Olet täällä

Loppu ny!

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Loppu ny!

ViestiKirjoittaja Stella » 10.2.2021 23:43:31

Minä luin ketjusi juuri läpi ensimmäistä kertaa!
Hienosti olet selvinnyt! Ja varmasti jatkuu samaa raitista rataa! Hyvä Lipsu!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lipsu » 11.2.2021 17:27:03

Kiitos Venkku! Kiva tietää, etten ihan itsekseni höpise. :)
lipsu
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lipsu » 17.2.2021 11:44:21

Kiitos myös Stella! Jostain syystä en nähnyt viestiäsi, kun viimeksi kirjoitin. Ei ollut tarkoitus dissata. Toivottavasti käytin teineiltä opittua sanaa oikein. :lol:
lipsu
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lipsu » 18.2.2021 11:38:15

Näihin uusimpiin viesteihin olikin tosi vaikea löytää, koska ne ovatkin sivulla kaksi. Etsin niitä kissojen ja koirien kanssa ykkössivulta ja olin jo lähettämässä korvaavaa viestiä hukkaan menneen tilalle...
Siks toiseks, en olekaan vielä ollut juomatta kolmea kuukautta. Aloitin raittiuden joulukuun alussa, joten vasta maaliskuun alussa saan 3 kk täyteen. Ja tämäkin piti varmistaa molempien käsien sormilla.
Mutta nää vaan vahvistaa päätöstä. Ei ole enää yhtään ylimääräistä aivosolua hukattavana.
lipsu
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lipsu » 8.3.2021 10:55:18

Olen nyt oma keittiöpsykologini, jalat tuvan pöydällä, ja mietin syitä juomiseeni.
Isä joi kai aika paljon väkeviä, tyhjiä pulloja löytyi vähän sieltä täältä. Juomista salailtiin, isä naukkaili piilossa ja pullo oli vieraidenkin aikana pöydänjalan vieressä. Äiti ei juonut yhtään, heittäytyi marttyyriksi ja sai välillä turpiinsa. Me lapset kasvoimme isän pelossa. Vanhin veli kyllä veti isää turpaan heti, kun oli tarpeeksi iso. Varmaan aika tyypillistä ajan kuvaa maaseudulta 70-luvulla.
Olin aika nössö lapsi koulussa, miellyttämisenhaluinen ja sosiaalisesti kömpelö. Jotkut kiusasivat minua, ja minusta tuli epävarma ja hiljainen. Oli joku samankaltainen ystävä, jota en osannut arvostaa ollenkaan ja peruskoulun jälkeen ystävyys hiipuikin.
Jatko-opinnoissa pärjäsin kyllä, mutta tunsin olevani ihan eri maata muiden kanssa, jotenkin omituinen. En osannut ystävystyä kenenkään kanssa. Pelkäsin, että syvempi tunteminen voisi paljastaa minut ihan samantekeväksi, tyhjäksi ihmiseksi.
Tämä sama arvottomuuden tunne on jatkunut kaikissa ihmissuhteissani ja työpaikoissa. Luulen, että juuri se on ajanut minut juomaan.
Ehkä nyt, yli viisikymppisenä, olen vihdoinkin tajunnut, että minullakin on arvoni ja oikeuteni, eikä minun tarvitse miellyttää ketään. Yritän nyt vain elää elämääni vaikeuksista huolimatta.
En halua siirtää lapsilleni arvottomuuden tunnetta.
lipsu
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Marjaterttuleppäkerttu » 8.3.2021 14:12:56

Hei Lipsu,

Meillä ollut samankaltainen lapsuus ja juurikin -70 luvulla. Isä otti känniputkia vähän väliä. Joi 2-3 viikkoa putkeen. Yksi pullo kossua päivässä, aloittaessa enemmän ja joo, keittiön pöydän jalan vieressä se pullo majaili. Ja vahva arvottomuuden tunne seurannut minuakin.

Tv. Leppäkerttu.
Marjaterttuleppäkerttu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lipsu » 8.3.2021 20:40:16

Niin Leppäkerttu, tämä oli kai aika yleistä siihen aikaan. Miehet olivat perheen päitä, ryyppäsivät ja hakkasivat vaimonsa jos sattui huvittamaan. Tyttölapset olivat kai alinta kastia, kasvatettiin hellan ja nyrkin väliin.
Mutta tästä on jo paljon aikaa. Jossain vaiheessa siitä täytyy vain päästä yli, elää omaa elämää ja unohtaa katkeruus.
lipsu
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Edellinen

Paluu Me Lopettajat