Kuukausi sitten, sunnuntaina 26.9-21 noin kello 12:00 join sen päivän kolmannen oluen. Oli olo, että en selviä krapulasta ellen ota loiventavaa. Alkavan viikon työasiat tunkivat mieleeni ja jostakin kumman syystä päätin, että tämä ränni oli nyt tässä. Johan siinä menikin (jälleen kerran) to-su.. Maanantai aamuna tapahtui jotain poikkeuksellista. Krapulan, häpeän ja ahdistuksen sijaan olinkin hyvin tietoinen siitä, että nyt teen yoloimman päätöksen ikinä! Lopetan alkoholin käytön.
Taustani mukailee paljon samaa kuin muilla viisikymppisillä äideillä joiden lapset jo aikuisia, vaimoilla joiden miehet ovat jo lopettaneet yrittämästä ja toteavat, että ei kannata edes yrittää. Työntekijöillä jotka selviävät työpäivästä vain sillä ajatuksella, että kohta pääsen kotiin ja otan muutaman rentouttavan.
Juonut olen enenmmän ja vähemmän ainakin kolmekymmentä vuotta. Kuulostaa kamalalta, kun sen tähän kirjoittaa. Olen vain kehittänyt niin väärän ajatusmallin päähäni. Olen ajatellut "kerranhan täällä vain eletään" tyyppisesti. Antaa mennä vaan.. nyt nautitaan ja eletään. Kaiken olen ajatellut niin kieroutuneesti ja väärinpäin.
Jokatapauksessa , summa summarum, juoppo mikä juoppo.
Ensimmäinen alkoholiton viikko meni jossakin raittiushuumassa. Toinen viikko painottui enemmänkin itseni ruoskimiseen ja syyttelyyn. Kolmas viikko itseni kanssa neuvottelemiseksi. Silloin viikonloppuna kävi kertaalleen mielessä, että ottaisko kaljaa.. Nyt tämä neljäs viikko on ollut yllättävän hiljaista. Onko tyyntä myrskyn edellä?
Kaikkien viikkojen yhteinen tekijä on ollut väsymys. Aina vain väsyttää..
Kohokohtia tältä ajalta:
-Käytiin miehen kanssa elokuvissa ja syömässä. Ensimmäisen kerran elämässäni jaksoin keskittyä leffaan ihan alusta loppuun saakka. Koska minulla ei ollut kiire juomaan. Aikaisemmin sitä vain jotenkin odotti, että loppuis nyt jotta päästään ravintolaan.
- Lämmitettiin mökin sauna ja palju. Tajusin, että palju on ollut meillä kolme vuotta ja nyt olin ensimmäisen kerran pulikoimassa selvinpäin. Ja nautin siitä!
- Kaikki sosiaalinen kanssakäyminen on parantunut huikeasti. Ihana jutella ihmisten kanssa kun kehtaa rehellisesti katsoa silmiin. Ei tarvi miettiä, että huomaako tuo että olen krapulassa tai vielä pahempaa, hiukan humalassa.
Olen lukenut täällä näitä ketjuja ja saanut niistä paljon tietoa ja voimaa. Minusta tämä toimii hyvin vertaistukena ja tuntuu riittävän minulle. Päätin siitä huolimatta nyt aloittaa tämän oman ketjun koska minulla on nyt se olo, että myrsky on nousemassa. Ja ainakin saan itselleni kirjoitettua näitä ajatuksia myöhemmin luettavaksi. Toki olisi hienoa saada keskusteluakin aikaiseksi. Aika hiljaiselta on tämä plinkki vaikuttanut.
Jees.. huomenna siis ensimmäinen kuukausi saavutettu. Nyt täytyy alkaa valmistatutumaan tulevaan taistoon.
Tsemppiä teille kaikille ja pysytäänhän linjoilla?