Olet täällä

Elämästä päihtynyt

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Elämästä päihtynyt

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 9.12.2020 17:36:19

Stoorisi rohkaisee! Kiitos siitä. Vaikuttaisi, että lopettaminen on ollut sinulle helppoa. Minulla tulee säännöllisesti voimakas halu juoda. Uskon, että se hälvenisi vuoden raittiina olon jälkeen. Voi kunpa pääsisi niin pitkälle. Ja sitten tosielämän realiteetit - Voi kunpa saisi sen kuukaudenkin hyvää raittiutta. En kuitenkaan lopeta yrittämästä, jatkan niin kauan, että onnistun.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 9.12.2020 19:26:10

Kiitos itsellesi Lempeä kettu! Voi sentään...katsopa plinkkiin liittymispäiväni. Että ei nyt ihan kerralla mennyt maaliin :lol: Lopettaminen on aina ollut melko helppoa, mutta niin on ollut aloittaminenkin. Harjoitus tekee mestarin eli tähän matkaan mahtuu lukemattomia 1 kk, 2 kk, 3 kk, 6 kk ja pisimmillään 8 kk raittiita jaksoja. Kokonaisen vuoteen en ole kertaakaan yltänyt mutta nyt 365 päivää tulee täyteen. Usko sinäkin itseesi!
Kaadu seitsemän kertaa, nouse kahdeksan. (japanilainen sananlasku)
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.1.2021 13:11:18, muokattu yhteensä 1 kerran
lizzy (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 11.12.2020 01:03:17

Niinpäs vain Lizzy, nyt vasta huomasin...! Annat minulle voimaa... Nyt ei ole mennyt ihan niin kuin Strömsössä...

Kaadutaan kaadutaan... :lol:

Sen minä osaan... :oops:

Kunpa saisin viikonlopun aikana raittiuden alun elämääni. Näihin aikoihin join 3 vuotta sitten 3 viikon putken. Saman ei tarvitse nyt toistua.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 11.12.2020 09:29:00

Huomenta huomenta :D
Päinvastoin Kettu! Pidän matkaani isona success storyna, vaikka ”lopullinen lopettaminen” ei olekaan (vielä) täyttymystään saanut.
Meitä on tällä niin monenlaista alkoholinkäyttäjää, alkoholiriippuvaista tai alkoholistia. Oma tyylini ei ole putkijuomista sisältänyt, olin sellainen reippaan kertahumalan ottaja ja krapulat kärsitty, paino sanalla kärsitty, kiltisti. Kotoa oli sellainen perintö iskostunut päähän jo nuorena että sitten on varmuudella oikea juoppo jos krapularyypyn ottaa saati korjaussarjaa harrastaa. No eihän se näinkään ole, on erilaisia tapoja olla alkoholiriippuvainen.
Mutta niin, tuosta helppoudesta... helppo on ollut saada nämä raittiit jaksot käyntiin, mutta jossain vaiheessa vaan löytänyt lasin kädestään. Yleensä silloin kun olo on ollut lian hyvä. Oikeasti en kaipaa alkoholista yhtään mitään, en makua en sitä hetkellistä tunnetta, en mitään. Myös lääkkeenä (huonona) sitä kai viime vuosina käytin tai ihan vaan tottumuksesta. Identiteettini on jo kuitenkin alkanut muovautua raittiin ihmisen identiteetiksi ja juova minä tuntuu vieraalta ja vastenmieliseltä. Voimaa lopettamiseen! Mitä tässä elämässä nyt niin helpolla saisi?.....
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.1.2021 13:12:39, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 11.12.2020 19:58:40

Kyllähän se ongelma on sekin jos juo viinipullon vaikka sanotaanko 24 tunnin välein. En kyllä usko, että sinulla olisi ollut, mutta tuli vain mieleen. On tärkeää, että tekee muutoksen siinäkin määrässä, joka itselle on tärkeä.

Olen sellainen juoja, että olen jonkin aikaa raittiina, sitten juon kerrallaan n. 20 annosta selviltä päin ja seuraavana päivänä loivennan ja tämä jää päälle joksikin aikaa. Muina päivinä en enää ole kovinkaan humalassa, puheeni ei sammalla, käyttäydyn ihan ok fiksusti verrattuna siihen ensimmäiseen päivään, mutta tykkään vain olla humalan tunteessa ja sen jälkeen toimin kännissä kuin olisin aivan normaalisti omassa arjessa, mutta vain humalassa eli pyrin olemaan normaali, vaikka tiedän että en ole. (Jotkut asiat jäävät humalan vuoksi väliin... Sitä ei auta kiistää. Toiset aisat saan aikaiseksi humalan vuoksi.)

Pyrin jotenkin hyväksymään itseni ja aloittamaan pian uudelta pöydältä.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 11.12.2020 20:23:49

Lempeä kettu kirjoitti:Kyllähän se ongelma on sekin jos juo viinipullon vaikka sanotaanko 24 tunnin välein. En kyllä usko, että sinulla olisi ollut, mutta tuli vain mieleen. On tärkeää, että tekee muutoksen siinäkin määrässä, joka itselle on tärkeä.

Joo eipä ole ollut tuollaistakaan tyyliä ottamisessa. En ole koskaan juonut päivittäin enkä edes viikottain en myöskään putkia. Mutta se henkinen riippuvuus oli olemassa ja alkoi mielestäni jo teini-ikäisenä. Syyt (tekosyyt juoda) vaan vaihtuivat matkan varrella. Eli silloin tällöin piti saada pikku humala päälle, vaikka vaan kerran kuussa, mutta kuitenkin. Ei tämä ole kilpailu. Ei ole väliä sillä kuka on juonut eniten/vähiten, ollut kovin/vähiten juoppo. Pääasia on halu lopettaa. Itselleni se on päivänselvä tavoite, olla vapaa for good :D Pysykää tavoitteissanne, tässä lajissa ei juuri pikavoittoja jaeta ja työtäkin joutuu tavoitteiden eteen tekemän.
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.1.2021 13:13:20, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 12.12.2020 14:01:33

159. Raitis päivä. Mukavaa lauantaita vaan kaikille! Krapulattomat aamut ovat niin täydellisiä, ei haittaa tihkusateesta harmaa ilma eikä mikään muukaan. Lisäksi katkeamatonta yöunta tuli 11 tuntia putkeen :lol:
Addiktioissa yksi määräävä ongelma on tarve välittömään palkkioon. Eli ”hyvä” (keinotekoinen) olo on saatava tässä ja nyt tai jos ahdistaa niin siihen on saatava ”lääkettä”=alkoholia, huumetta, seksiä, pelaamista, ruokaa, HETI.
Näin se esimerkiksi raittiuden alkuun saaminen vaikeutuu kerta kerralta, menee luotto itseen. En pysty, en kykene, minä tarvitsen tätä, kukaan ei ymmärrä jne. Miksi KUKAAN EI VOI RAITISTAA MINUA PUOLESTANI?????? No kun ei voi.
Välittömän tyydytyksen tarve on kaiketi aika sisään kirjoitettu meihin moniin. Joulu on tulossa. Jos joku nyt tarjoaisi sinulle heti 50000€ tai jos malttaisit odottaa vuoden saisit 52000€. Veikkaan että moni ajattelisi että pari tonnia sinne tai tänne, anna heti tuo viisikymmentätuhatta. Mutta jos vaihtoehdot olisivat 50000€ nyt tai 80000€ vuoden kuluttua? Aika moni taitaisi odottaa...vai mitä. Eli palkkion joka on vasta tulevaisuudessa, on oltava tarpeeksi suuri että sitä jaksaa odottaa. Alkoholistille, alkoholiriippuvaiselle tämä tarkoittaa että raitis kuukausi ei riitä, 3 kk raittiutta ei riitä, 6 kk ei riitä. Palkkiosta on saatu vasta osa. Osa odottaa kauempana tulevassa vuoden kahden kolmen jne päässä. Mutta jokainen viikko ja kuukausi vie kohti sitä, päivien laskeminen unohtuu ja tilalle tulevat aivan muut asiat. 1/2 vuotta on jo sellainen aika, jolloin esim unen laatu on lähes varmuudella parempaa, ulkonäkö on parempi, mieli tasaisempi ja niin niin moni muukin asia paremmin<3 Voimia lopettamiseen, anna itsellesi ja hyville asioille aikaa. ELÄ!
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.1.2021 13:14:36, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 12.12.2020 18:42:50

Lizzy, anteeksi kommenttini, mutta juomisesi kuulostaa kovin vähäiseltä minun korvaani. Voimia sinullekin, että löydät pysyvän raittiuden! Ehkä se aika on nyt. :)
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 12.12.2020 19:18:58

Ei haittaa kommenttisi yhtään, hyvä että kirjoitit. Voin taas itsekin vähän muistella menneitä. Tätä ei mielestäni kannata liikaa harrastaa mutta ei myöskään täysin unohtaa tapahtuneita asioita. Kohtuukäytössä en näe mitään järkeä sillä miksi ihmeessä haluaisin kehooni sinne kuulumatonta liuotinta, myrkkyä. Haen endorfiinit muualta (eipä niitä enää tällä historialla alkoholista edes irtoa). Jotta näin. Raittiita päiviä viikkoja kuukausia ja vuosia kaikille sitä haluaville :D
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.1.2021 13:16:05, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 12.12.2020 19:25:16

Hyvä Lizzy!
Selvänäolosi on asia jolla on jotain merkitystä. Sillä taas, kuka on mitenkin paljon juonut ja mitenkin paljon juomalla murheita itselleen ja muille hankkinut ei pisteitä jaeta.
Anna mennä samaan malliin, kun kerran hyvään suuntaan menee!
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 12.12.2020 19:47:30

Lizzy, kyllä muistan sen nuoruuden itsellänikin, kun olisi pitänyt ymmärtää, että juon suuria määriä verrattuna muihin. Ja kun aloin pohtia alkoholismia, en ollut sitä mitenkään valmis vastaanottamaan, koska mielikuvani alkoholistista olivat negatiiviset. Muut tukivat tätä teoriaa, että kaikilla menee joskus yli ja sitä rataa.

Siinä sitten harjoiteltiin ja lopulta käytöstä löytyi lopulliset aivosairauden piirteet, joita ei voinut sivuuttaa. Sillä tiellä tallustellaan... Jos et olisi havahtunut 10 vuotta sitten, voisit olla nyt katkolla asuntosi ja kaiken menettäneenä. Tarinoita on.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 12.12.2020 19:54:51

mies metsänreunasta kirjoitti:Hyvä Lizzy!
Selvänäolosi on asia jolla on jotain merkitystä. Sillä taas, kuka on mitenkin paljon juonut ja mitenkin paljon juomalla murheita itselleen ja muille hankkinut ei pisteitä jaeta.
Anna mennä samaan malliin, kun kerran hyvään suuntaan menee!

No kyllähän siitä pisteitä tulee. Kyllä moni alkoholisti täällä antaa pisteet sille, jos juo kerran kuukaudessa 3 lasia viiniä ja se on siinä? Vai pitäisikö kiistää, etteikö moni olisi kateellinen suorituksesta. Moni haluaisi kuitenkin vaihtaa omat ryyppyputkensa kohtuukäyttöön, jos pystyisi, itseni mukaanluettuna. Minulle raittius ei ole elämäntehtävä. Siksi en ole pystynytkään raitistumaan, mutta yritän... Seuraan Lizzy esimerkkiäsi raittiudesta. Luen erityisesti sinun juttujasi mielelläni ja mielenkiinnolla, koska ne kolahtaa ja ne kertovat itse aiheesta suoralla suomenkielellä. Siksi yhdyn metsänreunanmiehen viimeisiin kommenttiin, että jatka samaan malliin! :) Kirjoituksistasi on iloa tällaiselle, joka jatkuvasti kompuroi.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 14.12.2020 09:51:11

Lempeä kettu kirjoitti:Moni haluaisi kuitenkin vaihtaa omat ryyppyputkensa kohtuukäyttöön, jos pystyisi, itseni mukaanluettuna. Minulle raittius ei ole elämäntehtävä. Siksi en ole pystynytkään raitistumaan, mutta yritän... Seuraan Lizzy esimerkkiäsi raittiudesta. Luen erityisesti sinun juttujasi mielelläni ja mielenkiinnolla, koska ne kolahtaa ja ne kertovat itse aiheesta suoralla suomenkielellä. Siksi yhdyn metsänreunanmiehen viimeisiin kommenttiin, että jatka samaan malliin! :) Kirjoituksistasi on iloa tällaiselle, joka jatkuvasti kompuroi.

Kiitos kommenteista ja mukavista sanoista mies metsänreunasta ja lempeä kettu!
Tartun kommenteistasi, kettu, kahteen asiaan
1) Voisin aivan hyvin käyttää alkoholia kohtuudella mutta ei kiinnosta yhtään. Myrkky mikä myrkky, olkoonkin laillinen. Samoin se, kun ”raitistumispakkoa” (muiden vaatimusta, terveys menossa, talous jne) ei ole niin silloin voi ihan itse päättää. Minä päätän olla raitis, nyt ja tulevaisuudessa.
2) Raittius ei ole minulle mikään elämäntehtävä, se on tapa elää. Siinä on muuten iso ero. On ihan kovasti paljon muuta mitä elämääni sisältyy ja mikä päiväni täyttää kuin ”raitistelu”. Se vaan kulkee siinä rinnalla ja antaa erityisen hyvän pohjan kaikelle muulle <3
Love & Peace! Ole tänäänkin paras versio itsestäsi.
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.1.2021 13:18:20, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja lutunen » 14.12.2020 11:32:18

lizzy kirjoitti:1) Voisin aivan hyvin käyttää alkoholia kohtuudella ja olen välillä viimeisen kymmenen vuoden aikana tätä harrastanutkin. Ei vaan enää kiinnosta yhtään eli juokoot muut, minua ei haittaa eikä ole mitään haikailemista juoman perään. Myrkky mikä myrkky, olkoonkin laillinen. Samoin se, kun ”raitistumispakkoa” (muiden vaatimusta, terveys menossa, talous jne) ei ole niin silloin voi ihan itse päättää. Minä päätän olla raitis, nyt ja tulevaisuudessa.
2) Raittius ei ole minulle mikään elämäntehtävä, se on tapa elää. Siinä on muuten vissi ero. On ihan kovasti paljon muuta mitä elämääni sisältyy ja mikä päiväni täyttää kuin ”raitistelu”. Se vaan kulkee siinä rinnalla ja antaa erityisen hyvän pohjan kaikelle muulle <3
Love & Peace! Ole tänäänkin paras versio itsestäsi.

Tuon selvemmin ei asiaa tarvitse ilmaista. Ei mitään lisätä.
Allekirjoitan ja kannatan.
Kun tuon asenteen ottaa voi rakastaa itseäänkin. Ilman pakottamisia mihinkään.
Valinta on aina oma valinta. Tai sitten nöyristelee muita ikänsä ja valitsee aina joukon jatkeena. Ja mieli natisee.
Kiitos kauniista asian kiteyttämisestä.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 14.12.2020 15:44:56

Kiitos sinulle lutunen :D
Nyt jo tässä vaiheessa toivotan kaikille plinkkiläisille oikein hyvää sekä raitista joulua ja uutta vuotta! Palaan kirjoittelemaan ensi vuoden puolella!
Lizzy

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat