Olet täällä

Uskallanko yrittää lopettaa?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Uskallanko yrittää lopettaa?

ViestiKirjoittaja Raisa » 3.9.2021 11:22:34

Hei kaikki

Olen viisikymppinen nainen, jonka elämään alkoholi on kuulunut vahvasti jo yli 30 vuotta. Olen kuitenkin aina saanut tehtyä työtä ja pidettyä kulissit kunnossa. Nuorempana olin ahkera bilettäjä ja yöelämässä kukkuja, aviomieheni oli samaa laatua. Myöhemmin iän mittaan tisssuttelu siirtyi enemmän kodin seinien sisäpuolelle.

Juon viiniä, siideriä, lonkeroa, olutta... humalaan asti aina kun juon. Yleensä kahtena tai kolmena päivänä peräperää. Sitten saan pidettyä taukoa viikon tai jopa kaksi tai kolme... kunnes taas tulee koko viikonlopun tissuttelu. En tiedä olenko jonkinlainen tuurijuoppo?

Ehkä nuo selvät kaudet aina välissä ovat mahdollistaneet työn teon. Työskentelin yli 20 vuotta parturi-kampaamoyrittäjänä, eli sain olla oma pomoni. Laiminlyöntejä tuli silti, ja joskus maanantaisin olen ollut "sairaana", pitänyt kampaamon kiinni ja perunut asiakkaat.

Kuten mainitsin, aviomieheni joi jopa enemmän kuin minä, kunnes joutui pysyvään hoitoon. Olen tämän kesän tissutellut yksinäni. Työt lopetin jo keväällä, joten nekään eivät haittaa.

Ihme kyllä sain pistettyä korkin kiinni 8. elokuuta, ja siitä asti olen ollut kuivilla. Minulla on aikuinen lapsi ja pieni lapsenlapsi, joihin haluaisin pitää enemmän yhteyttä.
Haluaisin toisaalta elää raittiina ja hyvävointisena koko elämäni, toisaalta kaipaan viinin ja siiderin pehmeää syleilyä. Kaipaan sitä yhä, vaikka olen siinä syleilyssä saanut olla kymmeniä vuosia.

Ensi viikolla tulee täyteen kuukausi raittiina, jos selviän tästä viikonlopusta kuivilla. Saanko tukea täältä?
Raisa
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Uskallanko yrittää lopettaa?

ViestiKirjoittaja Dave2 » 4.9.2021 06:23:44

Tuurijuoppona kertomasi on ihan tuttua. Samanlaistahan se oli. Välillä juomisputkia ja sitten taas selviä jaksoja.

Hiukan ihmetyttää otsikkokysymyksesi ?

Mitä uskaltamista lopettamisessa on. Elämän laatu paranee monilla tavoin. Terveys paranee, rahaa säästyy, aikaa on enemmän jne.

On monia syitä juoda kuten tylsyyteen, yksinäisyyteen, rentoutuakseen ym. Jos on kymmeniä vuosia juonut vaikkapa rentoutuakseen, niin kyllähän siitä poisoppiminen jonkin aikaa vie. On kuitenkin monia muita tapoja rentouta. Niistä on viimeksi kirjoitettu Olohuonenn puolella.

Motivointi tekijänä voin suositella noita Annie Cracen kirjoja jotka täälläkin om mainittu Selvinpäin-ketjussa. Itse luin vasta vähän aikaa sitten ja toivoin, että olisi ollut mahdollisuus lukea kun pahimpia taisteluja kävin.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Huono äiti » 5.9.2021 07:16:10

Hei Raisa, tunnistin kirjoituksestasi paljon yhtäläisyyksiä omaan tarinaani. Olen nelikymppinen juoppo joka aloitti päihteitten käytön teini-ikäisenä niinkuin oli tapana nuoruudessani 90-luvulla. Join näihin vuosiin asti ja loppua kohti juominen hallitsi täysin elämääni. Hoidin työni, joten kai siksi pitkään ajattelin juomiseni olevan hallinnassa. Kun lopetin käytön, koin todella pitkään maailman harmaana, tylsänä ja luulin jääväni jostskin paitsi. Tältä palstalta sain uskoa ja toivoa että tuo mainitsemani harmaus voi vielä väistyä. Suosittelen siis lämpimästi kokeilemaan raittiutta ja antamaan sille riittävästi aikaa, jotta muutos pääsee oikeasti tapahtumaan. Tsemppiä raittiuteen!
Huono äiti
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja LittleWing-77 » 5.9.2021 09:05:16

Moi Raisa,

Rohkeasti vain kohti raitista elämää!
Voin sanoa, että itse en ole kaivannut juurikaan alkoholia enää. Toki on hetkiä jolloin käy niin pohjalla, että tulee tunne, että tarvisi ikäänkuin katkaisua omista fiiliksistä tai jotain helpotusta jota kuvittelee alkoholin tuovan. Mutta ne menee ohi! Mutta kaiken kaikkiaan olo on vaan niin helpottunut edelleen, että on päässyt siittä ahdistavasta alkoholiriippuvuudesta jossa vuosia killunut, ettei oikeasti ole ollut sellaisia todellisia repsahduksen paikkoja itsellä oikeastaan sen jälkeen kun päätöksen tein. Vaikeinta jälkikäteen ajateltuna tuntui olevan kumminkin sen päätöksen tekeminen. Jotenkin sitä luuli jäävänsä jostain paitsi ja luuli tarvitsevansa sitä alkoholia kaikkeen. Joten kyllä ymmärrän tuon 'uskaltamisen'.

Toki on paljon uuden opettelua eikä elämä mitään ihanuutta ole ollut, mutta varmasti helpompaa ja antoisampaa kuin jos joisin ja itsellä se juominen vaikutti niin paljon mielialaan loppuaikoina, että senkin puolesta...
Voin sanoa että tuut saamaan elämääsi niin paljon uusia hyviä juttuja, kun pääset alkoholista eroon. Koen että itsellä on mielessä vapautunut niin paljon tilaa kun jatkuva alkoholin ajattelu poistui, että se on ihan uskomatonta! Oon alkanut tekemään niitä asioita mistä oikeesti tykkään ja joita ei vaan kyennyt ennen kun alkoholi valtasi mielen, ajan ja kunnon. Ja kun miettii, ehkä ei tarvitse sitä alkoholin syleilyä kun elämä syleilee muutenkin?

Joten... go for it! :D
If you don´t step forward, you´re always in the same place.
LittleWing-77
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Raisa » 8.9.2021 10:37:31

^ Kiitos teille kaikille hyvistä kommenteista. Viikonloppu meni ihan o.k. raittiina (selvänä/kuivilla) ja tänään on 31. alkoholiton päivä.

Dave2 kysyi että mitä uskaltamista raittiudessa on. En oikein tiedä itsekään mikä siinä pelottaa. Olen nyt ollut kuukauden juomatta ja se mennyt helposti kun olen ajatellut vaan voinhan vielä joskus juoda... edes yhden illan. Olen vain siirtänyt sitä yhtä iltaa eteenpäin onnistuneesti jo kuukauden päivät.

Olen ehkä hieman pingottaja ja stressaaja, ja alkoholi vapauttaa minut siitä pingottamisesta aina hetkeksi. Sitten kuitenkin se kostautuu että saatan hölmöillä humalassa vaikka millä tavoilla ja hävetä sitä.
Minäkin olen ollut huono äiti... ja sen lisäksi varmaan huono isoäiti ja huono vaimo. Mutta menneitä on turha surkutella, kun tähän päivään ja huomiseen voin kuitenkin vaikuttaa.

Jatketaan selvillä vesillä.
Raisa
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja aaaaaaa » 7.10.2021 13:25:13

Raisa kirjoitti:Sitten kuitenkin se kostautuu että saatan hölmöillä humalassa vaikka millä tavoilla ja hävetä sitä.

tässä sulle hyvä syy jatkaa raittiina 🤗 eli jos nyt juot niin toleranssisi on laskenut, tulet helpommin humalaan, mutta todennäköisesti juot yhtä paljon kuin ennenkin. pitkä tauko ei "todista" että juominen on hallussa, vaan pitkän tauon jälkeen juominen ei ole välttämättä yhtään hallussa 😀

raittiina ei tapahdu hölmöilyjä
aaaaaaa
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat