Olet täällä

NYT jos koskaan

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

NYT jos koskaan

ViestiKirjoittaja Elmukelmu » 4.1.2020 00:59:01

Moi kaikille!

Kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa, nyt vähän ahdistuneena tosin, joten voi olla melkoista tajunnanvirtaa.

Lukuisia lopettamisen yrityksiä on takana, ja olen tajunnut kristallin kirkkaasti sen mitä AA- kerhossa kerrottiin: jokainen repsahdus on toistaan pahempi. Mitä lie mystiikkaa tuossakin sitten piilee, mutta näin se vaan näyttää olevan.

Jokainen repsahdus on toistunut samalla kaavalla, ei parista haittaa ole, ja jokainen putki on ollut pidempi, rajumpi, kuluttavampi ja kamalampi. Tajusin, että tätä menoa menee mielenterveys, fyysinen terveys, rahat, maine ja henki. Tai nuo neljä ensimmäistä ovat tainneet mennä jo.

Joten korkki kiinni.
Se mikä tässä ahdistaa on se, miten lähellä olin repsahdusta jo tänään. Kolmas päivä ja se kävi oikeasti niin lähellä, että säikäytti ns. paskat housuun.
Tosin tilanne on vaikea siltäkin osin, että olemme miesystäväni kanssa suhteellisen syvässä kriisissä. Riitelimme eilen, ja se jatkui tänään. Romahdin kirpputorilla tämän tilanteen takia niin, että hyvä että ehdin autoon itkemään.
Ajelimme kaupan kautta, josta ostin vain tupakka-askin. Mies meni kotiinsa "vetämään perseet" ja minä kotiini taistelemaan.

Hoin mielessäni kaikki mahdolliset iskulauseet, jotka ovat matkan varrelta matkaan tarttuneet, päivä kerrallaan aina tyyneysrukoukseen asti, välillä vain purin hampaat yhteen ja kädet nyrkissä komensin itseäni, ET, EI.
Sitten tuli se maaginen kellon aika, ja syvä huojennus sen myötä hetkeksi. Koiran kanssa lenkillä mielen valtasi välillä jopa riemu, mä selvisin!
Riidat miehen kanssa ovat aina olleet ehkä suurimpia retkahdusriskejä, "tutti suuhun" ja sohvalle mököttämään ja jupisemaan miten paskaa kaikki on. Tavallaan aika surkuhupaisaa. "Asiat eivät ole koskaan niin huonosti, etteikö niitä voisi alkoholilla entisestään pahentaa." Tuota olen hokenut tänään satoja kertoja mielessäni. Tajusin myös, miksi noita iskulauseita on niin paljon; kun taistelu on pahana, on ajattelu ja järkeily ajoittain aika kortilla, ja silloin niille on todella käyttöä.

Pitäisi olla ilonen, että selvisin tuosta taistelusta, ja olenkin. Tiedän myös, että voin palauttaa tuon myöhemmin mieleeni voimaa tuomaan. Mutta samalla tuntuu surkealta, kolme päivää ja näin vaikeaa. Ja pelottaa, että retkahdan. Pelottaa huominen suoraan sanottuna.

Olen täältä nyt lukenut teidän tarinoita koko loppuillan ja alkuyön, ja saanut paljon lohtua ja ajattelemisen aihetta. Myös erittäin konkreettisen neuvon, jota kaikessa yksinkertaisuudessaan en olisi itse tajunnut: antabus. Mulla on kuuri hakematta. Tieto siitä lieventää huomisen pelkoa.

Onneksi tajusin googlettaa ja löysin tämän palstan.
Minuutti, tunti, päivä kerrallaan.
Elmukelmu
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

Re: NYT jos koskaan

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 4.1.2020 08:39:16

Moi!

Ja hyvää uutta vuotta!
Minulla se putken katkaisu ja ensimmäiset päivät ja viikot oli pahempia. Siinä joutuu tosiaan taistelemaan tunti tunnilta. Ja kun tiesi, että nyt on kello niin paljon, että ei saa enää kaupasta ostettua helpotusta niin sitten hiipi pubit mieleen. Ihan kuin pään sisällä olisi kaksi ajattelijaa.
Alussa olen minäkin vasta, mutta ehkä tuon pahimman alun yli päässyt. Enkä aio repsahtaa, sen päätin jo heti alussa. Selvisin Joulusta ja Uudesta Vuodesta, vierailusta kotipaikkakunnalla ja parista pienestä kriisinpoikasesta. Kyllä se alkoholi tulee mieleen hyvinkin äkkiä tietynlaisissa tilanteissa. Tunnistan ne ja tiedän heikkouteni. Nyt pelottaa se, ettei mulla ole toimintamallia niihin tilanteisiin missä ennen turvauduin alkoholiin. Olen tietoisesti opetellut niitä sekä omien tunteiden säätelyä ja hallintaa.

Minkä vaikutelman sun tekstistä äkkiseltään sain näin aamuhämärässä, niin sinun miesystävä/suhde ei taida puoltaa sinun raittiutta. Älä pahoita mieltäs tästä huomiosta, saatoin lukea väärinkin. Oletko hänelle jutellut päätöksestä lopettaa juominen, jos saisit tukea sen sijaan että juotte riitojen päätteeksi? Se kuulosti ikävältä, mutta minä olen sinkku ja juoppo itsekin, että ei kannata kuunnella :roll:

Mutta hienoa, että löysit tiesi tänne. Minä olen pysynyt raittiina paljoltikin juuri tämän plinkin avulla.
Nyt en juo.
Rainbow40
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 4.1.2020 09:47:40

Huomenta Elmukelmu.

Hienoa, että löysit tänne, itse löysin tänne uuden vuoden päivänä ensimmäisen kerran viiteen vuoteen. Eilen luin niitä ensimmäisiä viiden vuoden takaisia kirjoituksiani ja huomasin, että samoissa teemoissa tuli pyörittyä silloinkin. Juominen on aina ollut jonkun ulkoisen tekijän syytä. Edelleen haen syytä siiderin avaamiselle siitä, että joku asiakas on ärsyttävä, teinit kiukuttelee tai joku muu tekee tai sanoo tai kirjottaa Facebookiin jotain mistä voi vetää herneet nenään ja juoda.
Nyt on ensimmäinen lauantai aamu pitkään aikaan ,kun heräsin kasilta pirteänä. Itseäkin pelottaa että mihin turvaudun sitten kun tulee niitä tilanteita, milloin aikasemmin olisi turvautunut sihauttamaan juoman auki. Tai niitä hetkiä kun on vaan yksinkertaisesti niin tylsää, että aikaisemmin tapana olisi ollut tappaa aikaa juomalla. Kellonajalla tässä talossa sillä ei sillä tavalla ole väliä, vaikka kauppa lakkaisi myymästä ja ravintolat sulkeutuisivat, täällä on kaapissa juomatonta viinaa, konjakkeja, viskejä ja viinejä niin että niillä (me kaksi juoppoa täällä, minä ja mieheni) pärjättäisiin monta kuukautta. Pitäisi vaan hakea vähän turkinpippureita niin saisi tuon kirkkaan viinan muutettua salmariksi, sitäkin on tullut tehtyä vaikka pääsääntöisesti ollaan tissuteltu mietoja juomia. Mutta nyt tarkoitus olisi pitää ne kaikki kaapissa. En mä oikein tiedä mitä niille pitäisi tehdä. Kaataa viemäriin? Toisaalta mitä se estää pitkällä tähtäimellä. Olkoot siellä. Ehkä voi tarjota jossain spesiaalitilanteessa jollekin vieraalle. Vaikka ei meillä kyllä vieraitakaan käy. Mies on vaan vuosien varrella saanut näitä firman yhteistyökumppaneilta vähitellen kauhean määrän.

No joo, mutta tänään on kuitenkin hyvä selvä päivä:) Kirjoitellaan!
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 4.1.2020 13:48:20

Lukuisia lopettamisen yrityksiä on takana, ja olen tajunnut kristallin kirkkaasti sen mitä AA- kerhossa kerrottiin: jokainen repsahdus on toistaan pahempi. Mitä lie mystiikkaa tuossakin sitten piilee, mutta näin se vaan näyttää olevan.

Jokainen repsahdus on toistunut samalla kaavalla, ei parista haittaa ole, ja jokainen putki on ollut pidempi, rajumpi, kuluttavampi ja kamalampi. Tajusin, että tätä menoa menee mielenterveys, fyysinen terveys, rahat, maine ja henki. Tai nuo neljä ensimmäistä ovat tainneet mennä jo.

Hei Elmukelmu ja tervetullut olet tänne!

Alkoholismi on mystillinen, krooninen ja etenevä tunne- ja sielunelämän sairaus. Se voi osua kenen tahansa kohtaloksi. Silti valinta juomisen ja raittiuden välillä on henkilökohtainen. Mitään parannuskeinoa ei tunneta, mutta raitis elämä on silti mahdollista. Oletkin jo jollain tavalla tietoinen 12 askelen ja perinteen ohjelmasta. Palavereissa on hyödyllistä oppia kuuntelemaan niitä tovereita, jotka ovat päässeet kiinni pysyvään raittiuteen. Kokouksissa on helppo olla, mutta muualla voi tulla vastaan hyvinkin hankalia tilanteita. Silloin on lohdullista muistaa, että tämäkin menee ohi ja ensimmäiset asiat ensiksi
Liity täällä kirjoittavien joukkoon, liity omaan AA-ryhmääsi palvelemalla, käytä kännykkääsi nyt, kun sinulla on hyvä uusi alku!
Muitakin tukia on ja voihan niitä jokainen käyttää, minäkin teen niin.

Ryhmissää jaamme kokemuksemme, voimamme ja tovomme ratkaistaksemme yhteisen ongelmamme
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elmukelmu » 4.1.2020 14:07:00

Huomenta ja kiitos vastauksista!
Heräsin vasta, ja ensimmäinen ajatus oli, että hitto mikä krapula. Meni pari sekuntia ennen kuin tajusin, ettei mulla voi olla krapulaa. :lol:

Tuo on kyllä niin totta, että pitäisi löytää joku muu toimintamalli niihin tilainteisiin, joissa ennen on turvautunut alkoholiin. Musta melkein tuntuu, kuin eilinen olisi ollut tulikoe ihan alussa, ja selvitin sen.
Sitä en eilen kirjoittanut, että kotiin tultuani nukuin päiväunet ja näin unta, että riita yltyi pahaksi, ovia paukuteltiin ja minä tartuin pulloon. Siitä kun heräsin alkoi vaikeudet ja se muutaman tunnin taistelu. Ja nyt heräsin "krapulaan". Sitkeässä istuu nuo kaavat. :shock:

Olen kertonut miehelle lopettamisestani, mutta suoraan sanoen musta tuntuu, että se eilen ajatteli munkin juovan, vaikkei sitä ääneen sanonutkaan tietenkään. Illasta kun viestiteltiin aistin hämmästystä kun kerroin olevani ihan selvin päin.
Eli teoriassa tukee kyllä, mutta ehkä tällä kertaa ei usko/uskonut, että oikeasti lopetan.
Voi olla, että tuon pahimman kaavan rikkomisen jälkeen on tilanne eri. Tosin tässä nyt on semmoinen kriisi käsissä, että vaikea arvella mistään mitään, mutta olen päättänyt että tuli mitä tuli niin retkahda en. Otan vastaan sen mitä tulee ja sillä selvä, nimenomaan selvä.

Hyvää uutta vuotta! :)
Elmukelmu
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Reiska » 4.1.2020 16:08:54

tervetuloo vaa munkin puolesta. se on paha olla selvänä jos toinenkin osapuoli juo. Siihen krapulaan on niin tottunut heräämään että välillä kun selvistäpäinkin herää niin olotila tuntuu samalta. Itse osallistunut nyt ainakin toistaiseksi tipattomaan tammikuuhun ja suosittelen sinullekkin. paljon helpompaa olla tipattomalla kun tietää että muutkin kärvistelee sen kanssa.
Kyllä se siitä.
Reiska
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elmukelmu » 4.1.2020 23:43:52

Kiitti Reiska :)
Joo toi on totta, että moni pitää nyt tipatonta. Tänään mun luona kävi yks kaveri, jolle kerroin päätöksestäni ja hänellähän olikin sama päätös. Sovittiin, että tuetaan toisiamme tällä tiellä.
Saa nähdä, väheneekö miehen juominen tämän myötä, mutta sitä en sen suuremmin mieti, oma raittius on kuitenkin pääasia, ja sen myötä tulee mitä on tullakseen.
Ihmeen hyvä olo, vaikkei väsytä yhtään ja tiedän valvovani. Keitin suosiolla kahvitkin, koska en nuku kuitenkaan, enkä ota siitä stressiä.
Viime yönä ahdisti ja pelotti, nyt on vaan hyvä ja rauhallinen fiilis. Ja monta hyvää kirjaa! :D
Elmukelmu
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Elmukelmu » 8.1.2020 19:27:45

Pieni päivitys tähän väliin, kun kahdeksas raitis päivä lähenee loppuaan.
Olo on mitä mahtavin nukkumista lukuunottamatta, tänään hain siihen ongelmaan nukahtamislääkkeet.
Just tulin uimahallista, olipas ihanaa pitkästä aikaa! Juoskulenkinkin tein, se oli vähemmän ihanaa, olin ihan varma että oksennan keuhkoni ojaan. :lol:

Huomenna on taas yksi koetinkivi edessä, kun lupauduin lähtemään kaverini kanssa 2 vkr risteilylle.
En varmaan muuten olisi edes lähtenyt, mutta kaveri ei käytä itsekään alkoholia ja pakataan paljon kirjoja mukaan ja mässäillään.
Lisäksi tarvitsen kipeästi irtiottoa näistä samoista ympyröistä ja kuralla olevasta parisuhteesta.
Oon varma, että kyllä mä siitä reissusta selvänä selviän. :)

Mitäs muille kuuluu, miten menee? :)
Elmukelmu
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Puutiainen » 8.1.2020 20:33:28

Ihan jees, 8. päivä todellakin alkaa olla takana ilman alkoholia. Nyt ollaan kyllä juotu 0% olutta, se on varmaan seuraava riippuvuus Pepsi Maxin lisäksi mutta nyt suon sen itselleni, kyllä tuohon kuraveden makuun kohta kyllästyy. Pääasia että pää on kirkas.
Puutiainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Huono äiti » 9.1.2020 06:05:44

Täällä on alkamassa 9.selvä päivä. Ollut kovin kiireinen viikko joten iltaisinkaan ei ole ehtiny vielä juomaa kaivata. Tulevalle viikonlopullekin on niin paljon ohjelmaa että jos hyvin käy niin se menee kuin huomaamatta selvänä. Eli näin alkuun yllättävänkin helppoa.
Mukava kuulla että risteilylle saa juomatonta seuraa. Hauskaa reissua selvilä vesillä!
Huono äiti
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Elmukelmu » 15.1.2020 15:41:46

Day 15. :)
Mitä kuuluu, miten menee?
Risteily reissattu selvänä, pari hyvinkin kiperää paikkaa tuli, mutta handlasin ne.

Yks iso juttu mihin olen huomannut raittiuden vaikuttavan, on ihmissuhteet. Siis sellaiset kuormittavat, joissa kaikki vastuu on ollut aina vain mulla, ilman, että oon sitä täysin ehkä tajunnutkaan.
Ennen otin sen vastuun vastaan mukisematta, koska mielenrauhalla ei ollut mitään merkitystä, sehän hoitui kätevästi alkoholilla. Nyt kun mielenrauha on suuressa arvossa, olen kieltäytynyt jämäkästi ylikuormituksesta.
Onko muilla samankaltaisia havaintoja?
Elmukelmu
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Rainbow40 » 15.1.2020 21:40:25

Moi vaan!

Minä olen kohta ollut 3kk selvänä ja olen yllättynyt kun huomasin olevani todellinen introvertti. Kaikki rasittavat ja kuormittavat ihmissuhteet on katkolla, otin välimatkaa niihin. Ehkä joku pahoitti mielensä tai suuttuikin, mutta en pyytele anteeksi. Ehkä myöhemmin, jos jossain vaiheessa koen tehneeni väärin.

Aluksi, silloin raittiuden ekoina viikkoina, tunsin alakuloa ja hetkellistä masennusta ja olin vähän huolissani jo. Mietin, että miten pitkälle annan sen alakulon mennä ennen kuin haen apua. En jäänyt kotiin räytymään vaan olen pysynyt liikkeessä, treenannut, tehnyt töitä ja täyttänyt vapaa-ajan kaikenlaiselle. Mutta vaikka liikun paikasta toiseen ja näen väkisinkin ihmisiä, keskityn oman itseen ja pään sisällä tapahtuvaan prosessiin. Minä teen nyt töitä tämän uuden alun haasteiden edessä ja se vie minun ajan ja energian.

Hienoo, että selvisit risteilyltä. Itse en ole ikinä ollut laivalla selvinpäin, ehkä vielä joskus.
Nyt en juo.
Rainbow40
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja woody » 16.1.2020 02:18:50

Elmukelmu kirjoitti:Day 15. :)

Yks iso juttu mihin olen huomannut raittiuden vaikuttavan, on ihmissuhteet...
Ennen otin sen vastuun vastaan mukisematta, koska mielenrauhalla ei ollut mitään merkitystä, sehän hoitui kätevästi alkoholilla...
Onko muilla samankaltaisia havaintoja?

Onnittelut Elmukelmu reilusta parista viikosta. Hienoa.

Tuo toteamuksesi ettei mielenrauhalla ollut mitään merkitystä, sehän hoitui kätevästi alkoholilla kolahti minuun. En ollut sitä noin ajatellut, mutta siitähän oli paljolti juuri kyse. Kestin sitä ja kestin tätä ja venyin kaikkeen.... kohtahan pääsi siitä paskasta eroon alkoholilla. Se päti ihmissuhteisiin, mutta myös muihin asioihin. Siksi tämä raittiina eläminen on niin suuri muutos. Kun otetaan pois toi turvalelu tai -riepu, niin on korjausliikkeen paikka. Pitää koettaa elää niin, ettei tartte sitä turruketta tasaamaan oloa. Jään pohdiskelemaan ja pureskelemaan tätä ajatusta. Kiitos siitä.

Woody, jolla pian 20 raitista päivää
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

Paluu Me Lopettajat