Olet täällä

Pinna kiristyy

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Pinna kiristyy

ViestiKirjoittaja Gloria » 4.11.2019 19:37:58

Moi! Olen jo tovin lueskellut teidän muiden kertomuksia täällä Lopettajissa ja nyt uskaltaudun ensimmäistä kertaa kirjoittamaan itse.

Olen nainen, hieman alle 40 v. ja alkoholisti. Olen reilun neljän vuoden ajan yrittänyt raitistua. Olen siinä mielessä edennyt, että aiempaan verrattuna juon todella harvoin, mutta en ole kuitenkaan saavuttanut vielä täyttä raitistumista, joka minulla on tavoitteena.

Pisimmän raittiin jaksoni, miltei 2 v., saavutin ajanjaksona jolloin kävin aktiivisesti paikkakuntani AA ryhmässä, mutta sitten ryhmässä käynti jäi töiden ja harrastusten vuoksi ja olen sen jälkeen retkahdellut juomaan noin puolen vuoden välein. Juominen on pysähtynyt noina kertoina yhteen päivään, mutta kuten arvata saattaa, se on tuon yhden päivän aikana karannut käsistä ja aiheuttanut mm. tapaturmia ja useamman päivän kestänyttä morkkista.

Viimeisin retkahdukseni tapahtui viime keväänä ja sen jälkeen päätin taas koota tarmoni ja pyrkiä täyteen raittiuteen. Jostain kumman syystä kuitenkin taas kun puoli vuotta on kulunut, on viimeisen kuukauden ajan tehnyt ihan hirveästi mieli juoda ja pinna on alkanut olla sen takia kireällä. Tämä tuntuu niin älyttömältä koska todella haluan lopettaa juomisen kokonaan ja ymmärrän miten paljon siitä koituu minulle haittoja, mutta kuitenkin samaan aikaan tunnen ihan älytöntä mielitekoa vetää pääni täyteen. :oops: Ja kun koitan keskittyä kaikkeen muuhun ja olla lujasti ottamatta edes ensimmäistä, alkaa asiat ottaa hermoon; tänäänkin on tehnyt mieli heitellä kamppeet asunnosta pitkin seiniä (mitä en siitä huolimatta ole tehnyt). :lol:

Kertokaa te pidemmän aikaa raittiina olleet, onko teillä muilla ollut tämmöistä ja miten näistä tuntemuksista pääsee voittajana yli? Ja onko sille jokin järkevä selitys, miksi juomattomuus saattaa pitkään tuntua todella hyvältä, mutta sitten puoli vuosittain iskee yhtäkkiä kohtaus päälle että nyt pitäis päästä laittamaan hommat aivan sileäksi? Tuntuu etten enää ymmärrä itseäni. :roll:
Gloria
Miedosti panostava jäsen

Re: Pinna kiristyy

ViestiKirjoittaja 1970 » 4.11.2019 20:24:47

Moi. Tuohon viimeiseen osioon tekstissäsi eli tuntuu olevan melko yleistä, että se sykli alussa on n. kolmen kuukauden luokkaa
ja tuolloin "koetellaan" eli 3 kk, 6 kk, 9 kk, ja 12 kk on psykologisia koetinkivetyksiä. Tiedä sitten onko näin, mutta käydessäni ekaa vuotta ikuna selvinpäin ja ilman alkoholia luin tuosta ja aloin heti tarkkailla omaa käytöstä, joka toteutti tämän päätelmän hetimiten.

Antaa pinnan kiristyä, kunhan et tee murhia tai ala dokaamaan ja
sullahan on jo kokemusta, että millaista se oma elämäsi voisi olla
ilman noita karmeen kamalia, rapulaisia turvokeaamuja !

Tuntuu etten enää ymmärrä itseäni.

Se on ihan hyvä lähtökohta alkaa jäsentelemään uutta elämäänsä.
aye
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 4.11.2019 21:24:43

Gloria kirjoitti
Pisimmän raittiin jaksoni, miltei 2 v., saavutin ajanjaksona jolloin kävin aktiivisesti paikkakuntani AA ryhmässä, mutta sitten ryhmässä käynti jäi töiden ja harrastusten vuoksi ja olen sen jälkeen retkahdellut juomaan noin puolen vuoden välein.

Noin olen kuullut silloin tällöin jonkun alkoholistin kertovan. Ajankäytössä on harkittava palaverien ja töiden sekä harrastusten oikea suhde. Alkoholistille raittius on pitkällä aikavälillä kuitenkin kaiken muunkin onnistumisen perusta.
Alkoholistille raitis päivä on täyden kiitoksen paikka.
Kertokaa te pidemmän aikaa raittiina olleet, onko teillä muilla ollut tämmöistä ja miten näistä tuntemuksista pääsee voittajana yli? Ja onko sille jokin järkevä selitys, miksi juomattomuus saattaa pitkään tuntua todella hyvältä, mutta sitten puoli vuosittain iskee yhtäkkiä kohtaus päälle että nyt pitäis päästä laittamaan hommat aivan sileäksi? Tuntuu etten enää ymmärrä itseäni. :roll:

Raittiinakin voi tulla vastoinkäymisiä ja mielialan vaihteluita, kuitenkaan minulla ne eivät ole tuoneet mieleen ratkaista asioita juomalla. Uskon näin tapahtuneen, koska käyn pari kertaa viikossa kuuntelemassa muita ja kertomassa itsestäni. Samalla itseni tunteminen lisääntyy.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jorg.Buttgreit » 4.11.2019 21:53:24

Onko meidän aivoissamme jotain Mystistä 3kk syklityst? onko tieteellinen selitys annettu noille 3kk sykleille? :shock: :shock: Katsoi erään videon ihmisruumiin uudentumisesta, maksamme on kuulemma aina noin 5-viikkoa vanha, vatsalaukkumme sisäpinta uudentuu myös aika nopeasti (en muista miten nopeasti) luuranko uudentuu kerran 10v:s? entäs aivomme?
KAIKKI ALKOHOLISMISSA KULMINOITUU KRAPULAAN
Jorg.Buttgreit
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Gloria » 5.11.2019 12:47:31

Moi,

kiitos vastauksistanne. Tänään on ollut taas helpompi,normaalimpi päivä ja ärtynyt fiilis tiessään. Luulenpa, että se jo auttoi,kun kerroin tuntemukseni teille Plinkkiläisille.

Olen miettinyt AA-palavereiden aloittamista uudelleen, mutta se on jäänyt vielä mietintämyssyyn. Nyt toistaiseksi Plinkki tuntuu hyvältä ratkaisulta koska täälläkin saa vertaistukea , eri tavoin raitistuneilta ja saman ongelman kanssa pähkäileviltä ihmisiltä ja viestejä voi kirjoitella ja lueskella kellonajasta riippumatta.

Tuo kolmen kuukauden sykli- juttu vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta, aloin myös miettimään että mikähän ihme tuommoisen käytöksen meissä aiheuttaa.

Ärtymisestä tulin tulokseen että se taitaa jossain vaiheessa vaivata useimpia riippuvuudesta vierottautujia, oli aine josta halutaan eroon mikä hyvänsä. Esim.monet sokerin käytön lopettaneet ovat kertoneet saman tapaisista vieroitusoireista. Tuli mieleeni aika, jolloin nuorempana lopetin tupakan polton 14 vuoden jälkeen. Kyllä silloinkin taisi tehdä mieli vipsauttaa joku jakkara parvekkeelta. :lol: Tupakasta pääsin eroon, en kertayrittämällä mutta muutaman repsahduksen jälkeen ja nykyisin se on minulle merkityksetön aine. Voin kevein mielin esimerkiksi seistä toisen henkilön vieressä hänen tupakoidessa ja ei käy mielessäkään panna itse palamaan. Ennemminkin tuntuu siltä että miten olen tuotakin joskus keuhkoihini vetänyt. Saman pisteen toivon aikanaan saavuttavani alkoholin kanssa.
Gloria
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 5.12.2019 15:11:09

Gloria kirjoitti
Olen miettinyt AA-palavereiden aloittamista uudelleen, mutta se on jäänyt vielä mietintämyssyyn. Nyt toistaiseksi Plinkki tuntuu hyvältä ratkaisulta koska täälläkin saa vertaistukea , eri tavoin raitistuneilta ja saman ongelman kanssa pähkäileviltä ihmisiltä ja viestejä voi kirjoitella ja lueskella kellonajasta riippumatta.

Hellou, Gloria!
Tässä itsenäisyyspäivän aaton merkeissä päätin kysäistä vointiasi. Itse söin äsken ensimmäisen joulutortun kahvilassa muilla asioilla käydessäni pikkuostarilla. Oli tuollainen tähtitorttu ja luumuhilloa keskellä. Mielelläni välillä otan suuhuni jotain makeaa. Kahvilareissu jäi aika lyhyeksi, kun ei sattunut olemaan henkilökuntaa lukuunottamatta ketään tuttua juttukaveriksi. Lueskelin Kodin Kuvalehdestä juttua etiikasta ja moraalista.

Raitista itsenäisyyspäivää ja viikonvaihdetta!

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 6.12.2019 07:57:20

Hei, mulla on nyt reilu kuukausi siitä kun lopetin. Koin myös tosi suurta ärtymystä jossain välissä. Tuli myös semmonen energiapiikki. Sitten tuli ahaa-elämyksiä, tunteet ja ajatukset kirkastui. Olen kirjoitellut tänne ja nyt meni jopa yli viikon pätkä etten käynyt täällä ollenkaan. Ärtymykseen saatoin ehkä syödä sokeria, juoksin myös paljon ja kävin salilla kunnes vanha jalkavaiva palasi ja piti antaa lepoa sille. Sitten päätin vaan hyväksyä nämä kaikki (saatanan) tunteet ja mielialan heilahtelut, joita tämä päihteettömyys toi tullessaan. Mulla on korvien välissä välillä semmonen myrsky ja maailmojen sota, että jalat kääntyy jo väkisin viinakauppaa kohden, kroppa tietää mikä auttaa. En tiedä mistä sain ja saan edelleen voiman ja tyyneyden sanoittaa itselleni "tämä kuuluu asiaan, sinä kestät sen". Päätin jo silloin lokakuun 27.päivä, että retkahtaminen ei tule kuuloonkaan minun kohdalla. Lopetin 20 vuotta kestäneen tupakoinnin joitain vuosia sitten samalla menetelmällä. Kestän itseäni paremmin näin, mene ja tiedä. Mutta kiva kun kirjoittelet tänne.
Nyt en juo - Puoli päivää kerrallaan
Rainbow40
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Paluu Me Lopettajat