Olet täällä

Minäkö muka?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Minäkö muka?

ViestiKirjoittaja uusivuosi » 1.1.2021 11:57:13

Uusi vuosi. Uudet lupaukset. Jälleen.
Viimeksi muokannut uusivuosi päivämäärä 3.1.2021 08:44:11, muokattu yhteensä 1 kerran
uusivuosi
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Minäkö muka?

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 1.1.2021 16:45:29

Hei, tervetuloa ja Hyvää uutta vuotta.

Sun kirjoitus oli kuin omasta kynästäni. Kaikki se rakkaus nousuhumalaa kohtaan, kaikki se itsehillinnän puute ja pelko elämän harmaudesta ilman alkoa.

Nyt kuitenkin, ensimmäistä kertaa elämässäni tunnen aitoa iloa tavallisista asioista, oltuani kuukauden juomatta.

Tekee mieli tanssia ja laulaa ja se tunne muistuttaa paljon nousuhumalaa. Kerrankin toiveikas olo. Aiemmin mietin päivittäin kuolemista ja nyt se ei käy mielessänikään.

Yritän siis sanoa, että sinulla ja meillä kaikilla on toivoa. Uskon, että sinäkin tulet saamaan iloa asioista ja näkemään asiat kirkkaissa väreissä. Joillakin se voi kestää pidemmän aikaa lopettamisen jälkeen. Viime yrityksessä tunsin vaan masennusta, mutta tällä kertaa kävin kai niin pohjalla, että tunnen vain iloa siitä päätöksestä, että lopetan kokonaan. Joka ikinen kerta kun olen onnistunut olla antamatta houkutuksille periksi, on itsevarmuuteni ja itsekunnioitukseni kasvanut ja se tuntuu hyvältä.

Tsemppiä sinulle paljon, ja pysy linjoilla :)
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 26.1.2021 21:56:56

Kuinka on vuosi käynnistynyt?
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja uusivuosi » 27.1.2021 07:21:30

Kiitos kysymästä - vuosi on lähtenyt mukavasti käyntiin. Alkuun ei tainnut kuitenkaan olla ihan sujuvaa, mm. poistin tuon ensimmäisen avaukseni. Ajattelin kai, että joku tunnistaa tai sitten vain ahdisti koko homma etanolimyrkkyjen jälkeen.

Kohta siis kuukausi juomatta. Sinänsä ollut alun jälkeen helppoa. Mieli on positiivinen ja tasoittunut. Ei ole kovin houkutuksiakaan ollut tai edes haluja. Toki alan jo miettimään sitä, miten pystynkään menemään muiden mukaan illanistujaisiin tai muihin, ja pitää korkin kiinni. Se on vaikeinta minulle. Sosiaalisena ihmisenä en halua kotiinkaan jäädä. Korona-aika tosin helpottaa tätä hommaa, houkutuksia ei ole kun kylillä ei ole tullut käytyä tämän vuoksi sitten viime kesän. Mutta ongelmahan on siinä, että muut voi ottaa lasillisen, minä otan koko pullon. Noh, selvinpäin -kirja auttoi alkuun, ehkä kuuntelen sen myöhemmin vielä uudelleen, se tsemppasi hyvin!
uusivuosi
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Miltaq » 27.1.2021 13:36:58

Mika Arramiehen viimeinen pisara on myös aivan mahtava kirja, vaikka painottuukin avominnen ideologiaan. Itsellä tuo avasi silmät täydellisesti.
Miltaq
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 27.1.2021 22:29:41

Kuulostaa hyvältä. Kuukausi irti alkoholista on hyvä juttu. Onkin tärkeää hieman varautua tuleviin koitoksiin. Itse käytin useita apuja raitistuakseni. Antabus yhtenä. Olen siis juonut liikaa vuosia. Eikä enää lopulta mitään pientä tipottelua vaan jatkuvaa käyttöä viimeiset kaksi vuotta. Nyt olen ollut pitkään kuivilla ja uskon alkoholin käytön jääneen menneisyyteen. Toivon hartaasti että niin myös on . :roll:

Jos erilaisen kirjan tarinoineen haluatte lukea, niin tuolta Kirjavinkit -ketjusta löytyy myös minun kirjani nimeltä:

Pelkään mutta en pakene.
Kirjoittanut Putkis 0132

Putkis
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja uusivuosi » 1.2.2021 07:08:10

Kiitos kirjasuosituksista, täytyypä lueskella joku kerta.

Tammikuu tipattomana ohi. Normaalisti tipattoman tammikuun jälkeen on voinut kehaista itseään ja ottaa hieman, koska juominenhan on selvästi hallinnassa. Tipattomia tammikuita on kertynyt kyllä. Nyt on kuitenkin eri tilanne. Eri tilanne myös siten, etten edes ajattele seuraavaa juomiskertaa. Mietin tuossa yksi päivä, että tämän palstan kirjoituksien lukeminen todennäköisesti auttaa tämän päätöksen kiinnipitämisessä. Lueskelen muiden tarinoita ja niistä saan voimaa päätökseeni. Kiitos siis niistä ja palsta on mainio vertaistuki.
uusivuosi
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja uusivuosi » 9.2.2021 18:18:19

Paitsi, että mietinkin. Tulossa illanistujaisia ja mietin, että mites nyt? Miten pystyn olemaan juomatta. Pitääkö tässä alkaa julistamaan raittiutta ja käymään läpi kaikkien kanssa, kuinka alkoholi ei minulle vain sovi (ja kyllä, olen sanonutkin monta kertaa ja monen ihmisen kanssa ja sitten kuitenkin ratkennut). Miten muut olette tehneet juhlissa yms? Ei muut sitä ymmärrä, ne sanoo että voithan sinä nyt tänään ottaa muutaman tai älä viitsi olla niin tiukkapipoinen. Ja en haluaisikaan olla, kuka haluaisi?
uusivuosi
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja uusivuosi » 19.2.2021 06:19:32

Seitsemän viikkoa mennyt. Suhteellisen helposti. Koko ajan helpommin. Hyvä fiilis, oon alkanut puhumaan asiasta enemmän, joten luulen että sekin auttaa tiukoissa paikoissa. Olen purkanut energian liikuntaan ja työhön ja vaan olemiseen. Joulun ja uudenvuoden ajan sekavat olot tuntuu kaukaiselle ja oon kiitollinen, että aloitin tämän nyt enkä myöhemmin. Kevättä kohden hyvä mennä ja jatkaa.
uusivuosi
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 26.2.2021 20:59:53

Kuinkas tänään?
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja uusivuosi » 27.2.2021 15:10:19

Kiitos kysymästä, kaksi kuukautta takana.
Tällä viikolla oli oikeastaan ensimmäinen vaikeampi paikka, olin niin väsynyt ja vitt***** ja huonolla tuulella. Normisti olisin hakenut juotavaa ja nytkin kävi mielessä pariinkiin otteeseen että miks ei? Samaan konkurssiin menisi sekin, miks edes yrittää tai mitä sitten, vaikka joisinkin. Mitä mä edes yritän olla ottamatta, kai sitä vois edes jotain itselleenkin sallia. Noi tunteet nyt meni onneksi ohi, mietin sitten kuitenkin että vielä syvemmälle ajaudun, jos nyt haen juomista. Että ei nyt. Ei tänään. Meni onneksi ohi, seuraavana päivänä taas ihan ok, mieli tasaantunut ja kaksi kuukautta kasassa, kiitos lyhyen helmikuun. Vielä ruodussa.
uusivuosi
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja uusivuosi » 12.3.2021 17:56:02

Kymmenen viikkoa. Nyt menee jo päiviä, ettei ajattele asiaa niin paljoa. Huomaan myös, että vaikka arjessa saattaa olla hankalia asioita muutoin niin mieli ei sukella enää niin pohjamutiin kuin silloin kun join. Toisaalta ei ole myöskään nousuhumalan tuomaa huumaa. Ei tänäänkään.
uusivuosi
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja uusivuosi » 17.3.2021 18:47:23

Onko kukaan, koskaan, pystynyt oppimaan vuosien humalahakuisen juomisen jälkeen yhden, kahden annoksen kohtuukäyttöä? Mietiskelen vain, pystyykö sitä opettelemaan. Ilmeisesti alkoholisti on aina alkoholisti ja kohtuukäyttö on mahdotonta?

Mietin tätä, koska olisihan se mukavaa. Sitten aloin miettimään myös sitä, milloin itse olen pystynyt ottamaan vain yhden tai pari. Niitäkin kertoja on toki ollut, mutta harvemmin. Kyllä se jano vain kasvaa joka kerta itsellä, jos sen yhden otan. Itseasiassa juominenhan on ollut esiteini-iästä humalahakuista. Aika pelottavaa miettiä asiaa. Tai tajuta se. Minkälaista se alkon käyttö on ollut. Ja siltikin sitä miettii, pystyisikö sitä opettelemaan.
uusivuosi
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Miltaq » 17.3.2021 20:27:43

Kyllähän tuohon harhaan on joskus tullut mentyä, että nyt musta vaan tulee kohtuukäyttäjä. Ei tule. Se voi onnistua kerran, kaksi tai vaikka kymmenen kertaa, mutta lopputulema on se, että hanskasta lähtee ennemmin tai myöhemmin. Toisaalta surullista, olishan se hauskaa, jos vois joskus ottaa. Mut hyvin äkkiä ainakin kohdallani uskoisin "kohtuukäytönkin" johtavan siihen, että alkaisin elämään elämää taas alkoholin kautta.
Miltaq
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja uusivuosi » 1.4.2021 08:31:43

Kolme kuukautta takana. Tästä olen jo iloinen, tämä on pisin aika vuosiin. Välistä oli jo helppoa, mutta viime päivinä taas muutama vaikeampi. Mutta tämä hieman tsemppaa, kun saa tänne ilmoittaa esim. nyt tästä kolmen kuukauden saavutuksesta, mikä on jo jotain. Kuulostaa ehkä oudolle, mutta tästä saa jotain sisäistä kiitosta, kun laskurissa päivät lisääntyvät. Seuraava iso saavutus olisi puoli vuotta, senkin haluan laskurissa nähdä!
uusivuosi
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Seuraava

Paluu Me Lopettajat