Olet täällä

Miten lopettaa, jos "ei ole ongelmaa"

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Miten lopettaa, jos "ei ole ongelmaa"

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 13.6.2021 09:56:33

Hienoa että huomaat jo ongelman, kokemusta minulla on että se vain pahenee, ikävä kyllä jos et saa katkaistua sitä kokonaan. tai sitten ei, voihan olla että joku paranee kohtuukäyttäjäksi. Mutta jos juominen mietityttää, niin silloin se ei ole enää normaalia. Normaalisti ottava ei mieti tällaisia.
niin tuttua, yhdessä mekin juotiin puolison kanssa. Yhdessä tehtiin päätöksiä lopettaa. ja aina jompikumpi houkutti toisen kauppaan. tai varkain toinen oli jo käynyt. Sellaista piirileikkiä se oli, pelottavaa, näin jälkeenpäin kun katsoo taakseen. On se mahtava aine, tuo alkoholi, melkoinen himo siihen tulee.
olen eronnut, me yhdessä sovittiin että me juotatetaan toisiamme, en tiedä miksi se niin meni, emme osanneet olla selvinpäin enää toistemme kanssa. Oli muka hauskempaa kun otettiin vähän. No, sitten otettiin jo vähän enemmänkin.
Vieraammaksi54
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sudensuutelema » 15.6.2021 07:21:47

Kuukausi tuli viimeviikolla täyteen.

Yllättävän helposti, ensimmäisten kahden viikon jälkeen ei ole ollut enää mitään ongelmaa eikä juominen tunnu enää edes tutulta. Voin niin paljon paremmin ja jaksan taas elää.

Eteenpäin!
Kunhan edes tänään
Sudensuutelema
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja LittleWing-77 » 16.6.2021 08:20:38

Sudensuutelema kirjoitti:Kuukausi tuli viimeviikolla täyteen.

Yllättävän helposti, ensimmäisten kahden viikon jälkeen ei ole ollut enää mitään ongelmaa eikä juominen tunnu enää edes tutulta. Voin niin paljon paremmin ja jaksan taas elää.

Eteenpäin!

Hei upeeta!!! Olen iloinen sun puolesta :D Tuo on niin mahtava tunne, kun se juominen alkaa tuntumaan vieraalta. Ikäänkuin pieni erävoitto.
Itse näin juuri muutama yö sitten unen että olin juonut ja se ahdistus ja pettymys oli kauhea kun heräsi kun uni tuntui niin todelliselta. Hyvä, että unet muistuttaa aina välillä miltä tuntuisi jos joisi. Ihanaa että se oli vaan uni :mrgreen:

Tsemppiä sulle!
If you don´t step forward, you´re always in the same place.
LittleWing-77
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Sudensuutelema » 25.6.2021 12:10:37

Puolitoista kuukautta on menty jo.

Luin Allen Carrin Korkki Kiinni -kirjan ja voin ehdottomasti suositella jokaiselle joka haluaa tosissaan kokonaan lopettaa. Hyvän pohjan olin itselleni luonut jo aikaisemmin, mutta viimeyönä kirjan loputtua olin löytänyt eri tasoisen varmuuden.

Tuskin tulen tänne enää paljon päivittelemään, mutta lupaan palata kertomaan, jos jostain syystä alan taas juoda. Suurimmat tsempit jokaiselle jatkoon.
Kunhan edes tänään
Sudensuutelema
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvitie29 » 26.6.2021 22:54:15

Mahtavaa kuulla! Olen itse melko samanlaisessa tilanteessa, saman ikäinen ja puolison kanssa tulee usein juotua, vaikka tehtäisiinkin päätöksiä juomattomuudesta. En nykyisin tunnu oikein enää myöskään kyetä nähdä ystäviä ilman, että juon. En taida tuntea itseäni - sitä sosiaalista versiota itsestäni - enää. Se on surullista. Tänään me jäätiin kotiin, jotta juhannushoukutukset ei kävisi liian suuriksi. Oon yrittänyt omin voimin lopettaa moneen otteeseen, käynyt toisinaan AA:ssa ja käyttänyt Naltreksonia. Mun kohdalla yritykset ei ole toteutuneet. Viimeinen niitti oli helatorstai, jolloin olin ihan järkyttävässä krapulassa, vaikka mun perhe oli tulossa kylään. Silloin sovittiin, että lähden Minnesota-hoitoon. Olen sellaisessa ammatissa, että en uskalla hoidosta töissä julkisesti kertoa ja siksipä käytän siihen kesälomani. Lähtöön on enää muutamia päiviä. Ihan hirveää kärvistelyä tämä on, toivottavasti saan siitä apua.

Sori tämä avautuminen, kai ydintarkoitus oli kertoa, että et ole yksin.
Talvitie29
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kissankäpälä00 » 23.7.2021 10:48:54

Hieno tarina sinulla, Kissankäpälä, ja hienoa, että olet jo niin pitkällä sen kanssa, ettei ottaminen tunnu enää ajankohtaiselta tai tärkeältä. Talvitie, sinunkin kertomuksesi kosketti.

Minulla tulee huomenna tulee täyteen neljä viikkoa alkoholitonta aikaa.

Hassua on se, että minäkään en kokenut omaavani alkoholiongelmaa. Otin mielestäni maltillisesti, lasin viiniä töiden jälkeen (no joo, jos oli oikein stressaavaa, ehkä kaksi pientä) ja viikonloppuisin ehkä puolikas pullo kuohuviiniä kumpanakin iltana puolison kanssa.

Paitsi että siinähän se minun ikäiseni naisen riskiraja jo taisikin ylittyä, puoliksi vahingossa.

Vaikka määrät eivät olleet suuria enkä tuntenut olevani koskaan humalassa, korkeintaan hiprakassa, ne olotilat ärsyttivät ja harmittivat jälkeenpäin. Harmitti myös se, että olo oli plösähtänyt, tokkurainen, väsynyt ja päänsärkyinen yhä useammin. Ikään kuin kroppa olisi yrittänyt kertoa, että älä tee tätä minulle, älä ota, mutta minä en kuunnellut.

Kunnes tuli se yksi päivä, jolloin kohtuu maltillisen alkoholin ottamisen jälkeinen päivä oli niin kaamea, ettei mitään rajaa. Silloin päätin, että nyt loppuu.

Nämä miltei neljä viikkoa ovat menneet lopulta aika helposti. Päätin jo alussa, etten tee tästä mitään suurta numeroa tai ala julistaa tätä alkoholin lopettamistani missään Facebookissa, vaan teen tämän itseäni varten. Senkin päätin, että otan päivän kerrallaan.

Joka päivä olen piirtänyt rastin kalenteriin edellisen päivän kohdalle merkiksi siitä, että taas on yksi päivä lisää ilman alkoholia. Niillä rasteilla oli alkuun tosi tärkeä sija, tarvitsin ne ikään kuin voitonmerkiksi onnistumisesta. Nyt, kun alkoholista on pidemmälti irti, rastit eivät ole yhtä tärkeitä enää. Mutta silti piirrän ne kalenteriin, joskus parin päivän viiveellä. Silloin voikin sitten piirtää kaksi rastia :).

Myös se, että en ole asettanut juomattomuudelle takarajaa, on toiminut minulle. En ole koskaan oikein ymmärtänyt ehdottomia kieltoja vaan ajatellut, että kohtuus kaikessa, niin herkuttelussa kuin liikunnassa kuin alkoholin käytössäkin. Mutta tämän asian kanssa olen supervarovainen. Tiedostan, että jos lähden ottamaan taas kohtuullisesti, niin kuin mielestäni aiemmin otinkin, kohta siitä tulisi taas tapa ja sitten kokisin taas morkkista ja päänsärkyjä ja haluaisin lopettaa.

Niinpä kokonaan lopettaminen on ollut paras ratkaisu minulle. Takarajaa ei ole, mutta luulen, että tämä tulee kestämään erittäin pitkään, tämä tilanne.

Muutaman kerran on tullut olo, että pitäisikö ottaa lasi viiniä ruoan kanssa tai pitäisikö ostaa se yksi pieni olut jääkaappiin illaksi. Mutta sitten olen päättänyt, että en halua tuhota tätä hyvää putkea - se sana sopii myös hyvin tähän juomattomuuteen :) - ja sitten en ole ottanut. Niitä olotiloja ei ole onneksi tullut (vielä ainakaan) kovin montaa. Olen myös ostanut jääkaappiin pikkuisen enemmän eri makuisia vissyjä kuin ennen.

Tulevat haasteen paikat tulevat olemaan sitten, jos menen vaikkapa terassille porukalla, jonka kanssa en ole tästä asiasta vielä puhunut, ja tarkoituksena on tilata vaikkapa yhteinen kuohuviinipullo. En haluaisi alkaa selittää ja perustella juomattomuuttani, mutta silloin se viimeistään täytyy tehdä. Jos kaikki tilaavat oman juomansa tiskiltä, silloin on helppo käydä tilaamassa alkoholiton juoma ilman että kukaan kyselee mitään.

Haasteellista tulee olemaan myös se, kun palaan lomalta töihin ja tarvitsen hektisen työpäivän jälkeen nollausta. Sen tehtävän on hoitanut viinilasi. Mitä sen tilalle tulee? Se minun täytyy vielä ratkaista, ja se minua pikkuisen huolettaa. En halua ratketa vanhoihin tapoihini silloin.

Kiva että sain jakaa ajatukseni tässä. Kaikkien muiden kertomuksia oli hieno lukea. Sain niistä paljon ajatuksia ja voimia itselleni. Paljon tsemppiä teille kaikille!

Ja jos teillä on hyviä vinkkejä kivaan työpäivän jälkeiseen nollaukseen, niin niistä olisi kiva kuulla!
Kissankäpälä00
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Muumiv46 » 29.7.2021 08:05:17

Aika samanlaisia ajatuksia täällä. Olen vain vanhempi jo vajaa 50v nainen. En täytä ehkä alkoholistin määritelmää ja monet tutut ihmetteleekin mietintöjäni kokonaan lopettamisesta. Mutta koen että alkoholista on vähitellen tullut itselleni ongelma. Etenkin henkinen ahdistus. En ole ikinä juonut useita päiviä peräkkäin ja on ollut kuukausien jopa vuosien taukoja kun lapset oli pieniä. Nykyään vaan ja etenkin näin kesällä alkoholia on alkanut kulua kerralla liian suuria määriä ja kerrat ovat myös tihentyneet jopa kerta viikkoon. Olen kokeillut joskus sitä että pitää vaan sitten kunnon tauon ja ei tarvii sitten niin paljon kun saa saman vaikutuksen ...mutta vähitellen se liukuu taas vanhaan. Yksi ja kaksi annosta ei riitä ollenkaan. Alkoholin käyttöä seuraava päivä menee hirveässä väsymyksessä, muisti pätkii ja henkinen olo on huono päiviä. Eniten pelkään aivojeni puolesta. Olen ikäni liikkunut paljon ja elänyt muuten suht terveellisesti. En halua tuhota kehoani ja mieltäni täysin turhalla juomalla. Mieheni lopetti kokonaan jo vuosi sitten. Että onneksi tukea on lähellä kotonakin.
terveellinen loppuelämä
Muumiv46
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat