Olet täällä

Tiedän.

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Tiedän.

ViestiKirjoittaja Marjaterttuleppäkerttu » 8.3.2021 10:16:56

Hei,

Mulla meni jo hyvin, eilen sorruin muutamaan. En saanut krapulaa, mutta huonon yöunen, morkkiksen ja tuttu ahdistus rinnan alle palasi. Minä niin hyvin tiedän, että tein virheen. Nyt nollasin laskurin, lueskelen Mika Arramiehen kirjaa Viimeinen pisara, sekä Annie Gracen Selvin päin.

Tiedän myös että tämä ahdistus ei nyt kovin montaa päivää kestä, kunhan vain en yritä pikakorjata sitä juomisella. Keksin kaikkea muuta tekemistä ja nämä kirjat täyttävät aukot joihin en keksi mitään.

Eteenpäin vaan.
Marjaterttuleppäkerttu
Vahvasti panostava jäsen

Re: Tiedän.

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 8.3.2021 11:08:40

Uuteen alkuun vaan. Hyvä juttu ettet luovuta.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja peruutuspeili » 8.3.2021 11:19:42

"Nyt minusta tuntuu, että kaikki kokemani yritykset, erehdykset, kompastelut ja kaatumiset olivat yhden ja saman prosessin jatkumoa. Tahtoo sanoa, että olet oikealla tiellä joka on enemmän tai vähemmän kesken mutta e t e n e e. Jatka siis ystäväni ja usko, että aikanaan helpottaa."

Olen seurannut kamppailuasi myötätunnon ja kunnioituksen tuntein. Ylläoleva on lainaus omasta aikaisemmasta kirjoituksestani tällä palstalla. Minun mielipiteeni on siis, että (taas lainaus 2.2. kirjoittamastani) "aivomme pystyvät analysoimaan monenlaisia asioita, mutta eivät juurikaan itseään. Luulen, että aito raitistumisprosessi tapahtuu niin syvällä tiedostamattomassa, että emme sitä tavoita emmekä pysty sitomaan sanoihin; se kypsyy ja etenee jossain siellä."

Jatka yrittämistä, mitään ei ole tapahtunut turhaan - uskon, että olet oikealla tiellä raittiuteen ja jo varsin pitkällä!
peruutuspeili
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Marjaterttuleppäkerttu » 9.3.2021 19:35:51

Kiitos Juulia ja Peruutuspeili.
Enpä taida tänään muuta kirjoittaakaan.

Mietin kuitenkin että haluaisin kertoa paljonkin, jos joku haluaisi kuulla. Meitä kuulemattomaksi jääneitä on varmasti paljon.
Kun kukaan ei oikeasti halua sinua, ei kuulla, ei nähdä.
Kunpa sinua ei olisikaan.

Syntyjä syviä pähkäilen. Mika Arramiehen kirjassa kysytään: Voiko raitistuminen sitten onnistua, jos yrittää järjellä päästä alkoholismin herraksi vai onko parempi vain antautua hoitoon? Kyllä voi. Tieto sisäistyy järjen kautta, mutta luovuttaminen tapahtuu tunnepuolella. Tietäminen ja ymmärtäminen ovat kaksi eri asiaa. Kyse on taistelun lopettamisesta ylivoimaista vastustajaa vastaan.

Kyllä, haluan luovuttaa. Kuulostaa kauhean helpolta. Okei voitit kymmenen nolla. Nyt on hyvä olla. Minun ei tarvitse sinua enää haastaa, sovitaanko että antaisit minun olla. Olet aika piru.

Vapaapäiviä viettelen niin on aikaa ajatella. Hyvä siivousilma, pakkasta 15. Matot ulos ja imurin varteen prkele. Saan siitä voimia, etkä sinä iso herra minua enää määrää.
Marjaterttuleppäkerttu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 10.3.2021 11:43:28

Vasta nyt huomasin että entisen ketjusi otsikko "En tiedä" on muuttunut otsikoksi "Tiedän". Positiivinen muutos, pisteet siitä.
Muutoinkin tekstistäsi on enemmän varmuutta. Olet päättänyt. Hyvä sinä.

Kuulluksi tulemisesta, ainahan tänne voi kirjoittaa, mutta olisitko halunnut yksityistä viestintää. Voin kyllä antaa sp-osoitteen jos haluat minulle kertoa enemmän. Toinen mahdollisuus on perustaa muutaman hengen keskusteluryhmä nettiin. En ole koskaan kokeillut moisia, mutta voisihan sitä yrittää. Kiinnostaisiko?
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Marjaterttuleppäkerttu » 10.3.2021 11:48:34

Hei Juulia S.

Todella kiinnostaa. Kiitos. Kuinka edetään? Varasin huomiselle videopalaverin A- klinikalle. Käsittääkseni ilman maksusitoumusta eka kerta on ilmainen, seuraavat maksullisia.
Marjaterttuleppäkerttu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 10.3.2021 16:01:59

Laita oma sp-osoitteesi ja viestisi tähän osoitteeseen: (JuuliaS poistanut)
Vastaan sinulle toisesta s-postistani, jota varsinaisesti käytän.
Kuulemisiin. :D
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 11.3.2021 13:11:13

Vastaanotettu.
Kirjoitan illemmalla kun on enemmän aikaa.
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Dave2 » 12.3.2021 07:34:19

Hienoa, että olette järjästäneet kahdenkeskeisen yhteyden. Siitä on varmasti hyötyä ja voi olla esimerkkinä muillekin.

Itsekin voisin jonkun mentorina toimia.

MarjaTL kun olet lukenut mainitsemasi kirjat niin voisitko kommentoida mitä mieltä olit.

Itsehän olen koittanut tuota Selvon päin- kirjaa suositella niin lopettajille kuin vähentäjillekkin mutta Arramiehen kirjaa en ole lukenut.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Belle123 » 12.3.2021 20:07:11

Saisiko osallistua johonkin vastaavaan? Vertaistukea vähän tiiviimmin.
Belle123
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Marjaterttuleppäkerttu » 13.3.2021 10:51:15

Hei Dave 2,

Molemmat kirjat ovat silmiä avaavia. Ja toivoisin minäkin ihmisten lukevan niitä, ainakin minulle niistä on ollut apua. Selvin päin on ehkä vähän sellainen amerikkalaiseen tyyliin kirjoitettu ja Viimeinen pisara on taas enemmänkin sellaista suomalaista rehellistä asiatekstin tykitystä, jos näin voi sanoa. Kirjat kannattaa tosiaankin lukea, jokainen muodostaa varmaan omat näkemyksensä niistä, mutta nyt toki kysyitkin minun näkemystä :)

Selvin päin kirjoittaa asioista hauskasti, mielenkiintoisesti ja mukaansa tempaavasti. En olisi arvannut että näin vakavasta ja vaikeasta asiasta on jopa mukava lukea ja on hyvin vaikeaa olla selailematta jo kirjan loppuosaa ennen kuin on ehtinyt sinne asti lukea. Kirjassa on käytetty paljon vertauskuvia.

Arramiehen kirja pohjautuu Avominne hoitoon, jonka ideologia on se, että alkoholismi on sairaus, jonka oire on juominen. Alkoholisti paranee kun lopettaa juomisen. Kirja on lohdullinen, se antaa uskoa ja toivoa siihen että minä itse en tosiaankaan ole huono tai paha ja että selviän kyllä, kunhan vain en ruoki sairautta. Tämä sairaus vain saa minut tekemään asioita ja olemaan sellainen ihminen, jota en oikeasti ole. Tai näin minä tätä kirjaa ainakin tulkitsen. Kirjan tekijä on Avominnen toimitusjohtaja.

Olen myös joskus aiemmin lukenut Ira Koivun Vapaa viinistä, sitäkin suosittelen.

Belle 123 kysyt voisiko joku mahdollisesti jakaa ajatuksia sinun kanssasi yksityisemmin. Mielelläni auttaisin, mutta ei minusta nyt tällä hetkellä ole kenenkään auttajaksi. Nollasin taas laskurini toissa päivänä. Toivottavasti joku toinen voisi auttaa.

Tv. Leppäkerttu, joka yhä ylös ruohonkortta yrittää taapertaa.
Marjaterttuleppäkerttu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Belle123 » 13.3.2021 13:29:13

Hei, en toki tarkoittanut, että se olisi yksipuolista, puolin ja toisin voisi tukea. Ymmärrän kyllä, jos ei voimia sellaiseen riitä. Laskurin nollaaminenkin on ikävä kyllä tuttua. Nyt haen ulkopuolista apua ja ajattelin käyttää nyt kaikki keinoni oman ja läheisten hyvinvoinnin eteen, ennen kuin on liian myöhäistä. Sellainen vertaistuki on ollut mielessä jo pitkään.. en välttämättä kai edes tarkoita sitä, että toisen pitäisi olla pidemmällä asiassa. Onko se sitten vain sellaista, että sokea taluttaa sokeaa. En tiedä, kun ei ole kokemusta. Oikein paljon jaksamista sinulle ja vaikka laskurin nollasit, voit jälleen aloittaa alusta. ❤️
Belle123
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Marjaterttuleppäkerttu » 14.3.2021 23:23:02

Ulkoilua, islantilaista neuletta, kuntosalia, hyvää ruokaa ja oman perheen kanssa yhdessäoloa. Näistä oli minun viikonloppu nyt koottu. Kiitollinen mieli selvästä viikonlopusta.

Tsemppiä kaikille tulevaan viikkoon😊
Marjaterttuleppäkerttu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 15.3.2021 11:53:34

Wau!
:D :D
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Marjaterttuleppäkerttu » 17.3.2021 18:34:50

Tilannepäivitys. Hankala ilta menossa, yksin kotona ja olisi niin helppoa käydä juomista hakemassa. Kukaan ei saisi tietää. Etätyö niin ei ole aamulla auton rattiinkaan kiirus. Voisin ihan hyvin vähän.

Huh. Minähän torjun nämä ajatukset. Tiedän jatko-osan tarinan. Voihan ahdistus mikä seuraisi.

Kevyesti kivaan keskiviikkoon :)
Marjaterttuleppäkerttu
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Lopettajat