Olet täällä

Elät vain kerran

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Elät vain kerran

ViestiKirjoittaja Yolo2021 » 3.4.2022 17:59:45

Hei vain hei kaikille =)
Onkin vierähtänyt pitkä aika siitä, kun viimeksi tänne kirjoittelin. Toivottavasti teillä kaikilla on asiat hyvin tai ainakin parempaan suuntaan menossa.
Mitä minulle kuuluu... 6kk raja on ylitetty!! En pysty sanoin kuvailemaan kuinka ylpeä itsestäni olen. Miettikää, että täällä on ihminen joka joi kynsihoidossakin alkoa pillillä, kun kädet oli jumissa hoitopöydällä.
Kävin perjantaina alkossa. Ensimmäisen kerran puoleen vuoteen. Jotenkin ylikorostetusti kysyin myyjältä, joka tuli tarjoamaan apua, että mistä löytyy alkoholittomat juomat? Sitten ponnekkaasti marssin myyjän perässä holittomalle hyllylle. Halusin ehdottomasti kuohuviinin jonka prosenttimäärä on tasan Nolla. Tulin kahden pullon kanssa myymälästä ulos ja hymyilin koko olemuksellani. Kotona kerroin, että kävin alkossa. Perheen reaktio oli että OHO! mutta tärkeintä oli se, että yksikään perheeni jäsenistä ei säikähtänyt sitä, että olisin ostanut viinaa. Tämä kertoo siitä, että luottamus raittiuuteeni on vahvistunut :)
Olen kuitenkin huomannut, että mitä pidemmälle kevät etenee ja mitä enemmän aurinko paistaa niin sitä useammin juominen käy mielessä. Täytyy pysyä vahvana ja huomata, että auringosta voi nauttia ilman alkoholia. Viime kesä oli kyllä sellaista alamäkiluisua juomisen kanssa.
Itsetutkiskelu on välillä raskasta. Edelleen tulee hetkiä jolloin uin syvissä vesissä ruoskien itseäni asioista joita tulen häpeämään loppuelämäni. Tuntuu, että en millään pääse niiden yli. Mutta väsymyksen yli olen päässyt! Sitä kesti pitkään ja se oli kokonaisvaltaista. Itseasiassa.. voiko sanoa pitkään, kun vasta 6kk mennyt koko prosessissa. Se tuntui niin pitkältä ajalta.
Minulla oli paljon asiaa ja ajatuksia, kun tähän koneelle istahdin mutta tässä päällimmäiset.
Koittakaa jaksaa! Helppoa ei ole mutta mahdollista kyllä.
Ravistaa nyt myrsky huonetta
Kuin roska tuulessa
Oon sen pihtiotteessa
Yolo2021
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Yolo2021 » 1.5.2022 07:37:50

Hyvää Vappua kaverit :)
Raitis vappu vietetty, en edes muista kuinka moneen vuoteen.
Kolmas päivä Antabuksen avulla. Ja täytyy sanoa, että on helpottanut eloani. Ei tarvi miettiä ja tuskailla :D
Eilen ystävät tulivat meille viettämään vappua. Onneksi kukaan ei enää ihmettele juomattomuuttani. Nyt ne kaikki nukkuvat krapulassa ja minä rupesin lämmittämään saunaa. Aamusauna on elämys 👍
Kuin roska tuulessa
Oon sen pihtiotteessa
Yolo2021
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Yolo2021 » 3.5.2022 20:26:26

Alkoholin suurkuluttaja… runsasta alkoholin käyttöä.. onneksi edessä sana Ollut 😅
OmaKantaan tullut teksti viimeviikon lääkärissä käynnistä. On se kamala lukea itsestään näitä totuuksia. Ja mitenkähän tämä kaikki vaikuttaa tulevaisuuden terveydenhuollon asiointeihin?
Totuus on kuitenkin tämä ja sitä kun ei mikään mahti maailmassa pois pyyhi.
Elämä Antabuksen kanssa sujuu leppoisasti. Mieleni on rauhallinen. Pystyn keskittymään arkipäivän asioihin, etenemään rauhassa. Levottomuus on poissa 🙏
Kuin roska tuulessa
Oon sen pihtiotteessa
Yolo2021
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Yolo2021 » 3.5.2022 20:44:29

Täytyy vielä jakaa kokemukseni viimeviikkoisesta apteekki reissusta. Ennen kuin menin hakemaan Antabukset niin vitsailin miehelleni, että varmaan käy niin, että se farmaseutti kailottaa isolla äänellä, että ”Anteeksi, en kuullut.. mitä otat? Antabuskuurin?”
Mutta kävikin päinvastoin. Hän oli niin hienotunteinen, että minä en kuullut puoliakaan hänen sipinästä siitä mistä oireita ja reaktioita voi tulla yms.
En tiedä.. voiko näin vakavalla aiheella heittää ”vitsiä”, keventää tunnelmaa? Mutta jotenkin tuolla apteekissa tuntui olevan niin haudan vakavaa ja kun hän kysyi minulta (sipisten) että oletko aikaisemmin näitä syönyt? Niin minun oli pakko vastata, että en ole syönyt. Olen vain juonut 🤣
Kuin roska tuulessa
Oon sen pihtiotteessa
Yolo2021
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 3.5.2022 21:17:08

:lol: :lol:
... vain juonut!🤪
Ehkä jonakin päivänä muistelet hymyillen ja suurta ylpeyttä tuntien tuota apteekki reissua. Luulen että hyvä tunne on jo nyt?..
Jokaisen purkin jonka kävin hakemassa sai aina silmäkulman kostumaan. Minähän kävin hakemassa kaikkiaan kymmenen purkkia. En koskaan ollut surullinen mennessäni apteekkiin. Enkä hävennyt kantaa purkkia kädessäni. Pussia en muistaakseni tarvinnut kertaakaan...

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja ozfir » 4.5.2022 08:01:46

Yolo2021 kirjoitti: Kävin perjantaina alkossa. Ensimmäisen kerran puoleen vuoteen. Jotenkin ylikorostetusti kysyin myyjältä, joka tuli tarjoamaan apua, että mistä löytyy alkoholittomat juomat?

Kävin itse pääsiäisenä Alkossa hakemassa lampaan kanssa nautittavaksi alkoholittomia viinejä ja siinähän se hylly oli ensimmäisenä, jossa luki isolla että "ALKOHOLITTOMAT". Poimin sieltä sitten yhden pullon joka lajia. Ne tuli ystävien kanssa nautittua sitten aterialla ja kaikki tykkäs. Sitten rupesin tutkimaan niitä pulloja, niin yhdessä luki, että 0.5%. Kyllä vitutti tietää, että tuli sitten nautittua alkoholia. Todella pieni määrähän tuo on, mutta ahdista ajatella, että siihen katkesi se putki. Alkossa kun kävin myöhemmin, niin kyllä sen ALKOHOLITTOMAT kyltin alapuolella lukee selvästi, että 0.0-0.5%. Jotenkin olisi reilumpaa, jos niissä 0.5% pulloissa lukisi tarpeeksi isolla se 0.5%. Se kun on niin selvä asia, että alkoholisti ei voi nauttia tippaakaan. Toisaalta voi esittää sen hyvän kysymyksen, että mitä se alkoholisti siellä Alkossa tekee.

No en aio tätä asiaa jäädä murehtimaan, en retkahtanut, ei tullut pakonomaista tarvetta lasillisen 0.5% viiniä juotuani vetää pää täyteen. Mutta ihan vaan periaatteen takia vitutti.
Raittiina päivä kerrallaan!
ozfir
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Yolo2021 » 18.5.2022 17:24:11

Tänään onkin sitten jännittävä ilta tulossa 😬 Suomi voittaa 2-1 👍
En muutoin seuraa jääkiekkoa mutta Suomen MM pelit täytyy katsoa!
Tänä vuonna peleihin valmistautuminen poikkeaa kovasti edellisten vuosien vastaavasta. Samoin pelien seuraaminen on muuttanut luonnettaan. Kyllä ilo, innostus ja kaikki muutkin tunteet on hieno kokea selvinpäin ja aitoina 🙏 😊
Putkis
”Ehkä jonakin päivänä muistelet hymyillen ja suurta ylpeyttä tuntien tuota apteekki reissua. Luulen että hyvä tunne on jo nyt?..”
Kyllä näin on 😊 Tuntuu, että se viimeinenkin siima alkoholiin on katkennut. Nyt se ei voi kelata minua takaisin pihteihinsä.

Ozfir
”Kyllä vitutti tietää, että tuli sitten nautittua alkoholia”
Minulla kävi tuuri, kun olin täältä plinkistä saanut tietoa tuosta jäännösalkoholista.
Hyvä kuitenkin, että olet päässyt asian yli 😊
Jees.. tsemppiä kaikille ja huudetaan Suomi voittoon 💪👍
Kuin roska tuulessa
Oon sen pihtiotteessa
Yolo2021
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Yolo2021 » 1.6.2022 19:48:46

Mukana ollaan edelleen 😊
Viinapiru ei kiusaa missään kelissä, eikä tilanteessa.
Käytiin viikonloppu kavereiden saaressa. Oli helppo mennä ja olla, kun vaihtoehtona ei ollut juomista. Ehkä ensi kesänä yhtä vahvana ilman Antabusta.
Kuin roska tuulessa
Oon sen pihtiotteessa
Yolo2021
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Yolo2021 » 26.7.2022 20:03:32

10 kk 🙏💪😃
Tuntuu hassulta. Raitistumisen alussa aika kului niin hitaasti ja nyt 10kk vilahtanut.
Tsemppiä kaikille teille ihanille. Onnistumiseen päivä kerrallaan 💕
Kuin roska tuulessa
Oon sen pihtiotteessa
Yolo2021
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 26.7.2022 22:00:31

Hyvä Yolo 2021!
Kymmenessä kuukaudessa on kyllä juhlan tuntua.
🥀 Onnittelen.

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Mummeli » 27.7.2022 03:57:05

Onnittelut, luin koko tarinasi, ihanaa tekstiä.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kuumatka » 27.7.2022 09:47:11

ONNEA Yolo ja kiitos, kun käyt päivittämässä kuulumisiasi, antaa voimaa ja inspiraatiota lukea onnistumistarinoita.

Minulla päivä 11 nyt ja tuo kokonaisvaltainen väsymys ja muutkin post akuutit oireet päällä. Alakuloisuus, huoli tulevaisuudesta, päänsärkyä herätessä (juodessa ei koskaan ollut :shock: ) levoton, outo olo jne...

Tulossa juhlat, joihin olen luvannut hankkia kuohuvat ja kokeilen myös Alkon tarjontaa. Hyvä tietää, että tarkkana prosenttien kanssa. Vain pyöreää nollaa! Toki "normaali-ihmisille" perinteistä prosentti-ilolientä.

Tänään heräsin hyvin nukutun yön jälkeen, en tarvinnut edes mitään nukkumispillereitä. Aika kova pääsärky. Mietin (=toivon) että kyse olisi siitä, että aivoissa todella alkaa pikkuhiljaa tapahtua jotakin. Toipumista? Eli aivot olisivat saaneet alitajunnaltani viestin, että tällä kertaa naikkonen on tosissaan, voitte aloittaa toipumisprosessin rauhassa.

Kyllä huumori kuuluu toipumiseen, vaikka vakavan asian äärellä ollaankin. Tuo mielikuva pillistä juovasta asiakkaasta kynsihoidossa kieltämättä on huvittava. Itse voisin toimia samoin!?! Kampaajallla sentään en ole siemaillut, siellä se voisi ollakin vähän hankalaa.

Juu hei ja hyvää jatkoa Yolo ja muutkin raitistelijat. Tunnen syvää yhteyttä täällä varsinkin kohtalonsisariin, meitä on paljon ja moni kärsii yksin ja piilotellen ongelmaansa. Minä myös työterveydessä avauduin ongelmastani vasta tänä kesänä, ei naurata omakantakirjaukset. :? Lääkäri korosti heidän ehdotonta vaitiolovelvollisuuttaan (myös työnantajan suuntaan).

Oikeastaan avautuminen oli valtava helpotus ja koin saavani ymmärtäväisen ja rohkaisevan vastaanoton. Kukaan ammattilainen ei ole tuominnut, päinvastoin, kiitellyt rehellisyydestä ja ongelman kohtaamisesta ja kannustanut hienosti. Tämä on sairaus muiden joukossa, vaikka syyllisyyden stigma istuu lujassa. Tämän syyllisyys asian käsitteleminen on olennaisen tärkeää. Että pystyisi vapauttamaan itsensä syyllisyydestä.

Eteenpäin ja raittiista loppukesästä iloiten!
Kuumatka
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kun mikään ei riitä » 27.7.2022 11:28:21

Onnittelut! Sinun raitistumistarinasi on hyvin samantyylinen kuin minun. Tuli vaan yhden putken jälkeen vahva fiilis, että tää läträäminen oli nyt tässä. Ihan kun olisi rinkallinen kiviä otettu pois hartioilta ja värit palautettu elämään. Toki niitä satunnaisia mielitekoja raittiuden ensi metreillä oli, mutta nopeasti ne menivät ohitse. Nyt minulla tulee 9 vuotta raittiutta täyteen ja uskon, että sinullakin kahdeksan vuoden päästä. Onnea vielä kerran!!
Kun mikään ei riitä
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Yolo2021 » 27.7.2022 17:19:16

Kiitoksia Putkis ja Mummeli ❤️

Kuumatka, Onnittelut 11 vuorokaudesta! Alku on hurjaa aikaa. Kamalaa kipuilua niin fyysisesti kuin psyykkisesti.
Tämä plinkki on myös siitä hyvä, että voi jälkeenpäin käydä muistuttelemassa mieleensä kaikkia niitä fiiliksiä mitä on matkan varrella joutunut/saanut kokea 😊
Muistan kun istuin lääkäriaseman odotushuoneessa. Kasasin itseäni. Mielessäni hoin kokoajan asiaa jonka vuoksi olin ajan varannut. Haluan Antabukset. En halua enää ikinä pienintäkään riskiä retkahtamiseen jne.. Ja se helpotuksen tunne, kun sen asian oli oksentanut ulos 🙏

Kun mikään ei riitä,
Kiitoksia 💕
Hurjan elämänmuutoksen olet tehnyt. Ja todellakin, Perässä tullaan! Teen kaikkeni, että kahdeksan vuoden kuluttua voin tulla kertomaan yhdeksän vuoden ilosanomaa 😃
Kuin roska tuulessa
Oon sen pihtiotteessa
Yolo2021
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 6.8.2022 08:25:32

Huomenta. Onnea ja eteenpäinkin menestystä. Harvoin täällä käyn kirjoittelemassa. Nyt hieman tiheämmin. Tämäkin on yksi iso apu elämässä ollut.
yritin etsiä vanhoja viestejäni joita olen kirjoitellut joskus, en löytänyt kuin tämän kevään kirjoituksia, mutta se olikin tärkeää, koska mietin mitähän olen ajatellut keväällä, ennen eroa. Olinko tajunnut mitä oli tulossa? yritin etsiä omista kirjoituksista jotain vinkkiä että olisin ymmärtänyt mitä oli edessä. En ollut ainakaan kirjoittanut mitään sellaista. Siksipä kait tämä kriisi onkin ollut aika kova.
Kuljinko, elinkö, silmät ummessa, omassa kuplassa, enkä nähnyt, kuullut läheistäni.
Ja ihminen tottuu, alistuu, yrittää sopeutua, vaikka mihin, että se kupla pysyisi johon on mennyt. Vaikka joku jotain puhuisikin niin sitä yrittää pitää sen mitä on vaikka se olisi jo hankalaakin. Kun on niitä hetkiä jotka on hyvin, niiden voimalla jaksaa kestää. Mielenkiintoisia ajatuksia on herännyt tässä uudessa elämän vaiheessa.
Miksiköhän vertaan koko ajan raitistumisen alkuaikaan tätäkin aikaa. Olihan se aikamoinen shokki silloinkin. Ymmärtää että elin väärin, vastoin omia periaatteita, vastoin omaa moraalia, tuhosin terveyttäni, mieltäni, aivojani. Ja uuden opetteleminen ei ollut helppoa, tosin se oli kyllä aina palkitsevaa. Kun uskalsin tehdä asioita selvinpäin, raittius kohotti itsetuntoa, antoi virtaa elämään.
Niin, elän vain kerran. Kiitos siitä. Elämä on ainutkertainen. Jokaiselle omanlaisensa. Verrata ei voi.
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat