Olet täällä

entisten alkoholistien uusi vuosi 2020

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: entisten alkoholistien uusi vuosi 2020

ViestiKirjoittaja skorpioni » 31.12.2019 12:50:44

vähän leikillään mutta totta ainakin toinen puoli. Näillä uuteen vuoteen:
1. Anna kaikkesi, vaa elä anna periksi.
2. Joka itteensä luottaa, se kykynsä tuplaa.
3. Naura ittellesi enne ku muut kerkijää.
4. Murheen kantaa yksinki,
vaan illoon pittää olla kaksi.
5. Leuka pystyyn, ku tullee kova paikka, pyssyypähä ainaki suu kiinni.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 1.1.2020 00:12:30

Niin vaihtui vuosi.
Oikeastaan aika mielenkiintoisesti. Istuin seuraamassa facessa silakkaliikkeen keskustelua ja uusien ihmisten mukaanliittymistä. Ainakin toistaiseksi liike on pysynyt melko hyvin asiallisena, periaatteensa mukaan rauhallisena, vihanlietsontaa torjuvana ja mahdollisimman irti puolueista ja muista liikkeistä. On siellä tietysti ihan pikkuista trollausta havaittavissa, joillekin se viha ja ihmisten toisiaan vastaan yllyttäminen on niin rakasta ja maukasta.

Kovilla tuo liike tulee olemaan, kun on niin monen monta muuta asiaa joista osa saattaa olla jopa vihan ja natsismin perussyitäkin, ja niistä ei yksimielisyyttä kaikista löydy -edut kun eivät ihan yhteisiä ole. Mutta ainakin minä toivon että liike onnistuu, nyt nimittäin todella tarvitaan jotain vastavoimaa vihanlietsontaan , muuten ollaan kohta puolin ja toisin turvautumassa väkivaltaan (jota se persujen johtaja pitää puolestaan aliarvostettuna asioidenratkontakeinona...)

Ihan mielenkiintoista on seurata miten ihmiset edes yrittävät eri etupiireistä ja maailmankatsomuksista käsin tulla toistensa kanssa toimeen ja tehdä tätä maata hiukan mukavammaksi. Kyllä siinä keskustelua seuratessa aika on kulunut. Ja taas kerran on ollut pakko hiukan itsekin jotain ajatella uudestaan... se on ihan terveellistä, sekin.

Ei siis sen räväkämpää touhua ole minun vuodenvaihtumiseeni liittynyt. Perkeleellinen pauke ja räiskynä on ulkona, kai siitä sitten kans jollekin jotain nautintoa on.

Ja juu, ei ole ainakaan alkoholismi nostanut päätään tämänkään vuodenvaihteen aikana, semmoisen suhteen on kans olut hyvin rauhallista ja leppoisaa. Ei sen puoleen että olisi ikäväkään ollut. Ihan hyvä näin. Kelpaa minulle.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 1.1.2020 08:36:17

Minä onneton olin aivan liian väsynyt uuden vuoden vastaanottoon. Tulin töistä normaalia myöhempään, valmistin vähän spesiaalimman illallisen ja samalla vähän siivoilin. Söin vatsaparkani pullolleen ja kävin ruokalevolle, josta en enää oikein vironnut. Eli loppu vuosi meni levossa. Heräsin puoli kahdentoista aikaan valtavaan rakettien paukkeeseen, mutta en kehdaanut nousta sitäkään katsomaan. Mutta kun ne raketit ei ole koskaan minua kiinnostanut. Oliko Espoossa joku laser-show? Se olisi ollut mielenkiintoisempi.

Mutta otanpa kantaa nyt hyvin levänneenä edelliseen. Minä osallistun ja seuraan myös mielelläni keskusteluihin, varsinkin liittyen yhteiskunnallisiin asioihin, sosiaalipolitiikkaan ja hyvinvointiin eritoten. Joskus olen hyvinkin aktiivinen omissa puheenvuoroissa ja posmitan suu vaahdossa, ainakin kun aihe on tärkeä. Tuntuu niin kovin tärkeältä saada vastapuoli vakuuttuneeksi asian tärkeydestä. Osaan kyllä mielestäni myös kuunnella, mikä on taas tärkeää silloin kun aihe on itselle vieras eikä voi edes teeskennellä tietävän siitä kaikkea :wink: Nautin suuresti kun pääsen keskustelemaan ns. taitavien keskustelijoiden kanssa. Semmoisten, joilla on tietoa asiasta ja taitoa esittää se. Mielipiteet esitetään hyväksyvässä ilmapiirissä ja tarvittaessa niitä perustellaan vaikka tieteellisesti. Läheskään kaikki ihmiset eivät osaa keskustella. On äärimmäisen raskasta ajautua juttusille henkilön kanssa, jolla on asiasta vain yksi mielipide ja se on olevinaan se oikea, koska se on hänen omansa. Toivon vuodelta 2020, että en näihin tilanteisiin ajaudu, mutta tuleehan niitä väistämättä. Toivon sittenkin, että pääsen osallistumaan enemmän näihin rakentaviin keskusteluihin joista oikeasti jää hyvä mieli. Ja pystyn arvostamaan henkilöä, joka avartaa minun näkökantaa tai jopa muuttaa mielipidettäni.

Näin yhtenä iltana pätkän kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonkan haastattelusta jossa käsiteltiin uusien taitojen oppimista aikuisena. Aivot on semmoinen kapine joita pitää käyttää aktiivisesti. Minun mielestä ei vain Alzheimerin taudin pelossa, vaan ihan siinä perus mustavalko-ajattelun pelossa. Olis kauheeta olla ihminen joka tietää kaikesta ihan kaiken, aina enemmän kuin joku toinen.

Odotan innolla (ja kauhulla) minun ensimmäistä tanssituntia jonne ilmoittauduin. MInulla on kaksi vasempaa jalkaa eikä rytmitajua, mutta päätinpä antaa aivoilleni ärsykkeitä ihan tosissaan. Ei voi sanoa etten ole yrittänyt :lol:
Nyt en juo.
Rainbow40
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 1.1.2020 14:54:34

Tanssimisen taito oli minulla yksi niistä jotka jäivät väliin. Silloin nuoruudessa kun olin enemmän siinä porukassa joka juhannustanssienkin aikaan viihtyi enemmän teltoilla ja nuotiolla jossa pullo kiersi ringissä. Eikä asiaa auttamaton ujouteni, sävelkorvan puute ja epävarmuus ainakaan auttaneet. Ja niin se siten meni ettei tullut opeteltua. En siis muista eläissäni tanssilattialla pyörineeni.

Olis ihan varmasti kannattanut, joo. Mutta kun ei niin ei.
Voi olla, että minulta jäi kyllä oppimatta monta muuta, vielä tärkeämpää taitoa, mutta tuo on yksi niistä.

Onhan tämä elämänpolku näinkin mennyt, tanssimatta, mutta ihan varmasti se olisi ainakin rikastuttanut ihmissuhdevalikoimaa... semmoista olen tanssimista harrastaneilta kavereiltani kuullut.

Toisaalta, hiukan kyllä hirvittääkin, minkähänlaista vauhtia ja vaarallisia tilanteita siitä olisi syntynyt jos olisin muun kohellukseni lisäksi vielä jonkinlaiseksi parkettien partaveitseksi hioutunut... ei tässä tiedä mikä lopulta on ollut hyväksi ja mikä pahaksi.

Todennäköistä, mutta ei tietenkään koskaan sataprosenttisen varmaa, on se, etten edes vielä armon vuonna 2020 tanssimaan opettele (jos se tällä rytmitajun puutteella ja kankeudella edes olisi mahdollistakaan)

Jos sitten vaan yritän muilla tavoin ihmisten joukossa pysyä...
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 2.1.2020 05:58:41

Hyvää vuoden ensimmäistä arkipäivää!

Minun flunssani on ikään kuin uusiutunut, joten vuoden vaihde meni levon merkeissä sen jälkeen kun töistä pääsin uudenvuodenaattona. Simahdin uudenvuodenaattona klo 21 illalla, kesken nuorten lätkämatsin seuraamisen, ja nukuin sikeästi aamukuuteen. Ei edes ulkoa kuulunut pauke häirinnyt. Joskus tällainenkin vuodenvaihtuminen. :)

En ole jaksanut edes someen kirjoittaa mitään syvämietteistä yhteenvetoa menneestä vuosikymmenestäni, kuten kaikki muut. Vaikka olisihan siinä ollut paljon muisteltavaakin, muisteli sitten omaa elämää tai maailman tapahtumia vuodesta 2010 lähtien.

Presidentti Niinistö piti hyvän uudenvuodenpuheen, jossa toivoi keskustelukulttuurin paranemista pois vihasta ja vastakkainasettelusta. Lisäksi hän toivoi myös politiikkaan työrauhaa, niin hallitukselle kuin muillekin.
"Poliittista draamaa syntyy hetkessä, politiikan tulokset sen sijaan tulevat näkyviin hitaammin", totesi presidentti osuvasti.

Arki tuntuu pitkien pyhäpäivien jälkeen ihan kivalta. Vielä yksi arkipyhä kuuluu tähän joulun aikaan, eli loppiainen 6.1. Tietääkö kukaan loppiaisen vieton uskonnollista tai muuta taustaa, muuten kuin että se symbolisesti päättää joulun ajan?

Tanssiminen on hieno liikuntamuoto, vaikka en minäkään oikeastaan osaa tanssia mitään tiettyä tanssityyliä. Mosh pit on kuitenkin joskus sujunut railakkaasti, samoin kuin se mitä vanhoina hyvinä aikoina sanottiin pogoamiseksi. 8)

t: Silakka myös : )
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 2.1.2020 12:10:18

Jep, Vadelmamunkki.
Kansakoulun opetuksista ovat päällimmäisinä ne joita senaikaisessa kansakoulussa tärkeimpinä pidettiin. Niinpä muistan oikein hyvin että meille opetettiin Loppiaista vietettävän kolmen tietäjän Jeesuksen luona käynnin muistoksi.

Kirkolliset juhlapyhät ja isänmaalliset Tärkeät Päivämäärät... niillä eväillä sitten lähdettiin elämään. Ei niistä eväistä kovin usein ole hyötyä ollut, mutta selviytymisen taidot opeteltiin sitten siinä matkan varrella. Ensimmäisenä työnteko, jotta sai syödäkseen. Ja siitä sitten vähän kerrallaan lisää, tarpeellista ja tarpeetonta.

Vuoden toinen päivä menossa, ja minulla ihan yhtä laiskana kuin ensimmäinenkin. Tässä olen taas aamuni istunut. Silakkaparven pulinaa olen seurannut, lipittänyt kahvia.

Ei perhana. Nyt laitan koneen välillä kiinni ja menen ulos edes hiukan jotain tekemään. Vaikka tarpeetontakin mutta jotain liikettä tähän tähän syntiseen ruumiiseen on kans saatava!
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat