Olet täällä

Oma matka darravapaaseen elämään

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Oma matka darravapaaseen elämään

ViestiKirjoittaja Kesäkukkia » 5.8.2021 15:03:56

Kyllä on vahva tämä opittu ajatus- ja tapamalli: mökille sisään tultaessa tuli se normaali ajatus heti mieleen, eli tölkki auki. Vaan nyt on lasissa Novellea. Hetken hengähdys, kirjan jatkamista ja sen jälkeen pizzan vääntöön.
Kesäkukkia
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ellatuulikki » 6.8.2021 09:45:42

Heippa.

Juu, opitut toiminta- ja ajatusmallit ovat syvällä. Joka asiassa, ei vaan juomisessa. Mutta jonain päivänä uudet mallit tulee normaaliksi käytännöksi.
Tää uuden elämän alkumatka tuntuu tuovan niin paljon ajatuksia. Ja tuntuu hyvältä kirjata niitä tänne, niin itseä kuin muitakin varten. Itse ajattelin, että tää projekti olisi alusta asti tosi raskas ja käy psyyken päälle. Joo, totta ajoittain.

Mutta itse olen kokenut juomisen ja sen tuomat jutut todella psyykeä rasittaviksi. Kun yritin vähentää, enkä siinä onnistunut, se vasta oli henkisesti raskasta. Se epäonnistumisen tunne, oman itsen vähättely ihmisenä, vertaaminen muihin. Varsinkin krapula-aamuisin, mutta myös muulloinkin. Moraalinen krapula.
Jos tällä lopettamisella saan ne loppumaan, oon todellakin voiton puolella, ja paljon.

Itseä auttaa tässä se ajatusmalli, ettei multa ole kielletty juominen. Saan juoda niin paljon kuin haluan. Mutta mä en halua juoda. Se on mun päätös. Mä vien tätä projektia eteenpäin ja samalla kuittaan itselleni parhaat mahdolliset korot tästä sijoituksesta itseeni.

Tsemppiä kaikille, täällä ollaan hengessä mukana!
Ellatuulikki
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kesäkukkia » 6.8.2021 11:30:14

Ellatuulikki, juuri tuo ajatustapa vie pitkälle. Hyvä, sä!

Tänään seisoin laiturilla kello 06:45, katselin haltioituneena peilityyntä järveä ja sen pinnalla leijailevaa usvaa. Kiitollisuus ja ylpeys täytti mun mielen: tässä mä olen skarppina, hyväntuulisena ja hyvinvoivana. Ei ole yhtään pöhöttynyt tai krapulainen olo. Olen nukkunut tarpeeksi ja valmiina uuteen päivään.

Näissä hetkissä on tärkeää pysähtyä, löytää se kiitollisuus ja iloita siitä, että osaa valita oikein.

Itsellemmehän me tämä tehdään. Arvostetaan itseämme tarpeeksi, eikä haluta myrkyttää mieltä, eikä kroppaa, myrkyllä. Sitähän se alkoholi, etanoli, on. Myrkkyä.

Päivä #7 siis hyvällä mallilla käynnissä. Motivoivat kirjat, tämä palsta ja asioiden kattava tarkastelu tekevät hyvää.

Mun ei ole pakko olla ilman alkoholia. En vaan keksi yhtäkään syytä, miksi en olisi. En jää mistään paitsi: voin edelleen osallistua illanviettoihin, käydä terassilla, tanssia ja riehaantua, valvoa aamuun jos huvittaa, olla puhelias ja vitsailla, rentoutua, saunoa, kokata hyvää ruokaa, käydä erilaisissa juhlissa ja niin edelleen. Mikään alkoholia sisältävä tapahtuma tai tilanne ei sulkeudu pois se takia, etten joisi alkoholia. Kaiken voi tehdä juomalla jotain muuta, kuin alkoholia.

Sitä on vapaus.
Kesäkukkia
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kesäkukkia » 7.8.2021 11:35:30

Valehtelisin ja kovaa, jos sanoisin eilisen olleen helppo. Ei ollut. Käytännössä ajattelin alkoholia koko päivän. Mökillä olo ja täällä touhuilu yhdistyy omassa päässä niin vahvasti monelle tuttuun tissutteluun. Lämmität paljua - juot lonkeron. Teet pitkän kaavan mukaan ruokaa ja nautit ihanan aterian - lasissa viiniä. Saunot illalla - juot saunaolutta. Pelaat lautapelejä - lasissa jotain alkoholia sisältävää. Ja niin edelleen ja niin edelleen.

Vaan pirulauta mä pysyin kovana. Välillä jopa kiukutti, mutta kittasin vettä, Vichyä ja limua napa pinkeänä.

Voin sanoa, että kun perjantai kääntyi lauantaiksi, mulla oli voittajafiilis. VIIKKO plakkarissa.
Kesäkukkia
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja LittleWing-77 » 7.8.2021 15:23:35

Tosi hienoa että olet pysynyt kovana!!! Tunnistan kyllä oikein hyvin tuon mökki kuvion haastavuuden :lol:

Tsemppiä Kesäkukkia täältä ja olkoon tulevat päivän helpompia :D
If you don´t step forward, you´re always in the same place.
LittleWing-77
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ellatuulikki » 7.8.2021 18:43:25

Hienoa Kesäkukkia!

Monesti se alkoholin himo kestää vaan hetken ja kun sen pystyy taittamaan, niin on voittajafiilis! Mutta juurikin, kun siihen liittyy niin paljon muutakin "riippuvuutta" ja totuttuja tapoja.

Mulla itsellä on nyt ollut päällimmäisenä mielessä helpotus, mun ei tarvi juoda, sekoilla ja kärsiä krapulasta. Mun ei vaan tarvi. Ja mä oon onnellinen, että oon nyt vihdoin ymmärtänyt tämän ja uskaltanut tehdä asioita raitistumisen eteen.

Onneksi on tää mahdollisuus kirjoittaa tänne ja mahdollisuus lukea muiden ajatuksia ja saada tietää muiden tilanteista. Auttaa itseä tosi paljon.

Ollaan kuulolla!
Ellatuulikki
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kesäkukkia » 8.8.2021 08:31:15

Kiitos tsempeistä LittleWing-77 & Ellatuulikki!

Niin se vaikea päivä oli ja meni, eilen oli hyvä päivä. Olen saunonut ja istunut paljussa Pepsi Maxin kera. Tänään kotiinlähdön aika, ja tulevalla viikolla starttaa taas lomailun jälkeen hektinen arki pyörityksineen.

Kivaa sunnuntaita kaikille teille!

”Ole kärsivällinen itsesi suhteen. Henkilökohtainen kasvu on herkkä asia; se on pyhää maata. Suurempaa sijoitusta ei olekaan.”
— Stephen Covey
Kesäkukkia
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kesäkukkia » 10.8.2021 14:30:03

Kymppikerho saavutettu, eli molemman käden kaikki sormet tarvitaan alkoholivapaiden päivien laskemiseen. Jihuu, 10 päivää!

Kaikenlaisia tunteita on herättänyt Selvin päin -kirja ja tämä matka tähän asti. Jaksan vain ihmetellä, että miten ihmeessä - etenkin, kun oma juomishistoria sisältää aika runsaastikin asioita, joista ei todellakaan ole ylpeä - onkin jatkanut etanolilla itsensä myrkyttämistä näinkin pitkään. Jotenkin tuntuu niin älyttömältä. Aivan parasta, ettei enää tarvitse. En usko, että houkutusta tulee enää edes samalla tavalla; nyt on nimenomaan ajatukset muuttuneet ylipäätään alkoholia kohtaan niin valtavasti!
Kesäkukkia
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kesäkukkia » 15.8.2021 19:12:48

Eilen napsahti kaksi viikkoa täyteen alkoholitonta, ja niin paljon parempaa, elämää.

Kävin sen kunniksi istuskelemassa merenrannassa ja kävelemässä pehmeillä metsäpoluilla. Teki hyvää kuunnella omia ajatuksiaan. Matkaa kertyi 12 kilometria.

Nyt sauna lämpiää, ja menen sinne vielä nauttimaan hiljaisuudesta. Puiden rätinä pesässä ja kiukaan paukkeet on ihanaa kuunneltavaa.

Huomenna koittaa arki ja ensimmäinen työpäivä uudessa työssä.

Elämä on hyvää. <3
Kesäkukkia
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kesäkukkia » 1.9.2021 17:36:47

Toimiihan tämä palsta taas.

Näin viime viikolla hirveän painajaisen. Join siinä itseni todella humalaan, olin suorastaan naamat. Juurikin sellainen, joka pahimmillaan voin olla – jolloin ei tunnu olevan minkäänlaista hallintaa itseeni. Unessa sammuin, sitten herätessäni tajusin ottaneeni tatuoinnin. Vasemmassa kämmenselässä luki selkeästi tekstattuna ”ADDICT”.

Herätessäni olin valtavan ahdistunut. Kertoihan tuo uni hyvin paljon siitä identiteettityöstä, jota alkoholin lopettamisen myötä on käynyt läpi. Olin myös valtavan helpottunut tajutessani, että tuo oli vaan unta. Silti unesta jäi inhon, häpeän ja pelon tunteita muutamaksi päiväksi.

Tänään laskuri näyttää lukuja 1 kuukausi ja 1 päivä.

Olen onnellinen ja kiitollinen, että saan elää lopun elämääni ilman alkoholin tuomia kurjuuksia. Olen ylpeä siitä, että olen kestänyt ajatustyön tuomia mutkia ja epämukavaa tunnetta.

Olen aika hemmetin vahva!
Kesäkukkia
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 2.9.2021 01:32:00

Hei,
Hyvään alkuun olet päässyt. Oikein hienoa.

Nuo unet on ihan hyvä juttu. Ainakin minulle. Näen niitä vieläkin, neljän vuoden jälkeen.
Samanlaisia ahdistuksia ja pettymyksiä. Mutta ne muistuttavat pysyttelemään selvänä.
Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Kesäkukkia » 2.9.2021 05:43:43

0132 kirjoitti:Hei,
Hyvään alkuun olet päässyt. Oikein hienoa.

Nuo unet on ihan hyvä juttu. Ainakin minulle. Näen niitä vieläkin, neljän vuoden jälkeen.
Samanlaisia ahdistuksia ja pettymyksiä. Mutta ne muistuttavat pysyttelemään selvänä.
Putkis

Juuri näin. Halua juoda ei enää ole (kiitos Selvin päin -kirjan), mutta siitäkin huolimatta nuo unet ovat tervetulleita. Auttavat käsittelemään kaikenlaista ja ovat vahva muistutus siitä, millainen en enää ole. Antavat paljon syitä kiitollisuudelle.
Kesäkukkia
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Miltaq » 7.9.2021 09:52:59

Tsemppiä jatkoon kesäkukkia!

Jotenkin tänään iloitsen taas kovin siitä, että ei ole ollut krapulaa yli 8kk, ei yhtään hukkaan mennyttä päivää tai morkkistelua, ihanaa vapaata raitistelua vaan :D
Miltaq
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Kesäkukkia » 3.10.2021 08:58:09

Viime viikolla räpsähti 60 päivää rikki. Tänään onkin sitten päivä #1.

Olo on ristiriitainen. Mitään kamalaa ei ole tapahtunut, mutta huomaan, että harmittaa ihan todella paljon.

Kävelin tietyllä tapaa itseni yli. En juonut puhtaasti siksi, että olisin itse halunnut, vaan ymmärrän nyt tehneeni niin sen takia, että itselle hyvin läheinen ihminen otti asian puheeksi.

Join viime keskiviikkona puolikkaan viinipullon ja muutaman tölkin miedompaa. Perjantaina viinipullon ja yhden tölkin. Eilen viinipullon ja seitsemän tölkkiä.

Jätkyttävät määrät!

Ei, en halua jatkaa.

Nyt aloitin uudelleen kuuntelemaan Annie Gracen kirjaa.

Kuuntelen itseäni ja otan tämän tärkeän oppitunnin tarjoamat faktat vastaan.

KUUNTELEN ITSEÄNI, EN MUITA.
Kesäkukkia
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja aaaaaaa » 7.10.2021 11:24:27

mulla on menossa päivä 15, myöskin raitistuminen tavoitteena.

olin pitkään juomatta ennen ratkeamista, samankaltainen tarina. kun yhtenä iltana joi, kaikki meni hyvin ja piti juoda seuraavanakin ja niin edelleen :cry: en aluksi ymmärtänyt täysin, että miksi ei saa ottaa edes sitä ensimmäistä. nyt ymmärrän, parin kaljan tai puolikkaan viinipullon juominen ei aiheuta välttämättä mitään sen kummempaa SINÄ ILTANA, mutta sen jälkeen ennemmin tai myöhemmin sitä lipsuu vanhoihin tapoihin. niihin, joista on halunnut eroon.

nyt teen surutyötä, olen päättänyt luopua alkoholista lopullisesti ja kokonaan.

olet muuten aloittanut raitistumisesi samoihin aikoihin kuin minä, toivon meille molemmille, että tämä on se kerta kun onnistumme
aaaaaaa
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat