Olet täällä

Joko nyt

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Joko nyt

ViestiKirjoittaja Mummeli » 5.1.2020 08:02:08

Huomenta vaan kaikille. Tässä taas mietin näitä juomattomuuden hyviä puolia; kahvi maistuu, uni on syvää ja piristävää. Mikä parasta, ei morkkista, eikä tarvitse vapisevana odotella aamu yhdeksää, että sais lisää juotavaa kaupasta. Eikä myöskään tarvitse piilotella olut-tölkkiä tai viinilasia, väkeviä karkkeja suuhun, jos sattuu tulemaan yllätys vieraita kylään. Mies metsänreunasta, oletko ollut kauan jo raittiina? Sinun tarinat ja kommentit ovat kannustavia ja kaikkea mitä kirjoitat, luen niitä mielelläni. Muistan, kun pari kuukautta sitten, vietin jälleen kerran sunnuntai aamuna krapulaa ja sattui tulemaan vieraita. Odottelin vaan, että lähtisivät jo pois, niin saisin viettää ystäväni olut-tölkkien seurassa sunnuntai päivän. Valehtelin sitten heille, että olen lähdössä kylään, jotta lähtisivät pois. Muistan vielä sen fiiliksen, kuinka vitutti kun tulivat. Häpeä oli tietysti suuri, enhän voinut heidän näkyvissä juoda. Kaikkea sitä alkoholismi teettää. Nyt lisää kahvia ja hyvän leffan pariin. Eikä hävetä, jos joku sattuu tulemaan...
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 5.1.2020 12:21:17

Huomenta, Mummeli1
Hienoa että alkavat nuo juomattomuuden hyvät puolet nousta päällimmäisiksi.
Niihin just kannattaakin huomionsa kohdistaa, eikä niinkään minkään asian kielteisiin puoliin. Aina mukavampaa kun saa elämäänsä ja ajateluaan täytettyä positiivisilla asioilla eikä negatiivisilla.

Ja kyllä sitä kaikenlaista murehtimista elämään väkisinkin tulee, ei sitä etsiä kannata...

Kysymykseesi; vuonna 2010 lopetin juopottelun, joten kymmenes vuosi tässä on menossa. Ja se on kyllä niin pitkä aika että ei siitä entisestä enää oikein koskaan mitään mieleen muljahda. Aika tekee tehtävänsä.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Huono äiti » 5.1.2020 13:01:30

Kirjoitit Mummeli juuri kuin omat ajatukseni. Oma taustani todella alkoholiväritteinen viimeiset 25 vuotta. Nyt viides selvä päivä muistuttaa mikä juomattomuudessa ainakin on hyvää eli aamut. Levänneisyys, krapulattomuus ja huolettomuus miten selviää seuraavasta työpäivästä; nämä tuo mielenrauhaa ja iloa. Toivotaan että edes nämä ilonaiheet kantaa myös jatkossa! Mukavaa päivää!
Huono äiti
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mummeli » 6.1.2020 08:16:04

Loppiaista. On taas hyvin nukuttu yö takana. Aamulla peilistä ei katsonut takaisin punasilmäinen, väsyneen näköinen, pöhöttynyt vanha mummo, vaan aivan toisen näköinen, pirteä ja kirkas silmäinen. Eilen otin pikku päikkärit. Herätessäni päiväunilta, muistui mieleeni, kuinka juodessani nukuin päivällä, tosin olin jo aamutuimaan ehtinyt juoda useamman oluen ja viiniä päälle, joten sammuminen oli varmaan kyseessä. Sen jälkeen kiireesti lisää juotavaa. Kahden kuukauden raja häämöttää, enpä olisi uskonut, että näistä pitkistä vapaista selviäisin ilman alkoholia. Nyt kun toi mittari raksuttaa, ei sitä halua nollata. Olen ennen laittanut kalenteriin merkinnän, mutta jotenkin tämä plinkin mittari kannustaa enemmän. Mistä lie johtuu, menisi vaan tuo aika nopeammin. Tiedän jo etukäteen kokemuksesta, että tuleva kevät ja kesä on minulle erittäin vaikeaa aikaa. Siihen täytyy valmistauta jollain tavalla. Suoraan sanottuna hieman ehkä pelottaa, miten siitä selviää. Huomenna alkaa sitten normaali arki, seuraavaksi täytyy selvitä raittiina tuleva talviloma.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Mirella » 6.1.2020 12:19:38

Tuo laskuri on itsellenikin mukava, ensin päiviä, sitten viikkoja. Kuukausiin en ole vielä koskaan päässyt mutta haluaisin päästä. Nyt olen vielä päivissä, mutta jokainen alkaa päivästä 1. Olen sairastanut muutaman päivän joten peilikuva ei ollut kovin pirteä, mutta eiköhän sekin korjaannu parissa päivässä. Kovasti tsemppiä sulle!
Mirella
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mummeli » 7.1.2020 07:08:09

Ei ole tämä alkoholittomuus ainakaan yhtään painoa pudottanut, päinvastoin. Olen kyllä syönyt liikaa jäätelöä, karkkia, suklaata yms. Mutta pääasia on se, että olen pysynyt erossa alkoholista. Nyt on vasta iltavuoro edessä ja kun en kärsi krapulasta ja muista alkoholin aiheuttamista inhottavista olotiloista, niin aikaa vuorokauteen on tullut enemmän. Joten on keksittävä muuta tekemistä, joten lähden tästä jo aamutuimaan lenkille. Ehkäpä nuo herkut vielä joskus jää vähemmälle...
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 7.1.2020 08:35:39

Mummeli kirjoitti: Huomenna alkaa sitten normaali arki, seuraavaksi täytyy selvitä raittiina tuleva talviloma.

Itse mietin juuri eilen, että millainen meidän pääsiäisen ulkomaanmatkasta tulee, jos en juo lainkaan alkoholia. Kaiken järjen mukaan tämä on ihan älytöntä miettiä sellaista, mutta kun lähtöskumpat ja kohteessa oleva halpa juoma on ollut aina osa sitä juttua. Kovasti huomaa joutuvansa työskentelemään oman asenteen kanssa. Koska varmaankin matka tulee olemaan paljon parempi ilman alkoa.
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 8.1.2020 09:14:30

Nukuin todella huonosti viime yön. Ensin pyörin ja pyörin sängyssä, enkä saanut unta, viimein nukahdin, mutta heräsin jo muutaman tunnin jälkeen, eikä uni enää tullut. Johtuuko kenties mistä, alkoholia ei ole tehnyt mieli. Raha-asiat on kyllä hieman sekaisin, muutama maksamaton lasku pyörii ajatuksissa. Kun juodessa jättää laskut maksamatta, lisää velkaa luottokortilta tulee otettua, että saa kaljaa. Muutamassa päivässä saa raha-asiat sekaisin, niin eihän niitä kuntoon saa samalla tahdilla. Siihen menee kuukausia, minkä parissa päivässä saat sekaisin. Uloskaan ei viitsi lähteä tonne vesisateeseen lenkille. Näillä ajatuksilla päätös lopettamisesta vain vahvistuu.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 8.1.2020 12:34:10

Täällä kanssa kohtalontoveri, jolla menee talous sekaisin aina ryypätessä. Itse muutun niin välinpitämättömäksi aina juodessa. Jää laskut ja tiskit ja koulu ja ja... aika moni muukin asia.

Itselläkin pari maksua vaivannut. No kyllä niistä selvitään.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mummeli » 12.1.2020 10:53:48

Elämä soljuu omalla painollaan ilman alkoholia. Vielä täytyy muistuttaa itselleen, ettei tässä vielä selvillä vesillä olla, mutta hyvä näin. Eilen siivotessa kaappeja, löysin yhden tyhjän likööripullon, jonka olin piilottanut sinne. Muistui mieleeni, kun viime kesänä ostin viikonlopuksi satsin alkoholia, niin ostin joskus myös likööriä lauantai aamuksi. Aina ei olut tai viini maistunut aamulla tai ei pysynyt sisällä. Likööristä sain nopean avun olotilaan. Se "ihana" tunne tuli mieleen, kuinka krapula likööristä vaihtui pikku hiljalleen nousu humalaan ja olut ja viini pysyi sisällä. Kyllä täytyy myöntää, että reunalla olen ollut, nyt oli korkea aika tehdä asialle jotain.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 12.1.2020 11:09:16

Muistoja löytyy minunkin tontiltani, yhä. Silloin tällöin löydän tölkin. Enää ei täysiä ole löytynyt.
Kyllähän niitä hyviä muistoja on ikävä. Pitää vaan muistaa ajatella kokonaisuutta. Kokonaisuus juomisessa ei ainakaan minulla jäänyt plussalle
Haltin huipulla uinuu se minun viimeinen kaljani. Ehkäpä kesällä käyn haudalla.

Selvää krapulatonta päivää Sinullekin.
Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja woody » 12.1.2020 16:14:31

Mummeli kirjoitti:Elämä soljuu omalla painollaan ilman alkoholia. Vielä täytyy muistuttaa itselleen, ettei tässä vielä selvillä vesillä olla, mutta hyvä näin.

Hei Mummeli
Hyvä, että asiat nyt hyvin ja raittius etenee. Mulle tuli mieleen tuosta tekstilainauksestasi, että sepä on valitettavasti niin, ettei kait me ihan koskaan tulla olemaan aivan "selvillä vesillä - en minä ainakaan. Olen ollut nyt vasta reilut pari viikkoa raittiina, enkä ole aivan keltanokka, kun Päihdelinkkiin taisin rekisteröityäkin eka kerran reilusti yli vuosikymmen sitten (kuulostaa pahalta omiin korviini). Yhdessä vaiheessa olin melkein neljä vuotta raittiina ja silloin olisin voinut vannoa, ettei mikään sitä asiaa muuta. Tuona aikana onnistuin käsittelemään vaikka mitä paskaa, mutta raittiina eläminen jatkui. Sitten jossakin kohtaa kuvittelin, että kyllähän mä nyt jo osaan ja hallitsen tän homman ja maistelin vähän viiniä. No en hallinnut ja alun sivistynyt silloin tällöin nautiskelu muodostui lähes jokapäiväiseksi tavaksi, jota en sitten saanutkaan loppumaan. Alkoi se raastava vähentämisen yrittäminen ja hallitsemattomuuden tunne. Sitä jatkui koko lailla useita vuosia, kunnes nyt olen nöyränä raittiudensyrjässä kiinni. Onneksi.
Mikä on muuttunut: ei mikään ja ehkä kuitenkin. Minun ei ole sinällään vaikea olla viikkoja, kuukausia juomatta. Ongelma on se, että en ole aiemmin viitsinyt tai osannut pureutua niihin asioihin, jotka minut juomaan ajoivat. Nyt koetan vaikuttaa niihin asioihin, ja tekemistä riittää :)

Tsemppiä sullekin!
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 12.1.2020 19:09:11

woody kirjoitti
Alkoi se raastava vähentämisen yrittäminen ja hallitsemattomuuden tunne. Sitä jatkui koko lailla useita vuosia, kunnes nyt olen nöyränä raittiudensyrjässä kiinni. Onneksi.

Onneksi, ja onneksi olkoon! Nöyryys siten kuin kerrot, on rehellistä tosiasioiden ymmärtämistä ja toimimista niitten mukaan. Juomisen syytkään eivät ole muissa ihmisissä, yhteiskunnassa tai alkoholissa. Itseään tutkimalla ja keskustelussa toisia kuuntelemalla syvemmällä olevat syyt rupeavat selviämään. Väärille reiteille joutuneet sukuvietti, sosiaalivietti ja itsesäilytysvietti paljastuvat virheittemme ja väärien tekojemme takaa.

Hiljaa hyvä tulee
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 21.1.2020 09:36:28

Vielä taistellaan, vaikka välillä kieltämättä tekee mieli alkoholia, nollata kunnolla. Hetkeksi unohtaisi kaiken muun. Mutta...kun tiedän jo kokemuksesta, että ei se auta. On vain otettava vastaan "raakana" kaikki yksityis elämän paineet. Välillä vaan tuntuu että ei jaksa. Mutta ehkäpä se tästä. Päivä kerrallaan eteenpäin. Voi kun tulisi se aika, ettei miettisi alkoholia lainkaan.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 21.1.2020 11:20:26

Mummeli kirjoitti
Voi kun tulisi se aika, ettei miettisi alkoholia lainkaan.

Alkoholi kuuluu meidän yhteiskuntaamme siinä missä leipä ja maitokin. Emme voi paeta sitä. On kuitenkin hyväksyttävissä se tosiasia, että alkoholi ei sovi meille, joten sen käyttäminen ei poista murheitamme eikä lisää onneamme. Alkoholin mieliteon hetkellä on pyrittävä muistamaan:

Tämäkin menee ohi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat