Olet täällä

Vahvaksi kasvua

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Vahvaksi kasvua

ViestiKirjoittaja kaaosteoria66 » 3.10.2021 11:09:48

:D tämähän on hieno ketju onnistumisesta. Olin itse vihdoin valmis lopettamaan kokonaan tämän vuoden heinäkuussa ja nyt yli 70 päivää raittiutta takana. En olisi voinut valita paremmin. :D vuotta kohti luottavaisin mielin. Tsemppiä kaikille tätä ketjua lukeville. ❤️🌹
kaaosteoria66
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nayris » 3.10.2021 23:09:27

Kiitos Putkis <3

kaaosteoria66, lämmin taputus olallesi tuosta hienosta päätöksestä! Elämä maistuu kun sen kohtaa todellisesti, eikö vaan. :) olen todella iloinen että olet saanut tästäkin ketjusta vertaistukea.

Venkku, kesä meni mukavasti, nautin sitruunavichystä enemmän saunanlauteilla kuin ennen niin rakastamastani oluesta koskaan ja muutenkin alkottomien vaihtoehtojen käyttö on siirtynyt paljolti alkottomista oluista ja siidereistä limppareihin ja vichyihin koska aivan samoja kiksejä saan oli lasissa mitä vaan. Tunnelmasta saa niin paljon irti että oikeasti ei ollut kesällä yhtään tilannetta että olisi kovasti himottanut alko. Terassillakin kävin, join limsan ja muut joi olutta. Tunsin syvää iloa omasta valinnastani. Noissa tilanteissa tunnen itseni vahvaksi ja tyytyväiseksi. Tupakkaa ikävöin enemmän.. Mutta sitäkään en todellisuudessa enää haluaisi polttaa.
Lisäksi valitsen nykyään tarkasti menot sen mukaan haluanko todella mennä vai onko kyseessä ”fomo”. :wink: Olen tullut mukavuudenhaluisemmaksi.
Illanistujaisissa olen edelleen (tai varsinkin nykyään) se hauska, kaksimielisiä puhuva tyyppi joka on hereillä viimeisten joukossa mutta myös se kenellä on aamulla parhain olo ja mukavat muistot illasta.

Luulen että ajatus känni-illasta ja sen hauskuudesta iskeytyy meihin nuoruudessa kun krapulaa ei podeta ja hauskaa on noloista toilailuista huolimatta. Sitten riippuvuuden kehityttyä noloudet ja muistinmenetykset painavat itsetuntoa alas ja juodaan jotta unohdetaan.
Kun pääsee alkoholihetkien ihannoinnista siihen että tajuaa niiden tunnemuistojen liittyvän tilanteen kauneuteen, ihmisiin, esim. Kesäilta ja auringonlasku, festarit ja lempibändi, parhaat ystävät polttareissa.. Niin löytää ihan uutta syvyyttä siitä mitä mielihyvää voi kokea. Ilman alkoholia.
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vapaaksi -78 » 10.10.2021 23:04:32

Onnea vuodesta (ja jo vähän reilusta :D )!!! Oli pakko vaan tulla viestillä "moikkaamaan" kun tulin pitkästä aikaa tänne plinkkiin lukaisemaan ja sun ketjusta selailin 5.1. kommenttiini jolloin olin toista päivää juomatta. Edelleen samalla tiellä ollaan mikä on ihmeellisen upea asia! Muistan sun ketjun tuoman rohkaisun siitä ettei tää välttämättä olekaan niin vaikeaa 💗. Eikä ole ollutkaan. Lopetin tässä ohessa sitten myös röökinpoltonkin 😳. On tämä kaikki kylläkin ollut outoa ja mielenkiintoista ja tunteiden ja ajatusten vuoristorataa ja aikamoinen matka itseen jajaja ihan kaikkea😄😄😄!!! Mutta ihan mahtavaa! Kaikkea hyvää sinulle!🍂🍄

Vapaaksi -78
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nayris » 17.10.2021 22:55:41

Vapaaksi-78, ihan mielettömän hienoa kuulla!! Tuli niin hyvä mieli tästä että olen voinut olla tsemppaamassa ja että olet löytänyt tän uuden hienon tavan elää! Ja kiitos, minulla myös se tupakka tippui matkan varrelle ja aika hieno fiilis kun ei tarvitse olla pakonomaisesti riippuvainen mistään.
Jatketaan samaan malliin! Hyvää syksyä! ❤️
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nayris » 14.12.2021 06:45:35

Jos tietäisitte kuinka huono olen ollut pitämään päätöksiä ja kuinka monesti olen aamulla vannonut ja illalla pyörtänyt päätökseni, saattaisitte ihmetellä kuinka onnistuin irtautumaan alkoholista ja jopa sitten vahvan päätöksen tehtyä lopulta voisi sanoa että helposti se kävi. Helppoahan ei ole pelkästään ollut ja vastoinkäymisiäkin toisinaan mutta pohjimmiltaan positiivinen luonne on onneksi vetänyt tätä hommaa ja nähnyt koko ajan sen hyvän tässä matkassa.
Edelleen ihmettelen että tässä uudessa elämässö olen juuri minä ja alan uskoa ansaitsevani tämän rauhaisan onnellisuuden. Tämä raittius on ollut paras päätökseni ja vyöryttänyt liikkeelle monia positiivisia asioita.
Olen myös löytänyt tien miten päästä auttamaan päihteistä kärsiviä. Paljon on odotettavaa ensi vuodessa ja tulevaisuudessa.
Raitista joulunaikaa ja mielenrauhaa jokaiselle!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nayris » 31.3.2022 11:42:50

1,5 vuotta selvää elämää, sitä ennen 20 vuotta enemmän ja vähemmän alkoholin pauloissa. En olisi uskonut pystyväni raittiuteen ja nyt en enää usko että kykenisin palaamaan vanhaan. Taakka selästä on keventynyt, kiloja tippunut kymmeniä ja juomavelkoja tuhansia. Aidosti olen pystynyt antamaan itselleni anteeksi, se on kaikkein suurin asia. Elämä on hyvää. Samaa toivon jokaiselle sitä haluavalle! Tukeudu plinkkiin ja vertaistukeen, siinä kantava voima.
Aurinkoista kevättä!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Kobe (poistunut käyttäjä) » 2.4.2022 08:54:17

Hienoa Nayris. Mukava lukea juttuja onnistumisista :)
Tsemppiä jatkoon.
Kobe (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja LittleWing-77 » 2.4.2022 10:16:44

Nayris kirjoitti:1,5 vuotta selvää elämää, sitä ennen 20 vuotta enemmän ja vähemmän alkoholin pauloissa. En olisi uskonut pystyväni raittiuteen ja nyt en enää usko että kykenisin palaamaan vanhaan. Taakka selästä on keventynyt, kiloja tippunut kymmeniä ja juomavelkoja tuhansia. Aidosti olen pystynyt antamaan itselleni anteeksi, se on kaikkein suurin asia. Elämä on hyvää. Samaa toivon jokaiselle sitä haluavalle! Tukeudu plinkkiin ja vertaistukeen, siinä kantava voima.
Aurinkoista kevättä!

Onnittelut Nayris ja aurinkoista kevättä sinulle täältäkin! Sun ketjua on ollut ilo lukea. Oon onnellinen sun puolesta ja itse jaan myös tunteen, että en kykenisi palaan entiseen. Niin paljon parempaa on elämä näin. :)
If you don´t step forward, you´re always in the same place.
LittleWing-77
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nayris » 5.4.2022 16:53:30

Kiitos Kobe, samoin sinulle tsemppiä jatkoon!
Kiitos sanoistasi LittleWing-77, ne merkitsee paljon! Oikein hyvää jatkoa sinullekin!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nayris » 29.9.2022 00:52:05

Eilen tuli täyteen 2 VUOTTA SELVÄÄ ELÄMÄÄ!! En olisi ikinä uskonut että onnistun, mutta kun lopetin juomisen niin aika pian tiesin että tämä on uusi suunta mistö ei enää poiketa.
Olen todella onnellinen, vaikka tässä on saanut opetellakin paljon itsestään, kohdata kaikki tunteet ja muistot karuudessaan, raakana. Syvempi matka henkisellä puolella jatkuu kun ei enää turruta mitään.
Tietynlainen henkinen kriisi on tässä tullutkin käytyä viime kuukausina, mutta tunnen että perusta on vahva, kannattelen itseäni ja koen ansaitsevani kaiken hyvän. Ehkä kaikkein parasta tässä raittiudessa onkin lopulta ollut se että nykyään pystyn tuntemaan itseni tärkeäksi kaikessa keskeneräisyydessäni.
Sinäkin olet tärkeä. ❤️
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja tabularasa » 29.9.2022 07:59:04

Hei.
Onneksi olkoon kahdesta vuodesta!

Kiinnostaa, onko ollut helppoa? Onko ollut kiusauksia tai hetkiä, jolloin on tehnyt mieli kokeilla osaisitko juoda ihan vähän ja kohtuudella?
Jos on ollut, miten selvisit niistä? Vähenevätkö tuollaiset ajatukset, kun etäisyyttä viimeiseen juomiseen tulee?
Minkälaista tukea sinulla on ollut, vai oletko selvinnyt ihan omin voimin?

Mukavaa syksyn jatkoa sinulle.
Viimeinen bentso 6.7.2022
tabularasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 29.9.2022 10:43:34

Onneksi olkoon. Hieno juttu.
Ja tsemppiä meille kaikille päivä kerrallaan !
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 29.9.2022 22:32:08

Minäkin onnittelen hyvästä saavutuksesta.
Putkis, 🚱
💐
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nayris » 30.9.2022 03:05:19

Kiitos kanssakulkijat! ❤️
Tabularasa, toisaalta tämä on ollut elämäni suurin ponnistus, toisaalta olen ilolla käynyt kaiken läpi.
Olin noin puolen vuoden ajan todella ahdistunut juomisestani ja tiesin että vajoamassa ollaan niin että alkaa olla aika tehdä jotain. Yritin vähentää kaikin keinoin mutta eihän siitä mitään tullut. Kun sain lopullisen päätöksen tehtyä, luin aiheesta paljon, etsin netistä vertaistukea (plinkki ❤️) ja päätin että viimeinen juomiskerta on tulossa. En kertonut lopettamisesta 2 kuukauteen kenellekään, en edes miehelleni puhunut aiheesta. Vaalin omaa positiivista salaisuuttani ja tunnustelin olotilaa. Mietin myös sanoja millä tavoin haluan aiheesta kenellekin puhua. Pikkuhiljaa tuli illanistujaisia ja muita menoja, päätin elää kuin ennenkin mutta osallistua vain jos minulla on vahva olo juomattomuudestani. Huomasin miten antoisia ihmissuhteet on ja kuinka hauskaa voi olla selvinpäin. Minua ei ole toisten juominen häirinnyt. Suhteet on syventyneet niihin joita myöskään minun juomattomuuteni ei ole häirinnyt ja on muutakin yhteistä kuin ryyppäys. Pikkuhiljaa kun on tullut ilmi juomattomuuteni on moni avautunut omasta suhteestaan alkoholiin ja olen saanut vertaistukea ja voinut itse olla tukena.
Aluksi oli paljonkin mielitekoja, mutta minua auttoi muisto krapulasta ja se että tiesin himon helpottavan nopeasti kun antaa sen tulla, tuntee sen läpi ja sitten nauttii siitä että selvisi taas kerran sen yli. Himot helpottivat ajan kanssa ja nykyään niitä ei oikein enää ole. Kun on uudet muistot entisten ryyppyhetkien tilalla ei enää alkoholilla ole mitään osaa elämässäni. Luen edelleen aiheesta ja kuuntelen podcasteja, on tärkeää muistaa miksi lopetti ja tietää ettei ole yksin. Kun tulee se vaihe että kipeät muistot on käsitelty ja on oikeasti antanut itselleen anteeksi, se on jotain niin mahtavaa!
Olen tässä ketjussa purkanut ajatuksiani koko kahden vuoden matkan, palaan välillä lukemaan ja taas tunnen valtavaa kiitollisuutta elämää kohtaan.
Tsemppiä kaikille!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 30.9.2022 22:14:18

Onnittelut kahdesta vuodesta Nayris! Kyllä aika kuluu nopeaa. :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat