Olet täällä

Uusi vanha alku vuosikymmenen vaihteessa

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Uusi vanha alku vuosikymmenen vaihteessa

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 2.1.2020 21:56:36

Huono äiti kirjoitti:Luin tästä ketjusta kuin omaa tarinaani. Nelikymppinen, juonut enemmän ja vähemmän teini-iästä asti. Kulissit kunnossa, hyvässä työssä mutta sisältä ihan rikki. Ulkoisesti alkoholin lihottama ja pöhöttämä. Elämässä ei ole enää viime vuosina ollut mitään muuta mielenkiintoa kuin juominen. Siihen käyttänyt kaiken vapaa-aikani ja juomaan pääsyä odottanut työssä olon ajan. Olen henkisesti niin loppu että humalassa itsetuhoisia ajatuksia ja jopa yrityksiä päättää päiväni. Nyt hartaana toiveena elää vuosi raittiina.

Vastaan erikseen vielä tähän, että mielellään lukisin lisää myös sinun tarinaasi tästä eteenpäin. On aina lohdullista huomata että on samanlaisia tarinoita. Laskurikin näyttää samaa tällä hetkellä, kahta päivää, se on hyvä alku.
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 3.1.2020 08:20:00

Huomenta! Kolmas päivä alkaa ja tulihan ne painajaiset sieltä. Muuten nukuin kyllä hyvin ja pääsin takasin uneen, mutta kaksi kertaa mies keskeytti yön aikana unissa huutoni. Kun hän kysyi mitä unta näin, en osannut selittää, oli niin sekavaa.
Sitten toinen asia. Vatsan toiminta. Mulla on ollut aina herkkä vatsa mutta viime vuosina se on pahentunut. Taas työmatkalla jouduin käymään junan vessassa vaikka olin juuri kotoa lähtiessä käynyt. Enkä ole syönyt eilen mitään epäterveellistä. :roll:
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 3.1.2020 16:34:43

Nyt jännittää, kello on 16.30 ja on perjantai-ilta. Normaalisti tunnin sisään mies tulee kotiin ja jos ei muuta keksitä, niin aukeaa ensimmäinen tölkki.
Nyt pyykit pyörii koneessa, kirppiskamojen hinnoittelu jatkuu, yläkerrankin voisi siivota, perhana, satuin vilkaisemaan vitriinikaapin alahyllylle, siinä nököttää puoliksi juotu Espanjan matkalta lentokentältä ostettu Baileys pullo. Olohuoneen viinipullotelineessä olisi muutama skumppapullo. EI EI EI. Pitää keksiä jotain muuta ajateltavaa. Oiskohan Netflixissä jotain katsottavaa tänään. Tai Dplayssä tai HBO Nordicilla.
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 3.1.2020 16:42:38

Kiikutin leipäkoneen kodinhoitohuoneen nurkasta keittiön pöydälle ja ajattelin että tekaisen lämpimän leivän, jotain hyvää tähän perjantai- iltaan. Laitoin tunnin pikaohjelman pyörimään ja kun avasin koneen, leipä ei ollutkaan valmistunut vaan jotain omituisen näköistä jauhomössöä. En tiedä missä vika on mutta "voi vittu" ajatuksen jälkeen heti seuraava oli että pitää avata siideri kun ottaa päähän :x
Mahtavaa.
No en avannut kuitenkaan. Tulin kirjottamaan tänne että tuli tämä ajatus. Ja kirjottaminen auttoi.
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 4.1.2020 09:52:38

Jes, selvisin perjantai-illasta ja nyt on ensimmäinen reipas ja päänsärytön lauantai aamu pitkään aikaan.
Tein aamupalaksi riisipuuroa, päälle pakastemansikoita ja kanelia. Kuppiin teetä. Vitamiiniporejuoma ja vähän pekonia. Tuo viimeinen on periaatteessa kiellettyjen listalla, mutta sallin sen itselleni nyt viikonloppuna, kun ilta meni eilen niin hyvin. Ja juomattomuus- putki jatkuu.
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 4.1.2020 22:07:10

Lauantaikin meni hyvin. 4 päivää olen ollut ilman alkoholia. Jotenkin tuntuu että siitä on ikuisuus, toisaalta ihmettelen ettei ole minkäänlaisia vierotusoireita siihen nähden miten säännöllistä alkoholinkäyttö on ollut. Tänään vähän myllättiin yläkertaa, pistettiin tarpeettomia tavaroita pois ja pesin lattian. Käytiin Ikeassa. Saunan päälle menee nyt alkoholiton olut. Ja sitten nukkumaan.
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja woody » 4.1.2020 22:42:47

Hyvä Puutiainen!

Mulla kahdeksas päivä menossa, eikä myöskään minkäänlaisia 'vierotusoireita' - fyysisiä siis, vaikka viiniä päivittäin kittasin. Nyt juuri olen tyytyväinen tähän olotilaan, mutta se tyhjyys, johon ainakin minä sitä viiniä tarvitsin nostaa päätään sitten jossakin vaiheessa. Aiemmillakin lopetuskerroilla alku on ollut minulle hyvin helppo, mutta nyt koetan tosissani panostaa siihen, että en jää siihen tyhjyyteen itsekseni... ja lipsahda samaan vanhaan.

Tsemppiä toivottelen sullekin
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 5.1.2020 22:14:32

Niinpä, mullakin on ollut nyt melko helppoa, kun ei ole sitä arkistressiä vaan on ollut paljon vapaita päiviä ja on voinut puuhailla kaikenlaista. Tänään kerroin kaverille ylpeänä että olen ollut 5 päivää tipattomalla. Heti perään tajusin kuinka juopolta se kuulosti. No yhtä juopolta kuin mitä oikeasti olen. Kerroin kyllä myös perään varovaisesti, että on vähän lähtenyt juomiset lapasesta. Ei siinä. Sitten jatkettiin muilla aiheilla.
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 8.1.2020 22:33:59

Työviikko on puolessa välissä ja tänään on 8 nollapäivää selvitty. Ikävä kyllä en tosiaan muista milloin olisin ollut ihan nolla prosenteilla viikon putkeen. Yhtään ei tee mieli alkoholin makua. Sen sijaan koukutuin uuteen Inkivääri-chili limppariin, tai mikä tuo 250ml pullossa oleva tulinen pieni juoma onkin. Muutama alkoholiton olut on mennyt. Mutta mahtavaa huomata, että ilman sitä jatkuvaa lipittelyäkin voi elää ihan normaalisti. On ollut niin hyvä fiilis että edes ne pikkuasiat jotka välillä harmittaa, ei harmita. Ja itseinho on työntymässä loitommas.
Tipaton elämä jatkuu.
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja woody » 9.1.2020 02:24:37

Niinpä niistä päivistä tulee viikko(ja) ja sitten kuukausi(a) ...
Onnittelut!
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 9.1.2020 09:21:45

Tänään on vapaapäivä. Saan olla päivän koirieni seurassa ja uppoutua tenttikirjoihini. Aamupalaksi kahvi, paistettua kananmunaa, tomaattisiivuja ja leipää.
Kävin vaa-alla, heti huomaa kun turvotukset alkaa lähtemään. Koitan samalla pitää lapasessa muun herkuttelun, tavoitteena olisi oikeasti ainakin 15 kilon painonpudotus, mutta vähitellen. Siitä en kuitenkaan ota nyt kauheata stressiä, jos tekee mieli karkkia tms., sitten ostan- niin kuin eilen juna-aseman automaatista tuli ostettua pieni lakritsipussi ja itseasiassa töistä lähtiessä ostin myös Pizzariumista pizzapalan. Turhaahan ne oli mutta prioriteetti numero yksi on kuitenkin pysyä ilman alkoholijuomia. Paino tippuu vähitellen jokatapauksessa kun ylimääräiset jokapäiväiset vähintään 720 kcal juoman muodossa on jääneet pois. Sen lisäksi kun vielä on tullut vedettyä sipsiä ym hällä väliä asenteella niin en usko syömällä saavani samoja mitenkään. Tai no on se mahdollista mutta niin kuin sanottu- en ota stressiä. Tämä on pitkän aikavälin suunnitelma.
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 9.1.2020 10:55:20

Hei, ja tervetuloa minunkin puolesta. Hieno alku sinulla. Minäkin päätin ottaa rauhallisesti, ensin alkoholi ongelma pois, sen jälkeen mietin paino-ongelmaa. On tullut aika paljon ylimääräisiä kiloja pelkästään oluen ja viinin lipityksen ansiosta. Ja kun juon, niin keskityn vaan siihen ja unohdan kaiken muun. Paljon paljon tsemppiä sinulle ja tehdään tästä vuosikymmenestä uusi alku elämälle, ilman alkoholia.
Mummeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja ikzu » 10.1.2020 10:48:30

Tuo on varmasti ihan hyvä tapa lähestyä asiaa, että ei liikaa kerralla.

Minä lopetin tupakoinnin n. vuosi alkoholin jälkeen. Se oli varmasti jälkeenpäin ajatellen ihan hyvä, että ei ottanut kaikkea kerralla. Jotenkin sitten aikanaan, kun se päivä tuli jolloin olin päättänyt sauhuttelun lopettaa, niin se päätöskin oli jo niin kiveen hakattu, että ei siitä ollut enää peruuttamista. Ajatus oli saanut tarpeeksi kypsyä.

Fyysisesti olin minäkin ihan rapakunnossa silloin 10 vuotta sitten. Kuntoilun aloitin myös vajaa vuosi alkoholinkäytön lopettamisen jälkeen. Sen vedin kyllä aluksi aivan pirusti överiksi, mutta sittemmin on vähän järkeä tullut päähän. Pudotin 15 kiloa yhden kesän aikana ja se oli ihan sairasta touhua ja älytöntä painon, sekä syömisen kyttäämistä. Toisaalta siinä oli kyse siitä, että halusin sitä elämänmuutosta niin kovasti, että olin valmis menemään vaikka minkälaisen mankelin läpi. Nuorena ihmisenä sitä oli ehkä kohtuuttoman ankara itselleen, mutta toisaalta se vihaenergia kanavoitui siihen, että asioita todella rupesi tapahtumaan. Tänäpäivänä tuo kaikki paino on tullut takaisin, mutta siitä ehkä noin puolet on lihasta. Ja muutenkin olen terveempi, kuin koskaan. Niin fyysisesti, kuin henkisesti.

Tuolla elämänkokemuksella varmaan jo tajuaa sen, mitä itse en silloin tajunnut, että ei kannata pitää turhaa kiirettä. Tai ainakin noista kirjoituksistasi saa sellaisen tuntuman.
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 10.1.2020 13:29:13

Mummeli kirjoitti
Minäkin päätin ottaa rauhallisesti, ensin alkoholi ongelma pois, sen jälkeen mietin paino-ongelmaa. On tullut aika paljon ylimääräisiä kiloja pelkästään oluen ja viinin lipityksen ansiosta.

Minulta tippui viitisentoista kiloa muutamassa kuukaudessa, vaan reilu puolet niistä on kyllä tullut takaisin.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0101x2020 (poistunut käyttäjä) » 13.1.2020 12:56:08

Puutiainen kirjoitti:Uusi vanha alku vuosikymmenen vaihteessa

Pitemmittä esittäytymispuheitta, samanlaisella asialla, kaikkia tervehtien ilmoittaudun myös uutena palstalaisena jo valmiiksi itsellenikin sopivasti tästä nimenomaisesta ajankohtaisaiheesta tehtyyn ketjuun. Mitäs sitä pyörää keksimään uudestaan. Aloittajan tekstissä on pääpiirteittäin paljon sellaista, mitä ilmenee omalla kohdallanikin, enkä sitä kommentoi sen enempää. Sen sijaan tartunkin tähän seuraavaan mainioon yksityiskohtaan:

Puutiainen kirjoitti:Tipattomat tammikuut on kuulemma vain alkoholisteille, se kerrotaan toki sillätavalla paheksuen.

Etanolikulttuurimme onkin niin valitettavan vääristynyt faktojen suhteen, että sen monilla edustajilla esiintyy harhakuvitelmia siitä, kenellä kyseisen myrkyn nauttimisen suhteen on ongelma. Joillekin ihmisille on siis muodostunut harhakäsitys, että pidättäytyminen itsensä myrkyttämisestä kielii ongelmasta. Sitä vastoin "kohtuukäyttäjällä" ei mielestään ole ongelmaa, koska hänhän sentään itse määrää paljonko ottaa myrkkyä, eikä myrkky suinkaan määrää häntä, ja täten hän saattaa ajatella tosissaan sellaista, mihin Puutiainen ilmeisen sarkastisesti viittasi.

Yleistäen, kyse on selittelystä, jossa luodaan väärä dikotomia oman tilanteen peittelyksi. On siis niitä, joilla on ongelma ja niitä, joilla ei ole. Jos ongelma on noilla muilla, niin sitten sitä ei ole minulla. Näin menee siis tipatonta vähättelevien ja moittivien logiikka. Ja se on tekopyhää, koska jokainen aloittaa vähemmästä kuin mihin aikanaan päätyy. Toleranssin nousu koskee kyllä kaikkia, vaikkei se koskisikaan kaikkia läheskään yhtä jyrkästi. Kyse on kuitenkin täysin samasta ilmiöstä eli totuttautumisesta myrkylliseen aineeseen, jota otetaan, koska halutaan ottaa. Miettikää, että miten sellainen ihminen, joka haluaa ottaa myrkkyä, vaikka vähänkin, on muka vähemmän ongelmainen kuin se, joka ei enää halua ottaa myrkkyä, vähääkään.

TLDR; Pointtini on, että mustan ja valkoisen ääripääparin välillä on harmaa alue, jolla hortoilee paljon ihmisiä kuvitellen olevansa siellä kirkkaan valkoisessa päädyssä, muka hyvin perustein paheksumassa sinne mustaan vajonneita, ja absurdisti niitäkin, jotka ovat havahtuneet tekemään sen minkä voivat, että pääsisivät kokonaan puhtaille valkeille päiville sieltä harmauden synkkyydestä tai mustasta toivottomuudesta, pois koko asetelmasta. Ja jokainen tietysti nähköön oman tilanteensa, omalla vastuullaan ihan miten lystää, mutta alkoholin salakavaluudesta olisi kuitenkin syytä varoitella niitäkin, jotka eivät tiedä, että riippuvainen voi olla pienistäkin annosmääristä.
0101x2020 (poistunut käyttäjä)

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat