikka sitä porukkaa on ympärillä niin kukaan ei oikeasti tunne minua. Ahdistava ajatus edelleen. En osaa luokitella itseäni introvertiksi enkä ekstrovertiksi, mutta kyllähän nuo seikat identiteettiin ja temperamenttiin liittyy.

Tämä on hyvä palsta. Lähes joka kerta kirjoittaessani tänne, oivallan jotain itsestäni. Ja päinvastoin lukiessa taas ymmärrän, miten alkoholi on vaikuttanut ja vaikuttaa edelleen vahvasti elämässäni. Tavoitteena on kutistaa (lainattu sana täältä) tuo tekijä minimiin ja niin olemattomiin kuin suinkin pystyn. Mutta unohtamatta sitä tosiasiaa, että monta monta kertaa olen ollut voimaton sen edessä.
Nyt en juo - Puoli päivää kerrallaan
Rainbow40
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 16.11.2019 07:55:43

Rainbow40 kirjoitti
Joulukuun alussa on yksi tapahtuma, jossa joku saattaa ehkä juoda, minä kerään kanttia sinne. Pärjään kyllä, sillä siellä on vain vieraita ihmisiä eikä siten kukaan liene kehtaa kysellä miksi en juo. Joku kirjoitti täällä hyvän vastauksen moiseen uteluun, "miksi joisin"? Aion käyttää sitä. Mutta lähipiirille en vielä ole päätöksestäni avautunut (tästä huomaa sen, että enimmäkseen olen pämpännyt yksin kotona)

Huomenta!
Sellainen kokemus minullakin on, että vieraassa porukassa on helppoa yksinkertaisesti kiittää ja kieltäytyä tarjotusta alkoholijuomasta. Eikä kieltäytymiseen yleensä edes kysytä syytä. Minun lähipiiristä jotkut tietävät alkoholismini, uudemmat ihmiset ovat vain tottuneet, että en ota.
En osaa luokitella itseäni introvertiksi enkä ekstrovertiksi, mutta kyllähän nuo seikat identiteettiin ja temperamenttiin liittyy.

Meistä kussakin on aina molempaa. Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan ihmisen temperamentti on pysyvä, mutta käyttätymistään ihminen voi hallita.
Tarvitsemme muitten seuraa, mutta tarvitsemme myös itsetututkistelua, hiljentymistä ja vetäytymistä mietiskelyyn ja vielä syvempäänkin yhteyteen itseämme suurempaan.

Kirjoitat voimattomuuden hetkistä alkoholin edessä, ja tiedämme, että hallintakyky ei tässä kroonisessa sairaudessa palaa entiselleen. Se on luja pohja pysyvälle raittiudelle.

On oltava tyyneyttä hyväksyä asiat, joita emme voi muuttaa, rohkeutta muuttaa, mitkä voimme ja viisautta erottää nämä toisistaan.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jorg.Buttgreit » 16.11.2019 10:26:55

te NOLLA-miehet olette kyllä aika rasittavia tapauksia.. :( :( kaikista pahimpia fanaatikkoja ovat nuo jotka ekasta palaverista ovat raittiina olleet :(
KAIKKI ALKOHOLISMISSA KULMINOITUU KRAPULAAN
Jorg.Buttgreit
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 17.11.2019 09:00:16

LP:ltä lainattua:

On oltava tyyneyttä hyväksyä asiat, joita emme voi muuttaa, rohkeutta muuttaa, mitkä voimme ja viisautta erottää nämä toisistaan.

Tyyneyttä ja kärsivällisyyttä tässä pitää opetella. Jos minä olen reippaat parikymmentä vuotta lätrännyt alkoholin kanssa, niin eiköhän se vie aikansa oppia olemaan ilmankin...
Ja päinvastoin, ei voi rasittaa henkilö, joka osaa kuvata raitistumisen olevan myös "helppoa". Ei kukaan edes yritä, jos se liian vaikeana prosessina nähdään ja kuvataan. Siellä pitää olla joku joka sanoo, että kerta AA:ssa riitti mulle tms. Minä ainakin olen vähän skeptinen, uskon vasta kun näen. Jos näen pelkkiä raitistumisyrityksiä ja retkahtelevia holisteja, alan epäillä omiakin kykyjä. Näin minun tapauksessa......(<--- Nuo pienet täplät on herneitä joita voi vetää nenäänsä, jos tämä viesti sai semmosia reaktioita jossakussa aikaan).

Peas man ja leppoisaa sunnuntaita :lol:
Nyt en juo - Puoli päivää kerrallaan
Rainbow40
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 17.11.2019 09:28:33

Kärsivällisyyttä ja aikaa tarvitaan. Useimmiten.
Minähän läträsin useamman kymmenen vuotta, ja varmasti sillä oli merkitystä siihen ettei se alkoholismista irtipääsy ihan sormia napsauttamalla menyt. Nimenomaan aikaa. Ja alkuvaiheessa ihan oikeasti poistumista omalta mukavuusalueelta johon kuului aamukaljasta alkaen olon mukavaksi tekeminen...

Mitä tulee liittymisiin johonkin ryhmiin tai järjestöihin, olen huomannut että niihinkin liittyneistä osa paranee, osa ei. Tunnen kavereita jotka ovat hakanneet päätään seinään jopa vuosia, ravanneet saman ihmeitätekevän porukan kokouksissa ja tulos on aina sama. Selvänä ollaan se mikä jaksetaan mutta viinanhimo ajaa kuitenkin sitten taas ryyppäämään -ja usein otetaan sitten ikäänkuin takaisin sitä selvänäoloa. Vedetään vuorokausia ja viikkojakin umpihumalassa, ei siinä riitä mikään pieni oloarentouttava tissuttelu...

Epämukavuuden sietäminen, pidemmänkin aikaa, se on tottakai vaikeaa. Ja silti, tutkimustenkin mukaan (joskus niistä olen viitsinyt tänne linkkejäkin kaivella) suurin osa juopottelun lopettaneista on edelleen tehnyt sen ihan luonnonmenetelmällä, liittymättä mihinkään tai saamatta mitään hoitojaksoja. Kärsien ja hikoillen sen irtautumisvaiheensa ja ottaen etäisyyttä. Aikaa se vie, mutta saattaa silti hyvinkin olla että jonkun kohdalla joku ihmetemppu saakin aikaan kertalaakista juomisenhimon katoamisen.

Olet mielestäni oikeassa, Rainbow, kärsivällisyys ja aika ovat avainsanoja.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 17.11.2019 17:58:50

mies metsänreunasta kirjoitti
Mitä tulee liittymisiin johonkin ryhmiin tai järjestöihin, olen huomannut että niihinkin liittyneistä osa paranee, osa ei. Tunnen kavereita jotka ovat hakanneet päätään seinään jopa vuosia, ravanneet saman ihmeitätekevän porukan kokouksissa ja tulos on aina sama. Selvänä ollaan se mikä jaksetaan mutta viinanhimo ajaa kuitenkin sitten taas ryyppäämään -ja usein otetaan sitten ikäänkuin takaisin sitä selvänäoloa. Vedetään vuorokausia ja viikkojakin umpihumalassa, ei siinä riitä mikään pieni oloarentouttava tissuttelu...

Valitettavasti tämä on totta. Alkoholismi on vakava sairaus, johon ei ole keksitty mitään lääkettä. Alkoholi on vahva, hämäävä ja viekas vastustaja. Järjestöistä en tiedä, mutta niissä vertaistukiryhmissä, joissa olen ollut, olen tavannut paljon jopa vuosia edestakaisin liikkuneita, jotka kuitenkin jonain päivänä ovat huomanneet, että viinanhimo on häipynyt, toiset jopa sanovat että on otettu pois. Ainakin AA-ryhmiin saa tulla selvin päin vaikka kuinka monta kertaa tahansa, eikä kenelläkään ole oikeutta kieltää juomisen takia palaamasta ryhmään.

Ja silti, tutkimustenkin mukaan (joskus niistä olen viitsinyt tänne linkkejäkin kaivella) suurin osa juopottelun lopettaneista on edelleen tehnyt sen ihan luonnonmenetelmällä, liittymättä mihinkään tai saamatta mitään hoitojaksoja.

Tästä saisi hienon tilaston. Kaikki mihinkään liittymättä tai hoitoja saamatta raittiit muodostavat heidän ryhmästään 100 %. Heistäkin osa saattaa olla alkoholisteja.

Yhdessä olemme enemmän
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat