Olet täällä

Joko nyt

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Joko nyt

ViestiKirjoittaja Mummeli » 22.1.2020 08:44:46

Eilinen oli vaikea päivä. Jos ei olisi ollut iltavuoro edessä, olisin hyvin todennäköisesti ostanut lastin juotavaa. En tiedä mistä se tuli, täysin puskista. Teki vain mieli hautautua sohvan nurkkaan, päkki viiniä ja olutta seurana. Olen masennukseen taipuva, syön mietoja masennuslääkkeitä, ja eilen teki todella mieli vaipua alkoholin turruttavaan olotilaan. Onneksi ei ollut vapaapäivä tai lauantai. Kai näitä mielitekoja tulee jatkossakin. Joku vain kilahti päässä. Huh, siitä selvittiin. Mietin jopa eilen, että jos soitan töihin ja sanon olevani kipeä. Mutta onneksi se ajatus meni ohi, yhtä nopeasti kuin tulikin..nyt voi sanoa, onneksi ei ole krapulaa...
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 22.1.2020 10:10:33

Mummeli kirjoitti
Kai näitä mielitekoja tulee jatkossakin. Joku vain kilahti päässä. Huh, siitä selvittiin.

Alkoholi on viekas, hämäävä ja voimakas vastustaja. Ellemme saa apua, omat voimamme eivät riitä.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 22.1.2020 15:37:04

Kyllä ne omat voimat riittää kun ensin se tahto lopettamiseen löytyy, pitää vain oppia pois alkoholista (poisoppimisen logiikka) ja ymmärtää vähän aivokemiaa. Elimistö on oppinut palkitsemisjärjestelmän kautta alkoholin ja siitä seuraavan dopamiini ja serotoniiniryöpyn mekanismin. Fiilikset ja juomishimo menee aika nopeasti ohi kun oppii sijaistoimintoja vaikeaan hetkeen ja keksii uutta sisältöä elämään. Monet esim. oppivat lykkäämään juomishetkeä ja sillä se sitten meneekin ohitse. On kuitenkin ymmärrettävä että vuosien alkoholin käyttö on muuttanut aivoja ja palautuminen kestää kuukausia, itselleni olen antanut noin vuoden toipumisaikaa.
Uratykinloppu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Mummeli » 28.1.2020 17:56:22

Huomenna tulee 80 päivää ilman alkoholia. Mielialat vaihtelee, onko tässä mitään järkeä. Ainoastaan se pitää raittiina, kun tiedän kuinka mulle käy, jos otan muutaman. Otan sitten seuraavana päivänä ja sitä seuraavana...ja ne lauantai krapula aamut, juon sitten koko päivän. Yöllä nykyisin, lähes joka yö, juon unissani, milloin enemmän, välillä vähemmän. Kun herään, mietin että onneksi se oli vain unta. Stressiä on yksityiselämässä ja hieman töissä. Työkaverit kertoivat nollaneet kunnolla alkoholin voimalla viikonloppuna. Minä nollasin herkuilla ja lukemisella. Eipä tässä muuta...
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja woody » 29.1.2020 04:24:28

Mummeli

koeta nyt tsempata ja pitää ittes vaikka tunti kerrallaan raittiina vaikean vaiheen ohitse. Mulla raitistelu on vasta alkutaipaleella, mutta yhden neuvon annan, jos sulla on repsahtaminen noin mielenpäällä: älä pidä alkoholia kotona tai missään lähellä. Oon maininnutkin, että oli melkein neljä vuotta tuossa taannoin raittiina. Sinä aikana ehti tulla monta tilannetta, että jos viiniä olisi ollut kotona, olisin saattanut suutuspäissäni sitä juoda. Asuin lähellä kauppoja, joissa alkoholia oli saatavilla lähes ympäri vuorokauden, eli saatavuus ei ollut koskaan esteenä. Mutta kun sain sen muutaman minuuttin/puolentunnin harkinta-ajan, niin en sitten lähtenyt ostamaan alkoholia. Tulipas sekava sepustus, mutta toivottelen sulle jaksamista.
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Mummeli » 31.1.2020 19:57:50

Että on ollut vaikea iltapäivä. Töissä ollut aivan inhoittavaa; kiusaamista työnjohdon puolelta. Jouduin menemään ylemmän tahon puolelle kertomaan tilanteesta. Itku tuli, ei voinut mitään. Ensi viikolla keskustellaan lisää. Tämän takia teki mieli tarttua pulloon. Olin jo valmistautumassa olut ja viini ostoksille, halusin todella nollata, unohtaa hetkeksi, kun lapsenlapseni tuli käymään. Luojan kiitos. Kun siinä juteltiin kouluasioista yms. join sitten alkoholitonta olutta, jota pidän jääkaapissa olut himon yllättäessä. Miksi näitä vaikeita asioita nyt tulee jatkuvasti eteen? Askillinen tupakka paloi aika nopeaan tahtiin sekä söin yhden suklaalevyn tähän vitutukseen. Tänään en enää lähde kauppaan. Katsotaan tilanne huomenna. En tiedä miten käy. Voi olla että ensi viikko on töissä hankala. Voi olla että huominenkin on vaikea päivä.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 31.1.2020 21:41:33

Suosittelen hakeutumaan työterveyshuoltoon jos työpaikkakiusaamista tai asiattomuuksia esiintyy. Kerrot että oireilet siitä ja on paha olla sen takia ja pelkäät että työkyky menee. Sieltä pitäisi kyllä alkaa löytymään apua asiaan. Heillä on lakisääteinen velvollisuus alkaa hoitamaan asiaa.

Tsemppiä ja jaksamista!
Uratykinloppu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Mummeli » 17.2.2020 08:08:42

Täällä taas. Niinhän siinä kävi, en kestänyt niitä paineita enää selvinpäin. Hävettää kun olen niin heikko luonteeltani. Kolme viikkoa sitten lauantaina ostamassa olutta ja viiniä. Täytyy kyllä sanoa, että silloin helpotti hetkeksi. Mutta hyvin äkkiä kaikki samat juomatottumukset palasi. Seuraavana viikonloppuna join hieman maltillisemmin. En aloittanut heti aamusta, autoilin, mutta koko ajan mielessä oli, juon sitten kun ei tarvitse ajaa autoa. Nyt viikonloppuna join sitten enemmän. Viikollakin muutaman joka päivä töiden jälkeen. Nollasin laskurin ja yritän taas. Töissä ollut tosi rankkaa. Mietin, menenkö työterveys lääkäriin, mutta en mennyt. Ajattelin jos kirjoittaa saikkua, niin juon vitutukseen enemmän. Miksi en jaksa selvinpäin kestää paineita, en tiedä. Onko helpompi vaan juoda ja unohtaa sillä tavalla edes hetkeksi. Hävettää jo kirjoittessa tätä, mietin että pitäisikö siirtyä vähentäjiin, mutta katsotaan sitten miten käy.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 18.2.2020 16:07:31

Hei Mummeli!

Minulla on itselläkin huonoja kokemuksia työpaikoista ja on kokemusta myös siitä, miten eri tavoin olen käsitellyt asioita. Tavallisimmin huonot työolot ajoivat juomaan, mutta sitten kun olinkin ollut tosi pitkään selvinpäin, en ratkennut missään vaiheessa juomaan työpaikan vuoksi, vaan kestin selvinpäin ja pidin työpaikan asioita toisarvoisia. Oli paljon muuta mukavaa vapaa-ajalla, mitä miettiä.

Sitten n. 2 vuoden raittiuden jälkeen meni tosi hyvin ja aloin taas maistella, koska ajattelin ettei se haittaisi. Ajattelin että kun muutkin niin minäkin voisin, olinhan jo todistanut itselleni etten ole alkoholisti, mutta niinpä vain juomiskerrat lisääntyivät tasaisesti, mutta vielä jotenkin hallitusti. Sitten tuli jälleen se huono työpaikkasijaisuus, jossa oli työpaikkakiusaamista ja käyttö lipesi täysin käsistä. Juominen oli taas joka iltaista. Ja nyt olen tässä kirjoittamassa Päihdelinkkiin. Kirjoitan vähentäjien puolella, mutta olen lopettaja.

Haluan sanoa, että kun saat enemmän raittiutta alle niin alkoholin käyttämättömyys kaikkiin ongelmiin on takuulla helpompaa kuin siinä kohdassa kun vasta opettelet olemaan ilman eli ensimmäiset kuusi kuukautta. Tämän pidän itse mielessä, kun jälleen olen lopettanut alkon käytön. Tällä hetkellä minulla ei ole stressiä, joten on helpompaa oppia uutta ja olla raittiina.

Muistan ne ajat, kun töissä oli hankalaa olla ja join iltaisin että olisin jotenkin kestänyt seuraavan päivän työvuoron. Se oli tosi sairasta, mutta aika sairas oli se työpaikkakin. Lopetin työt siellä ja nyt olen lopettanut myös alkoholin käytön. Tavoitteeni on nyt se, että en aloita uudestaan vaan elän päihteetöntä elämää.

Tsemppiä Mummeli!
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Mummeli » 19.2.2020 09:39:00

Iso kiitos lempeä kettu kauniista sanoista. Et tuomitse, etkä moiti. Voi kun minunkin elämä olisi seesteistä. Viimeiset noin 3-4 vuotta on ollut tosi rankkaa. En lähde sitä tarkemmin avaamaan, mutta kun en ole mikään lasiin sylkijä ollut, niin alkoholin käytön lisääntyminen näinä vuosina on ollut rajua. Lisäksi tämä kiusaaminen ei ole helpottanut asiaa. Eihän se vielä ole loppunut, mutta katsotaan miten homma etenee. En aio luovuttaa vielä kuitenkaan. Retkahdukset varmaan kuuluu asiaan. Kyllähän elämässä aina vaikeita asioita tulee eteen, minulla on vaan niitä ollut viime vuosina turhan paljon.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja woody » 20.2.2020 04:58:10

Hei Mummeli

Katse eteenpäin! Hyvä, että tulit "heti" takaisin, etkä jatkanut juopottelua. Minusta retkahduksissa on pelottavaa se, että sitä on niin vaikea palata taas ruotuun - ainakin minun.
Ole itsellesi armollinen!
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 20.2.2020 18:29:23

Oletko puhunut kiusaamisesta esimiehellesi, työsuojeluvaltuutetulle, työterveyshuollon edustajalle tai kenellekään? Älä missään nimessä jää asiasi kanssa yksin. Kun tuot asian esille, niin työnantajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin. Tuo on ihan älyttömän kuormittava asia ja riski paitsi hyvinvoinnille myös terveydelle. Siksi siihen on löydyttävä ratkaisuja.

Retkahduksen jälkeen palasit tänne - hyvä sinä! Mitä enemmän onnistut olemaan raittiina, sitä paremmalta tulevaisuus näyttää alkoholin suhteen. Vaikka nyt retkahdit niin ei ne raittiit päivät sieltä mihinkään katoa. Tai katoaa niiden hyvä vaikutus, jos jatkat juopottelua. Ees päin vaan. Mulla on vahva luotto suhun Mummeli!
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mummeli » 10.5.2020 17:39:41

Heipä taas pitkästä aikaan. Eihän se alkoholin lopettaminen ole taaskaan mennyt kovin hyvin. Välillä pystyn olemaan yli viikon, jopa viikonlopun yli, mutta sit taas juon. Viikonloppuisin menee noin 30 olutta. Masentaa, kun en pysty lopettamaan. En saa aikaiseksi mitään muuta, kuin pakolliset kotihommat. Nytkin viikonloppuna oli ihanat kelit, niin minä istun sohvan nurkalla juomassa. Viimeeksi kun olin noin 2,5 kuukautta juomatta, niin energiaa riitti ja olo oli mahtava. On kyllä ollut vaikeuksia yksityiselämässä, mutta kyllä ne pitäsi osata hoitaa ilman oluttakin. Masentaa tämä saamattomuus alkoholin suhteen. Minulla on vielä lääkitys masennukseen, eikä se oikeesti sovi hyvin yhteen alkoholin kanssa. Kaiken lisäksi tämä korona; hyvä on juoda, kun ei kukaan voi tulla käymään. Alkoholisti saa syyn juoda.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

Edellinen

Paluu Me Lopettajat