Olen alkoholisti. Tuurijuoppo oikeastaan, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että alkoholisti olen
Taustaa hieman. Hieman yli 40-vuotias mies Kainuun korvesta. En ihan kaupungista, mutta Kainuun lähialueelta. Tällä hetkellä en ole mukana työelämässä mielenterveyssyistä. Niistä myöhemmin muutama sana, mutta kuitenkin ne ovat hallinnassa hyvin ja lääkitys kunnossa. Ongelma on alkoholi. Tätä kirjoittaessa on sunnuntai 15.8.2021 ja olen päättänyt lopettaa alkoholin käytön täysin. Taas kerran. Minulle sopii vain täysraittius. Edellisenä kahtena päivänä join itseni muistamattomaksi. Tänään löysin jääkaapista 6 olutta, jotka kaadoin viemäriin. Olen tehnyt niin todella monta kertaa. Join rahani viikonloppuna kuten aina kun alan juomaan. Juon yksin tai hyvin harvoin kaverin kanssa jos häntä voi kaveriksi sanoa. Täysjuoppo. En ole häntä sen kummemmin arvostelemaan toki, mutta on pahemmassa jamassa kuin minä
Loppukuuta on kaksi ja puoli viikkoa jäljellä ja minulla on noin 5€ rahaa tilillä. Sukulaiseni lupasi auttaa ruoka-avulla vielä tämän kuun, mutta sitten apu loppuu. Olen oikeastaan siitä helpottunut, koska tiedän, että se todellakin loppuu. Minun on otettava vastuu itse. Jos repsahdan ja juon tilini tyhjäksi, vaikka ensi kuussa tai neljän kuukauden päästä. Kärsin myös siitä omassa nahassa eli ei ole ruokaa todellakaan sitten
Olen tunnollinen raha-asioissa kun en juo. Juodessani minulla on rahaa vaikka tarjota koko kylälle viinaa. Pari kuukautta sitten kun minulla oli raitis jakso tein alkukuusta excel -taulukon johon kokoan sen kuun tulot ja menot sekä maksan laskut heti ensimmäisenä mahdollisena päivänä. Minulla on oma asunto, josta olen lyhentänyt lainaa noin puolet eli mielestäni osaan käsitellä rahaa kun on raitis kausi. Suhteeni sukulaisiin ovat kunnossa, vaikka tiedän heidän kärsivän juomisestani kun ratkean siihen. Kärsin siitä itse kuitenkin eniten. Tämä päivä on ollut todella ahdistava ja tuskainen. Siksi päätin kirjoittaa tänne ajatuksiani jos se helpottaisi oloa. Nämä eivät ole kovin hyvin jäsenneltyjä, mutta kuitenkin sitä ajatuskulkua, joka mielessäni on tällä hetkellä
Uskon kuitenkin tulevaisuuden tuovan minulle raittiuden joko vaikeamman kautta tai sitten se voi tapahtua helpostikin. Vuosia sitten olin lähemmän neljä vuotta täysin ilman alkoholia. Tosin sitä edelsi kolme kuukauden juopottelu. Lopussa se alkoholin juonti ei ollut edes hauskaa silloin, vaan en uskaltanut lopettaa, koska pelkäsin vieroitusoireita ja selvinpäin oloa. Sain kuitenkin haettua apua paikallisesta A-killasta, jossa kävin viikon päihdetyöntekijän juttusilla ja sain Risolid -lääkettä vieroitukseen. Kyseessä oli avokatko siis. Siitä alkoin tämä nelisen vuotta kestänyt raittius jota muistelen kaiholla edelleen. Elämä oli silloin mukavaa ja esimerkiksi ulos ei pelottanut mennä eikä muita ihmisiä ollut vaikea kohdata
Pyrin tähän samaa nyt. Toivottavasti onnistun. Vertaistukea olisi kiva saada ja pyrin kirjoittamaan tänne kuulumisiani välillä. Toivotaan, että iloisemmissa merkeissä kuin tällä hetkellä
Firestarter