Olet täällä

Hetki ennen kulissien kaatumista

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Hetki ennen kulissien kaatumista

ViestiKirjoittaja Alkkissanainen » 15.12.2019 23:04:54

^ voi olla ja todennäköisesti onkin, että miehen kireys johtuu ihan siitä, että meillä on elämässä monta rautaa tulessa juuri nyt. Tänään käytiin perheenä syömässä ulkona, ja mies oli tilaamassa kahta olutta automaattisesti, ja itse sitten korjasin että minulle vissyä. Eli oletan ettei mies ole sisäistänyt / usko, että olen tosissani. Kun ei ole ensimmäinen kerta. En osaa vielä sanoa millä tavalla raittius voisi vaikuttaa suhteeseen. Mies kun on kerran jos toisenkin kommentoinut juomistani. Toisaalta mitään tappelunnujakoita ei meillä ole kaljapäissään vietetty, vaan ihan päinvastoin. Aika näyttää miten tämä tulee vaikuttamaan esim. kaverisuhteisiin.

Noin yleisellä tasolla varsin hyvä fiilis viikonlopusta; kaksi vaaranpaikkaa selvitetty hyvin pienillä mieliteoilla. Perjantaina olin muksujen kaverisynttäreillä pallomeripaikassa, jossa olisi ollut tarjolla tuttuun tapaan myös olutta (en siis asu Suomessa - täällä alkoholi on läsnä ihan kaikkialla) mutta kiltisti join limpparia eikä tuntunut yhtään miltään. Ja nyt tänään siis ravintolareissu, jossa hetken teki mieli kun koko paikka oli turvoksissa isoja ja iloisia seurueita juomiensa kera. Aikaisemmilta raitistelukerroilta tuttu katkeruus ja suoranainen vitutus "miksi noi saa ja mä en" oli kuitenkin poissa, mikä tuntui tosi hyvältä.
Alkkissanainen
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Alkkissanainen » 17.12.2019 22:23:03

Taas yksi sosiaalinen alkoholi-potentiaalinen meno selätetty vissylinjalla. Join tapojeni vastaisesti jopa limpparia, mutta samalta sokeriliemeltä se maistui kuin ennenkin eli ei jatkoon. Kotiin olen ostanut vissyä ja 0,0 olutta tölkeissä. Tuolla saunan puolella ovat joskus jutelleet huimausainehiin liittyvästä piikkikoukusta; mulla on tämä tölkkikoukku näköjään :mrgreen: kun aika hanurilta tuo holiton kalja oikeasti maistuu.

Ei varsinaisia mielitekoja vieläkään, mutta jossain välissä ehdin murehtimaan kesäkuuman kylmiä (juomattomia) kaljoja. Laitoin kylmästi stopin ajatuksille, ja kerroin itselleni että näin joulukuussa ei ehkä ihan vielä ole tarve miettiä kesää. Eli fokus täytyy pitää hyvin lähellä. Mietin siis nyt tulevaa viikonloppua, ja meille tulevia vieraita. Nämä vieraat ovat ns. turvallisia, joten uskoisin kaiken sujuvan hyvin. Joulun mietin erikseen sitten ensi viikolla.
Alkkissanainen
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 18.12.2019 01:02:51

Hei! Joo ei kannata liian kauaksi mielessään kurkotella tai itkeä asioita, jotka ovat tulevassa. Paras mennä yksi tilanne kerrallaan. Pysyy mieli parempana! Minäkin muistan kun mietin yhtä aikaa itsenäisyyspäivän juhlia, pikkujouluja, joululomaa ja uuden vuoden viettoa... :lol: kunnes sinun tavoin ymmärsin, että vietetäänpäs ne yksi juhla kerrallaan!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Convallaria » 18.12.2019 12:30:15

Alkkisnainen ja Varjolilja: Oih voih, kun voinkin samaistua tuohon juomattomien kaljojen murehtimiseen ja juhlahypetykseen, kun on vappu, juhannus ja venetsialaiset mietinnässä samalla saakelin sekunnilla :lol:
Itsekin olen itkeskellyt, kun mietin tulevaisuudessa mitä kaikkea mun täytyy jättää juomatta ja lähitulevaisuudessa häämöttää kaikki nuo joululahjapullot, joita varmasti tulee kymmeniä... Arg, yksi mun all time favorit on juuri ärhäkät joulutunut, mutta tänä vuonna ne jää ryystämättä, hyvä niin!

Tsemppiä ja mennään todellakin päivä kerrallaan.
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 18.12.2019 16:59:41

Convallaria kirjoitti
Itsekin olen itkeskellyt, kun mietin tulevaisuudessa mitä kaikkea mun täytyy jättää juomatta ja lähitulevaisuudessa häämöttää kaikki nuo joululahjapullot, joita varmasti tulee kymmeniä..

Itkut on vaan itkettävä ja jäähyväiset sanottava monivuotiselle bestikselle. Sehän on ollut lohtuna ja kannustimena jokapäiväisessä elämässämme, sinun, minun ja lukuisien muiden.
Toinen puoli asiassa on, että sinä olet halunnut itsesi vuoksi luopua alkoholin juomisesta. Kukaanhan sitä sinulta ei kiellä nyt eikä liene kieltänyt koskaan, vaan sinulle on syntynyt halu lopettaa juominen. Siitä halusta ei alkoholistin kannata luopua. Olet hyvällä ja turvallisella tiellä.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Alkkissanainen » 26.12.2019 11:36:24

Nopea kuittaus vaan. Ei mennyt joulu ihan putkeen. Aattona otin illallisella kaksi lasia viiniä kun sitä tarjottiin vaikka ei oikeastaan edes tehnyt mieli. Eilen meni sitten enemmän, lounaalle ja illallisella. Ja tämä liittyi selkeästi siihen, että tavallaan stressasin eilisiä vieraita.

Harmittaa, että hyvin sujunut selvä putki katkesi, mutta en aio jäädä tätä murehtimaan. Päivä kerrallaan vaan. Täytyy vaan sanoa myös miehelle, että ihan oikeasti pyrin lopettamaan, enkä vain vähentämään. Aattona hän siis kysyi haluanko viiniä, vaikka tiesi, että olin ollut kaksi viikkoa juomatta. Ei siis mitenkään "pahuuttaan" tarjonnut, ajatteli vissiin, että illallisella voin hieman ottaa. En toki miestä syytä retkahduksesta, mutta en omasta mielestäni ollut pedannut juomista, tilanne vaan tuli eteen, enkä ollut riittävän hyvin kehittänyt toimintamallia.
Alkkissanainen
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 26.12.2019 11:51:00

Tuttu tilanne ja itse kyllä olen kokenut että toisten tarjoilu tuossa tilanteessa kun tietää mitä toinen yrittää on tarkoitushakuista. Toista harmittaa tai pelottaa, painaa oma juominen ja joutuu syyllistämään itseään enemmän, pohtimaan omaa käyttöä jos toinen ei juo. Helposti toisesta saa perusteen myös omalle juomiselle.

Toisekseen, itselläkin oli noita että otti vain vähän ekana päivänä mutta sitten tuli seuraavana päivänä tai sopivana ajankohtana otettua lisää jollakin verukkeella. Kohtuu ei vaan tahdo onnistua niin ikävä tosiasia kuin se onkin.
Uratykinloppu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja V-tyyli » 27.12.2019 23:50:59

Luulen että useimmiten toiset tarjoavat alkoholia vain ajattelemattomuuttaan, mutta voihan se olla tarkoituksellistakin, kuten Uratykki sanoi. No, on helppo sanoa että juomattomuus on oma päätös eikä se saisi olla muiden tarjoamisesta kiinni, mutta ei se tyrkyttäminen sitä ainakaan helpommaksi tee.
Suosittelen että kieltäydyt alkoholista jo ennen kuin sitä tarjotaan, niin silloin tulee asia sanottua julki eikä kukaan voi enää tarjota sitä ”vahingossa”. Jos tuntuu vaikealta kertoa miksi, älä selitä mitään tai keksi jokin tekosyy.
V-tyyli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Convallaria » 28.12.2019 09:50:04

Tuo oli mielenkiintoinen ajatus, siis Uratykinlopun esittämä alkoholin tarjoamisen tarkoitushakuisuus, sillä itse tunnistan tuon.
Oma jouluni kului kieltäytyen, ei yhdesti, ei kahdesti, vaan jumalauta kahdeksan kertaa! Minä maistoin joulusahdin, punaviinin, konjakin, glögin, baileysin mielessäni niin monta kertaa, että meinasin tulla hulluksi. Jouduin myös avautumaan ja totesin, että joulu ilman alkoholia ei taida onnistua muilta, kuin minulta ja pahoitin sitten koko suvun mielen... Eli aika kiree joulu oli meillä täällä pohjoisessa, mutta uutta vuotta en enää pelkää, sillä päätettiin viettää se leffoja katsellen täällä mökillä ja satsaamme herkkuihin ja omiin raketteihin ja jätämme juhlat väliin. Minulla ei ole nyt voimia kieltäytyä kuohuvasta ja lapsille&puolisolle passaa leffailta hyvin.
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 28.12.2019 10:21:48

Minä en ole vielä kertonut monelle, että en enää juo. Joten kyllähän minulle tarjottiin viiniä ruualla ja saunaan olutta. Saunan pukuhuoneessa jo mietin tovin, että jos otan puolikkaan tölkin, lasillisen? Sitten mietin miltä se maistuis mun suussa ja miltä se tuntuis, ja pohdin onko se sen arvoista. Mulla ei ole enää varaa menettää oman arvontuntoa, voin tulla paremmaksi ihmiseksi vain pysymällä raittiina. Se on minun tie nyt.
Mutta hyvää uutta vuotta sulle ja sinun perheellesi! Hyvän ruuan parissa oman kodin rauhassa minunkin vuosi vaihtuu, ilman viinaksia. Ja vinkki, kokeile Kombuchaa. Siinä on koukuttava ja viehättävä maku, lisäks se on terveellistä.
Nyt en juo.
Rainbow40
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Dave2 » 28.12.2019 11:08:59

Tuttua on tuo tyrkyttäminen. Muistan hyvin, vaikka siitä on kauan, kun uudenvuodenjuhlissa vaimoni kanssa ilmoitimme, että emme alkoholia nauti niin porukka seisoi ringissä ympärilläja hoki,että kylläteidän nyttäytyy.

Emme kuitenkaan luovuttaneet ja hyvä niin. Ei vaimolla ongelmaa niin ollut, muut syyt.

Mutta jos nyt sattuu sortumaan niin ei muuta kuin uudestaan kehiin.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat